2022-01-24, 20:06
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sKapatKonto
Nu klistrade du på mig åsikter igen. Det är en vana hos dig att göra så. Halmgubbe.

Du är inte intressant att diskutera med då du kategoriskt projicerar och utgår från dig själv som måttstock och tror att det är någon slags pun att hävda att du i efterhand menade si eller så. Bara läsa dina inlägg där du fnyser bort vanligt simpel fakta.

Vad menar du att jag har ändrat mig om?
När har jag fnyst bort simpel fakta?

Faktum kvarstår att du (och några andra som också verkar ligga sked med Sten Ekberg som dock försvann ganska snabbt) har gett några extremt tvivelaktiga råd i denna tråd.

Ska vi titta på ditt första inlägg tillsammans?

Inlägg #91

Japp och för alla som inte förstår så med andra ord, undvik snabba kolhydrater och sluta räkna kalorier. För att få tips på mat att äta kan man googla.

Jag bibehåller att det är fortfarande årets sämsta inlägg
Vad fasen ska man googla på?! Bra mat? Mat utan snabba kolhydrater?!

Det är liksom 2022. Vi VET hur viktuppgång/nedgång fungerar
Att sluta bokföra mängden energi man stoppar i sig och enbart sluta med "snabba kolhydrater" är ett oerhört kasst råd.

Självklart har du nu långsamt reviderat detta ställningstagande och enligt dina sista inlägg fungerar tydligen kalorier in - kalorier ut, men det finns ytterligheter som gör att det inte fungerar lika bra?!

Problemet är fortfarande att tråden är nu inne på sida 30 och det var ungefär så lång tid det tog för dig att erkänna att det rör sig om just ytterligheter. Exakt det jag har påstått hela vägen. Man KAN ha problem X som försvårar viktnedgång. Men att börja i den änden är inget annat än galenskap.

Som sagt - Kliv ut ur ketobubblan och lyssna på någon annan än Ekberg.
Citera
2022-01-24, 21:42
Medlem
på 180cm längd och 90kg vikt som man, är du tjock. Själv är jag 185~cm lång på 82.5kg, tränar mer än du och förmodligen rör mig mycket mer än dig om dagarna generellt. 3000kcal är dagar jag äter MYCKET mat och brukar hamna mellan 2500-3000, då är detta maintenance kalorier i mitt fall.

Du har inte lämnat info i ditt första inlägg hur din träning ser ut. Men dina armar är inte 44cm omkrets, det är en lögn.

Du kan inte gå ner i vikt/bli av med bukfett om du inte lägger till cardio i ditt schema. Har någon sagt till dig att du kan deffa/gå ner i vikt utan cardio så är den personen totalt efterbliven.

Edit: Såg inte att tråden hade 30 sidor.. Såklart är OP ett enormt troll, aja lämnar texten till annat folk som hamnar i tråden & behöver hjälp.
Citera
2022-01-24, 23:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
på 180cm längd och 90kg vikt som man, är du tjock. Själv är jag 185~cm lång på 82.5kg, tränar mer än du och förmodligen rör mig mycket mer än dig om dagarna generellt. 3000kcal är dagar jag äter MYCKET mat och brukar hamna mellan 2500-3000, då är detta maintenance kalorier i mitt fall.

Du har inte lämnat info i ditt första inlägg hur din träning ser ut. Men dina armar är inte 44cm omkrets, det är en lögn.

Du kan inte gå ner i vikt/bli av med bukfett om du inte lägger till cardio i ditt schema. Har någon sagt till dig att du kan deffa/gå ner i vikt utan cardio så är den personen totalt efterbliven.

Edit: Såg inte att tråden hade 30 sidor.. Såklart är OP ett enormt troll, aja lämnar texten till annat folk som hamnar i tråden & behöver hjälp.

