Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag tolkar det som att du antingen inte läst de påstådda bevisen eller att du vet att Kina snackar skit.
Om jag presenterar en källa är det väl du och inte jag om skall plocka isär den.

Citat:
Jag är nöjd där. och? Du påstod att uppgifterna tillbakavisats. Vill du utveckla det eller godtar du kort och gott att du inte har fog för påståendet?
Så länge du inte presenterar källor för dina argument så finns det verkligen inte någon mening för mig hålla den här diskussionen. Vad jag kan säga om vädret är att jag inte tror att det skulle hindra en invasion. Jag har inte sett det i andra analyser än den av Greer - men den här diskussionen är över mitt huvud.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-12 kl. 00:06.
Citera
2022-01-12, 11:41
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det sägs att USA kommer ha hypersoniska missiler inom 36 månader. Ryssland har haft dem sedan 2017 och Kina sedan 2019. Om USA placerar dessa missiler i NATO-länder som gränsar till Ryssland når de Moskva på 6-7 minuter. Sådant kan inte Ryssland tolerera. Det som sägs offentligt vittnar om att USA inte tänker backa. Om nu inte USA säger något annat bakom stängda dörrar kan det hetta till efter OS är avslutat den 13 mars - eftersom Kina också kommer involveras i detta eftersom sådana missiler även hotar Kina. Vi får se vad som händer de kommande året.

Ja, vi får hoppas på att Ryssland är modiga och placerar sina missiler, robotar närmare USAs gränser. Både Kina och Ryssland borde flytta fram sina positioner. De måste visa USA att de kan nå Washington lika snabbt. Det är det nog enda som skulle kunna lugna USAs framfart en smula. Annars bara fortsätter de.

USA provocerar medvetet för att trappa upp det kalla kriget och kommer att göra så. Egentligen handlar det enbart om att skapa en starkare hotbild från Ryssland så att USA ska kunna övertyga flera länder att köpa mera vapen från dom. De älskar verkligen sin vapenindustri. Men samtidigt är i regel det enda som kan höja skuldtaket i USA en ökning av den militära budgeten. Obama använde det här trixet under krisen 2008-2009 för att få upp skuldtaket genom att få igenom en triljonsatsning på upprustning av USAs kärnvapen.

Så USA har verkligen hamnat i ett hjul, man spenderar mer och mer militärt för att kunna hålla igång ekonomin. Och så måste man så klart skapa konflikter och hålla konflikter igång, både för att länder ska köpa vapen och för att USA ska ha en hotbild mot sig själv för att fortsätta spendera enorma summor militärt. I USA står mångmiljardärer bakom ridåerna och skor sig på att Saudiarabien köper missiler som de sedan skjuter rakt in i bostadshus i Yemen och dödar civila.

Inga "civiliserade länder" bryr sig och ingen säger ifrån. Som Sverige, som bara håller käft och ser mellan fingrarna.
..."En svensk tiger"...

