Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-18, 03:51
  #961
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Skadorna var trots allt tydligen små och obetydliga och det går nog inte att utesluta att dom kan komma från tidigare "aktiviteter" när hon var ute och festade i berusat tillstånd? Vet du förresten hur ofta hon var ute och partajade och svängde på de lurviga på krogen?




Det är inget bevis för att hon har blivit våldtagen. Man kan med utgång ifrån omständigheterna kring besöket på nattklubben nästan gissa att hon blivit övertalad att anmäla fyllek****et?

Här är lite intressant läsning du borde begrunda och som kan sättas i relation till det aktuella fallet!

"Men alkohol kan också ställa till det när det handlar om att söka nya kontakter, flirta och ha sex. Eftersom omdömet försämras när vi dricker, kan vi fatta beslut som vi inte ser konsekvenserna av under berusningen.(1)

När vi dricker misstolkar vi oftare signaler och har svårare att känna av både vad vi själva och andra vill, vilket gör att det du gjort under alkoholpåverkan kan kännas fel och jobbigt efteråt. Fler än var tredje ung kvinna och man har ångrat sex de haft när de druckit"


https://www.iq.se/fakta-om-alkohol/a...ch-relationer/

Frågor på detta?
Inga frågor från mig. Däremot två länkar: https://www.aklagare.se/ordlista/o/oaktsam-valdtakt/
Citat:
Oaktsam våldtäkt innebär att man kan dömas för våldtäkt om man varit grovt oaktsam i frågan om den andra deltar frivilligt eller inte.
https://www.domarbloggen.se/vad-mena...tsam-valdtakt/
Citat:
Gränsen för vad som är straffbart som ett sexualbrott går numera vid om ett deltagande i en sexuell aktivitet är frivilligt eller inte. Det krävs inte att gärningspersonen använt sig av våld eller hot eller utnyttjat någon särskilt utsatt situation hos brottsoffret.
__________________
Senast redigerad av Drooid 2022-01-18 kl. 03:53.
Citera
2022-01-18, 09:10
  #962
Medlem
Det är förhandling idag också, så inte klart än
Citera
2022-01-18, 10:15
  #963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Det är förhandling idag också, så inte klart än


Två dagars?
Hur kommer det sig?
Citera
2022-01-18, 10:29
  #964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Två dagars?
Hur kommer det sig?


Antar i detta fall att det är vittnesförhören som tar tid, fan jag har haft 4 dagar rättegång som mest.
Citera
2022-01-18, 10:44
  #965
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Antar i detta fall att det är vittnesförhören som tar tid, fan jag har haft 4 dagar rättegång som mest.


Vad mer vet du om hur det gick igår?
4 dagar? blev du dömd?
Citera
2022-01-18, 10:51
  #966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Vad mer vet du om hur det gick igår?
4 dagar? blev du dömd?

Jo jag blev dömd den gången

Är bara ringa Stockholms Tingsrätt och ange brottmålsnummer om man vill veta hur de gått
Citera
2022-01-18, 10:59
  #967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Inga frågor från mig. Däremot två länkar: https://www.aklagare.se/ordlista/o/oaktsam-valdtakt/

https://www.domarbloggen.se/vad-mena...tsam-valdtakt/

Precis, tänk så svårt det är för vissa individer från stenåldern att förstå detta. Men det klart lagen är ny, 2018! Det tar kanske tid att uppdatera sig.
Citera
2022-01-18, 10:59
  #968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
Jo jag blev dömd den gången

Är bara ringa Stockholms Tingsrätt och ange brottmålsnummer om man vill veta hur de gått

Det var ju inte så bra för dig.

