Citat:
Ursprungligen postat av
Raukberg
Jag har inte tid att läsa statsvetenskapliga analyser, särskilt inte om den inte tjänar något djupare syfte än att understödja en halmgubbe där vi ändå inte är särskilt oense. Om du nu förstår att demokrati handlar om mer än fria val så kan man ju fråga sig varför du insinuerar motsatsen i ditt tidigare inlägg. När jag har lite mer tid över så ska jag ögna igenom din uppsats om Singapores president, det är alltid trevligt att bredda sin allmänbildning.E]
Jag har förstått att du inte läser det jag skriver. Vad jag har skrivit är att demokrati handlar om mer än fria val och politiska rättigheter. Demokrati är också en fråga om civila och till viss del även sociala rättigheter. Vidare måste det också finnas kulturella och institutionella förutsättningar för att demokrati överhuvudtaget skall uppstå.
Citat:
Bra fråga. Vi ser ju tecken redan nu i form av exempelvis att
Kinas barnafödande sjunker för femte året i rad till nya bottenrekord.
Mer om prognosen
här (artikeln bygger på en studie som publicerats i The Lancet om du vill förkovra dig i den).
Din referens till CNN artikeln säger ingenting annat än att födelsetalen går ned. Att födelsetalen skulle leda till en reduktion av Kinas BNP inom fem år framgår inte. Artikeln från Forbes är en opinionsbildande text av Stuart Anderson och ingen prognos. . Den handlar mer om att Stuart Anderson opinionsbildar för att USA skall ta emot fler migranter. I princip går artikeln ut på att USA och Kina har låga födelsetal men eftersom USA har en så generös invandringspolitik (av primärt lågkvalificerad arbetskraft) som kommer populationen i USA öka medan befolkningen kommer minska i Kina kommer minska. Detta tänker sig Anderson kommer ha en gynnsam effekt på amerikanskt BNP.
Källorna går till olika figurer på olika tankesmedjor som brukar lobba för låglöneinvandring. Undantaget är de statsanställda analytikerna C. Smith och P. Orrenius på FED Dallas men även de hänvisar till en tankesmedja vid namn "National Foundation for American Policy" som är lovligt förtjusta i billig utländsk arbetskraft. Det är som sagt ingen prognos utan de hävdar bara att USA bör ta emot fler invandrare. Studien i Lancet säger så här i sammanfattningen;
Citat:
China's population was forecasted to decline by 48·0% (−6·1 to 68·4).
China was forecasted to become the largest economy by 2035 but in the reference scenario, the USA was forecasted to once again become the largest economy in 2098.
https://www.thelancet.com/journals/l...677-2/fulltext
Detta betyder att artikeln i Lancet bekräftar det jag skrivit. Att Kinas BNP (nominellt) kommer växa fram till åtminstone 2035. Noterade du detta i sammanfattningen och senare i metodavsnittet?
Citat:
Forecast uncertainty intervals (UIs) incorporated uncertainty propagated from past data inputs, model estimation, and forecast data distributions. (s. 1285)
Precis som jag misstänkte är osäkerhetsintervallet mycket stort. Slog det dig varför de använder
uncertainty intervals (UI) och inte
konfidensintervall? Detta har att göra med att konfidensintervall är symmetriska och konservativa medan "uncertainty intervals" är designade för experimentella prognoser med
mycket stor osäkerhet. För att citera en doktorsavhandling från Umeå som uttrycker detta bättre än mig;
Citat:
An uncertainty interval is the analog of a confidence interval but wider due to a relaxation of assumptions on the missing data. (s. ii)
https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Artikeln återkommer hela tiden till statistiska problem och Kina är tämligen problematiskt för dem. Detta är ett exempel;
Citat:
Another limitation is that it is difficult to predict future sex ratios at birth in locations where sex ratios are skewed or have fluctuated substantially in recent history, such as China. (s. 1304)
(...)
We use risk mediation data from the GBD comparative risk assessment framework, but this work is limited by poor quantification of some mediation pathways, while others might not be known at the present.
Ongoing work is needed to improve the estimation and modelling of these pathways. A full description of these limitations can be found elsewhere.