Sveriges lillebrorskomplex till USA och att Svenskar fortfarande kan se upp till den här världsdiktatorn och globala terroristen är något av det som äcklar mig allra mest.
Citera
2022-01-12, 18:57
Medlem
Jag kallade dig tidigare för beläst och förståndig. Jag får nog backa på det senare för du känns mest obstinat och fånig när du inte kan erkänna att du har fel.
Citat:
Om jag presenterar en källa är det väl du och inte jag om skall plocka isär den.
Din källa var rakt igenom skräp och det är direkt genant att du först hävdar att den tjänar som bevis för ditt fåniga påstående och därefter vägrar gå in i den. Antingen har du inte läst den eller så vet du kort och gott om att du snackar skit men har för mycket prestige för att tillstå fel.
Citat:
Så länge du inte presenterar källor för dina argument så finns det verkligen inte någon mening för mig hålla den här diskussionen. Vad jag kan säga om vädret är att jag inte tror att det skulle hindra en invasion. Jag har inte sett det i andra analyser än den av Greer - men den här diskussionen är över mitt huvud.
Åh fan, så nu handlar det inte längre om att uppgifterna tillbakavisats utan att du inte tror på dem. Du hade ju kunnat uttrycka din skepsis med lite mer värdighet nästa gång.
Citat:
Jag har för mig att båda orden är gångbara men det spelar mindre roll eftersom inget är beslutat i Japan än. Vi får se.
Ja, vi får se. Om inte annat så undrar jag vilket halmstrå du tänker dra i nästa gång. Först så hävdar du att jag har fel om att Japan planerar för en militärbas närmare Taiwan då det enligt dig bara handlar om en temporär installation för att kunna smuggla vapen till Taiwan (under brinnande krig). Därefter spekulerar du i om Japans vapen är defensiva eller offensiva. När du sedan får förklarat för dig att vapen ifråga mycket riktigt är offensiva enligt din egen definition (få skulle kalla luftvärn för ett offensivt vapen) så spelar det ändå ingen roll längre då Japan inte fattat något definitivt beslut om saken än.
Citat:
Möjligt, men du vet att de skjuter "robotar" på varandra och civila och soldater dör.
...men likt förbannat utkämpas det krig ändå i världen och även krig där demokratier väljer att försvara sig och allierade nationer från diktaturers våld. Nästan som att man inte kan fly och ducka hur länge som helst.
Citat:
Jag trodde du var tonåring. Ryssland diskuteras i det här CFTNI seminariet
https://www.youtube.com/watch?app=de...PmKEjo&t=1993s
Se där, ett nytt sidospår. Din paradgren.
Citat:
Du bör se det. Om inte för att du skall komma ur de här barnsligheterna om krig skall tas lättvindigt. Vuxna människor förstår att krig är destruktivt och framförallt förstår de att krig är politiskt svårt.
Åh tack för din pedagogiska förklaring. Nästan som att man skulle kunna använda den insikten för att komma till slutsatsen att Kina inte kan invadera Taiwan.
Citat:
Liberalism är ingen positiv ideologi men å andra sidan är jag konservativ så jag antar att jag är partisk här.
Jag kan komma på ett par andra epitet utöver "partisk" för att beskriva någon som är glad över att Kina inte demokratiserats, utvecklat en fungerande rättsstat och gett sina medborgare mänskliga rättigheter som du själv tar för givna.
Citat:
Han heter Max Blumenthal och inte "Putinhrall". Du framstår som oseriös när du använder dysfemism.
Thrall, med ett "t". Jag bryr mig inte om ifall jag framstår som oseriös när jag häcklar den där clownen.
Citera
2022-01-12, 21:02
Medlem
Citat:
Jag kallade dig tidigare för beläst och förståndig. Jag får nog backa på det senare för du känns mest obstinat och fånig när du inte kan erkänna att du har fel. Din källa var rakt igenom skräp och det är direkt genant att du först hävdar att den tjänar som bevis för ditt fåniga påstående och därefter vägrar gå in i den. Antingen har du inte läst den eller så vet du kort och gott om att du snackar skit men har för mycket prestige för att tillstå fel.
Om du känner att det är så viktigt för dig så kan du få rätt.

Citat:
Åh fan, så nu handlar det inte längre om att uppgifterna tillbakavisats utan att du inte tror på dem. Du hade ju kunnat uttrycka din skepsis med lite mer värdighet nästa gång.
Jag antar att jag trampade dig på tårna.

Citat:
Ja, vi får se. Om inte annat så undrar jag vilket halmstrå du tänker dra i nästa gång. Först så hävdar du att jag har fel om att Japan planerar för en militärbas närmare Taiwan då det enligt dig bara handlar om en temporär installation för att kunna smuggla vapen till Taiwan (under brinnande krig). Därefter spekulerar du i om Japans vapen är defensiva eller offensiva. När du sedan får förklarat för dig att vapen ifråga mycket riktigt är offensiva enligt din egen definition (få skulle kalla luftvärn för ett offensivt vapen) så spelar det ändå ingen roll längre då Japan inte fattat något definitivt beslut om saken än.
Japan har inte skrivit på någonting och där med är inget klart. Således spekulationer.

Citat:
...men likt förbannat utkämpas det krig ändå i världen och även krig där demokratier väljer att försvara sig och allierade nationer från diktaturers våld. Nästan som att man inte kan fly och ducka hur länge som helst.
Bespara mig Anne Applebaums "talking points". Det är inte så världen fungerar.