Eller så kan du berätta hur det gått
Citera
2022-01-18, 11:06
  #969
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Skadorna var trots allt tydligen små och obetydliga och det går nog inte att utesluta att dom kan komma från tidigare "aktiviteter" när hon var ute och festade i berusat tillstånd? Vet du förresten hur ofta hon var ute och partajade och svängde på de lurviga på krogen?
Har du läst rättsintyget? Hon har blåmärken i gommen och vaginala skador. Tveksamt att hon skulle ställa upp på frivilligt sex om skadorna fanns där sen tidigare.

Du tog inte med hela citatet.. "och hela 88 procent tror att risken att utsätta någon för något de inte vill ökar om man druckit."

Om oaktsam våldtäkt: det vill säga när gärningspersonen chansar eller hoppas på frivillighet trots att han eller hon förstår att det finns en risk för att den andre inte deltar frivilligt (s.k. medveten oaktsamhet).
Citera
2022-01-18, 11:34
  #970
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Har du läst rättsintyget? Hon har blåmärken i gommen och vaginala skador. Tveksamt att hon skulle ställa upp på frivilligt sex om skadorna fanns där sen tidigare.

Du tog inte med hela citatet.. "och hela 88 procent tror att risken att utsätta någon för något de inte vill ökar om man druckit."

Om oaktsam våldtäkt: det vill säga när gärningspersonen chansar eller hoppas på frivillighet trots att han eller hon förstår att det finns en risk för att den andre inte deltar frivilligt (s.k. medveten oaktsamhet).

Han fulciterar ofta. Tar bara med vissa meningar. Inte ok!
Kan nog inte bättre trots över 10 år härinne.
__________________
Senast redigerad av Lilett 2022-01-18 kl. 11:43.
Citera
2022-01-18, 12:42
  #971
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Har du läst rättsintyget? Hon har blåmärken i gommen och vaginala skador. Tveksamt att hon skulle ställa upp på frivilligt sex om skadorna fanns där sen tidigare.

Du tog inte med hela citatet.. "och hela 88 procent tror att risken att utsätta någon för något de inte vill ökar om man druckit."

Om oaktsam våldtäkt: det vill säga när gärningspersonen chansar eller hoppas på frivillighet trots att han eller hon förstår att det finns en risk för att den andre inte deltar frivilligt (s.k. medveten oaktsamhet).
Precis som du säger så går det inte att blunda för vad rättsintyget visar.

Jag är dock inte alls övertygad om att Josef kommer bli dömd. Bortser jag från moral och etik och enbart kollar på FUP'n objektivt så tycker jag att det finns punkter som skulle kunna försvåra för åklagaren.

Jag tror också att hon var med på det från början för att sedan ångra sig när våld blev inblandat. Man kan se att hon smsat sin vän tidigare under kvällen och påpekat att Josef Loco också är där.

Det talar för att hon hade ett öga för Josef.

Det jag kan störa mig på är att hon berättar att hon var rädd för att säga nej för att han tillhör ett kriminellt nätverk. Josef Loco tillhör inte något kriminellt nätverk.
__________________
Senast redigerad av Fricky 2022-01-18 kl. 12:46.
Citera
2022-01-18, 13:42
  #972
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Precis som du säger så går det inte att blunda för vad rättsintyget visar.

Jag är dock inte alls övertygad om att Josef kommer bli dömd. Bortser jag från moral och etik och enbart kollar på FUP'n objektivt så tycker jag att det finns punkter som skulle kunna försvåra för åklagaren.

Jag tror också att hon var med på det från början för att sedan ångra sig när våld blev inblandat. Man kan se att hon smsat sin vän tidigare under kvällen och påpekat att Josef Loco också är där.

Det talar för att hon hade ett öga för Josef.

Det jag kan störa mig på är att hon berättar att hon var rädd för att säga nej för att han tillhör ett kriminellt nätverk. Josef Loco tillhör inte något kriminellt nätverk.
Jag håller helt med dig. Inte alls självklart att han blir dömd. Däremot är jag övertygad om att han är skyldig. Ungt fan går in med koksad Locco på toalett och kommer ut med vaginala och orala skador. The End.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in