• 20
  • 70
  • 110
  • 119
  • 120
  • 121
  • 130
  • 170
  • 220
2022-01-26, 15:37
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Vad är problemet? Om börsen kraschar då är det väl bara att vara långsiktig. Väntar hellre 10 år än att sälja med förlust.
Klassisk nybörjartabbe, att räkna korvören och förluster. Det lönsamma är att se framåt, som om varje dag är ny. "Kommer aktien jag köpte för 100 kr, värde 80 kr nu, att vara mer värd om ett år?" är den korrekta frågan att ställa. Men visst, svensken är snål i sig och det känns naturligt att inte sälja med förlust. Och de flesta aktier går i cykler så rätt var det är har man tillbaka sina pengar. Men om man sålde och istället köpte apple hade man dubblat sina pengar. Finns också rätt många exempel på företag som blommat över, t.ex Telia Nokia eller HM, där får man aldrig igen sina pengar.
Citera
2022-01-26, 15:39
Medlem
Men visst det blir ju problem om man har låg lön och höga utgifter.
Citera
2022-01-26, 15:49
Medlem
watangSkilleSbeeSs avatar
$308 öppning på microsoft... $301 nu... kommer vi få se den gå ned en massa idag?
Citera
2022-01-26, 15:52
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watangSkilleSbeeS
$308 öppning på microsoft... $301 nu... kommer vi få se den gå ned en massa idag?

Det är Microsoft så förmodligen. Under tiden jag har ägt den så har den nästan alltid gått ner på rapport. Oavsett om rapporten slagit estimaten eller inte.
Citera
2022-01-26, 16:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Klassisk nybörjartabbe, att räkna korvören och förluster. Det lönsamma är att se framåt, som om varje dag är ny. "Kommer aktien jag köpte för 100 kr, värde 80 kr nu, att vara mer värd om ett år?" är den korrekta frågan att ställa. Men visst, svensken är snål i sig och det känns naturligt att inte sälja med förlust. Och de flesta aktier går i cykler så rätt var det är har man tillbaka sina pengar. Men om man sålde och istället köpte apple hade man dubblat sina pengar. Finns också rätt många exempel på företag som blommat över, t.ex Telia Nokia eller HM, där får man aldrig igen sina pengar.

Jag ser inte det som nybörjartabbe. beror på hur hårt exponerad du är.
Har du liten andel aktier eller aktiefonder i ditt totala spar kan jag se en logik att sitta kvar.
Jag ligger kontant eller i räntefonder till 85 % sedan Oktober 2021.
Har tillräckligt med cash att gå in med när jag tror att det bottnat.
Det sker inte om någon månad, vi snackar midsommar/augusti kanske.
Skulle tippa på OMX ligger minus 30-35 % i juni och plus/minus noll årsskiftet.
Ett förlorat år men så är det med värdepapper.
Citera
2022-01-26, 16:04
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag ser inte det som nybörjartabbe. beror på hur hårt exponerad du är.
Har du liten andel aktier eller aktiefonder i ditt totala spar kan jag se en logik att sitta kvar.
Jag ligger kontant eller i räntefonder till 85 % sedan Oktober 2021.
Har tillräckligt med cash att gå in med när jag tror att det bottnat.
Det sker inte om någon månad, vi snackar midsommar/augusti kanske.
Skulle tippa på OMX ligger minus 30-35 % i juni och plus/minus noll årsskiftet.
Ett förlorat år men så är det med värdepapper.
-30% är ett lika stort fall som corona-dippen. Å andra sidan är det bara 2021 års uppgång som försvinner, och ingenting gick bra i världen under 2021 utom bubbelkänslan och en del IT-företag pga corona. Så jag är med dig, och det känns bra att fler tror på kraschen i år. Jag har sålt alla aktier och vill gärna köpa. Men först krasch. Putin får skjuta några missiler över gränsen. Verkar vara det enda som kan skrämma aktieeliten som är fast i bubbeltänk.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-26 kl. 16:07.
Citera
2022-01-26, 16:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
-30% är ett lika stort fall som corona-dippen. Å andra sidan är det bara 2021 års uppgång som försvinner, och ingenting gick bra i världen under 2021 utom bubbelkänslan och en del IT-företag pga corona. Så jag är med dig, och det känns bra att fler tror på kraschen i år. Jag har sålt alla aktier och vill gärna köpa. Men först krasch. Putin får skjuta några missiler över gränsen. Verkar vara det enda som kan skrämma aktieeliten som är fast i bubbeltänk.

Det är ingen krasch, det är en kraftig nergång.
40 % eller mer är krasch.

Jag var med på IT kraschen år 2000-2002
73 % på två år.

Det vi ser nu är småpotatis.
Citera
2022-01-26, 16:12
Avstängd
Citat:
beror på hur mycket du har lagt in... har du lust att förlora låt säga 20... 30... 50% ytterligare för att sedan säga, "jag väntar långsiktigt "

du missar också att punga in pengar när botten är nådd om en månad eller så.

carpe diem på dej med
Citera
2022-01-26, 16:13
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
har sett youtubers försöka pumpa BBIG och PROG. Roligt att se hur dom två alltid går ner xD

Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Ja, vill fan inte ha den där mem-skiten
Pratar vi samma.squeez? BBIG upp 10% redan
Citera
2022-01-26, 16:18
Medlem
watangSkilleSbeeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Pratar vi samma.squeez? BBIG upp 10% redan

haha... tills den inte längre "squeezar." hur många squeezar har du haft senaste året? silver? amc? Weed? Corn? RKT? Lemon? Prog? DogeCoin?

men jag är säker på att BBIG kommer squeeza xD... alla kommer lämna OG memen för BBIG...
Citera
2022-01-26, 17:12
Medlem
Oldberrys avatar
Kan man se FED-snacket live någonstans? Är det kl 20:00 ikväll?
Citera
2022-01-26, 17:28
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det är ingen krasch, det är en kraftig nergång.
40 % eller mer är krasch.

Jag var med på IT kraschen år 2000-2002
73 % på två år.

Det vi ser nu är småpotatis.
Över-värderingarna nu är i samma härad som 2000 t.ex P/E eller P/S. Så visst kan det sluta lika illa. Fast för att nå dit behöver MS och Apple sluta tjäna pengar, och det kommer inte att hända i år. Så visst skiljer det en del också. Så jag är helt nöjd med -30% varav -10 redan skett. Det finns inte många -30%-dippar sedan 1995, kanske bara tre.
Citera
  • 20
  • 70
  • 110
  • 119
  • 120
  • 121
  • 130
  • 170
  • 220

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera