2022-01-31, 15:17
Medlem
dirtydave82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
De impulsiva får rätt en till två gånger per hundra år. Bättre att bara ta det lugnt. Börsen fluktuerar hela tiden. Om man inte klarar av lite volatilitet så är räntekonton bättre - med efterföljande minskning av köpkraft och reell förmögenhet.

Tyvärr lockar sig många impulsiva människor till tillväxtbolag, och främst de yngre förmågorna och därmed inte förstår riskerna. Det intressanta var ju att kryptovalutor åkte ner ganska hårt. Det har de iof alltid gjort även vid mindre nedgångar.
Citera
2022-01-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jag är extremt rik och behöver inte bry mig om prisökningarna i Sverige, speciellt inte då jag lämnar landet nu. Att många däremot upplever prisökningar som är betydligt högre än KPI är det däremot ingen tvekan om. Men det är bra för regimen med lojala och godtrogna tjänare som tror på deras Sverigebild.
Då kan det inte vara så svårt för dig att ge ett exempel på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Men det var detta samband du inte verkade förstå, varje akties värde halveras när antalet aktier fördubblas. Rätt enkelt.
Om du ska göra en liknelse med ditt resonemang med pengatryckande är det nog en riktad nyemission med stor rabatt som är mer passande, en split har inga förlorare.

Jag förnekar inte att ökad penningmängd bör minska köpkraften, men inte i den omfattningen du verkar vilja få det till. Risken är större när löner börjar öka markant för att kompensera för inflation i samhället och det blir ett självspelande piano, men än så länge är vi inte där.
Citera
2022-01-31, 15:23
Medlem
dirtydave82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Det behöver det inte alls vara. Nedgångar är aldrig spikrakt neråt. Kolla Coronadippen, du hade uppgång där med innan det fortsatte neråt. Det är ingen idé att hävda någonting som självklart, börsen hade inte fungerat om det någonsin var självklart.

Detta är dock ingen coronadipp även om det är ungefär lika stor nedgång. Ukraina krisen är det störande momentet, men det har det varit sen Krim. Kan mycket väl går ner imorgon, att det blir en rollercoaster. Men i slutet av veckan kommer det vara + på börserna garanterat.
Citera
2022-01-31, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Flesta hyperinflationer är inte en konsekvens av sedeltryckning utan av att staten kollapsar. Eller att produktionen kollapsar. Historisk vanligaste orsaken till hyperinflation är krig. Både parter kör sedelpressen till maximum men det är bara förloraren som drabbas av hyperinflation. Undrar varför?

När de kör sedelpressarna/datorerna så skapas ”egentligen” inte pengar utan de spär ut redan existerande pengar.
Därför det behövs mer pengar att handla något för befolkningen… bättre är det för dom som skapar nya pengar dvs staten för dom är det omvänd Robbin Hood när de stjäl från befolkningens fickor och tar dem till sig själva inom staten, kommun, landsting osv ger i bidrag som stödpaket, Eu bidrag, invandringsbidrag osv.

Allt bekostas av exakt DIG som läser detta!
Javisst, dina sparade, inarbetade och framtida löner minskar i köpkraft/värde så DU blir faktiskt fattigare.

Tacka regeringen för detta
Citera
2022-01-31, 16:02
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
https://www.di.se/bors/index/omxspi-6486/
SE 181% på 10 år.
JPN 202% på 10 år
https://www.di.se/bors/index/dji-39485/
USA 236 på 10 år.

OMXS30GI är upp runt 60 % senaste åren.

Du länkar prisindex. Dessutom måste du ta hänsyn till valutaförändringar på utländska aktier.

Sedan sa du att aktier var upp över 200 % på ett par år inte tio. Detta skrev du.

Citat:
En idiot, fattar att om aktierna går upp 200% på ett par år, att det inte är något verkligt, att det handlar om några jättehjärnor och risktagande. Utan fusk.

Min fetning.
Citera
2022-01-31, 16:23
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Åter bubbelargumentation, din förnekelseönskan är enorm. Nasdaq index touchade ATH så sent som 3 januari och att det finns skräpaktier som förlorat 90% när index har ATH antyder att bubblan är ännu större än man tror. I själva verket så har index-ATH orsakats av i princip 10 aktier som apple som på kort tid fördubblats trots att de redan var världens dyraste företag. Jag gör inget i USA just nu så det spelar ingen roll för mig, Men med tanke på den adderade bonusen av sänkt SEK-kurs mot USD så hade jag verkligen verkligen sålt allt jag hade i USA. Nu.

