Citat:
Ursprungligen postat av
Revolutions
Jag såg programmet, det gick efter "Efterlyst" förra veckan, det är jävligt skumt att man inte hört mer om detta.
Gubben hade alltså köpt en kåk i nordnorge för 600kkr och han var rädd för tunnlar (bra land att bo i då....Norge !!) så han skulle dit via Sverige för att slippa de flesta av tunnlarna. Och sedan som du beskriver i trådstarten hittas hans bil på muskö !? men inte ett spår av gubben.
Jag får i alla fall liknande vibbar som från ett annat av deras krimdokumentärer, den där en kvinna skulle till tandläkaren och parkerade sin bil vid strandvägen i Stockholm. Efter detta hittade man bilen någon annanstans och det visade sig att när hon stått vid parkeringsautomaten hade en person kommit fram och tvingat in henne i bilen (eller om det var två personer) och hotat henne till livet om hon inte körde dem dit de ville. På vägen hade de dödat henne och sedan hittade man bilen på något helt annat ställe. Har glömt hur de fick tag i mördarna, men det var nog inte omöjligt att de använt hennes kreditkort och blivit filmade/fotograferade.
Till ämnet igen, nu får jag som sagt samma vibbar av detta norska fall. Skulle det kunna vara möjligt att han tagit upp en liftare ? Alternativt att någon hoppat in i bilen vid ett tankstopp etc. Man kunde ju enligt dokumentären följa hans rutt genom var mobiltelefonen kopplat upp sig, där denna väg avvek (eller strax innan) har ju något hänt. På resten av vägen till muskö är det rimligt att anta att det finns TVÅ mobiler som kopplar upp sig mot masterna. Den ena är gubbens och den andra är mördarens. Genom masttömning borde man ju kunna se vilken annan mobil som kopplat upp sig där den norska gubbens mobil kopplat upp sig.
Ang det sista stycket: problemet lär nog vara att ”para ihop” rätt mobil med norrmannens. Nog ganska många nummer som varit uppkopplade mot samma master..
Det blir ett pussel som heter duga.
Citat:
Ursprungligen postat av
.ermin
Någon hade ju dessutom koden till bommen och tryckt den fel ett par gånger innan man lyckades öppna bommen till maskö. Bilen hade dessutom skador på taket vilket tyder på att bommen slagit i bilen.
.
Sas det inte på Efterlyst att bommen hade rammats av bilen, och att den hade skador som stämde med det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Vad skulle den försvunne norrmannen göra på Muskö? Har dessutom rädsla för tunnlar. Jag tror att något har hänt den försvunne och att det var någon annan som ställde hans krockade bil på Muskö. Någon som vet om bilen var svårt krockad? Krockades den i samband där den hittades?
Såvitt känt hade han alls ingen koppling till Muskö.
Den var inte så svårt krockad. Som nedkörd i ett dike ungefär.