2022-01-29, 15:12
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Vidare finns en risk att fler länder skulle följa ett ryskt exempel och söka sig till Renminbi och ett alternativ till Swift. Vi skulle ha två parallella system varav det ena är mindre men som antagligen kommer växa med Kina. Det ser ut som fler vill se någon form ny strategi i DC som är mer i linje med vart USA faktiskt befinner sig just istället för att till varje pris upprätthålla den liberala världsordningen.

Både Indien och Thailand skapar sina egna e-valutor just nu. Båda vill ha mera frihet och mindre beroende av dollarn.

T.o.m. Indien inser att de behöver frigöra sig mer från USA. Egentligen är inte relationerna mellan Kina och Indien så kyliga som man kan tro av västmedier. De har gått mot fördjupat samarbete länge nu och de har klarat av att så gott som komma överens om gränserna där de värsta dispyterna har varit. Ett avtal är på gång.

Ryssland spelar faktiskt en stor roll gällande Indiens och kinas allt bättre relationer under senare år:

https://www.scmp.com/news/china/dipl...ndia-get-along

How Putin’s Russia could help China and India get along
In the face of rising Western hostility, Russia ‘would not want to see India and China fighting with each other’, Chinese scholar says
A Russia-India-China platform, as proposed by President Vladimir Putin, would ‘increase the stability factor in general Sino-Indian relations’, Hu Shisheng explains

https://www.scmp.com/news/china/dipl...a-india-border

Winter chill brings promise of stability in China-India border dispute
The 14th round of talks between the two sides ends in an agreement with a joint statement after ‘frank and in-depth exchange’
Efforts for a mutually acceptable resolution will continue but Chinese and Indian armies to maintain security and stability during colder months
Citera
2022-01-29, 16:11
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt varför Ryssland och Kina behöver en gemensam centralbank om de utarbetar ett alternativ till SWIFT? Det finns redan alternativ till SWIFT som LVTS, CHATS, CHAPS och Fedwire. Du pratar om eurosamarbetet vilket är något annat. Jag antar att vi skriver förbi varandra.

Jag tror inte att Putin blir utsparkad och ersatt om Ryssland åker ur SWIFT. Ryssland är inte Sverige. Ryssland är ingen liberal demokrati där presidenten bara kan ersättas med någon annan eftersom ryskt näringsliv får en smäll i händelse av att Ryssland tvingas lämna SWIFT. Jag är också tveksam till om specifikt den sanktionen överhuvudtaget skulle implementeras givet konsekvenserna det i alla fall kortsiktigt får för EU.
Sorry, jag la i för mycket av vad du sa om vad Persson sa om att USD ersätts av Ryssarna med RMB. Det ska ju inte bli en gemensam valuta.

Men att bara gå över från dollardenomierad handel till RMB blir svårt
Currently, however, the vast majority of business-to-business transactions involving China and nearby emerging markets are carried out using the U.S. dollar. In fact, data suggest that about 80 percent of Central, East, and Southeast Asian exports are invoiced in U.S. dollars, and just 20 percent of China’s exports and imports are reportedly settled in renminbi (much of the rest are settled in U.S. dollars). Globally, estimates suggest that U.S. dollar–invoiced transactions account for around 40 percent of global exports, even though the United States only accounts for about 10 percent of exports. By comparison, about 45 percent of exports are invoiced using the euro, but this figure is on par with eurozone countries’ roughly 40 percent share of global exports.
Kinas centralbank, PBoC, har ökad vikten av USD i valutakorgen från 18,79 % till 19,88 %.

Nej, P blir inte ersatt i ett folkligt val, det blir i så fall en mindre grupp som följer proceduren vad gäller tex Beria.
Citera
2022-01-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Kinas centralbank, PBoC, har ökad vikten av USD i valutakorgen från 18,79 % till 19,88 %.

