2022-01-13, 08:22
Medlem
Som flera konstaterat så ökar behovet av energi precis hela tiden och nu sker dessutom en stor omvandling från att förbruka fossilenergi till att förbruka grön energi.

Men eftersom en stor del av den gröna energin är just vind- och solkraft så svajar det ordentligt.

Man måste bygga upp ett samhälle där grundbehoven tillgodoses (garanterat) via vatten- och kärnkraft samt med oljekraftverk som sista reserv.

Sedan ha en överkapacitet i form av väderberoende energiproduktion som sedan i andra änden kan kompenseras med att man förbrukar denna energi, men även kan stänga ner när den inte är tillgänglig.

Min tanke här är att framförallt de stora industrier som kräver mycket energi ska kunna planera om sin verksamhet så att de kör på hårt när elöverskott finns, men stängs ner när det blir elunderskott.
Citera
2022-01-13, 08:32
Medlem
DeValeras avatar
Intressant artikel om vad en expert inom energi och miljö säger:

https://samnytt.se/chalmersprofessor...aftsutbyggnad/

Sydkorea har byggt 24 reaktorer med en genomsnittligt tid på 4,5 år. Detta är ungefär som den snabbaste reaktorn i Sverige byggdes på.

Att bygga kärnreaktorer behöver således inte vara en långdragen process.

Borde inte Sverige bjuda in Sydkoreanska företag att bygga reaktorer. Bättre med kärnreaktorer från demokratin Sydkorea än opålitliga vindsnurror från diktaturen Kina.
Citera
2022-01-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Som flera konstaterat så ökar behovet av energi precis hela tiden och nu sker dessutom en stor omvandling från att förbruka fossilenergi till att förbruka grön energi.

Men eftersom en stor del av den gröna energin är just vind- och solkraft så svajar det ordentligt.

Man måste bygga upp ett samhälle där grundbehoven tillgodoses (garanterat) via vatten- och kärnkraft samt med oljekraftverk som sista reserv.

Sedan ha en överkapacitet i form av väderberoende energiproduktion som sedan i andra änden kan kompenseras med att man förbrukar denna energi, men även kan stänga ner när den inte är tillgänglig.

Min tanke här är att framförallt de stora industrier som kräver mycket energi ska kunna planera om sin verksamhet så att de kör på hårt när elöverskott finns, men stängs ner när det blir elunderskott.

De är inte helt enkelt att genomföra det utan att de blir ett administrativt helvete med personal mm.. om de är en serverhall är de ju möjligt men en tillverkningsindustri där man behöver personal på golvet kan ju inte bara skicka hem dom mitt på dagen utan att behöva betala löner mm samt att man har ju ordrar och tidsscheman som måste hållas.
Citera
2022-01-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donkallot
[/b]
De är inte helt enkelt att genomföra det utan att de blir ett administrativt helvete med personal mm.. om de är en serverhall är de ju möjligt men en tillverkningsindustri där man behöver personal på golvet kan ju inte bara skicka hem dom mitt på dagen utan att behöva betala löner mm samt att man har ju ordrar och tidsscheman som måste hållas.

Jag förstår problematiken.

Tänker bara att bygger man upp energiproduktion som är väderberoende så bör man på olika sätt även anpassa hur förbrukningen ser ut. Det går inte om alla behöver lika mycket energi hela tiden eller det inte går att stänga ner verksamheter (planerat) när energiproduktionen går ner drastiskt.

Så helt enkelt. Ska energiproduktionens kapacitet variera mycket så behöver man i andra änden också kunna variera förbrukningen.

Idag verkar det ske genom att kraftigt höja priserna. Ganska plågsamt för de som inte kan minska elförbrukningen.
Citera
2022-01-13, 09:05
Medlem
Citat:
Jag förstår problematiken.

Tänker bara att bygger man upp energiproduktion som är väderberoende så bör man på olika sätt även anpassa hur förbrukningen ser ut. Det går inte om alla behöver lika mycket energi hela tiden eller det inte går att stänga ner verksamheter (planerat) när energiproduktionen går ner drastiskt.

Så helt enkelt. Ska energiproduktionens kapacitet variera mycket så behöver man i andra änden också kunna variera förbrukningen.

