Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-31, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jo. De var pinsamma. Alla kineser som känner till det tyckte också att de var pinsamma.

Påminner också om vad HKs ”demokratirörelse” brukade göra framför poliserna. Finns flera sådana klipp.

Såg också det i olika kommentarsfält, vilket kändes sunt.

Var väl egentligen bara ambassadören Gui Congyou med partiet i ryggen som var på samma nivå som turisterna i samband med händelsen.
Citera
2022-01-31, 17:05
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmkqt
Såg också det i olika kommentarsfält, vilket kändes sunt.

Var väl egentligen bara ambassadören Gui Congyou med partiet i ryggen som var på samma nivå som turisterna i samband med händelsen.

Det är skönt att ha blivit av med Gui. Han var av den gamla typen av ambassadörer som egentligen borde ha valt ett annat yrke.

Vad man dock bör veta är att det där med kyrkogårdar och döden är mycket känsligare och mera laddat för kineser. Det var olyckligt att polisen satte av dom där. De borde ha besvärat ambassad istället och låtit dom ta hand om familjen.
Citera
2022-01-31, 20:56
Medlem
Citat:
Det kommer inte att gå och det är redan stort missnöje. Södra och västra delar av Kina har redan haft stora problem med brist på vatten under lång tid. T.ex. under 2010, medan man forslade många, många miljarder till Shanghai för världsutställningen slaktades samtidigt tiotusentals kreatur i sydvästra Kina för att det inte fanns vatten åt dom. Inte har det blivit bättre av att man bygger ut städer där det redan är vattenbrist. Om vattentillgången stryps ytterligare kommer det att bli uppror.

Du har rätt i att grundvattnet förmodligen är ett större problem än vad som framkommer. När Kina industrialiserades fanns dåliga kunskaper om miljöpåverkan. Om det fanns godkände myndigheter ofta fabriker ändå eftersom det var mycket mutor som gällde under samma tid. Idag känner man till de här problemen och många ångrar nog att man inte har lyckats bättre med regleringen. Nu försöker man flytta iväg fabriker och renar många vatten, men med mycket är redan försent att göra nånting åt.

Sånt här, alltså verkliga problem, kommer sällan fram i våra medier. Istället hittar Västmedier på fiktiva scenarier som folkmord av minoriteter. Väst har så klart inte lika stort intresse av problematiska geografiska områden när det inte finns gas, olja, eller sånt som en stor bomullsindustri och tomater som konkurrerar med USAs industrier.
Ptja, det är i norra Kina som vattenbristen rent krasst är störst så på något sätt måste kineserna lära sig hushålla med vatten för att inte läget ska förvärras. Man kan väl gissa att det kommer bli än mer slitningar med Indien om de försöker avdela vatten från Himalaya på något sätt (men nu tänker jag snarare ett 10-årsperspektiv). Jag tror inte indierna kommer gå i krig över det (om det inte blir en snöbollseffekt av Kinas kränkningar) men det kommer garanterat driva Indien än mer i armarna på den anti-kinesiska allians som omringar landet. Ryssland försätts i en svår sits om de inte redan torskat relationen till Indien vid det laget.

Apropå ämnet Kinas stagnation så tycker jag också det är relevant att nämna hur omvärlden ser på att olympiska spelen hålls i Beijing i år jämfört med 2008. Från fascination och nyfikenhet till avsmak, skepsis och ett hot om bojkott. Man kan givetvis låtsas om som att det inte spelar någon roll men kom ihåg att om folk i ett land är negativt inställda till Kina så kan dess politiska ledare också föra en mer anti-kinesisk politik.
Citera
2022-01-31, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Ptja, det är i norra Kina som vattenbristen rent krasst är störst så på något sätt måste kineserna lära sig hushålla med vatten för att inte läget ska förvärras. Man kan väl gissa att det kommer bli än mer slitningar med Indien om de försöker avdela vatten från Himalaya på något sätt (men nu tänker jag snarare ett 10-årsperspektiv). Jag tror inte indierna kommer gå i krig över det (om det inte blir en snöbollseffekt av Kinas kränkningar) men det kommer garanterat driva Indien än mer i armarna på den anti-kinesiska allians som omringar landet. Ryssland försätts i en svår sits om de inte redan torskat relationen till Indien vid det laget.

