Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Haha, gör om läxan, tror du på allvar att statsministern inte är RK 1? Står säker t.o.m på SÄPOs hemsida.

Nej du har fel. Politiker säkerhetskollas inte. Av den enkla anledningen att de är valda av folket i allmänna val. De kan inte avsättas pga något trassel i en säkerhetskontroll.
Citera
2022-01-09, 13:04
Medlem
Jagersros avatar
..ty S har i årtionden kraftfullt fördömt RUT-avdraget och politiserat att "rika" hushåll profiterar på billig arbetskraft i hemmet och fördömt det med ord som moderna pigor osv. Nu har Magdalena fastnat med händerna i denna syltburk.. En kopia på ett klokt inlägg.
Citera
2022-01-09, 13:06
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Aftonbladet är en sossetidning.
Är väl klart dom tonar ner det.

jo, jag är inte förvånad.
Men besviken.

Alltid dessa dubbla måttstockar i svensk media.
Citera
2022-01-09, 13:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luvven
Du har ju uppenbarligen inte läst vad jag skrivit.
Du skrev:
Ja, utlöste larmet. Hade dem verkligen haft tillgång till bostaden hade inte något larm gått.
Så det faktum att dom HADE larmkoden, hade varit där många gånger tidigare, men den här gången råkade slå in fel, tolkar du som att dom INTE hade tillgång till bostaden & att personskyddets rutiner är bra.
Citera
2022-01-09, 13:08
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Nej, det skulle jag inte säga. Hon har rimligen inte säkerhetsklassad information hemma. Kollen går ju ut på att säkerställa att personen inte riskerar att arbeta för andra intressenter än det är tänkt. Håller med om att det är ganska uppseendeväckande att hon ger externa personer koden till larmet, känns ju inget vidare.

Säkerhetsklassningen hänger ju ihop med att man inte har känslig information på platser den inte ska vara. Eller för den delen diskuterar känsliga saker. Detta just för att en buggning t.ex. inte ska ge så mycket. Annars skulle ju SÄPO behöva svepa mängder av hem där folk i försvarsindustrin bor.

När MA visar så dåligt omdöme i andra frågor tvivlar jag på att hon har koll på säkerhetsklassat material.
Citera
2022-01-09, 13:09
Medlem
Luvvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du skrev:
Ja, utlöste larmet. Hade dem verkligen haft tillgång till bostaden hade inte något larm gått.
Så det faktum att dom HADE larmkoden, hade varit där många gånger tidigare, men den här gången råkade slå in fel, tolkar du som att dom INTE hade tillgång till bostaden & att personskyddets rutiner är bra.

Ja, du hade rätt. Ber om ursäkt. Hade inte läst uppdateringarna från nyheterna när jag skrev det.

Helt otroligt att personen inte hade kollats upp av de som har hand om säkerheten kring statsministern.
Senast redigerad av Luvven 2022-01-09 kl. 13:12.
Citera
2022-01-09, 13:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur ska MA kunna veta om städarna är illegala eller inte?
Hur ska nån kunna göra det?

Jag ID kollar inte min städerska. Det vore sinnessjukt att begära leg av de man anlitar.
1) Du är inte statsminister.
2) Det här är främst en fråga för säkerhetstjänsten att ha rutiner kring.
3) Ser inget fel i att hon - om hon är hemma när städaren eller hantverkaren kommer - ber om ID. Snarare tvärtom: hon ska kolla det!

Du verkar inte fatta att vemfansomhelst kan ta sig in i statsministerns bostad.
Citera
2022-01-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Man kan tycka att statsministern borde kolla upp bolaget hon anlitat lite mer noggrant än vad du och jag förväntas göra. Både för säkerhetens skull och för att hon styr ett parti som står för arbetsrätt och kollektivavtal.

Jag tycker väl framförallt att detta blottlägger hur kass säkerheten är när SÄPO tillåter något sådant här.
En skyddsperson som Statsministern får i princip inte vistas i offentlig miljö utan livvaktsskydd, men när det gäller att släppa in okända i sitt hem för div tjänster tycker säpo att det är inte deras sak.

Andersson har en hel stab till sitt förfogande, så även som finansminister, hon kan ge någon uppgiften att hitta en seriös städfirma. Det kan inte vara några problem att hänvisa till säkerhetsskäl.
Säpo lyder under regeringen.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Finns det namn och bild, eller länkar till dem, på den gripna kvinnan någonstans i tråden, och om ja, var kan de i sådana fall hittas? / Mvh
Namnet förekom i går eftermiddags vill jag minnas.
Citera
Avstängd
Citat:

Jag ID kollar inte min städerska. Det vore sinnessjukt att begära leg av de man anlitar.

Va? Hon är ju för fan skyddsobjekt med livvakter runt sig hela dagarna och hennes arbetsplats är rena fort Knox med metalldetektorer och visitationer för att ens komma in på en presskonferens.
Att kolla upp vilka som får tillträde i bostaden är det minsta vi kan kräva faktiskt. Om de som styr vårt land bara skyddas på arbetstid så är det fan dags att skippa skyddet helt och lägga dessa skattemiljoner på annat.
Kärringen bör avgå.
Citera
2022-01-09, 13:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luvven
Ja, ber om ursäkt. Hade inte läst uppdateringarna från nyheterna när jag skrev det.

Helt otroligt att personen inte hade kollats upp av de som har hand om säkerheten kring statsministern.
Ok. Då verkar vi vara överens.
Citera
2022-01-09, 13:12
Medlem
Citat:

Inte på minsta sätt sinnessjukt att begära leg. av folk man anlitar i dagens Sverige. Om någon ska få använda din bil är det rimligt att du begär att få se ett körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in