Citat:
Se där, ett nytt sidospår. Din paradgren.
Ja, den var rätt bra men så när jag tänkte på det så tror jag att de kanske har fel. De har inte heller tillgång till information annat än sådan information som är öppen. Således - det är bara spekulationer från deras sida och så även vår sida.

Citat:
Åh tack för din pedagogiska förklaring. Nästan som att man skulle kunna använda den insikten för att komma till slutsatsen att Kina inte kan invadera Taiwan.
Äsch, det kommer inte hända och på samma sätt kommer inte Ryssland invadera Ukraina. Det finns ingen som helst mening för Kina att invadera Taiwan. Det är för riskabelt. Precis som jag skrev till dig så är inte kineserna så jävla dumma att de kommer sabotera sina relationer till omvärlden. Förövrigt dör det människor i krig. Om Kina plockade Taiwan skulle USA inte göra något åt det militärt.

Citat:
Jag kan komma på ett par andra epitet utöver "partisk" för att beskriva någon som är glad över att Kina inte demokratiserats, utvecklat en fungerande rättsstat och gett sina medborgare mänskliga rättigheter som du själv tar för givna.
Det viktigast för Kina är ekonomiskt tillväxt och inte att de har någon västerländsk destruktiv form av liberal demokrati. Kinesiskt BNP per capita är fortfarande bara $12,000. Jag tror att demokratisering kommer med rikedom precis som den kom till Sydkorea, Singapore och Taiwan på grund av deras växande rikedom. Dubai är mer demokratiskt än tidigare på grund av att de blivit rikare. Demokrati följer med välstånd och ingenting du kan artificiellt bygga. Således, när en medelklass är etablerad samt att det finns grundläggande institutioner för demokrati så tenderar politiska och civila rättigheter växa fram - vilket också Bo Rothstein och otaliga statsvetare påpekat. Det finns en klassisk statsvetenskaplig bok vid namn "Demokratin och dess antagonister" av Robert A. Dahl som du bör läsa.

Idag har kineserna betydligt mer politiska, civila och sociala rättigheter än de hade på 1970-talet. Det är positivt. Framförallt har kineserna ett snabbt växande välstånd vilket har kraftigt förbättrat levnadsstandarden. Jag uppfattar inte att kineserna är särskilt begränsade i sin yttrandefrihet när jag läser kinesisk Twitter så som Weibo. Jag uppfattar snarare att kineserna får mer frihet att uttrycka sig medan vi får mindre frihet att uttrycka oss. Alla partier i riksdagen förutom SD,L och V anser att partier och organisationer de ogillar skall förbjudas och att människor skall kastas i fängelse om de har en annan uppfattning om historien. Det låter inte särskilt demokratiskt. I Kina får du man bara sparken från sitt statliga jobb om man uttrycker en icke påbjuden syn på historien och bara om man gör det i sin yrkesroll. Således - Kina har mer yttrandefrihet än vad Sverige skulle ha om S/MP/C/M/KD fick sin vilja igenom.

Citat:
Thrall, med ett "t". Jag bryr mig inte om ifall jag framstår som oseriös när jag häcklar den där clownen.
Vuxna människor häcklar inte varandra.
Citera
2022-01-12, 22:43
Medlem
Citat:
Jag uppfattar snarare att kineserna får mer frihet att uttrycka sig medan vi får mindre frihet att uttrycka oss. Alla partier i riksdagen förutom SD,L och V anser att partier och organisationer de ogillar skall förbjudas och att människor skall kastas i fängelse om de har en annan uppfattning om historien. Det låter inte särskilt demokratiskt. I Kina får du man bara sparken från sitt statliga jobb om man uttrycker en icke påbjuden syn på historien och bara om man gör det i sin yrkesroll. Således - Kina har mer yttrandefrihet än vad Sverige skulle ha om S/MP/C/M/KD fick sin vilja igenom.
Wow. Jag trodde någonstans att vi kanske kunde knyta ihop säcken lite gentlemannamässigt och erkänna varandras poänger men sen damp den här bajskorven ner. Trots alla akademiska referenser och studier så visar du dig till syvende och sist vara en foliehatt i samma liga som VarmaDrycker och MasterBait. Sådant här trams hör hemma i Konspirationsteorier.
Citat:
Vuxna människor häcklar inte varandra.
Om du vill slippa häcklas så ska du nog avstå från att sprida dina mer stolliga teorier om demokratins tillstånd i Sverige. Det bjuder inte direkt in till en sansad diskussion.
Citera
2022-01-13, 00:37
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Idag har kineserna betydligt mer politiska, civila och sociala rättigheter än de hade på 1970-talet. Det är positivt. Framförallt har kineserna ett snabbt växande välstånd vilket har kraftigt förbättrat levnadsstandarden. Jag uppfattar inte att kineserna är särskilt begränsade i sin yttrandefrihet när jag läser kinesisk Twitter så som Weibo. Jag uppfattar snarare att kineserna får mer frihet att uttrycka sig medan vi får mindre frihet att uttrycka oss. Alla partier i riksdagen förutom SD,L och V anser att partier och organisationer de ogillar skall förbjudas och att människor skall kastas i fängelse om de har en annan uppfattning om historien. Det låter inte särskilt demokratiskt. I Kina får du man bara sparken från sitt statliga jobb om man uttrycker en icke påbjuden syn på historien och bara om man gör det i sin yrkesroll. Således - Kina har mer yttrandefrihet än vad Sverige skulle ha om S/MP/C/M/KD fick sin vilja igenom.

100% sant alltihop. Och det är lätt att ta fram exempel.

Det är väldigt högt i tak i Kina, mycket högre än vad de negativa rösterna här skulle ens våga tro på. Myndigheterna låter i regel inlägg på sociala medier ligga kvar ett bra tag, även om de är kritiska och blir stora, men plockar bort dom senare efter ett par veckor eller så. Varför dom gör så har jag ingen aning om.

En bra illustration om just detta, alldeles nyligen publicerat:

Xi'an covid policy killed 1 man - says woman on Weibo
https://www.youtube.com/watch?v=rFi4HoWvym4
Citera
2022-01-13, 01:07
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
100% sant alltihop. Och det är lätt att ta fram exempel.

Det är väldigt högt i tak i Kina, mycket högre än vad de negativa rösterna här skulle ens våga tro på. Myndigheterna låter i regel inlägg på sociala medier ligga kvar ett bra tag, även om de är kritiska och blir stora, men plockar bort dom senare efter ett par veckor eller så. Varför dom gör så har jag ingen aning om.

En bra illustration om just detta, alldeles nyligen publicerat:

så högt i tak:
Jailed Journalists Reach Record High for Sixth Year in 2021
The Committee to Protect Journalists, a press freedom monitoring group, said 293 journalists were behind bars this year, more than a quarter of them in China.
Fifty journalists are known to be imprisoned by China, the survey found, more than anywhere else, and for the first time including journalists from Hong Kong, the Chinese territory subjected to a harsh security law in 2020 after pro-democracy protests there.
https://www.nytimes.com/2021/12/09/w...worldwide.html
Citera
2022-01-13, 01:49
Medlem
Citat:
Wow. Jag trodde någonstans att vi kanske kunde knyta ihop säcken lite gentlemannamässigt och erkänna varandras poänger men sen damp den här bajskorven ner. Trots alla akademiska referenser och studier så visar du dig till syvende och sist vara en foliehatt i samma liga som VarmaDrycker och MasterBait. Sådant här trams hör hemma i Konspirationsteorier.
Jag förstår inte riktigt vad du anser är en konspirationsteori i det jag skrivit. Från SVT;

Citat:
Justitieminister Morgan Johanssons förslag att göra det straffbart att förneka Förintelsen får nu kritik från flera riksdagspartier. "Vi ser förintelseförnekelse som en vedervärdig hållning. Samtidigt tror vi att det är en farlig väg att gå, säger Aron Emilsson (SD). Regeringen ska tillsätta en parlamentarisk utredning som får i uppgift att se över frågan

https://sverigesradio.se/artikel/for...ar-hard-kritik

Det här är SOU 2021:27 där varje parti ger sin syn på saken om att förbjuda partier och politiska organisationer.

