Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Argumentet att Tesla har den enda lsningen man kan skala r ocks helt absurd. Faktum r att MAJORITETEN av Ubers intkter kommer ifrn 6 stder i vrlden. dvs har du robotaxis i dessa 6 stder har du ver 50% av den totala Robotaxi TAMen. Det r inte lnsamt att kasta ut robotaxis i Sveg och drfr kommer inte Waymo mappa upp Sveg heller

Det hr kan man ju vnda p ocks. Man kan mena att hela vrlden utom 6 stder r en ppen marknad, men att efterfrgan inte finns eller kan mtas till rimligt pris.
Kanske finns order som Sveg som helt enkelt kan motivera att ha ett antal taxibgar st p tomgng dygnet runt vid tgstationen om det ens finns ngon. En Tesla kan st p din egen uppfart och rulla ut nr en bestllning kommer in. Skulle absolut kunna ha en Model 2 som andrabil som fr vara ledig som taxi om det funkar.
Citera
2022-01-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Volvo pilot assist kan delvis kra sjlv verallt, precis som Tesla.

Svaret p din frga r ingen, inte Tesla heller. Det existerar inte idag. Delvis sjvkrning r meningsls, det r allt eller inget.

Volvo klarar inte stadskrning, vilket var det jag frgade efter.

Delvis sjlvkrning utan geografisk begrnsning r bttre n delvis sjlvkrning med geografisk begrnsning som r bttre n ingen sjlvkrning ht, det knns vl ganska uppenbart. Ditt argument r dumt.
Citera
2022-01-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Volvo klarar inte stadskrning, vilket var det jag frgade efter.

Delvis sjlvkrning utan geografisk begrnsning r bttre n delvis sjlvkrning med geografisk begrnsning som r bttre n ingen sjlvkrning ht, det knns vl ganska uppenbart. Ditt argument r dumt.
Hur r det dumt? Om en Volvo klarar kra sjlv en stund i staden utan frarinput r det delvis sjvkrning, det r mer ett frtydligande p varfr delvis sjvkrning r en sjlvmotsgelse. Sklart r det lika lite sjlvkrning som en Tesla stadkommer idag

Teslas fsd beta r ju frvrigt geografiskt begrnsat nt det grvsta idag, nnu en sjlvmotsgelse, du har ingen aning om hur det funkar i svenska trafikmiljer.

S lnge den inte kr helt sjlv, hela tiden, utan att en frare behver vervaka det r det inget annat n ett frarstd.
Citera
2022-01-11, 19:47
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur r det dumt? Om en Volvo klarar kra sjlv en stund i staden utan frarinput r det delvis sjvkrning, det r mer ett frtydligande p varfr delvis sjvkrning r en sjlvmotsgelse. Sklart r det lika lite sjlvkrning som en Tesla stadkommer idag

Teslas fsd beta r ju frvrigt geografiskt begrnsat nt det grvsta idag, nnu en sjlvmotsgelse, du har ingen aning om hur det funkar i svenska trafikmiljer.

S lnge den inte kr helt sjlv, hela tiden, utan att en frare behver vervaka det r det inget annat n ett frarstd.

Det vet du ju inget om. En tidigare version av FSD betan testades i vad tros vara Ukraina, och den klarade trafiken dr ganska bra. Det r ju knappast intellektuellt rligt att sga att FSD r geografiskt begrnsad bara fr att Tesla inte slppt betaversionen i andra lnder.
Och det vsentliga r att de utvecklat ett system som kan lra sig kra bttre n mnniskor vart det n r. Det har inte Volvo. Vem som helst kan f en bil att g p en geotaggad rls.

Det finns massor med exempel p FSD som fullbordat resor frn punkt A till punkt B genom komplex trafik utan ngra ingripande. Visa mig en enda sn resa utfr med en Volvo.
Citera
2022-01-11, 20:20
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid

Varfr slr du dig sjlv i pannan?

Tesla kommer troligen inte att lyckas lsa AI problemen med enbart kad berkningskapacitet. Dom kan skert hitta specifika berkningsproblem som passar men generell AI r dom lngt borta frn. Alla r lngt borta frn det ver huvud taget men finns ngra spnnande projekt som kan leda nnstans:
Australiensare anvder odlade levande neuroner kopplade till elektroder och gar lyckats f dom att spela Pong. Det r i sin linda men det har potentialen att bli stort.

https://www.newscientist.com/article...er-than-an-ai/
Citera
2022-01-11, 20:31
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Varfr slr du dig sjlv i pannan?

