Citat:
Ursprungligen postat av
Donkallot
Ja att ha helt automatiserade fabriker vore ju absolut en möjlighet men de blir samma sak där.. nån måste betala för att de ska ske. Sen är jag inte så tekniskt kunnig att jag ens kan besvara om detta ens vore möjligt idag.
Sen kommer nästa problem, om man nu kan klara årsproduktionen fast man har nedstängt 1/3 av året så kommer ju företagen oavsett börja titta på alternativ utomlands varför skulle man nöja sig med att tillverka 100% om man kan tillverka mer än 100% nån annanstans. Och särskilt i en helt automatiserad fabrik där man inte är beroende av personalen så blir de enkelt och starta upp de nån annanstans istället där man kan köra fabriken 12mån per år istället.
Som sagt en oerhört svår fråga men med få enkla svar.
Ja, svår fråga och svårt svara enkelt. Men ett enkelt svar skulle helt enkelt vara att man tillverkar när elpriset är lågt. Sverige har ett av världens lägsta elpriser och utifall vi inte bygger ut och expanderar vårt samhälle till 50 miljoner invånare så har vi goda förutsättningar att även i framtiden kunna erbjuda billig el.
Att bygga en automatiskt fabrik som tillverkar vad man kan sälja är nog inte så svårt. Trots allt är det ganska lätt att bygga en fabrik som tillverkar x antal enheter och det är ungefär x antal enheter som kan förbrukas av världen. Det svåra är att göra det kostnadseffektivt och här har vi ju klassiskt sett velat köra fabriken till max kanske t o m i treskift, dvs dygnet runt.
Men en automatiskt fabrik kommer också att öka produktiviteten. I vissa fall kan det bli uppemot 10 ggr mer produktionskapacitet just för att man slipper alla pauser, alla små misstag eller slarv som vanliga människor medför. Vi människor är ju även ganska långsamma i varje moment. Jag har själv varit med och automatiserat fabriker och sett skillnaden det blir när en maskin jobbar på i högt tempo nästan nonstop jämfört med när en människa är med i bilden som ska ta pauser för fika, röka, prata med kollegerna, gå hem från arbetet etc.
Således, planerar man fabriken från början att utnyttja eldistributionen på bästa sätt så finns mycket att vinna även om fabriken står nedstängd i perioder av stark kyla och vindstilla.