Så här avslutar författarna sin Lancet artikel;
Citat:
Our UIs and scenario analysis showed that for no country or territory is the demographic future cast in stone. Policies that countries pursue today can alter the trajectory for fertility, mortality, and migration. Population size and composition are not exogenous factors for countries to account for in their planning, but rather outcomes that they can help direct. (s. 1304)
https://www.thelancet.com/action/sho...2820%2930677-2
De skriver så eftersom det inte med någon större statistisk säkerhet går att förutsäga framtiden om femtio eller hundra år. Jag antar att du känner till SVT/VALU-mätningarna som görs inför varje val. Det är de som de först visar på TV. De gör ett stickprov på kanske 15,000 väljare. Sedan förbättras eller försämras siffrorna allt eftersom nya resultat kommer in. Tillförlitligheten i de regressionsanalyser som SVT/VALU gör är hög eftersom prognoserar något så enkelt som ett val på valdagen. VALU-slår fel på ungefär 5%. Försök då estimera (statistiskt) ett lands BNP om tio, tjugo, femtio eller hundra år. Hur hög tror du osäkerheten är då? Vidare är författarna till den Lancet-artikeln högst medvetna om att länder kommer implementera policy för att lösa de eventuella problem de har vilket också framgår i det jag citerat ovan.
Citat:
När det gäller vattenbristen så finns det mycket
bekymrande uppgifter gällande hur förgiftat mycket av Kinas vattendrag och även grundvatten blivit samtidigt som Kina blivit världens största importör av både livsmedel och bränsle.
Artikel du hänvisar till i Bloomberg är en opinionsbildande text av Hal Brand. Den var är rätt bra. Detta var mer än vad jag visste;
Citat:
This is an expensive problem. China is forced to divert water from comparatively wet regions to the drought-plagued north;
experts assess that the country loses well over $100 billion annually as a result of water scarcity.
https://www.bloomberg.com/opinion/ar...ailand-vietnam
Kommer Kinas BNP tillväxt 2022 vara negativ på grund av detta? Nej, Kommer den vara negativ år 2027? Nej, det kommer den inte givet de BNP prognoser som görs årligen av IMF, World Bank och en lång rad finanshus. Dessa uppdateras inför varje Q1 och sträcker sig fem år fram i tiden. De problem som Kina har med just vattenbrist är det som ekonomer slarvigt kallar för "drag on the economy" - det betyder att tillväxten inte är så pass hög som den kunde vara men det betyder inte att BNP kommer reduceras.
Citat:
Kinas inbromsning kommer inte komma över en natt så klart men jag gissar att vi kommer se mer av det här under de kommande fem åren. Jag tror att det kommer fortsätta komma positiva nyheter och siffror samtidigt då Kinas rikare provinser vid kusten fortsätter gå relativt bra samtidigt som problemen i övriga landet ökar. Jag gissar dock att försök att begränsa vattenanvändandet kommer skapa en hel del missnöje inom max fem år. Jag tror vi kommer se reformer som avreglerar elmarknaden mer vilket kommer öka priset för hushållen - även det blir impopulärt. Kina kommer fortsätta tampas med Covid med antingen frekventa nedstängningar eller ökande dödstal
Ja, Kina kommer fortsätta att tampas med Covid-19 men som du kanske noterade så föll inte Kinas BNP-tillväxt under 0% under epidemin. Faktum är att Covid-19 har varit delvis gynnsamt för Kina eftersom det har cementerat västvärldens beroende av kinesiska produkter. Men visst är inte Covid-19 positivt för Kina. Det saboterar den kinesiska turistekonomin.
Citat:
Jag är lite för trött för att ge ett bättre svar än så just nu, du får precisera mer vad du tänker vore ett tillfredställande mått på stagnation.
Stagnation innebär i det här fallet att BNP reduceras. Visst kan du använda andra ekonomiska mått så som löner. Jag förutsatte att du talar om BNP eller BNP per capita och inte om något annat.
Citat:
Jag kallar honom Putler för att jag föraktar honom och den debila stompipåse till regim som han företräder.
Hat är inte klädsamt och framförallt förblindar det. Som de säger i finansbranschen; "Never have emotions about stocks".
https://www.investopedia.com/article...-investing.asp
Det gäller också Ryssland och Kina.