Tesla kommer troligen inte att lyckas lsa AI problemen med enbart kad berkningskapacitet. Dom kan skert hitta specifika berkningsproblem som passar men generell AI r dom lngt borta frn. Alla r lngt borta frn det ver huvud taget men finns ngra spnnande projekt som kan leda nnstans:
Australiensare anvder odlade levande neuroner kopplade till elektroder och gar lyckats f dom att spela Pong. Det r i sin linda men det har potentialen att bli stort.

https://www.newscientist.com/article...er-than-an-ai/

De bygger inte Dojo fr att lsa FSD.
Och du r den absolut sista jag skulle hmta kunskap ifrn. Vet inte exakt vad du lider av fr att tro annorlunda.
Citera
2022-01-11, 20:59
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Och hur vet du att det inte var en vldigt osund undervrdering innan Tesla fick korrekt vrdering? Du vet inte ens varfr du har rtt, d du inte ens rknat p caset? Bara fr att de som beskriver Tesla lter religisa? Det betyder ju att ingen fr lov att p ett korrekt stt beskriva ett exceptionellt fretag om det skulle existera, med risk fr att f stmpeln "fanboy". Din logik sitter i rullstol.

Och du hade inte kunnat hlla ett jobb p Tesla ven om du hade velat.

Jag vet inte hur gammal du r men, det var en gng fr lnge sedan en ny uppfinning som skulle revolutionera vrlden. Uppfinningen kallades internet och skulle ndra hur folk jobbade, handlade, tittade p film, lyssnade p musik med mera.
P denna tiden fanns det en liten pojke med fleecejacka i Skne som hette Jonas. Jonas insg att den nya tekniken skulle kunna omstta stora belopp och gra honom rik.
S Jonas startade ett bolag som skulle ansluta hus till internet. Eftersom Jonas var visionr kallade han bolaget fr Framtidsfabriken. Jonas var runt och slde in den nya tekniken till bde hger och vnster med sina storslagna visioner om vad man kunde gra med den nya tekniken. Myndigheter och storbolag kpte allt med hull och hr och marknaden pumpade mycket nabbt upp vrdet p Jonas bolag lngt ver vad omsttning och vinst motiverade. Och Jonas kunde snart titulera sig rikast inte bara i Skne utan hela Sverige.
Fretaget var helt unikt, man bjd anstllda p mat, man hade spelrum och bnsckar att sitta i och folk jobbade i tryck-tshirts.
Men s en dag runt millennieskiftet kom det en lite krusning i finansluften och framtidsbubblan sprack. Vrdet p Framtidsfabrik dk frn 42Miljarder till typ inget ver en natt. Jonas som trodde att vrdet p hans bolag bara kunde g upp, det var ju en sdan lovande teknik, hade inte slt sina aktier och blev drfr terigen utfattig. Jonas satt sedan och huttrade under en bro i Lund i sin fleecejacka. Och s vitt jag vet sitter han dr n.

Ja, ven om en teknik r lovande s mste till slut ett bolags vrde korrelera mot omsttning och vinst. Man behver inte vara professor i ekonomi fr att frst detta.
Citera
2022-01-11, 21:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Jag vet inte hur gammal du r men, det var en gng fr lnge sedan en ny uppfinning som skulle revolutionera vrlden. Uppfinningen kallades internet och skulle ndra hur folk jobbade, handlade, tittade p film, lyssnade p musik med mera.
P denna tiden fanns det en liten pojke med fleecejacka i Skne som hette Jonas. Jonas insg att den nya tekniken skulle kunna omstta stora belopp och gra honom rik.
S Jonas startade ett bolag som skulle ansluta hus till internet. Eftersom Jonas var visionr kallade han bolaget fr Framtidsfabriken. Jonas var runt och slde in den nya tekniken till bde hger och vnster med sina storslagna visioner om vad man kunde gra med den nya tekniken. Myndigheter och storbolag kpte allt med hull och hr och marknaden pumpade mycket nabbt upp vrdet p Jonas bolag lngt ver vad omsttning och vinst motiverade. Och Jonas kunde snart titulera sig rikast inte bara i Skne utan hela Sverige.
Fretaget var helt unikt, man bjd anstllda p mat, man hade spelrum och bnsckar att sitta i och folk jobbade i tryck-tshirts.
Men s en dag runt millennieskiftet kom det en lite krusning i finansluften och framtidsbubblan sprack. Vrdet p Framtidsfabrik dk frn 42Miljarder till typ inget ver en natt. Jonas som trodde att vrdet p hans bolag bara kunde g upp, det var ju en sdan lovande teknik, hade inte slt sina aktier och blev drfr terigen utfattig. Jonas satt sedan och huttrade under en bro i Lund i sin fleecejacka. Och s vitt jag vet sitter han dr n.