Citat:
Kommittén har haft i uppdrag att överväga ett förbud mot rasistiska organisationer. Ett sådant förbud kan bestå i att deltagande i organisationerna görs straffbart, en ny straffrättslig lagstiftning. Det kan också handla om att förbjuda organisationerna som sådana, en ny upplösningslagstiftning.

https://www.regeringen.se/rattsliga-...05/sou-202127/
Det ser alltså inte ut som en "foliehatsteori" från min sida. Det är du som inte har följt debatten om yttrandefrihet och organisationsfrihet i varken Sverige eller Europa. Det är ingen tvekan om att Kina inte är auktoritärt men du får det som att låta att västvärlden består av liberala demokratier som är detta i en idealtypisk mening. Det stämmer inte. Nu är ingen av S-förslagen genomförda eftersom SD,V och L sade nej men det är ändå en intressant utveckling som man kan tycka att du borde ha haft koll på.

Citat:
Om du vill slippa häcklas så ska du nog avstå från att sprida dina mer stolliga teorier om demokratins tillstånd i Sverige. Det bjuder inte direkt in till en sansad diskussion.
Jag blir inte häcklad av dig. Det är inte jag som gör bort mig i den här diskussionen. Du måste andas och sikta innan du skjuter. Annars missar du målet.

Citat:
Ja, vi får hoppas på att Ryssland är modiga och placerar sina missiler, robotar närmare USAs gränser. Både Kina och Ryssland borde flytta fram sina positioner....
Det ser inte ut som det blir något krig i Ukraina när jag tittade igenom rysk media. Det verkar som om det handlade om vart NATO placerar sina missiler snarare än expanderingen av NATO eller om Ukraina. I RT skrev de något om att Ryssland möjligen kommer upphöra med vissa samarbeten inom terrorism, brottsbekämpning och drogsmuggling. Krig finns inte på kartan mellan Ryssland, Kina, USA och EU. Detta bådar förövrigt gott för framtiden. Så länge USA inte bygger baser och placerar missiler på Taiwan (sälja missiler är en annan sak) så finns det inga skäl för en kinesisk intervention då den "tvetydliga strategin" fortfarande gäller.

Jag tror att framtiden är riggad för Kina. Kina gör nu diplomatiska inbrytningar överallt där bland i Sydamerika, Afrika och Asien. Senast i Nicaragua men också i Honduras, Cuba, Venezuela, Chile, Argentina och Peru

https://www.globaltimes.cn/page/202201/1245705.shtml

Kina har också förmågan att skapa oro hos ekonomiska eliter i Europa och USA och där med sätter de press på politikerna att ha en försiktigare ingång när det gäller relationen till Kina. I sammanhanget kan nämnas att 20% av komponenterna i en Rolls-Royce flygplansmotorer är kinesiska som jag fick veta idag. Allt eftersom Kinas ekonomi växer kommer också deras politiska inflytande växa. Pengar har en magiskt inflytande på människor och i synnerhet västerländska affärsmän och politiker.

När det kommer till försvarsindustrin i USA så tror jag inte den är drivande till krigen. Jag tror det ligger andra intressen bakom. USA:s intervention i MENA handlar nog mer om den israeliska och saudiska lobbyn snarare än försvarsindustrin eller oljeindustrin. Det är svårt att leda sådant i bevis dock.

Den amerikanska försvarsindustrin vill sälja prylar men att de skulle lobba för krig tror jag inte. Om den amerikanska försvarsindustrin skulle få välja skulle de sälja ännu mera krigsmaterial som USA inte behöver. Ta en sådan sak som pansarvagnar. USA har drygt nya 8000 pansarvagnar (MBT) varav endast 40% av dem är kommer till bruk. De övriga placerade i en öken för att rosta bort. USA köper alltså pansarvagnar de inte har någon nytta av.