Kina vill inte ha en för stark CNY i förhållande till USD som försvagats sedan våren 2020 och för några dagar sedan nådde sin lägsta nivå sedan 2018:

https://www.xe.com/currencycharts/?f...to=CNY&view=5Y

" .. the People's Bank of China (PBOC) lifted the midpoint rate to a more than one-month high of 6.3542 per dollar, 116 pips, or 0.18%, stronger than the previous fix of 6.3658. It was the firmest since Dec. 9, 2021. .. expects the PBOC to deliver 50 basis points of a universal reserve requirement ratio cut in the first half of this year and to accelerate its net foreign currency purchases from commercial banks in order to stop the yuan from appreciating too fast, to increase FX reserves and to add liquidity to the economy, which is slowing at "a worrisome pace"."

https://www.reuters.com/markets/curr...wn-2022-01-13/
Citera
2022-01-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ekonomisk tillväxt har sin grund i en lång rad faktorer. Om folk får rösta är inte den statistiskt starkaste förklaringen - vilket bland annat framgår när du gör en faktoranalys (FA). En av de starkaste korten är stabilitet i form av säkerhet, relativt låg korruption, en tillförlitlig stat och så även politiskt stabilitet - dvs. inga statskupper som är så vanligt förekommande i Afrika.
Demokrati handlar om mer än bara fria val. Det handlar även om möjligheter att kritisera makten, låg korruption, att hålla makthavare ansvariga för hur de agerar, förtroende för offentliga institutioner och transparens. Ryssland är som exempel genomkorrupt, har inga fria val, lågt förtroende till statsmakten osv. varför ekonomin också går fortsatt trögt. Sanktionerna hjälper förstås inte heller även om Putler gillar att låtsas som att de är tandlösa.
Citat:
Jag tror att det är ett misstag att underskatta Kina. Du har dock rätt om kaotiska Indien. Ryssland är definitivt fast medelinkomstfällan. Vi har tidigare diskuterat om Kina kommer fastna i medelinkomstfällan. Finns det något som tyder på det? Det finns några indikatorer som bland annat togs upp i Scott Rozelles och Natalie Hells bok "Invisible China" (2020). Jag tycker dock att författarna sammanblandar medelinkomstfällan med "topp 30" där bland annat de nordiska länderna ingår.
Kinas vattenbrist, åldrande befolkning och dess illa planerade infrastruktur kommer äta upp mycket av Kinas förväntade välstånd. Det är min prognos.
Citera
2022-01-29, 18:16
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Demokrati handlar om mer än bara fria val. Det handlar även om möjligheter att kritisera makten, låg korruption, att hålla makthavare ansvariga för hur de agerar, förtroende för offentliga institutioner och transparens.

Ryssland är som exempel genomkorrupt, har inga fria val, lågt förtroende till statsmakten osv.

Jämför med USA. Visst, du kan kritisera hur mycket du vill. Vad hjälper det? Korruption är satt i system och laglig. Det är nästintill omöjligt att hålla politiker ansvariga och transparensen är inte alltid det bästa. Stater kan inte heller göra sig självständiga enligt amerikansk lag. Uppriktigt sagt ser jag inte så stor skillnad mellan USA och Ryssland. Samma villkor för människor, samma skit. Skillnaden är att Ryssland inte stökar omkring i hela världen.
Senast redigerad av MasterBait 2022-01-29 kl. 18:18.
Citera
2022-01-29, 18:19
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Kina vill inte ha en för stark CNY i förhållande till USD som försvagats sedan våren 2020 och för några dagar sedan nådde sin lägsta nivå sedan 2018:

https://www.xe.com/currencycharts/?f...to=CNY&view=5Y

" .. the People's Bank of China (PBOC) lifted the midpoint rate to a more than one-month high of 6.3542 per dollar, 116 pips, or 0.18%, stronger than the previous fix of 6.3658. It was the firmest since Dec. 9, 2021. .. expects the PBOC to deliver 50 basis points of a universal reserve requirement ratio cut in the first half of this year and to accelerate its net foreign currency purchases from commercial banks in order to stop the yuan from appreciating too fast, to increase FX reserves and to add liquidity to the economy, which is slowing at "a worrisome pace"."

