Citat:
Ursprungligen postat av
Raukberg
Wow. Jag trodde någonstans att vi kanske kunde knyta ihop säcken lite gentlemannamässigt och erkänna varandras poänger men sen damp den här bajskorven ner. Trots alla akademiska referenser och studier så visar du dig till syvende och sist vara en foliehatt i samma liga som VarmaDrycker och MasterBait. Sådant här trams hör hemma i Konspirationsteorier.
Jag förstår inte riktigt vad du anser är en konspirationsteori i det jag skrivit. Från SVT;
Citat:
Justitieminister Morgan Johanssons förslag att göra det straffbart att förneka Förintelsen får nu kritik från flera riksdagspartier. "Vi ser förintelseförnekelse som en vedervärdig hållning. Samtidigt tror vi att det är en farlig väg att gå, säger Aron Emilsson (SD). Regeringen ska tillsätta en parlamentarisk utredning som får i uppgift att se över frågan
https://sverigesradio.se/artikel/for...ar-hard-kritik
Det här är SOU 2021:27 där varje parti ger sin syn på saken om att förbjuda partier och politiska organisationer.
Citat:
Kommittén har haft i uppdrag att överväga ett förbud mot rasistiska organisationer. Ett sådant förbud kan bestå i att deltagande i organisationerna görs straffbart, en ny straffrättslig lagstiftning. Det kan också handla om att förbjuda organisationerna som sådana, en ny upplösningslagstiftning.
https://www.regeringen.se/rattsliga-...05/sou-202127/
Det ser alltså inte ut som en "foliehatsteori" från min sida. Det är du som inte har följt debatten om yttrandefrihet och organisationsfrihet i varken Sverige eller Europa. Det är ingen tvekan om att Kina inte är auktoritärt men du får det som att låta att västvärlden består av liberala demokratier som är detta i en idealtypisk mening. Det stämmer inte. Nu är ingen av S-förslagen genomförda eftersom SD,V och L sade nej men det är ändå en intressant utveckling som man kan tycka att du borde ha haft koll på.
Citat:
Om du vill slippa häcklas så ska du nog avstå från att sprida dina mer stolliga teorier om demokratins tillstånd i Sverige. Det bjuder inte direkt in till en sansad diskussion.
Jag blir inte häcklad av dig. Det är inte jag som gör bort mig i den här diskussionen. Du måste andas och sikta innan du skjuter. Annars missar du målet.
Citat:
Ursprungligen postat av
MasterBait
Ja, vi får hoppas på att Ryssland är modiga och placerar sina missiler, robotar närmare USAs gränser. Både Kina och Ryssland borde flytta fram sina positioner....
Det ser inte ut som det blir något krig i Ukraina när jag tittade igenom rysk media. Det verkar som om det handlade om vart NATO placerar sina missiler snarare än expanderingen av NATO eller om Ukraina. I RT skrev de något om att Ryssland möjligen kommer upphöra med vissa samarbeten inom terrorism, brottsbekämpning och drogsmuggling. Krig finns inte på kartan mellan Ryssland, Kina, USA och EU. Detta bådar förövrigt gott för framtiden. Så länge USA inte bygger baser och placerar missiler på Taiwan (sälja missiler är en annan sak) så finns det inga skäl för en kinesisk intervention då den "tvetydliga strategin" fortfarande gäller.
Jag tror att framtiden är riggad för Kina. Kina gör nu diplomatiska inbrytningar överallt där bland i Sydamerika, Afrika och Asien. Senast i Nicaragua men också i Honduras, Cuba, Venezuela, Chile, Argentina och Peru
https://www.globaltimes.cn/page/202201/1245705.shtml
Kina har också förmågan att skapa oro hos ekonomiska eliter i Europa och USA och där med sätter de press på politikerna att ha en försiktigare ingång när det gäller relationen till Kina. I sammanhanget kan nämnas att 20% av komponenterna i en Rolls-Royce flygplansmotorer är kinesiska som jag fick veta idag. Allt eftersom Kinas ekonomi växer kommer också deras politiska inflytande växa. Pengar har en magiskt inflytande på människor och i synnerhet västerländska affärsmän och politiker.
När det kommer till försvarsindustrin i USA så tror jag inte den är drivande till krigen. Jag tror det ligger andra intressen bakom. USA:s intervention i MENA handlar nog mer om den israeliska och saudiska lobbyn snarare än försvarsindustrin eller oljeindustrin. Det är svårt att leda sådant i bevis dock.
Den amerikanska försvarsindustrin vill sälja prylar men att de skulle lobba för krig tror jag inte. Om den amerikanska försvarsindustrin skulle få välja skulle de sälja ännu mera krigsmaterial som USA inte behöver. Ta en sådan sak som pansarvagnar. USA har drygt nya 8000 pansarvagnar (MBT) varav endast 40% av dem är kommer till bruk. De övriga placerade i en öken för att rosta bort. USA köper alltså pansarvagnar de inte har någon nytta av.
Den amerikanska marinkåren vill göra sig av med sina pansarvagnar men uppmuntras att fortsätta att köpa dem. Tydligen har MIC goda marginaler på just pansarvagnar. Jämför det med Kina som har drygt 3500 pansarvagnar (MBT) varav 65-70% används. Det är därför inte så konstigt att Kina kan plöja ned pengar i R&D och modernisera sitt försvar i en rasande hastighet. Kina vet också att de inte är hotade av krig eller ägnar sig åt konstant intervenering så Kina behöver inte ha en hög beredskap vilket sparar enorma pengar. Kina spenderar nu 1.7% av sitt BNP på sitt försvar medan USA spenderar 3.7%. USA har fortfarande inte hypersoniska missiler. De kommer inte tas i bruk förrän om 3-4 år. Ryssland har haft dem i minst fem år och Kina har haft dem i minst två år. Inom kort har Nordkorea och Frankrike dem.
Sedan 2019 får inte Huawei tillgång till halvledar-teknologi från USA. Förra året spenderade Huawei 70% av sin R&D på att utveckla halvledare och beräknas vara ikapp om något decennium. För en tid sedan tvingade USA Taiwan att etablera en TSMC fabrik i Arizona. Tydligen går det inte bra - brist på kompetent personal. Man tar sig för pannan.
Citat:
Ursprungligen postat av
MasterBait
100% sant alltihop. Och det är lätt att ta fram exempel. Det är väldigt högt i tak i Kina, mycket högre än vad de negativa rösterna här skulle ens våga tro på. Myndigheterna låter i regel inlägg på sociala medier ligga kvar ett bra tag, även om de är kritiska och blir stora, men plockar bort dom senare efter ett par veckor eller så. Varför dom gör så har jag ingen aning om. En bra illustration om just detta, alldeles nyligen publicerat:
Xi'an covid policy killed 1 man - says woman on Weibo
https://www.youtube.com/watch?v=rFi4HoWvym4
Kapitalism förutsätter vissa politiska, civila och till viss del sociala rättigheter. Om man inte fick säga något i Kina skulle förutsättningarna för kapitalism vara en omöjlighet. Så uppenbarligen får man göra sin åsikt hörd i Kina om Kina till viss del inskränker yttrandefriheten och censurerar.