Den amerikanska marinkåren vill göra sig av med sina pansarvagnar men uppmuntras att fortsätta att köpa dem. Tydligen har MIC goda marginaler på just pansarvagnar. Jämför det med Kina som har drygt 3500 pansarvagnar (MBT) varav 65-70% används. Det är därför inte så konstigt att Kina kan plöja ned pengar i R&D och modernisera sitt försvar i en rasande hastighet. Kina vet också att de inte är hotade av krig eller ägnar sig åt konstant intervenering så Kina behöver inte ha en hög beredskap vilket sparar enorma pengar. Kina spenderar nu 1.7% av sitt BNP på sitt försvar medan USA spenderar 3.7%. USA har fortfarande inte hypersoniska missiler. De kommer inte tas i bruk förrän om 3-4 år. Ryssland har haft dem i minst fem år och Kina har haft dem i minst två år. Inom kort har Nordkorea och Frankrike dem.

Sedan 2019 får inte Huawei tillgång till halvledar-teknologi från USA. Förra året spenderade Huawei 70% av sin R&D på att utveckla halvledare och beräknas vara ikapp om något decennium. För en tid sedan tvingade USA Taiwan att etablera en TSMC fabrik i Arizona. Tydligen går det inte bra - brist på kompetent personal. Man tar sig för pannan.

Citat:
100% sant alltihop. Och det är lätt att ta fram exempel. Det är väldigt högt i tak i Kina, mycket högre än vad de negativa rösterna här skulle ens våga tro på. Myndigheterna låter i regel inlägg på sociala medier ligga kvar ett bra tag, även om de är kritiska och blir stora, men plockar bort dom senare efter ett par veckor eller så. Varför dom gör så har jag ingen aning om. En bra illustration om just detta, alldeles nyligen publicerat:

Kapitalism förutsätter vissa politiska, civila och till viss del sociala rättigheter. Om man inte fick säga något i Kina skulle förutsättningarna för kapitalism vara en omöjlighet. Så uppenbarligen får man göra sin åsikt hörd i Kina om Kina till viss del inskränker yttrandefriheten och censurerar.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-13 kl. 02:48.
Citera
2022-01-13, 04:21
Medlem
OverthrowXiJinpings avatar
Citat:

Kan det vara för att Kina är en totalitär Kommunistparti-diktatur?
Citera
2022-01-13, 04:53
Medlem
Citat:
..
När det kommer till försvarsindustrin i USA så tror jag inte den är drivande till krigen. Jag tror det ligger andra intressen bakom. USA:s intervention i MENA handlar nog mer om den israeliska och saudiska lobbyn snarare än försvarsindustrin eller oljeindustrin. Det är svårt att leda sådant i bevis dock.

Det som ytterst driver USAs regimskiftes-politik och interventioner är väl att få länders regeringar att underordna sig det amerikanska systemet tillräckligt mycket för att det skall vara säkert för det amerikanska finansiella systemet i form av banker, låneinstitut etc. att etablera sig. När väl dessa är på plats så har man kontroll och behöver inte använda hårda vapen. Frihet, demokrati och förbättringar för folk som har det taskigt är lättbegripliga saker för NGO-anställda att tro på och sälja till mannen på gatan och till all möjlig media - folk överallt hoppas ju alltid på bättre tider. "- Vi vill ha det som i Sverige" som folk på gatan visste att säga nyligen under upploppen i Kazakstan.

Citat:
Sedan 2019 får inte Huawei tillgång till halvledar-teknologi från USA. Förra året spenderade Huawei 70% av sin R&D på att utveckla halvledare och beräknas vara ikapp om något decennium. För en tid sedan tvingade USA Taiwan att etablera en TSMC fabrik i Arizona. Tydligen går det inte bra - brist på kompetent personal. Man tar sig för pannan.

Precis, en fabrik som TSMC går 24/7 och fordrar långa pass eftersom överlämningar mellan skiften tar tid och är komplicerade vilket fordrar disciplin och arbetsvilja hos personalen. Detta är bara en av fler saker som gör etableringen av avancerad chiptillverkning i Arizona svår. Notera att Intel i USA höll på i flera år och hade samma EUV-utrustning från holländska ASML som TSCM i Taiwan, men klarade ändå inte att krympa kretsarna i samma takt som taiwaneserna och halkade med tiden långt efter. Man skall komma ihåg också att de mest avancerade kretsarna som tillverkas i 5 nanometer och kanske mindre är nödvändiga endast för produkter som kräver hög prestanda och liten energiförbrukning som smartphones. För en 5G-basstation eller en bil spelar inte den extra energi-åtgången hos en 14 nanometer eller större krets någon roll varför kretsar av detta mindre avancerade och billigare slag är de som efterfrågas och produceras mest. Kinesiska SMIC klarar ner till 14nm har jag för mig.