https://www.reuters.com/markets/curr...wn-2022-01-13/
RMB är inte konvertibel så det är lite krångligt CNY (fastlandet) och CNH (Offshore):
https://www.airwallex.com/blog/diffe...-in-cnh-vs-cny
Citera
2022-01-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Uppriktigt sagt ser jag inte så stor skillnad mellan USA och Ryssland.
Det beror på att du är en tankie som tutat i dig själv att USA är hin håle och som blir hård i byxan när du tittar på kinesiska militärparader. <3
Jag tror, utan att känna dig, att du hade ändrat uppfattning snabbt om du tvingades leva en tid i Ryssland och därefter fick flytta till USA.
Citera
2022-01-29, 19:47
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Det beror på att du är en tankie som tutat i dig själv att USA är hin håle

Jag tror, utan att känna dig, att du hade ändrat uppfattning snabbt om du tvingades leva en tid i Ryssland och därefter fick flytta till USA.

Nä då, jag gillar inte det amerikanska systemet och alla war mongers. USA har bra saker och om du kollar i tråden har jag bashat Kina för en hel del. Men Kina har också både dåliga och bra saker.

Visst, hade jag hur mycket pengar som helst skulle jag köpa en lyxvåning på Manhattan. Om jag har bara har en hyfsad medelinkomst eller något högre och måste välja skulle jag hellre bo i Kina.

Sverige är annars ett bra land att leva i. Mindre stress än i många andra länder. Inklusive Kina och USA.
Citera
2022-01-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Både Indien och Thailand skapar sina egna e-valutor just nu. Båda vill ha mera frihet och mindre beroende av dollarn. T.o.m. Indien inser att de behöver frigöra sig mer från USA. Egentligen är inte relationerna mellan Kina och Indien så kyliga som man kan tro av västmedier. De har gått mot fördjupat samarbete länge nu och de har klarat av att så gott som komma överens om gränserna där de värsta dispyterna har varit. Ett avtal är på gång. Ryssland spelar faktiskt en stor roll gällande Indiens och kinas allt bättre relationer under senare år:
Givet USA:s attityd till Indien och Indiens storlek kan man tycka att Indien borde stå upp för sig själva. Jag hade nog tagit Global Times råd - att inte lägga sig konflikten mellan Kina, Ryssland och USA. Jag tror inte det är läge för Indien att just nu välja sida. Det är tråkigt att Indien inte är försiktigare.

Annars har jag noterat att det har hänt en del i dagarna. Wolfgang Hansson hävdar att vi nu står inför ett skifte där Ryssland och Kina tar mer plats eller vad vuxna människor kallar en multipolär världsordning. Det är mest snömos men vad fick honom att ändra sig på en eller två dagar?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...ett-tronskifte

Här om dagen sade Kina till USA att de kommer försvara Taiwan med våld - vilket i praktiken innebär ett kallt krig.

https://www.zerohedge.com/geopolitic...ikely-lead-war

Global Times Op-Ed stämmer in;

Citat:
The interests of China and the US are highly intertwined. Both will benefit from a harmonious relationship, or face the consequences because of conflicts. The US agrees that bilateral relations should advance instead of being messed up. It once said it does not want a new cold war with China. The US should put its words into action. Ambassador Qin expressed this attitude in his interview. Hopefully, the US can have a serious, comprehensive and correct understanding of the bilateral relations and does not go further on its wrong path.

https://www.globaltimes.cn/page/202201/1250235.shtml

Lettland bråkar just nu med Tyskland eftersom Tyskland vägrar offra en stor del av sin energiförsörjning och sina relationer med Ryssland över Ukraina. Varför Lettland har fått så mycket att säga till om vet jag inte. Lärde sig Lettland inget av Litauens konflikt med Kina?

Citat:
Latvian Defense Minister Artis Pabriks slammed Germany’s “immoral and hypocritical” relationship with Russia and China, accusing Berlin of driving a wedge between eastern and western Europe, at a time that unity is paramount.

https://www.zerohedge.com/geopolitic...sia-china-ties

Biden har frågat om USA får stationera trupp i Ungern. Detta efter att Biden (och den tidigare regeringen) har kallat honom fula namn, sponsrad oppositionella organisationer och inte bjudit in honom till USA senaste demokratimöte.

https://www.zerohedge.com/geopolitic...snubbing-orban

Jag undrar vad Orban kommer att svara. Hade jag varit Orban hade jag givit Biden fingret givet hur Ungern har blivit behandlade av inte bara USA men också av EU.

