2022-01-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldworldorder
Jag utesluter inte att jag skulle uppskatta din förkortade version av mitt inlägg om jag hade lärt mig läsa med det skriftspråket.

Som det är nu är det ganska oläslig för mig.

Preferensen "så kort som möjligt" behöver göras tydligare. "så kort som möjligt utan att försvåra läslighet" är en möjlig variant.

Försvårar för vem?
"Hen" försvårar läsningen för mig eftersom jag inte riktigt vet vad ordet betyder då det har minst två distinkta betydelser + kommer med en politisk stämpel.
Citera
2022-01-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Skriver du alltså "neger" istället för "svart person", "mörkhyad" eller "person med afrikansk" härkomst. Det är färre tecken i det förstnämnda.

De uttryck du beskriver här är inte ekvivalenta och går alltså inte fritt att byta ut mot varandra utan att förändra den effekt en text kan tänkas ha hos en läsare.

Katt är kortare än snöleopard som i sin tur är kortare än satans snöleopard. Även om uttrycken är överlappande kan man inte fritt byta dem mot varandra utan att förändra texten.
Citera
2022-01-30, 09:28
Medlem
Citat:
De uttryck du beskriver här är inte ekvivalenta och går alltså inte fritt att byta ut mot varandra utan att förändra den effekt en text kan tänkas ha hos en läsare.

Katt är kortare än snöleopard som i sin tur är kortare än satans snöleopard. Även om uttrycken är överlappande kan man inte fritt byta dem mot varandra utan att förändra texten.

Således är mitt och dina exempel ekvivalenta med trådämnet eftersom hen inte är ekvivalent med (han+hon)/2.
Citera
2022-01-30, 09:31
Medlem
Citat:
Försvårar för vem?
"Hen" försvårar läsningen för mig eftersom jag inte riktigt vet vad ordet betyder då det har minst två distinkta betydelser + kommer med en politisk stämpel.

Att man inte riktigt kan veta vad ett ord betyder är så klart mindre bra. Det gäller många ord. Att ett ord kommer med en politisk stamplig håller jag med om är olyckligt.
Citera
2022-01-30, 09:34
Medlem
Citat:
Således är mitt och dina exempel ekvivalenta med trådämnet eftersom hen inte är ekvivalent med (han+hon)/2.

Du använder nu begreppet ekvivalens på ett sätt som är ovanligt och som jag inte fullt förstår. Jag förstår inte heller riktigt uttrycket du konstruerar av han och hon.
Citera
2022-01-30, 09:44
Medlem
Citat:
Du använder nu begreppet ekvivalens på ett sätt som är ovanligt och som jag inte fullt förstår. Jag förstår inte heller riktigt uttrycket du konstruerar av han och hon.

En mening med uttrycket han eller hon är inte ekvivalent med i övrigt exakt samma mening men där han eller hon bytts ut mot hen av tidigare anförda skäl.

Det var du som började prata ekvivalens men ditt grundpåstående är motsägelsefullt eftersom du å enda sidan verkar hålla med om att hen har en oklar innebörd samtidigt som du menar att det är att föredra då det är ekvivalent - men kortare.

(han+hon)/2 var avsett som matematisk humor och jag förstår att det kan vara oklart. Men det avsåg att hen ofta implicit påstås vara medelvärdet av han och hon.
Citera
2022-01-30, 09:47
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
"henom" brukar användas. Men som i så mycket annat så stretar språknämnden emot gällande båda dessa könsneutrala pronomen och rekommenderar omskrivningar istället...
http://sv.wiktionary.org/wiki/hen
Var och en får välja vad han/hon hetsar upp sig för, men "hen" ger mig kalla kårar.
Det är dessutom höna i det engelska språken.
Kanske är det det jag associerar till.
Btw, en liten avvikelse.
Ibland undrar man om hockeybacken och TV-kommentatorn Roland "Rolle" Stoltz tog med sig honom
i graven när han gick bort. Om han också tog med sig "henne" är jag inte så säker på men omöjligt är det inte. Rolle var känd för sitt uttal av "honom" , hooonom, med lång betoning på det första o:et. Det lät väldigt personligt och charmigt. Dessutom hade han en mycket särpräglad stockholmsdialekt som slog igenom i hans kommentarer.
Citera
2022-01-30, 09:58
Medlem
Citat:
En mening med uttrycket han eller hon är inte ekvivalent med i övrigt exakt samma mening men där han eller hon bytts ut mot hen av tidigare anförda skäl.

Det var du som började prata ekvivalens men ditt grundpåstående är motsägelsefullt eftersom du å enda sidan verkar hålla med om att hen har en oklar innebörd samtidigt som du menar att det är att föredra då det är ekvivalent - men kortare.

Om jag har påstått att hen är ekvivalent med han eller hon i tråden får jag backa. Däremot kan man argumentera för att informationsinehållet blir tillräckligt ekvivalent i texter där uttrycket bytts mot ordet.

Citat:
(han+hon)/2 var avsett som matematisk humor och jag förstår att det kan vara oklart. Men det avsåg att hen ofta implicit påstås vara medelvärdet av han och hon.

Jo, tänkte att det var något sådant du menade och ja, det var lite kul.
Citera
2022-01-30, 10:03
Medlem
LKKINGENs avatar
Hen är ett jävla #metoo, PK påhitt.
Jag vägrar konsekvent använda det mer än i just sammanhang där det skall diskuteras.
Han eller hon går väldigt bra att skriva, jag har inte så bråttom att jag inte hinner plita ner några bokstäver extra.
Citera
2022-01-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Hen är ett jävla #metoo, PK påhitt.
Jag vägrar konsekvent använda det mer än i just sammanhang där det skall diskuteras.
Han eller hon går väldigt bra att skriva, jag har inte så bråttom att jag inte hinner plita ner några bokstäver extra.

Han eller hon pekar dessutom på något som automatiskt går att föreställa sig eftersom de två könen är grundläggande komponenter i tillvaron som man lärt sig automatiskt under sin uppväxt, både i biologisk och social mening. Hen kommer oundvikligen alltid att ha någon slags trans(vestit)-liknande association eftersom ordet även används i den betydlesen, som beteckning på ett föreställt tredje kön.
Citera
2022-01-31, 09:10
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Han eller hon pekar dessutom på något som automatiskt går att föreställa sig eftersom de två könen är grundläggande komponenter i tillvaron som man lärt sig automatiskt under sin uppväxt, både i biologisk och social mening. Hen kommer oundvikligen alltid att ha någon slags trans(vestit)-liknande association eftersom ordet även används i den betydlesen, som beteckning på ett föreställt tredje kön.
Absolut, bara användandet av ordet gör det hela väldigt.. flytande. Det finns kukar och fittor och några få med bägge men svårare än så är det inte.
Citera
2022-01-31, 12:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag skulle säga att det aldrig finns någon anledning att använda han/hon, h*n eller det avskyvärda »hen«.
Citera
hen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in