Apropå ämnet Kinas stagnation så tycker jag också det är relevant att nämna hur omvärlden ser på att olympiska spelen hålls i Beijing i år jämfört med 2008. Från fascination och nyfikenhet till avsmak, skepsis och ett hot om bojkott. Man kan givetvis låtsas om som att det inte spelar någon roll men kom ihåg att om folk i ett land är negativt inställda till Kina så kan dess politiska ledare också föra en mer anti-kinesisk politik.

Det var väl ifjol Ryssland sålde ett rejält gäng Flanker till Indien? Det är stommen i deras flygvapen.
Citera
2022-01-31, 22:55
Medlem
Citat:
Jag har inte tid att läsa statsvetenskapliga analyser, särskilt inte om den inte tjänar något djupare syfte än att understödja en halmgubbe där vi ändå inte är särskilt oense. Om du nu förstår att demokrati handlar om mer än fria val så kan man ju fråga sig varför du insinuerar motsatsen i ditt tidigare inlägg. När jag har lite mer tid över så ska jag ögna igenom din uppsats om Singapores president, det är alltid trevligt att bredda sin allmänbildning.E]
Jag har förstått att du inte läser det jag skriver. Vad jag har skrivit är att demokrati handlar om mer än fria val och politiska rättigheter. Demokrati är också en fråga om civila och till viss del även sociala rättigheter. Vidare måste det också finnas kulturella och institutionella förutsättningar för att demokrati överhuvudtaget skall uppstå.

Citat:
Bra fråga. Vi ser ju tecken redan nu i form av exempelvis att Kinas barnafödande sjunker för femte året i rad till nya bottenrekord.
Mer om prognosen här (artikeln bygger på en studie som publicerats i The Lancet om du vill förkovra dig i den).
Din referens till CNN artikeln säger ingenting annat än att födelsetalen går ned. Att födelsetalen skulle leda till en reduktion av Kinas BNP inom fem år framgår inte. Artikeln från Forbes är en opinionsbildande text av Stuart Anderson och ingen prognos. . Den handlar mer om att Stuart Anderson opinionsbildar för att USA skall ta emot fler migranter. I princip går artikeln ut på att USA och Kina har låga födelsetal men eftersom USA har en så generös invandringspolitik (av primärt lågkvalificerad arbetskraft) som kommer populationen i USA öka medan befolkningen kommer minska i Kina kommer minska. Detta tänker sig Anderson kommer ha en gynnsam effekt på amerikanskt BNP.

Källorna går till olika figurer på olika tankesmedjor som brukar lobba för låglöneinvandring. Undantaget är de statsanställda analytikerna C. Smith och P. Orrenius på FED Dallas men även de hänvisar till en tankesmedja vid namn "National Foundation for American Policy" som är lovligt förtjusta i billig utländsk arbetskraft. Det är som sagt ingen prognos utan de hävdar bara att USA bör ta emot fler invandrare. Studien i Lancet säger så här i sammanfattningen;

Citat:
China's population was forecasted to decline by 48·0% (−6·1 to 68·4). China was forecasted to become the largest economy by 2035 but in the reference scenario, the USA was forecasted to once again become the largest economy in 2098.

https://www.thelancet.com/journals/l...677-2/fulltext
Detta betyder att artikeln i Lancet bekräftar det jag skrivit. Att Kinas BNP (nominellt) kommer växa fram till åtminstone 2035. Noterade du detta i sammanfattningen och senare i metodavsnittet?

Citat:
Forecast uncertainty intervals (UIs) incorporated uncertainty propagated from past data inputs, model estimation, and forecast data distributions. (s. 1285)

Precis som jag misstänkte är osäkerhetsintervallet mycket stort. Slog det dig varför de använder uncertainty intervals (UI) och inte konfidensintervall? Detta har att göra med att konfidensintervall är symmetriska och konservativa medan "uncertainty intervals" är designade för experimentella prognoser med mycket stor osäkerhet. För att citera en doktorsavhandling från Umeå som uttrycker detta bättre än mig;

Citat:
An uncertainty interval is the analog of a confidence interval but wider due to a relaxation of assumptions on the missing data. (s. ii)

https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf

Artikeln återkommer hela tiden till statistiska problem och Kina är tämligen problematiskt för dem. Detta är ett exempel;

Citat:
Another limitation is that it is difficult to predict future sex ratios at birth in locations where sex ratios are skewed or have fluctuated substantially in recent history, such as China. (s. 1304)

(...)