Citat:
Kapitalism förutsätter vissa politiska, civila och till viss del sociala rättigheter. Om man inte fick säga något i Kina skulle förutsättningarna för kapitalism vara en omöjlighet. Så uppenbarligen får man göra sin åsikt hörd i Kina om Kina till viss del inskränker yttrandefriheten och censurerar.

Friheten att uttrycka åsikter och diskutera politik och ekonomi har reducerats på senare tid och folk tvingas till mindre plattformar och lösningar (precis som i Väst när folk blir avstängda från Twitter eller får en Youtube-kanal avstängd etc.). Jag vet detta från nära håll från folk jag känner som deltar i wechat-grupper som diskuterar investeringar och sånt. Orsaken är ju att deltagare i såna grupper ofta är kritiska till att regeringen har slagit ner på internetplattformar vilket har raserat värdet på tillgångar. Den kinesiska regeringen motivering är att den fruktar en utveckling av Kina likt den i Väst där regeringar är i händerna på företagsgiganter som till stor del styr vad som är politiskt möjligt.
Citera
2022-01-13, 10:15
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
så högt i tak:
Jailed Journalists Reach Record High for Sixth Year in 2021
The Committee to Protect Journalists, a press freedom monitoring group, said 293 journalists were behind bars this year, more than a quarter of them in China.
Fifty journalists are known to be imprisoned by China, the survey found, more than anywhere else, and for the first time including journalists from Hong Kong, the Chinese territory subjected to a harsh security law in 2020 after pro-democracy protests there.
https://www.nytimes.com/2021/12/09/w...worldwide.html

Jo, om det är så många visar det ju vilket massivt grepp CIA har tagit om journalister och press i Kina.

Om du tycker att CIAs styrning av kinesisk journalistik är detsamma som pressfrihet och demokrati så har vi helt skilda åsikter.

Det skall tilläggas att de flesta som sätts i fängelse i Hong Kong får låga straff, i snitt 10 månader. Att det sitter många där just nu beror ju på att man under det senaste året stängt många CIA-infiltrerade medier.
Citera
2022-01-13, 10:26
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Friheten att uttrycka åsikter och diskutera politik och ekonomi har reducerats på senare tid och folk tvingas till mindre plattformar och lösningar (precis som i Väst när folk blir avstängda från Twitter eller får en Youtube-kanal avstängd etc.). Jag vet detta från nära håll från folk jag känner som deltar i wechat-grupper som diskuterar investeringar och sånt. Orsaken är ju att deltagare i såna grupper ofta är kritiska till att regeringen har slagit ner på internetplattformar vilket har raserat värdet på tillgångar. Den kinesiska regeringen motivering är att den fruktar en utveckling av Kina likt den i Väst där regeringar är i händerna på företagsgiganter som till stor del styr vad som är politiskt möjligt.

Jo, det är ju ett av de främsta skälen till varför Kina låter de stora plattformarna vara öppna och varför de låter folk prata fritt om allt utan att göra något. De har full koll och kan ha en massiv bevakning av de stora plattformarna. Men om folk blir rädda för att prata, så hittar de andra vägar. Ju fler små, alternativa plattformar som tillkommer, desto svårare är det at ha inblick.

Det är såna helt logiska, självklara saker som Kina-hatarna uppenbarligen har för få hjärnceller för att förstå. Kina är öppet och "regimen" har ett högt tak och så gott som fri åsiktsfrihet på grund av en anledning, det är i deras intresse så att de har koll på folk. Om folk får vädra sina åsikter i det fria och demonstrera, vilket de faktiskt gör, så har myndigheterna full koll på vad folket gör och kan lätt göra en bedömning av läget och tydligare riskbedömningar. Egentligen är det rätt så enkelt och självklart att detta är i "den ondskefulla kommunistregimens" eget intresse. Dom är inte bara onda, dom är smarta dessutom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in