Här om dagen ringde USA upp Bejjing och krävde att de skulle ge dem stöd för att hantera deras konflikt med Ryssland. Vad som framgår i kinesisk media så blev svaret nej men det sades på ett diplomatiskt sätt.

Citat:
BEIJING/WASHINGTON, Jan 27 (Reuters) - The United States on Thursday called on China to use its influence with Russia to urge a diplomatic solution to the Ukraine crisis, but policy experts doubted Beijing would back Washington in the standoff

https://www.reuters.com/world/europe...on-2022-01-27/

Som svar verkar det som om USA tänker förstöra de olympiska spelen i Kina i någon pubertal protest.

Citat:
BEIJING, Jan 29 (Reuters) - China's foreign ministry and an official newspaper have accused the United States of planning to interfere with and "sabotage" the Beijing Winter Olympics by paying athletes from some countries to make half-hearted efforts in competition and to criticise China.

https://www.reuters.com/world/china/...es-2022-01-29/

Till sist. Nu anklagar kanadensiska ett ankare på CBS truckförarna i Ottawa för att kontrolleras av Ryssland och Kina. Otroligt.

https://www.zerohedge.com/political/...edical-tyranny

Den här anti-ryska och anti-kinesiska hysterin från MSM och politiker är oseriös och genomskinlig. Vad är syftet? Att få massorna med sig? Under att kalla kriget ägnade sig i alla fall politiker åt en sansad opinionsbildning. Det som sker just nu är löjligt, arrogant och kontraproduktivt.

Som sagt - det händer mycket just nu.

Citat:
Sorry, jag la i för mycket av vad du sa om vad Persson sa om att USD ersätts av Ryssarna med RMB. Det ska ju inte bli en gemensam valuta.

Men att bara gå över från dollardenomierad handel till RMB blir svårt
Citat:
Currently, however, the vast majority of business-to-business transactions involving China and nearby emerging markets are carried out using the U.S. dollar. In fact, data suggest that about 80 percent of Central, East, and Southeast Asian exports are invoiced in U.S. dollars, and just 20 percent of China’s exports and imports are reportedly settled in renminbi (much of the rest are settled in U.S. dollars). Globally, estimates suggest that U.S. dollar–invoiced transactions account for around 40 percent of global exports, even though the United States only accounts for about 10 percent of exports. By comparison, about 45 percent of exports are invoiced using the euro, but this figure is on par with eurozone countries’ roughly 40 percent share of global exports.

Nej, P blir inte ersatt i ett folkligt val, det blir i så fall en mindre grupp som följer proceduren vad gäller tex Beria.
Jag såg att du och jag har läst samma artikel. Du hänvisar till en artikel av David Green som skrev på CEIP förra året. Jag uppfattar inte alls att det är "omöjligt" när jag läser Greens artikel Vad Green pratar om är en längre process som involverar flera steg under många år. Vidare handlar inte hans artikel om att Kina skall ersätta dollarn eller för den delen euron. Han slutsats är denna;

Citat:
In other words, the renminbi could evolve into a regional currency.

https://carnegieendowment.org/2021/1...arer-pub-85503
Vidare tar också Green upp varför Kina inte gått vidare.

Citat:
"Costs could also be lowered if the renminbi was more freely tradable, but there are major political obstacles to the large-scale internationalization of the renminbi. For example, weak state-owned enterprises could be harmed by liberalized financial flows"

https://carnegieendowment.org/2021/1...arer-pub-85503
Det finns flera anledningar till varför Kina inte vill internationalisera renminbi. Det finns fler reserv valutor än euron och dollarn som är större än renminbi. Det är som man säger en avvägningsfråga snarare än en fråga om dollarns ställning. Den artikeln jag citerade av Robert Person skriver utifrån ett längre tidsperspektiv och inte att Kina "idag" skall på någon revolutionärt sätt ersätta dollarn. Det är inte heller Kinas intention att ersätta dollarn vilket jag också förstår är Greens uppfattning.