Ge mig en enda källa på det

Det enda som resulterar i viktnedgång är ett kaloriunderskott.
Cardio KAN assistera med detta, men det gåt alldeles utmärkt att tappa hur många kilon som helst utan att ens lämna sängen. Kaloriunderskott. Look it up.
Citera
2022-01-25, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Ge mig en enda källa på det

Det enda som resulterar i viktnedgång är ett kaloriunderskott.
Cardio KAN assistera med detta, men det gåt alldeles utmärkt att tappa hur många kilon som helst utan att ens lämna sängen. Kaloriunderskott. Look it up.

I samband med att styrketräna obviously. Du rör dig mer, behöver äta mer för att fungera =du kommer ha extremt svårt att gå ner i vikt.

Jag gjorde detta. Tränade endast styrka, väldigt få dagar med cardio, det är inget man ska göra för det fungerar inte.

Är målet att bli av med bukfettet så är det mer cardio & några få mindre kalorier som gäller.

Cardio 100% assisterar med att gå ner i vikt, det är inget "KAN" med det.

Ge OP rätt info.

Att jämföra eller ens nämna att man kan gå ner i vikt genom att vara sängliggande..
Senast redigerad av Tehfuq 2022-01-25 kl. 07:46.
Citera
2022-01-25, 09:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
I samband med att styrketräna obviously. Du rör dig mer, behöver äta mer för att fungera =du kommer ha extremt svårt att gå ner i vikt.

Jag gjorde detta. Tränade endast styrka, väldigt få dagar med cardio, det är inget man ska göra för det fungerar inte.

Är målet att bli av med bukfettet så är det mer cardio & några få mindre kalorier som gäller.

Cardio 100% assisterar med att gå ner i vikt, det är inget "KAN" med det.

Ge OP rätt info.

Att jämföra eller ens nämna att man kan gå ner i vikt genom att vara sängliggande..

Jag bad om en källa.

Viktnedgång sker vi ett kaloriunderskott - inget annat.

Är målet att bli av med bukfett behöver du sänka din fettprocent. Du kan inte välja var på kroppen detta sker. Och detta uppnår man fortfarande med ett kaloriunderskott.
Rörelse KAN assistera med detta, men merparten av kaloriunderskottet kommer att hanteras med kosten.

Du kan springa och löpa hur mycket du vill, men har du inte ordnat ett kaloriunderskott kommer du inte tappa några kilon.

Ditt påstående går tvärtemot vad modern vetenskap säger och därmed behöver du en källa.
Citera
2022-01-25, 09:31
Medlem
Citat:
Jag bad om en källa.

Viktnedgång sker vi ett kaloriunderskott - inget annat.

Är målet att bli av med bukfett behöver du sänka din fettprocent. Du kan inte välja var på kroppen detta sker. Och detta uppnår man fortfarande med ett kaloriunderskott.
Rörelse KAN assistera med detta, men merparten av kaloriunderskottet kommer att hanteras med kosten.

Du kan springa och löpa hur mycket du vill, men har du inte ordnat ett kaloriunderskott kommer du inte tappa några kilon.

Ditt påstående går tvärtemot vad modern vetenskap säger och därmed behöver du en källa.

Jag tar betet.

Jag utgick utifrån vad OP har skrivit. Det är givet att kaloriunderskott ger viktnedgång.

Men i OPS fall som äter 3000kcal (enligt hans beräkning) så räcker det för honom att lägga till cardio, vilket är rimligare än att minska sin diet med 500~1000kcal och då må skit om dagarna.

Lägger han till kondition i form av snabb gång/joggning/cykling eller vad man nu vill i en timme 1~2ggr/vecka så kommer han gå ner i vikt & förmodligen få bort det önskade bukfettet.

Jag har aldrig sagt att kaloriunderskott inte är rätt enligt vad du skriver, men i detta fallet är det dumt att bara dra ner på kalorier, eftersom OP kommer förlora en hel del muskelmassa på köpet, men det sker inte i samma utsträckning om han bara rör på kroppen mer, dvs bränner mer kalorier per dag/vecka.

Edit: kortfattat: fortsätta äta samma mängd, träna mer eller mindre samma mängd, lägg till cardio = vikten kommer minska & buken förmodligen med.

Det går inte att komma undan cardio. Fråga vilken naturlig/onaturlig bodybuilder som helst.

