Citat:
Ursprungligen postat av
Neofyten
Jag sg nog bara tv avsnitt av ssong 2. Ja, det lter inte som att jag kommer se fler heller... Men ifall den mirakulst skulle bli vldigt bra kan du ju ge ett nytt utltande hr i trden. Ssong 1 dremot, ojojoj, dr snackar vi bra grejer...
Nej det blir inte bttre. Det r verlag halvdant skdespeleri, oengagerat, osammanhngande och allmnt lngtrkigt. Tycker aldrig man knner fr ngon av rollfigurerna s som man gjorde i frsta ssongen.
Jag frstr givetvis att man inte vill gra en kopia p frsta ssongen utan vill ha en helt ny milj. Men det funkar bara inte. Dr man i det arktiska hela tiden hade en isolationen, hungern och den kalla vita dden hngandes har vi hr ett japanskt spke som har ihjl folk.
Japanerna har en fantastisk mytologi att bygga en skrckhistoria p. Se bara p deras skrckfilmer. Det verkar ocks som att man, rtt frsteligt, har frskt plocka godbitar frn sdana filmer men det blir som sagt bara pannkaka.
Sceneriet med interneringslgren under andra vrldskriget dit man skickade amerikanska medborgare med japanska rtter r intressant men bidrar knappast till ngon skrckmilj. Hr tror jag det hade varit mycket mer spnnande att gra en riktig dramaserie p denna period i amerikansk historia. Sluttexterna i sista avsnittet visar starkt p detta d man har tagit fram foton p flera av de japanskttade skdespelarnas och vriga medarbetares slkt som, av vad det framgr, bde satt i dessa lger men ven var aktiva inom den amerikanska armn.
Istllet tror jag man hade kunnat skapa samma typ av stmning som i frsta ssongen genom skyttegravarna i frsta vrldskriget, sovjetiska arbetslger eller fngelser, (mjligtvis uttjatat och klyschigt) koncentrationslger under andra vrldskriget eller om man nu ville kra med japansk tema - lta det utspela sig helt och hllet i japan under exempelvis deras feodalsamhlle.