We use risk mediation data from the GBD comparative risk assessment framework, but this work is limited by poor quantification of some mediation pathways, while others might not be known at the present. Ongoing work is needed to improve the estimation and modelling of these pathways. A full description of these limitations can be found elsewhere.

Så här avslutar författarna sin Lancet artikel;

Citat:
Our UIs and scenario analysis showed that for no country or territory is the demographic future cast in stone. Policies that countries pursue today can alter the trajectory for fertility, mortality, and migration. Population size and composition are not exogenous factors for countries to account for in their planning, but rather outcomes that they can help direct. (s. 1304)

https://www.thelancet.com/action/sho...2820%2930677-2

De skriver så eftersom det inte med någon större statistisk säkerhet går att förutsäga framtiden om femtio eller hundra år. Jag antar att du känner till SVT/VALU-mätningarna som görs inför varje val. Det är de som de först visar på TV. De gör ett stickprov på kanske 15,000 väljare. Sedan förbättras eller försämras siffrorna allt eftersom nya resultat kommer in. Tillförlitligheten i de regressionsanalyser som SVT/VALU gör är hög eftersom prognoserar något så enkelt som ett val på valdagen. VALU-slår fel på ungefär 5%. Försök då estimera (statistiskt) ett lands BNP om tio, tjugo, femtio eller hundra år. Hur hög tror du osäkerheten är då? Vidare är författarna till den Lancet-artikeln högst medvetna om att länder kommer implementera policy för att lösa de eventuella problem de har vilket också framgår i det jag citerat ovan.

Citat:
När det gäller vattenbristen så finns det mycket bekymrande uppgifter gällande hur förgiftat mycket av Kinas vattendrag och även grundvatten blivit samtidigt som Kina blivit världens största importör av både livsmedel och bränsle.
Artikel du hänvisar till i Bloomberg är en opinionsbildande text av Hal Brand. Den var är rätt bra. Detta var mer än vad jag visste;

Citat:
This is an expensive problem. China is forced to divert water from comparatively wet regions to the drought-plagued north; experts assess that the country loses well over $100 billion annually as a result of water scarcity.

https://www.bloomberg.com/opinion/ar...ailand-vietnam
Kommer Kinas BNP tillväxt 2022 vara negativ på grund av detta? Nej, Kommer den vara negativ år 2027? Nej, det kommer den inte givet de BNP prognoser som görs årligen av IMF, World Bank och en lång rad finanshus. Dessa uppdateras inför varje Q1 och sträcker sig fem år fram i tiden. De problem som Kina har med just vattenbrist är det som ekonomer slarvigt kallar för "drag on the economy" - det betyder att tillväxten inte är så pass hög som den kunde vara men det betyder inte att BNP kommer reduceras.

Citat:
Kinas inbromsning kommer inte komma över en natt så klart men jag gissar att vi kommer se mer av det här under de kommande fem åren. Jag tror att det kommer fortsätta komma positiva nyheter och siffror samtidigt då Kinas rikare provinser vid kusten fortsätter gå relativt bra samtidigt som problemen i övriga landet ökar. Jag gissar dock att försök att begränsa vattenanvändandet kommer skapa en hel del missnöje inom max fem år. Jag tror vi kommer se reformer som avreglerar elmarknaden mer vilket kommer öka priset för hushållen - även det blir impopulärt. Kina kommer fortsätta tampas med Covid med antingen frekventa nedstängningar eller ökande dödstal
Ja, Kina kommer fortsätta att tampas med Covid-19 men som du kanske noterade så föll inte Kinas BNP-tillväxt under 0% under epidemin. Faktum är att Covid-19 har varit delvis gynnsamt för Kina eftersom det har cementerat västvärldens beroende av kinesiska produkter. Men visst är inte Covid-19 positivt för Kina. Det saboterar den kinesiska turistekonomin.