Det finns flera Nasdaq index. Bara så du vet. Sedan sa jag inget om index som sådant. Jag sa att delar av Nasdaq är ned mer än 50 % och det stämmer. De stora bolagen dominerar då de är viktade högt. Eftersom de små bolagen har kollapsat så är indexet ännu mer beroende av jättarna än det var innan. Hittills har techjättarna hållit emot med sina återköp och jättevinster.
Citera
2022-01-31, 16:34
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Tydligen var det retail som dumpade första timmarna efter öppningen på måndagen förra veckan. Enligt JPMorgan har retail aldrig paniksålt så mycket. Sentimentet hos retail är dessutom värre än under corona och man måste gå tillbaka till 2013 för att hitta något liknande. Retailtraders har köpt säljoptioner och olja som aldrig förr.

Slutsats: det blir monsterrally i Nasdaq + SP500 och oljan kraschar?
Citera
2022-01-31, 17:21
Medlem
Citat:
Tydligen var det retail som dumpade första timmarna efter öppningen på måndagen förra veckan. Enligt JPMorgan har retail aldrig paniksålt så mycket. Sentimentet hos retail är dessutom värre än under corona och man måste gå tillbaka till 2013 för att hitta något liknande. Retailtraders har köpt säljoptioner och olja som aldrig förr.

Slutsats: det blir monsterrally i Nasdaq + SP500 och oljan kraschar?
Låter som en bra slutsats, när retail köper säljoptioner och bettar stenhårt på nedgång är det troligtvis motsatsen som kommer ske. Troligtvis folk som redan förlorat massa på sina högvärderade tillväxtaktier och nu ska vinna tillbaka förlusten med en djärv satsning..
Citera
2022-01-31, 18:47
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Det finns flera Nasdaq index. Bara så du vet. Sedan sa jag inget om index som sådant. Jag sa att delar av Nasdaq är ned mer än 50 % och det stämmer. De stora bolagen dominerar då de är viktade högt. Eftersom de små bolagen har kollapsat så är indexet ännu mer beroende av jättarna än det var innan. Hittills har techjättarna hållit emot med sina återköp och jättevinster.
Det är en mycket viktig faktor som få talar om, att topp-10 i USA växt enormt, deras vinster också, deras aktiekurs. Så index ser ut att antyda att det finns massor med bubbelkurser. Så är det inte alls och man kan troligen finplocka en del vinnare. bara man håller sig undan topp-10-bubblan. Det kan bara inte fungera på sikt med så få företag som tar en ständigt ökande andel av hela världens aktievinster och värdeökningar. Det ar aldrig funnits ett sådant läge på USA-börsen någonsin. Topp-10 har alltid varit ett brett index inom massor med branscher som olja, bilar, medicin.
Citera
2022-01-31, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du vill förbjuda organisationsformen aktiebolag och därmed vuxna människor att ingå avtal.

Anställda får gärna förhandla sig till all trygghet i världen de önskar. De kan dock räkna med att få lägre lön om de kräver trygghet. Det är som aktier vs. obligationer. Vill man inte ta risk får man räkna med lägre avkastning.

Tja känner du till ett enda ab som gått i putten, där inte skattebetalarna får gå in och stå för kostnaderna, så får du gärna visa det här.

Varför är de enda som inte behöver ta ansvar ägarna?
Citera
2022-01-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nu drar du fram det mest extrema. Det är något helt annat i min värld. Men jag skiljer på olika bolag och ser till dess fundamenta och förutsättningar.

På intet sätt extremt. Var ju en rapport så sent som igår, att gamblers lämnar gambling och lotto för aktier.
Samma cirkus.
Citera
2022-01-31, 21:06
Medlem
Upp 2.7% idag över hela portföljen, inte pjåkigt! Kan det vara så att fler börjar se på hotet från ryssen som mer av ett skramlande med soptunnelock av Putin för att dra uppmärksamhet från deras havererade covidhantering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in