Edit2: Jag har personligen ignorerat cardio i något år innan jag började med det. Det var för att folk som du påstod att 'det behövs ju inte, du bränner kalorier nä du tränar' & 'kalorier in & ut'. Det sistnämnda stämmer. Men det man missar är hur svårt det är att gå ner i vikt på att styrketräna & äta mindre, eftersom du inte gör något som kör igång förbränningen, dvs du har inte heller någon direkt passiv förbränning om dagarna. Så att undvika cardio när man ska gå ner i vikt är idioti. Lägg till cardio & utvärdera maten därefter, det behövs sannolikt inte ens minska på maten.
Senast redigerad av Tehfuq 2022-01-25 kl. 09:41.
Citera
2022-01-25, 10:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag tar betet.

Jag utgick utifrån vad OP har skrivit. Det är givet att kaloriunderskott ger viktnedgång.

Men i OPS fall som äter 3000kcal (enligt hans beräkning) så räcker det för honom att lägga till cardio, vilket är rimligare än att minska sin diet med 500~1000kcal och då må skit om dagarna.

Lägger han till kondition i form av snabb gång/joggning/cykling eller vad man nu vill i en timme 1~2ggr/vecka så kommer han gå ner i vikt & förmodligen få bort det önskade bukfettet.

Jag har aldrig sagt att kaloriunderskott inte är rätt enligt vad du skriver, men i detta fallet är det dumt att bara dra ner på kalorier, eftersom OP kommer förlora en hel del muskelmassa på köpet, men det sker inte i samma utsträckning om han bara rör på kroppen mer, dvs bränner mer kalorier per dag/vecka.

Edit: kortfattat: fortsätta äta samma mängd, träna mer eller mindre samma mängd, lägg till cardio = vikten kommer minska & buken förmodligen med.

Det går inte att komma undan cardio. Fråga vilken naturlig/onaturlig bodybuilder som helst.

Edit2: Jag har personligen ignorerat cardio i något år innan jag började med det. Det var för att folk som du påstod att 'det behövs ju inte, du bränner kalorier nä du tränar' & 'kalorier in & ut'. Det sistnämnda stämmer. Men det man missar är hur svårt det är att gå ner i vikt på att styrketräna & äta mindre, eftersom du inte gör något som kör igång förbränningen, dvs du har inte heller någon direkt passiv förbränning om dagarna. Så att undvika cardio när man ska gå ner i vikt är idioti. Lägg till cardio & utvärdera maten därefter, det behövs sannolikt inte ens minska på maten.

Nu blev det snurrigt här

Mitt svar på ditt originalinlägg berörde: "Har någon sagt till dig att du kan deffa/gå ner i vikt utan cardio så är den personen totalt efterbliven."

Det är fortfarande 100% felaktigt. Och du behöver fortfarande en källa för detta vansinniga påstående.

Vidare skriver du:

Jag har personligen ignorerat cardio i något år innan jag började med det. Det var för att folk som du påstod att 'det behövs ju inte, du bränner kalorier nä du tränar' & 'kalorier in & ut'. Det sistnämnda stämmer. Men det man missar är hur svårt det är att gå ner i vikt på att styrketräna & äta mindre, eftersom du inte gör något som kör igång förbränningen, dvs du har inte heller någon direkt passiv förbränning om dagarna. Så att undvika cardio när man ska gå ner i vikt är idioti. Lägg till cardio & utvärdera maten därefter, det behövs sannolikt inte ens minska på maten.

Det är fortfarande (hur mycket du än kämpar emot) ett kaloriunderskott som kommer resultera i viktnedgång. Det är ett biologiskt faktum

Det enda cardio KAN bidra med är att öka på detta underskott. Inget annat.
Vill du komplettera med cardio? Kör! Be my guest! Men ditt påstående att man inte kan deffa/gå ner i vikt utan det är fortfarande helt felaktigt.

Jag ligger kring 10-13 fett% året runt och gör i princip ingen cardio.
Jag bokför bara vad jag stoppar i mig. Skulle jag kunna käka mer och ersätta det med cardio?
Absolut! Måste man det? Absolut inte
Citera
2022-01-25, 11:17
Medlem
Citat:
Vad är skitsnack?

