Citat:
Ursprungligen postat av
AcchiaHe
Bortsett från diverse språkliga konstigheter i detta och dina tidigare inlägg, så var det här ett av dina mer balanserade och trevligare yttranden i Gretaämnet. Du kan tydligen ta upp ämnet Greta utan att vara rabiat och utan att förvränga varje ord som "misshagar" dig. Tack för det!!! (Och jag menar det.)
Greta är nog inte ensam om att inte vilja skaffa nya kläder i onödan: det har hon gemensamt med många andra aspergare. De vill helt enkelt inte se förändringar - och ett nytt plagg upplevs av somliga som en stor förändring. Att man sedan kan motivera oviljan till förändringar med miljöhänsyn eller klimathänsyn, eller hållbarhetsmål är en helt annan femma; inte fel att kunna motivera sina inte alltid rationella ställningstaganden med rationella skäl. ;-)
Hmmm... TeenVogue, säger du? Är inte det ett modemagasin? Igår Paris Hiltons handväskor, idag Gretas second-hand, i morgon någon annan tonårings mascara eller djupt utskurna plagg. Vogue kan vi nog bortse ifrån vad gäller ideologi, de är bara som döda fiskar som följer med strömmen, allt för att tjäna en slant.
EDIT: tittade på TeenVogue i menyn högst upp på sidan och klickade på runriken SHOPPING. Klickar man på den så kommer man till en sida som börjar med "Want.Need.Now: Shop With Teen Vogue", där man kan prenumerera på ett nyhetsbrev som förespråkar ännu mera vettlös konsumption. Så å ena sidan förespråkar man Gretas andrahandsidéer, å andra sidan förespråkar man motsatsen till demsamma. :-)
Vi har ju diskuterat fashionindustin osv , tidigare i tråden. Med det massiva support Greta har ifrån de högsta leden i designervärlden och hos gräsrötterna
,inte tillverkningsvärlden (h&m m,m). För att fatta mig kort. Modet post-Greta går underifrån och uppåt, det är det som är lite revolutionerande. Inte tvärtom som är standard.
Vuxen Vogue idag hämtar inspiration ifrån Gretastilen inte tvärtom.
Ifrån 60-90 tal så har massa kokainbögar styrt vad som ska vara coolt osv, trenden vänder här.
Fattar mig kort återigen. Själv har jag varit med om flera subculturers uppväxt. Hippies, punkare, elektroniska undergroundscenen m,m. Och där handlar mycket om att skapa sin egen stil, sin egen musik, sina egna regler, sin egen klädstil m,m . Under parollen "We create our own society."
Och det är lite här som det blir intressant när och om en ny subcultur startas?
Den saknande nyckeln historiskt är vilken musikstil som hör hemma i subkulture klimataktivisim. Kanske detta är något nytt, där flera musikstilar kan samlas under en flagg. Glöm inte woodstock...
Citat:
Ursprungligen postat av
afvongreve
Kan du bevisa att hon inte åkte pendeltåg?
Bli inte arg nu.
Jag vill också se bevis....