Du är verkligen tvärsäker att Putin skulle bli avsatt men jag antar att du gärna vill att han skall bli avsatt givet vad du skriver i den här och andra trådar. Jag har inte en sådan insiderinformation och måste förlita dig på öppna källor. Jag har därför ingen uppfattning om det eftersom jag inte har tillgång till att spelkort för att kunna avgöra en sådan sak. Däremot tror jag det inte att så kommer ske men jag kan inte leda det i bevis.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-29 kl. 23:18.
Citera
2022-01-29, 23:07
Medlem
Citat:
RMB är inte konvertibel så det är lite krångligt CNY (fastlandet) och CNH (Offshore):
https://www.airwallex.com/blog/diffe...-in-cnh-vs-cny
Jag tror inte detta är ett problem och din artikel du länkar till gör det inte heller till något större problem. Vidare är jag övertygad om att Kina har funderat en god stund kring detta.

Citat:
Demokrati handlar om mer än bara fria val. Det handlar även om möjligheter att kritisera makten, låg korruption, att hålla makthavare ansvariga för hur de agerar, förtroende för offentliga institutioner och transparens. Ryssland är som exempel genomkorrupt, har inga fria val, lågt förtroende till statsmakten osv. varför ekonomin också går fortsatt trögt. Sanktionerna hjälper förstås inte heller även om Putler gillar att låtsas som att de är tandlösa.
Kinas vattenbrist, åldrande befolkning och dess illa planerade infrastruktur kommer äta upp mycket av Kinas förväntade välstånd. Det är min prognos.
Jag vet att demokrati handlar om mer än val och har till och med rekommenderat litteratur till dig om just demokrati. Jag gav dig en statsvetenskaplig analys inramat i vardaglig diskussion. Jag har gjort detta tidigare till dig. Givet vad du skrivit till mig nu och tidigare har du tyvärr ett svalt intresse för det "vetenskapliga studiet av politik" utan föredrar opinionsbildning.

Jag förstår det. De flesta i den här tråden och i de flesta andra trådar gör inget annat än att opinionsbilda. Jag kan tycka att det är kul men jag kan också tycka att det är intressant att se saker från flera perspektiv. Du tror att vattenbrist, åldrande befolkning och illa planerad infrastruktur kommer äta upp deras BNP. Då undrar jag när du tror att Kina stagnerar? Jag har inte sett några prognoser de kommande fem åren pekar på att den kinesiskt BNP, GNI eller whatever kommer stagnera.

PS: Kan du snälla sluta kalla Putin för Putler och associera Ryssland med en man. Det är typiskt för amerikaner att hänvisa till en man istället för ett system. Om det inte hade varit Putin som varit president hade det varit någon annan ur hans parti med snarlika åsikter.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-29 kl. 23:56.
Citera
2022-01-31, 00:00
Medlem
Citat:
Jag vet att demokrati handlar om mer än val och har till och med rekommenderat litteratur till dig om just demokrati. Jag gav dig en statsvetenskaplig analys inramat i vardaglig diskussion. Jag har gjort detta tidigare till dig. Givet vad du skrivit till mig nu och tidigare har du tyvärr ett svalt intresse för det "vetenskapliga studiet av politik" utan föredrar opinionsbildning.

