2022-01-20, 20:30
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag är inte särskilt orolig över Ryssland, men jag är intresserad av vad som sades under samtalet, som fick Biden att omgående förklara för omvärlden att han inte skulle ingripa militärt utifall att. Det är något som sagts och jag misstänker att det handlar om Turkiet, naturgas, Tyskland och kanske även havsleder för frakt av varor. Men framtiden får utvisa vad Putin och Kabalen kommit överens om . Jag tror inte att Putin kommer invadera, men jag tror att han fått någonting i utbyte och jag inbillar mig att det handlar om Nord Stream.
Fast nu sa ju aldrig Biden att han aldrig skulle ingripa militärt utan det är någonting du har hittat på som vanligt. Börjar bli jobbigt när alla trådarna skräpas ner av dina påhitt så att det inte går att diskutera saker som faktiskt sagts och gjorts.

Det Biden faktiskt sa var att han inte skulle skicka trupper till Ukraina. Det utesluter inte ett militärt ingripande (såsom bombningar eller luftunderstöd). Dessutom tror jag den rimliga tolkningen i situationen främst rörde sig om en förebyggande placering av trupper i preventivt syfte, men oavsett den punkten så stämmer inte det du påstod.
Citera
2022-01-20, 20:48
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Fast nu sa ju aldrig Biden att han aldrig skulle ingripa militärt utan det är någonting du har hittat på som vanligt. Börjar bli jobbigt när alla trådarna skräpas ner av dina påhitt så att det inte går att diskutera saker som faktiskt sagts och gjorts.

Det Biden faktiskt sa var att han inte skulle skicka trupper till Ukraina. Det utesluter inte ett militärt ingripande (såsom bombningar eller luftunderstöd). Dessutom tror jag den rimliga tolkningen i situationen främst rörde sig om en förebyggande placering av trupper i preventivt syfte, men oavsett den punkten så stämmer inte det du påstod.
Okej. Jag tolkar det som ett löfte att inte ingripa militärt. Men du kan ha rätt. Kanske det handlar om att han kommer skicka bombplan.
"That is not on the table," he said. "We have a moral obligation and a legal obligation to our NATO allies if they were to attack under Article 5, that's a sacred obligation. That obligation does not extend to ... Ukraine."
Instead, Biden said he told Putin in direct terms that the economic consequences of an incursion would be devastating.
"I was very straightforward. There were no minced words. I was polite but I made it very clear: If, in fact, he invades Ukraine, there will be severe consequences. Severe consequences. Economic consequences like none he's ever seen or ever have been seen, in terms of being imposed," Biden said.
Men du tolkar det som att bomblan inte är "off the table". Det är spännande och intressant vilka olika planeter vi verkar befinna oss på.

Nej. Egentligen kommer inte Putin invadera. Däremot vill han ha Nord Stream. Det tror jag att han har fått.
Senast redigerad av Japhy 2022-01-20 kl. 20:58.
Citera
2022-01-20, 21:21
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Han ger Putin grönt ljus att invadera Ukraina. Helt sanslöst.

På ett år har Peking-Joe lyckats med konstycket att smula sönder Usa's anseende och respekt världen över.
Först katastrofen i Kabul och nu kastas Ukraina till vargen.
Folket i Taiwan fruktar nu för sina liv.

Edit: glömde nämna ekonomin också.

Let's go Brandon!
Citera
2022-01-20, 21:40
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Okej. Jag tolkar det som ett löfte att inte ingripa militärt. Men du kan ha rätt. Kanske det handlar om att han kommer skicka bombplan.
"That is not on the table," he said. "We have a moral obligation and a legal obligation to our NATO allies if they were to attack under Article 5, that's a sacred obligation. That obligation does not extend to ... Ukraine."
Instead, Biden said he told Putin in direct terms that the economic consequences of an incursion would be devastating.
"I was very straightforward. There were no minced words. I was polite but I made it very clear: If, in fact, he invades Ukraine, there will be severe consequences. Severe consequences. Economic consequences like none he's ever seen or ever have been seen, in terms of being imposed," Biden said.
Men du tolkar det som att bomblan inte är "off the table". Det är spännande och intressant vilka olika planeter vi verkar befinna oss på.

Nej. Egentligen kommer inte Putin invadera. Däremot vill han ha Nord Stream. Det tror jag att han har fått.
Utan att läsa in någon tolkning i det hela så är det han säger att han inte kommer skicka trupper till Ukraina. Han säger även att USA inte har någon skyldighet att försvara Ukraina eftersom de inte är med i NATO.