Citat:
Jag är lite för trött för att ge ett bättre svar än så just nu, du får precisera mer vad du tänker vore ett tillfredställande mått på stagnation.
Stagnation innebär i det här fallet att BNP reduceras. Visst kan du använda andra ekonomiska mått så som löner. Jag förutsatte att du talar om BNP eller BNP per capita och inte om något annat.

Citat:
Jag kallar honom Putler för att jag föraktar honom och den debila stompipåse till regim som han företräder.
Hat är inte klädsamt och framförallt förblindar det. Som de säger i finansbranschen; "Never have emotions about stocks".
https://www.investopedia.com/article...-investing.asp

Det gäller också Ryssland och Kina.
Citera
2022-01-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det var väl ifjol Ryssland sålde ett rejält gäng Flanker till Indien? Det är stommen i deras flygvapen.
Det var väl 2020? Men ja, de förlitar sig fortfarande mycket på rysk teknik trots fiaskot med SU-57. Huruvida de kommer fortsätta göra så i framtiden är lite svårt att sia om för mig som lekman men det blir en balansövning som heter duga för att Asiens tre jättar ska kunna fortsätta samsas.
Citera
2022-01-31, 23:18
Medlem
Citat:
Det är skönt att ha blivit av med Gui. Han var av den gamla typen av ambassadörer som egentligen borde ha valt ett annat yrke. Vad man dock bör veta är att det där med kyrkogårdar och döden är mycket känsligare och mera laddat för kineser. Det var olyckligt att polisen satte av dom där. De borde ha besvärat ambassad istället och låtit dom ta hand om familjen.
Jag tyckte ambassadören Gui var rätt bra. Jag gillade framförallt intervjun på SVT där Gui gjorde några fel men i stort sätt ägde journalisten som inte gjort sin läxa och lärt sig att med kineser måste man presentera bevis även där man kanske har rätt. Man kan inte bara dra saker ur röven. Någon tjomme på UI har förgäves försökt förklara kinesisk kultur och hur Kina opererar utan att de här för svenska journalisterna förstår. Det är som att anklaga GOP i USA för att vara "onda" för att de är för dödstraffet - det är inget som berör dem. Med Kina kan man man bara argumentera med hård fakta. Kina och Ryssland är förövrigt rätt tydliga med att de är dåliga på PR och att det inte ligger i deras kultur att ägna sig åt "argumentum ad passiones". Från det perspektivet kanske det är bra att Gui försvinner.

Hur som helst är Kinas BNP större än det i EU

Citat:
Chinas GDP has surpassed that of the European Union for the first time in history in 2021, one year earlier than previously estimated, as EU posted its whole-year GDP performance on Monday. The 27-member EU posted a preliminary annual GDP growth of 5.2 percent on Monday, which translates into a GDP of 14.09 trillion euros, roughly $15.73 trillion in current dollars, below Chinas $18 trillion GDP recorded in 2021.

(...)

However, Chinese analysts said the Chinese policymakers are no longer obsessed with GPD growth rate , shifting their attention to achieving higher quality growth and sustainability. It should be noted that, on per capita terms, China still lags behind the US and the EU. In 2020, average per capita GDP of EU is about 3.6 times of Chinas while the figure of the US is about 6 times of Chinas.

https://www.globaltimes.cn/page/202202/1250282.shtml
Jag undrar litet innehållet i "higher quality growth" men Kina gör rätt mycket crackdowns på företag som inte lever upp till nya miljölagar sedan en tid tillbaka.

Annars verkar ju den kinesiska OS-byn vara riktigt cool men frågan är hur glada idrottarna är att vara instängda i den där byn.

https://www.youtube.com/watch?v=Dj4-zSaMDqI

https://www.youtube.com/watch?v=05OS9F1Tv7o

https://www.youtube.com/watch?v=442uektCPLA

Detta är ett exempel på hur stort gapet är mellan kinesisk kultur och omvärlden.
Senast redigerad av Edgerton 2022-02-01 kl. 00:16.
Citera
2022-01-31, 23:42
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag tyckte ambassadören Gui var rätt bra. Jag gillade framförallt intervjun på SVT där Gui gjorde några fel men i stort sätt ägde journalisten som inte gjort sin läxa och lärt sig att med kineser måste man presentera bevis även där man kanske har rätt. Man kan inte bara dra saker ur röven.