Du ignorerar faktum som att personen styrketränar & bara antar att man kan äta mindre. Du vet inte hur muskler byggs, underhålls eller bibehålls.

Är du inte fysiskt aktiv på något sätt, så funkar din idé. Men den är totalt värdelös i detta sammanhang.

Sluta lägga ner din tid på skitsnack i tråden när din kunskap kring bodybuilding/styrketräning/näring är såpass grundläggande att det bra sträcker sig till kalorier in & ut.

Sluta skriva mer här, punkt. Du sprider information som inte är applicerbar för OP.

Edit: Har du fått din fett % från en maskin också? Vi vet ingenting om dig, vad du gör om dagarna. Dina dagar kanske är 15~20k steg & väldigt rörligt arbete som ger dig gratis kaloriförbränning ytan att du ens själv tänker på detta.

Du har förmodligen, om du nu är runt 10~13%, tagit dig ner dit med hjälp av cardio. När du väl är där, så är det lättare att hålla sig där speciellt utan hjälp av cardio
Senast redigerad av Tehfuq 2022-01-25 kl. 11:26.
Citera
2022-01-25, 11:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Du ignorerar faktum som att personen styrketränar & bara antar att man kan äta mindre. Du vet inte hur muskler byggs, underhålls eller bibehålls.

Är du inte fysiskt aktiv på något sätt, så funkar din idé. Men den är totalt värdelös i detta sammanhang.

Sluta lägga ner din tid på skitsnack i tråden när din kunskap kring bodybuilding/styrketräning/näring är såpass grundläggande att det bra sträcker sig till kalorier in & ut.

Sluta skriva mer här, punkt. Du sprider information som inte är applicerbar för OP.

Edit: Har du fått din fett % från en maskin också? Vi vet ingenting om dig, vad du gör om dagarna. Dina dagar kanske är 15~20k steg & väldigt rörligt arbete som ger dig gratis kaloriförbränning ytan att du ens själv tänker på detta.

Du har förmodligen, om du nu är runt 10~13%, tagit dig ner dit med hjälp av cardio. När du väl är där, så är det lättare att hålla sig där speciellt utan hjälp av cardio

Vad pratar du om?

Jag är 40+ har gymmat hälften av mitt liv.
Jag är på gymmet 4-5 gånger i veckan. Och då pratar vi tunga basövningar. Knäböj, militärpress, viktade pullups, marklyft, bänkpress etc. Jag är starkare än i princip alla jag känner

Utöver det har jag ett extremt stillasittande jobb och får max in ca 10 000 steg per dag. Ibland inte ens det. Vilket inte "bränner" speciellt mycket.

Jag gör bokstavligen noll löpning eller liknande aktivitet idag. Senast jag sprang över 2 km var i högstadiet på 90-talet. Innan covid spelade jag tennis 2 gånger i månaden via jobbet. Det är allt.

Min "hemlighet" för att se muskolös ut och ha synliga magrutor året runt är fortfarande kosten.
Jag bokför vad jag stoppar i mig. Busenkelt.

Stiger upp kl 7.
Dricker vatten och tar mitt kreatin.
Gymmar ca 60 min 4-5 dagar i veckan.
Äter en frukost på ca 600 kcal efter det.
Äter sedan lunch på ca 800 kcal runt kl 12.
Äter ett lätt snack på ca 200 kcal kring kl 15.
När det väl är dags för middag har jag mängder med kalorier kvar!
Jag satsar på ca 150- 180 g protein över dygnet och fyller sedan på med så mycket kolhydrater jag kan. Jag somnar aldrig hungrig.

Hade jag velat hade jag kunnat äta mer och röra på mig mer. Men jag är nöjd med upplägget och går inte hungrig. Dock funderar jag på att addera mer rörelse, men enbart för hälsans skull - inte för kaloriunderskottet.