Min personliga tolkning, om man ska kalla det för det, är att detta är vad som gäller just nu och inte ett löfte kring vilka beslut som kommer tas i framtiden. Så min personliga tolkning är att han just nu inte kommer placera marktrupper i Ukraina i förebyggande syfte, men om Ryssland faktiskt invaderar så får man utvärdera situationen igen och ta nya beslut kring både flygunderstöd och eventuella marktrupper. Självklart kommer inte USA förbinda sig kring någon försvarspakt.

Angående Nord Stream så är min bedömning där ganska annorlunda än din. Jag ser det snarare som att om Ryssland gör Europa ekonomiskt beroende av rysk gas så är det fritt fram att invadera Ukraina utan ekonomiska sanktioner. Vem kommer våga ta till sådana sanktioner om det sänker hela Europas energitillförsel? Men detta är ju väldigt spekulativt från båda håll.
Citera
2022-01-20, 21:50
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Utan att läsa in någon tolkning i det hela så är det han säger att han inte kommer skicka trupper till Ukraina. Han säger även att USA inte har någon skyldighet att försvara Ukraina eftersom de inte är med i NATO.

Min personliga tolkning, om man ska kalla det för det, är att detta är vad som gäller just nu och inte ett löfte kring vilka beslut som kommer tas i framtiden. Så min personliga tolkning är att han just nu inte kommer placera marktrupper i Ukraina i förebyggande syfte, men om Ryssland faktiskt invaderar så får man utvärdera situationen igen och ta nya beslut kring både flygunderstöd och eventuella marktrupper. Självklart kommer inte USA förbinda sig kring någon försvarspakt.

Angående Nord Stream så är min bedömning där ganska annorlunda än din. Jag ser det snarare som att om Ryssland gör Europa ekonomiskt beroende av rysk gas så är det fritt fram att invadera Ukraina utan ekonomiska sanktioner. Vem kommer våga ta till sådana sanktioner om det sänker hela Europas energitillförsel? Men detta är ju väldigt spekulativt från båda håll.
Vad tror du om detta scenario: Inom kort drar Putin tillbaks sina trupper från gränsen till Ukraina. Därefter återupprättas Nord Stream och Tyskland blir nöjda. Såklart behåller Ryssland Krim.

Jag håller för övrigt med dig om din analys. Tycker den är rationell.
Citera
2022-01-21, 00:50
Medlem
Citat:

Citat:
Vad tror du om detta scenario: Inom kort drar Putin tillbaks sina trupper från gränsen till Ukraina. Därefter återupprättas Nord Stream och Tyskland blir nöjda. Såklart behåller Ryssland Krim.

Jag håller för övrigt med dig om din analys. Tycker den är rationell.
Just beträffande Ryssland/Europa så är det inte enbart Bidens ansvar (jag chockar säkert många av er när jag säger detta men rätt ska vara rätt), för det är i många avseenden Tysklands fel som varit dum i huvudet och skrotat all kärnkraft utan att ha en vettig plan till hur man ska göra för att få tillräckligt med energi på ett hållbart sätt och då kommit på den "uppfinningsrika" idéen att man kan hoppa upp och sätta sig i Putins knä istället. Men däremot har Biden ett djävulskt stort ansvar för sina egna kommentarer och när han säger saker som att "Tja, Afghanistan får väl ta hand om Talibanerna själva, vi bryr oss inte längre" så är det en invit till jihadisterna och vi såg ju hur det gick, och när han säger samma sak om Ryssland/Ukraina så.... tja, ta en titt på ovannämnda historia (den sträcker sig inte så långt back) och se vad som kan vänta.

Oscar Jonsson, doktor i krigsvetenskap, är av samma åsikt. Det är kört för Ukraina, och Biden tänker låta det ske framför våra ögon utan att göra ett smack åt saken:
https://www.expressen.se/nyheter/exp...tt-det-ar-kort
Senast redigerad av scrollock 2022-01-21 kl. 01:07.
Citera
2022-01-21, 01:00
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Just beträffande Ryssland/Europa så är det inteenbart Bidens ansvar (jag chockar säkert många av er när jag säger detta men rätt ska vara rätt), för det är i många avseenden Tysklands fel som varit dum i huvudet och skrotat all kärnkraft utan att ha en vettig plan till hur man ska göra för att få tillräckligt med energi på ett hållbart sätt och då kommit på den "uppfinningsrika" idéen att man kan hoppa upp och sätta sig i Putins knä istället. Men däremot har Biden ett djävulskt stort ansvar för sina egna kommentarer och när han säger saker som att "Tja, Afghanistan får väl ta hand om Talibanerna själva, vi bryr oss inte längre" så är det en invit till jihadisterna och vi såg ju hur det gick, och när han säger samma sak om Ryssland/Ukraina så.... tja, ta en titt på ovannämnda historia (den sträcker sig inte så långt back) och se vad som kan vänta.