Någon tjomme på UI har många gånger försökt förklara kinesisk kultur och hur Kina opererar utan att de här för svenska journalisterna förstår. Det är som att anklaga GOP i USA för att vara "onda" för att de är för dödstraffet - det är inget som berör dem. Med Kina kan man man bara argumentera med hård fakta. Kina och Ryssland är förövrigt rätt tydliga med att de är dåliga på PR och att det inte ligger i deras kultur att ägna sig åt "argumentum ad passiones".

Kineser jag talat med tycker inte heller att han var särskilt bra. Du har helt rätt i att han ofta hade rätt i sak. Men hans konfrontativa och delvis nervösa sätt att kommunicera var inte bra. Det är svårt att ta honom på allvar. Han har också rätt att gräla på svenska journalister som sponsras av olika fronter för CIA och som enbart har för avsikt att sprida USAs anti-Kina propaganda. Men det är inte riktigt hans uppgift att ta den striden.

Däremot har jag träffat Kinas kulturattaché flera gånger, en otroligt skärpt, lärd och dessutom trevlig person. Jag har ofta undrat varför dom ger fel personer viktiga uppdrag när de har de perfekta personerna alldeles i närheten. Det handlar mer om guanxi än om kompetens förstås.
Citera
2022-02-01, 03:30
Medlem
Citat:
Jag tyckte ambassadören Gui var rätt bra. Jag gillade framförallt intervjun på SVT där Gui gjorde några fel men i stort sätt ägde journalisten som inte gjort sin läxa och lärt sig att med kineser måste man presentera bevis även där man kanske har rätt. Man kan inte bara dra saker ur röven.

Citat:
Kineser jag talat med tycker inte heller att han var särskilt bra. Du har helt rätt i att han ofta hade rätt i sak. Men hans konfrontativa och delvis nervösa sätt att kommunicera var inte bra. Det är svårt att ta honom på allvar. Han har också rätt att gräla på svenska journalister som sponsras av olika fronter för CIA och som enbart har för avsikt att sprida USAs anti-Kina propaganda. Men det är inte riktigt hans uppgift att ta den striden.

Håller med om att Giu i det jag sett ger ett intelligent och påläst intryck men också ett lite forcerat och aggressivt som visar kulturella skillnader mellan ett mer elitistiskt Kina jämfört med Sverige. Kinas ganska nya ambassadör i USA kombinerar det rakare och intelligentare Kinesiska sättet med en mer elegant och lugnare västerländsk stil. Här en read-out från Global Tomes av en intervju från January 27, 2022, with NPR Morning Edition's Steve Inskeep: https://www.globaltimes.cn/page/202201/1250206.shtml

Från det ena till det andra vill jag rekommendera en ca 20 sidor lång och informativ forskningsrapport om Kinas CBDC: China’s Digital Yuan - An Alternative to the Dollar-Dominated Financial System by Rajesh Bansal and Somya Singh:

https://carnegieendowment.org/files/...gital_Yuan.pdf
Citera
2022-02-01, 23:09
Medlem
Citat:
Kommer Kinas BNP tillväxt 2022 vara negativ på grund av detta? Nej, Kommer den vara negativ år 2027? Nej, det kommer den inte givet de BNP prognoser som görs årligen av IMF, World Bank och en lång rad finanshus. Dessa uppdateras inför varje Q1 och sträcker sig fem år fram i tiden. De problem som Kina har med just vattenbrist är det som ekonomer slarvigt kallar för "drag on the economy" - det betyder att tillväxten inte är så pass hög som den kunde vara men det betyder inte att BNP kommer reduceras.