Idag verkar det ske genom att kraftigt höja priserna. Ganska plågsamt för de som inte kan minska elförbrukningen.
Jag förstår vad du menar, men de väl just det att varken företagen eller privatpersoner vill ta smällen för den förda energi politiken. Nånstans måste man ju då kompensera tex företagen om man tvingar dem att gå ner i produktion pga effektbrist.
Ingen lätt fråga detta men nåt måste ju göras helt klart.
Citera
2022-01-13, 09:16
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar, men de väl just det att varken företagen eller privatpersoner vill ta smällen för den förda energi politiken. Nånstans måste man ju då kompensera tex företagen om man tvingar dem att gå ner i produktion pga effektbrist.
Ingen lätt fråga detta men nåt måste ju göras helt klart.

Ja det är som du säger.

Jag tänker att man kan bygga upp automatiska fabriker, kanske stålfabriken som ska göra "grön" stål som är oerhört energikrävande är ett perfekt exempel på verksamhet som körs enbart när det är god tillgång till el (nattetid eller när det är blåsigt väder).

Det går nog att bygga upp nya verksamheter som är anpassade till en el-infrastruktur som är väderberoende så att de körs bara när det är överskott på el. Jag tänker mig då framförallt automatisk verksamhet. Vi har även elbilar som ska laddas och som tydligen även kan fungera som batterier även för husets behov.

Poängen är iallafall att man bygger en fabrik som klarar årsproduktionen även om den är nedstängd en tredjedel av året.

Det jag eftersträvar är att svängningarna i eltillgång ska helt enkelt inte påverka verksamheter som inte kan stängas ner och ej heller resultera i de våldsamma prisförändringar vi nu lär oss att leva med.
Det fungerar inte så bra när man inte kan spara på elen t ex mitt i vintern utan då tar en massa människor mycket stryk i sina kanske ganska dåliga ekonomier.
Citera
2022-01-13, 09:42
Medlem
Reimers avatar
Det går bra nu, Karlshamn gick all time high under 2021.

Citat:
Verket förbrukar upp till 140 000 liter olja i timmen när det är i full drift. Under 2021 gick det åt 28 000 ton olja, vilket åtta gånger så mycket jämfört med året innan då 3 600 ton förbrukades. Detta innebär ett utsläpp av 90 000 ton koldioxid under förra året.

Verket har inte förbrukat så mycket olja sedan 2010.

Det är därför att det behövs. I huvudsak handlar det om att vi har stängt ner planerbar kraftproduktion i södra Sverige. Våra grannländer har gjort detsamma, säger Henrik Svensson.

https://www.expressen.se/dinapengar/...lshamnsverket/

Miljövänligt not!
Citera
2022-01-13, 09:50
Medlem
Allt Detta är bullshit.
Hur I helvete kan elen kosta 36 öre som mest idag I SE4. som om Sveriges elbeslut på2000 kr skulle få denna extrema elpris att gå ner så mycket. Den som inte har sett igenom denna prissättning är ju blind.

Visst det är lite mildare blåserlitemer men hallå såhär mycket billigare mitt under midvinter.

Hela jävla elbörsen är genomrutten Och prissättningen är riktiga maffiafasoner
Citera
2022-01-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ja det är som du säger.

Jag tänker att man kan bygga upp automatiska fabriker, kanske stålfabriken som ska göra "grön" stål som är oerhört energikrävande är ett perfekt exempel på verksamhet som körs enbart när det är god tillgång till el (nattetid eller när det är blåsigt väder).

Det går nog att bygga upp nya verksamheter som är anpassade till en el-infrastruktur som är väderberoende så att de körs bara när det är överskott på el. Jag tänker mig då framförallt automatisk verksamhet. Vi har även elbilar som ska laddas och som tydligen även kan fungera som batterier även för husets behov.

Poängen är iallafall att man bygger en fabrik som klarar årsproduktionen även om den är nedstängd en tredjedel av året.

Det jag eftersträvar är att svängningarna i eltillgång ska helt enkelt inte påverka verksamheter som inte kan stängas ner och ej heller resultera i de våldsamma prisförändringar vi nu lär oss att leva med.
Det fungerar inte så bra när man inte kan spara på elen t ex mitt i vintern utan då tar en massa människor mycket stryk i sina kanske ganska dåliga ekonomier.