Ja, ven om en teknik r lovande s mste till slut ett bolags vrde korrelera mot omsttning och vinst. Man behver inte vara professor i ekonomi fr att frst detta.

Lite taskigt att jmfra den ivf rlige och kte visionren JB med Musk - Musk har ju cashat in en hel del innan bubblan spricker - skulle JB aldrig gjort i samma sits...
Citera
2022-01-11, 21:51
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig

Nej du vet inte hur gammal jag r, kanske fr att jag gillar att bete mig som dummare n vad jag r allt som oftast medans alla anstrnger sig fr att frska framst som otroligt intelligenta och plsta.

Om du r s pass gammal att du upplevde IT-bubblan (det gjorde jag ocks) s skall du vl kunna skilja p nr ett fretag drivs av riskkapital och nr det str p egna ben och gr vinst. Om du drar paralleller mellan din anekdot och Tesla rent fundamentalt s hintar det om att du inte alls har koll p vad som ligger bakom lnsamheten. Om du drar en parallell mellan din anekdot och kursrrelserna s skall du vara medveten om att Tesla var en otroligt hrt blankad aktie under flera r trots att det fundamentala vrdet kade ju mer sannolikt det blev att de skulle verleva att skala upp till massproduktion. Vl ver den trskeln, som r nst intill ondligt svrt, ett helvete rent utav, s gick Tesla frn hgriskaktie till att ha framtiden fr sig p rekordkort tid. En shortsqueeze av sllan skdat slag skedde och aktien fick en mer rimlig vrdering. Marknaden har dock stndigt underskattat tillvxten. Anledningarna till det r flera och det r ngot du kanske skall frdjupa dig lite i innan du ger dig i kast med en tekniknrd p spektrumet som spenderat hundratals timmar p att stta sig in i fretaget. Och det enda jag dyrkar r kompetens. Har du ett bttre fretag att investera i s lgg din tid dr. Men om du tror att du har tillfrt ngon ny information som jag inte redan r medveten om s beror det p att du inte begriper nr ngon r smartare n dig.
Citera
2022-01-11, 22:18
Medlem
raskenss avatar
Citat:
De bygger inte Dojo fr att lsa FSD.
Och du r den absolut sista jag skulle hmta kunskap ifrn. Vet inte exakt vad du lider av fr att tro annorlunda.

Hr kan du lsa p om dojo i wikipediaartikeln om Teslas autopilot:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot

"Gartner*research vice president Chirag Dekate said, "The Tesla Dojo is an AI-specific supercomputer designed to accelerate machine learning and deep learning activities".

Det finns en del som ser det som Teslas "holy grail"

En analys av problemen dom har med Dojo.

Fr varje cell har dom 1.25Mbyte SRAM och dom har varit tvugna att banta ner flyttalen till en egenphittad vaiant CFP8 bara fr att f plats med datamngden.. Deras metod att binda chipen r extremt kostsamma ocks. Mycket terst att bevisa fr investerare.

https://semianalysis.com/the-tesla-d...hnical-issues/
Senast redigerad av raskens 2022-01-11 kl. 22:36.
Citera
2022-01-11, 22:39
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hr kan du lsa p om dojo i wikipediaartikeln om Teslas autopilot:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot

"Gartner*research vice president Chirag Dekate said, "The Tesla Dojo is an AI-specific supercomputer designed to accelerate machine learning and deep learning activities".

Det finns en del som ser det som Teslas "holy grail"

En analys av problemen dom har med Dojo

https://semianalysis.com/the-tesla-d...hnical-issues/

Det hr missfrstndet att tro sig ha information som jag inte redan har gller sjlvklart ven dig.
Citera
2022-01-11, 22:48
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det hr missfrstndet att tro sig ha information som jag inte redan har gller sjlvklart ven dig.

Jag skriver inte inlgg fr att upplysa dig. Jag skriver fr alla andra som lser trden s dom kan bilda sig en egen uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in