Hat är inte klädsamt och framförallt förblindar det. Som de säger i finansbranschen; "Never have emotions about stocks".
https://www.investopedia.com/article...-investing.asp

Det gäller också Ryssland och Kina.
Ok, det är nog ett mer troligt scenario att Kinas ekonomi helt enkelt bromsar in så pass att den fortsätter öka i maklig takt utan att man kommer ikapp väst snarare än att den går konkret minus. Du kan uppenbarligen mer om statistik etc. än vad jag kan så jag tänker inte försöka tävla med dig på det området men jag tror att det är svårt att kalkylera alltför träffsäkert när det politiska landskapet är så oförutsägbart. Jag tror Kina löper stor risk att skäras av från mycket västerländsk teknik som man är beroende av och det kommer försvåra väldigt mycket för Kina att knappa in på väst som fortsätter att bli rikare och rikare. Enkelt uttryckt.

Jag har för övrigt inge aning om vad investopedia har att göra med det här, jag diskuterar politik, inte aktiespekulationer.
Citera
2022-02-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ok, det är nog ett mer troligt scenario att Kinas ekonomi helt enkelt bromsar in så pass att den fortsätter öka i maklig takt utan att man kommer ikapp väst snarare än att den går konkret minus. Du kan uppenbarligen mer om statistik etc. än vad jag kan så jag tänker inte försöka tävla med dig på det området men jag tror att det är svårt att kalkylera alltför träffsäkert när det politiska landskapet är så oförutsägbart. Jag tror Kina löper stor risk att skäras av från mycket västerländsk teknik som man är beroende av och det kommer försvåra väldigt mycket för Kina att knappa in på väst som fortsätter att bli rikare och rikare. Enkelt uttryckt.

USA ekonomi har utvecklats mot en finans-baserad ekonomi och man har ju lagt ut det mesta av sin produktion till Kina och andra länder med billigare arbetskraft. Kina kommer akta sig för att gå i samma fälla och fortsätter satsa på en produktions-ekonomi och kommer gå om USA i GDP och på sikt GDP per capita. Redan Japan var på väg att göra detta på 80-talet men tvingades ju att öka värdet på sin valuta av USA 1985 (Plaza Accord). Nu är Kina liksom USA och Europa är på väg in i en ekonomisk recession. Risken finns att USA hamnar i en stagflation eftersom det är svårt att göra något åt inflationen utan att samtidigt sätta käppar i hjulet för ekonomin. Detta till trots att har jag svårt att se att inte Kina kommer lyckas uppnå västerländsk teknisk nivå där man så önskar inom en snar framtid. När det gäller chip-teknologi tror de flesta som är insatta att 10 år räcker för att komma ikapp och förbi - frågan är om USA har fått igång TSMCs och Intels fabs i Arizona vid det laget. Inom andra områden som kvantum-datorer, AI, optoelektronik, kärnkraft (thorium-reaktorer) ligger de redan i täten.
Citera
2022-02-03, 15:12
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
USA ekonomi har utvecklats mot en finans-baserad ekonomi och man har ju lagt ut det mesta av sin produktion till Kina och andra länder med billigare arbetskraft. Kina kommer akta sig för att gå i samma fälla och fortsätter satsa på en produktions-ekonomi och kommer gå om USA i GDP och på sikt GDP per capita. Redan Japan var på väg att göra detta på 80-talet men tvingades ju att öka värdet på sin valuta av USA 1985 (Plaza Accord). Nu är Kina liksom USA och Europa är på väg in i en ekonomisk recession. Risken finns att USA hamnar i en stagflation eftersom det är svårt att göra något åt inflationen utan att samtidigt sätta käppar i hjulet för ekonomin. Detta till trots att har jag svårt att se att inte Kina kommer lyckas uppnå västerländsk teknisk nivå där man så önskar inom en snar framtid. När det gäller chip-teknologi tror de flesta som är insatta att 10 år räcker för att komma ikapp och förbi - frågan är om USA har fått igång TSMCs och Intels fabs i Arizona vid det laget. Inom andra områden som kvantum-datorer, AI, optoelektronik, kärnkraft (thorium-reaktorer) ligger de redan i täten.

Är det ditt heltidsjobbb att slicka röv på världens diktaturer och fabulera fritt?
Kina gå om USAs Gdp/ capita?
Jubelidiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in