Ja att ha helt automatiserade fabriker vore ju absolut en möjlighet men de blir samma sak där.. nån måste betala för att de ska ske. Sen är jag inte så tekniskt kunnig att jag ens kan besvara om detta ens vore möjligt idag.
Sen kommer nästa problem, om man nu kan klara årsproduktionen fast man har nedstängt 1/3 av året så kommer ju företagen oavsett börja titta på alternativ utomlands varför skulle man nöja sig med att tillverka 100% om man kan tillverka mer än 100% nån annanstans. Och särskilt i en helt automatiserad fabrik där man inte är beroende av personalen så blir de enkelt och starta upp de nån annanstans istället där man kan köra fabriken 12mån per år istället.

Som sagt en oerhört svår fråga men med få enkla svar.
Citera
2022-01-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ja att ha helt automatiserade fabriker vore ju absolut en möjlighet men de blir samma sak där.. nån måste betala för att de ska ske. Sen är jag inte så tekniskt kunnig att jag ens kan besvara om detta ens vore möjligt idag.
Sen kommer nästa problem, om man nu kan klara årsproduktionen fast man har nedstängt 1/3 av året så kommer ju företagen oavsett börja titta på alternativ utomlands varför skulle man nöja sig med att tillverka 100% om man kan tillverka mer än 100% nån annanstans. Och särskilt i en helt automatiserad fabrik där man inte är beroende av personalen så blir de enkelt och starta upp de nån annanstans istället där man kan köra fabriken 12mån per år istället.

Som sagt en oerhört svår fråga men med få enkla svar.

Ja, svår fråga och svårt svara enkelt. Men ett enkelt svar skulle helt enkelt vara att man tillverkar när elpriset är lågt. Sverige har ett av världens lägsta elpriser och utifall vi inte bygger ut och expanderar vårt samhälle till 50 miljoner invånare så har vi goda förutsättningar att även i framtiden kunna erbjuda billig el.

Att bygga en automatiskt fabrik som tillverkar vad man kan sälja är nog inte så svårt. Trots allt är det ganska lätt att bygga en fabrik som tillverkar x antal enheter och det är ungefär x antal enheter som kan förbrukas av världen. Det svåra är att göra det kostnadseffektivt och här har vi ju klassiskt sett velat köra fabriken till max kanske t o m i treskift, dvs dygnet runt.

Men en automatiskt fabrik kommer också att öka produktiviteten. I vissa fall kan det bli uppemot 10 ggr mer produktionskapacitet just för att man slipper alla pauser, alla små misstag eller slarv som vanliga människor medför. Vi människor är ju även ganska långsamma i varje moment. Jag har själv varit med och automatiserat fabriker och sett skillnaden det blir när en maskin jobbar på i högt tempo nästan nonstop jämfört med när en människa är med i bilden som ska ta pauser för fika, röka, prata med kollegerna, gå hem från arbetet etc.

Således, planerar man fabriken från början att utnyttja eldistributionen på bästa sätt så finns mycket att vinna även om fabriken står nedstängd i perioder av stark kyla och vindstilla.
Citera
2022-01-13, 11:10
Medlem
Madagascars avatar
Det är intressant att priset är lågt i södra Sverige (19 öre) idag men högt i södra Norge (131 öre).

För mig är det inte helt självklart...
Citera
2022-01-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden1989
Allt Detta är bullshit.
Hur I helvete kan elen kosta 36 öre som mest idag I SE4. som om Sveriges elbeslut på2000 kr skulle få denna extrema elpris att gå ner så mycket. Den som inte har sett igenom denna prissättning är ju blind.

Visst det är lite mildare blåserlitemer men hallå såhär mycket billigare mitt under midvinter.

Hela jävla elbörsen är genomrutten Och prissättningen är riktiga maffiafasoner

Precis!

Hur vindkraften med 12-13% av energiproduktionen kan påverka priserna med flera hundra procent från en dag till en annan är helt absurt, snarast orimligt.

Att prisfallet inte skulle ha ett samband med elprisstödet måste man väl vara gravt hjärnskadad för att inte inse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in