Oscar Jonsson, doktor i krigsvetenskap, är av samma åsikt. Det är kört för Ukraina, och Biden tänker låta det ske framför våra ögon utan att göra ett smack åt saken:

Typ så..

Oavsett vad Biden menar eller inte så uttrycker han sig inte bra. Verkar inte vara hans starka sida.

Sen är han ju 80 bast.
Senast redigerad av Macke85 2022-01-21 kl. 01:26.
Citera
2022-01-21, 02:07
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Just beträffande Ryssland/Europa så är det inte enbart Bidens ansvar (jag chockar säkert många av er när jag säger detta men rätt ska vara rätt), för det är i många avseenden Tysklands fel som varit dum i huvudet och skrotat all kärnkraft utan att ha en vettig plan till hur man ska göra för att få tillräckligt med energi på ett hållbart sätt och då kommit på den "uppfinningsrika" idéen att man kan hoppa upp och sätta sig i Putins knä istället. Men däremot har Biden ett djävulskt stort ansvar för sina egna kommentarer och när han säger saker som att "Tja, Afghanistan får väl ta hand om Talibanerna själva, vi bryr oss inte längre" så är det en invit till jihadisterna och vi såg ju hur det gick, och när han säger samma sak om Ryssland/Ukraina så.... tja, ta en titt på ovannämnda historia (den sträcker sig inte så långt back) och se vad som kan vänta.

Det är lite märkligt ... MSM i Sverige målar upp Biden som en normalt fungerande person. Expressen hittar en "expert", som menar att den förvirrade demenspatienten har lägesbilden klar för sig:

"Under onsdagen förutspådde Joe Biden att Ryssland kommer invadera Ukraina.
Ett uttalande som förvånade Oscar Jonsson, doktor i krigsvetenskap.
– Han gissar inte, han har de bästa underrättelsetjänsterna i världen och den bästa lägesbilden av detta utanför Kreml, säger han."

Ingen reflekterande person i USA bryr sig om vad Biden säger.
Citera
2022-01-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Det är lite märkligt ... MSM i Sverige målar upp Biden som en normalt fungerande person. Expressen hittar en "expert", som menar att den förvirrade demenspatienten har lägesbilden klar för sig:

"Under onsdagen förutspådde Joe Biden att Ryssland kommer invadera Ukraina.
Ett uttalande som förvånade Oscar Jonsson, doktor i krigsvetenskap.
– Han gissar inte, han har de bästa underrättelsetjänsterna i världen och den bästa lägesbilden av detta utanför Kreml, säger han."

Ingen reflekterande person i USA bryr sig om vad Biden säger.
Alla lyssnar på vad Biden säger. Alla seriösa nyhetsbyråer kommenterar och analyserar hans uttalanden om Ukraina just nu vilka faktiskt är ganska rakt på sak och inte alls svåra att förstå. På vems uppdrag har Antony Blinken rest till Europa egentligen? Låt mig gissa. Kina? George Soros?
Citera
2022-01-21, 15:51
Medlem
wwrs avatar
Guardian: Trump-hotet överhängande om inte Biden och partiet skärper sig.
Citat:
If the Democrats don’t shape up, Biden’s presidency will lead to a Trumpian sequel
https://www.theguardian.com/commenti...rumpian-sequel
Citera
2022-01-21, 16:18
Medlem
wwrs avatar
Biden väljer Kamala för 2024! Lycka till USA.
Citat:
Joe Biden Confirms Kamala Harris Will Be His Running Mate In 2024
The president has said he will run for reelection, and Harris will be running alongside him as his vice president.
https://huffpost.com/entry/biden-kam...b03874b2e09854
Senast redigerad av wwr 2022-01-21 kl. 16:22.
Citera
2022-01-21, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Alla lyssnar på vad Biden säger. Alla seriösa nyhetsbyråer kommenterar och analyserar hans uttalanden om Ukraina just nu vilka faktiskt är ganska rakt på sak och inte alls svåra att förstå. På vems uppdrag har Antony Blinken rest till Europa egentligen? Låt mig gissa. Kina? George Soros?
Jag är inte lika intelligent som du och har haft svårigheter att förstå Bidens både Bidens tal om "minor incursion" och hans förtydliggörande. Kan du förklara?
https://www.youtube.com/watch?v=wiMD...l=TheTelegraph
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in