Ditt vansinniga påstående om att man bara MÅSTE använda cardio för viktnedgång kräver fortfarande en källa. i'm waiting....
Citera
2022-01-25, 12:29
Medlem
Citat:
Jag tar betet.

Du tänker annorlunda vilket jag gillar.
"Vad är den riktiga anledningen till att jag är överviktig" tror jag är frågan alla ska ställa sig och jobba med. Jag tror den frågan kan vara jobbig för många och att det kan sitta djupt till varför man äter mer än man behöver och kanske rör sig för lite. Det finns därför inga lätta metoder. Kaloriräkning är ett bra verktyg tycker jag, men det är en liten del i en lösningen. Många har ju trauman och allt möjligt som kräver någon form av expertis. Man måste kanske älska sig själv och kanske livet självt för att kunna uppfylla mål som rör så djupa saker som välbefinnande. Jag vet inte.
Jag ser till att ägna livet åt saker som ger mig livsglädje. Jag försöker jobba med tomten och huset och på kvällarna kan jag titta på en film även om vi mest sitter och snackar kring matbordet. Att hitta tillbaka till barnet inom sig var det som gav mig något. Du vet när man var så upptagen med livet att mat bara var något man sprang hem och gjorde för att man var tvungen. Ja, alla får hitta sin väg till välbefinnande. Daglig motion är ett måste och det är alltid min prio. Utan en grund har välbefinnandet inget att stå på.
Citera
2022-01-25, 12:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Du tänker annorlunda vilket jag gillar.
"Vad är den riktiga anledningen till att jag är överviktig" tror jag är frågan alla ska ställa sig och jobba med. Jag tror den frågan kan vara jobbig för många och att det kan sitta djupt till varför man äter mer än man behöver och kanske rör sig för lite. Det finns därför inga lätta metoder. Kaloriräkning är ett bra verktyg tycker jag, men det är en liten del i en lösningen. Många har ju trauman och allt möjligt som kräver någon form av expertis. Man måste kanske älska sig själv och kanske livet självt för att kunna uppfylla mål som rör så djupa saker som välbefinnande. Jag vet inte.
Jag ser till att ägna livet åt saker som ger mig livsglädje. Jag försöker jobba med tomten och huset och på kvällarna kan jag titta på en film även om vi mest sitter och snackar kring matbordet. Att hitta tillbaka till barnet inom sig var det som gav mig något. Du vet när man var så upptagen med livet att mat bara var något man sprang hem och gjorde för att man var tvungen. Ja, alla får hitta sin väg till välbefinnande. Daglig motion är ett måste och det är alltid min prio. Utan en grund har välbefinnandet inget att stå på.

Det är väl ingen som ifrågasätter vikten av "välbefinnande" i vardagen.
Och självklart skapar depressiva tendeser en situation som gör allt extremt mycket svårare.
Men oavsett hur glad du är - äter du mer än vad du gör av med så går du upp i vikt och vice versa.

Min poäng är inte alla ska sitta och tokräkna kalorier och inte röra på sig.
Poängen är att alla människor (om de vill gå ner i vikt) behöver skapa ett kaloriunderskott över tid.
Detta går att lösa på flera olika sätt och med flera olika upplägg. Välj det som fungerar för just dig och som får dig att må bra!
Citera
2022-01-25, 14:13
Medlem
Citat:
Det är väl ingen som ifrågasätter vikten av "välbefinnande" i vardagen.
Och självklart skapar depressiva tendeser en situation som gör allt extremt mycket svårare.
Men oavsett hur glad du är - äter du mer än vad du gör av med så går du upp i vikt och vice versa.

Min poäng är inte alla ska sitta och tokräkna kalorier och inte röra på sig.
Poängen är att alla människor (om de vill gå ner i vikt) behöver skapa ett kaloriunderskott över tid.
Detta går att lösa på flera olika sätt och med flera olika upplägg. Välj det som fungerar för just dig och som får dig att må bra!

Håller med dig ang att kaloriunderskottet är viktigt att uppnå. Hur man uppnår ett sådant kan man diskutera i all evighet. Det är den som det gäller som får jobba med sig själv för att förändra sin livsstil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in