Jag förstår det. De flesta i den här tråden och i de flesta andra trådar gör inget annat än att opinionsbilda. Jag kan tycka att det är kul men jag kan också tycka att det är intressant att se saker från flera perspektiv.
Jag har inte tid att läsa statsvetenskapliga analyser, särskilt inte om den inte tjänar något djupare syfte än att understödja en halmgubbe där vi ändå inte är särskilt oense. Om du nu förstår att demokrati handlar om mer än fria val så kan man ju fråga sig varför du insinuerar motsatsen i ditt tidigare inlägg. När jag har lite mer tid över så ska jag ögna igenom din uppsats om Singapores president, det är alltid trevligt att bredda sin allmänbildning.
Citat:
Du tror att vattenbrist, åldrande befolkning och illa planerad infrastruktur kommer äta upp deras BNP. Då undrar jag när du tror att Kina stagnerar? Jag har inte sett några prognoser de kommande fem åren pekar på att den kinesiskt BNP, GNI eller whatever kommer stagnera.
Bra fråga. Vi ser ju tecken redan nu i form av exempelvis att Kinas barnafödande sjunker för femte året i rad till nya bottenrekord. Mer om prognosen här (artikeln bygger på en studie som publicerats i The Lancet om du vill förkovra dig i den).
När det gäller vattenbristen så finns det mycket bekymrande uppgifter gällande hur förgiftat mycket av Kinas vattendrag och även grundvatten blivit samtidigt som Kina blivit världens största importör av både livsmedel och bränsle.
Kinas inbromsning kommer inte komma över en natt så klart men jag gissar att vi kommer se mer av det här under de kommande fem åren. Jag tror att det kommer fortsätta komma positiva nyheter och siffror samtidigt då Kinas rikare provinser vid kusten fortsäter gå relativt bra samtidigt som problemen i övriga landet ökar. Jag gissar dock att försök att begränsa vattenanvändandet kommer skapa en hel del missnöje inom max fem år. Jag tror vi kommer se reformer som avreglerar elmarknaden mer vilket kommer öka priset för hushållen - även det blir impopulärt. Kina kommer fortsätta tampas med Covid med antingen frekventa nedstängningar eller ökande dödstal.

Jag är lite för trött för att ge ett bättre svar än så just nu, du får precisera mer vad du tänker vore ett tillfredställande mått på stagnation.
Citat:
PS: Kan du snälla sluta kalla Putin för Putler och associera Ryssland med en man. Det är typiskt för amerikaner att hänvisa till en man istället för ett system. Om det inte hade varit Putin som varit president hade det varit någon annan ur hans parti med snarlika åsikter.
Skulle du bli gladare om jag kallade honom för dvärgkleptomanen i öst eller kanske mer internationellt gångbara Vlad the invader?
Systemet ifråga är ju kort och gott en kleptokrati eller mer utbroderat: ett råvaruberoende gangstervälde med reaktionär nationalism som potemkinkuliss och en siloviki-tumör som förhindrar all form av utveckling. Jag kallar honom Putler för att jag föraktar honom och den debila stompipåse till regim som han företräder.
Citera
2022-01-31, 16:38
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Jag gissar dock att försök att begränsa vattenanvändandet kommer skapa en hel del missnöje inom max fem år.

Det kommer inte att gå och det är redan stort missnöje. Södra och västra delar av Kina har redan haft stora problem med brist på vatten under lång tid. T.ex. under 2010, medan man forslade många, många miljarder till Shanghai för världsutställningen slaktades samtidigt tiotusentals kreatur i sydvästra Kina för att det inte fanns vatten åt dom. Inte har det blivit bättre av att man bygger ut städer där det redan är vattenbrist. Om vattentillgången stryps ytterligare kommer det att bli uppror.

Du har rätt i att grundvattnet förmodligen är ett större problem än vad som framkommer. När Kina industrialiserades fanns dåliga kunskaper om miljöpåverkan. Om det fanns godkände myndigheter ofta fabriker ändå eftersom det var mycket mutor som gällde under samma tid. Idag känner man till de här problemen och många ångrar nog att man inte har lyckats bättre med regleringen. Nu försöker man flytta iväg fabriker och renar många vatten, men med mycket är redan försent att göra nånting åt.

Sånt här, alltså verkliga problem, kommer sällan fram i våra medier. Istället hittar Västmedier på fiktiva scenarier som folkmord av minoriteter. Väst har så klart inte lika stort intresse av problematiska geografiska områden när det inte finns gas, olja, eller sånt som en stor bomullsindustri och tomater som konkurrerar med USAs industrier.
Senast redigerad av MasterBait 2022-01-31 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in