2022-02-24, 10:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Fullständigt jäkla obegripligt. Men det är bara att konstatera att ryssarna är funtade så annorlunda i huvudet att jag aldrig kommer kunna förstå dem.

Bara för att ta ett exempel som får det att snurra i skallen på mig:
Ryssland påstås alltså vara en demokrati. Men i vad för sorts demokrati kan folket vakna upp en morgon och få höra att regeringen på eget bevåg, utan att ens förvarna dem, startat ett omfattande invasionskrig med potentiellt apokalyptiska följder? Man har till och med in i det sista givit försäkringar om att man inte ska invadera -för jag kan inte tänka mig att Kreml sagt en sak till omvärlden, och samtidigt gett det korrekta "inside scoop" till sin egen befolkning. Det hade vi hört om i så fall.

Även om ryssarna nu stödjer invasionen i sig - hur kan de tycka det är ok att regeringen rent ut ljuger för dem och inte ens givit dem chansen att invända?

Det som förmedlas till det Ryska folket är väl att invasionen snarare är ett försvar av deras "ryska bröder och systrar" i östra Ukraina samt att aggressionen kommer från den Ukrainas sidan. Hur många som köper det resonemanget är väl en annan femma men jag kan tänka mig att det är ganska många ryssar som främst får sina nyheter från inhemska och statskontrollerade källor.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Förrädarna är ni som suger av vita huset. Det är ni som dödat Sverige och gjort det muslimskt. Det är ni som tvingat barn att ändra kön och se homosexualitet som norm. USA är det mest onda imperiet i världshistorien och äntligen får de lite stryk efter att ha massmördat miljoner människor världen över utan att ni brytt er. Jag bryr mig och därför älskar jag nu att ryssarna befriar sina slaviska bröder från de amerikanska marionetterna i Kiev.

Hur kan jag suga av vita huset när jag själv belyser den roll amerikanska och andra västerländska politiker och affärsmän som löper FN och WEF:s ärenden själva spelat i att proppa upp Kina och enabla Putin?
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-02-24 kl. 10:04.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Vägrar Sverige/Magdalena fortfarande att kalla det för en invasion?
Citera
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssland och Finland har goda relationer och Finland är vana att knyta kontakter åt båda håll, Finland kan nog hantera situationen. Till skillnad från Ryssland och Ukraina där USAs ditplacerade marionetter ständigt provocerat och mobbat ryssarna i tron att USA ska skydda dom.

Såg du tweeten från Jussi Halla-aho?

(FB) Den stora och enda tråden om kriget mellan Ryssland och Ukraina

Till och med Fredskämparna i Finland (Suomen Rauhanpuolustajat), en organisation som applåderat alla anfallskrig och invasioner och ockupationer som Sovjet / Ryssland ställt till med, anser nu att det är Ryssland som är angriparen.

https://www.uppslagsverket.fi/sv/sok...Fredsroerelsen
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista...174-0f2c78c9-1
Senast redigerad av Ördög 2022-02-24 kl. 10:08.
Citera
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Saker Sverige inte bör göra: skicka vapen och militär till Ukraina, gå med i NATO, yttra sig öht.

Sverige bör göra allt ovan. Hotet är mycket större än Nazi-tysklands Hitler då människan idag har kapacitet att utrota allt liv på planeten. Vi kan inte lita på Putler för fem öre. Han ska inte ha någon makt, han är farlig.
Citera
Medlem
Drozdovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja det är väl logiskt att försöka spränga mål i Mariupol. Men precis som ryssarna utgår jag att Ukrainarna har förberett sig. De har säkert byggt upp falska mål, gömt det viktigaste och förstärkt andra mål. Så jag tror inte det är så enkelt. Dessutom är Ryssarna inte så duktiga på träffa rätt jmf med USA. Det lär dö en massa civila.

Om ryssarna blir dåliga på att träffa så kommer de inte kunna hålla sig kvar i landet ens i en kvart.

Alla rapporter just nu såväl officiella som icke-officiella pekar på att det är militära mål som har slagits ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bhagavan
Mycket bra. Ukraina kan stå sig helt okej mot dessa attacker, dock bara i högst någon vecka. Hoppas på att sanktionerna slår ut Ryssland mer och mer under den tiden.
Kampen är ojämn men det som gäller är nog att ta med sig så många ryska barbarer som möjlig innan man stupar för fosterlandet.
Putin lär inte kunna tukta ukrainarna till underkastelse oavsett hur brutalt ryssbarbarerna går fram och mördar civilbefolkningen. Har man som ukrainare en gång fått smaka friheten så vill man ju inte in den ryska stinkande fållan igen. Tiden är ju dessutom inte lille Putins bästa allierade.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Gränsvakterna har iaf redan gett upp, kanske inte så konstigt då dom inte kan göra mycket när tanks och lastbilar rullar in.

Det är nog strategiskt rätt. Att hålla gränsen går självklart inte. Målet måste vara att orsaka fienden så stor skada som möjligt på alla sätt. Ungefär samma strategi som vi hade i Sverige under kalla kriget. Antar att det är bättre att möta orcherna på andra platser där man har större chans till motstånd.
Citera
2022-02-24, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Om Kina är på Rysslands sida (vilket de uppenbarligen är) så struntar Putin i både sanktioner och hur det går på börsen.

Putin har självklart fått garantier av Kina. Annars hade han aldrig gått in i Ukraina.

Jag skulle också tro det. Frågan om det kan kompensera de ekonomiska förlusterna. Absolut inte på kort och medellång sikt. Ikea Ivar system(made in russia) lär vart fall bli prisvärt igen, givet att det inte också handelsstoppas som jag nu ser att den ryska börsen gör.
Citera
Medlem
yidarmy123s avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Han har kallat sovjetunionens upplösning för den största geopolitiska katastrofen i modern tid samtidigt som han trivialiserar Stalin. Vad drar du för slutsatser av det?

Att han har rätt för Ryssland blev ju totalt plundrat av judiska oligarker så fort unionen löstes upp, vilket såklart rörde om i grytan på närområdet, samt USA tog sina chanser att röra om ännu mer. Dessutom tycker jag han verkade gå rätt hårt mot Stalin och bolsjevikerna i sitt tal i måndags.
Senast redigerad av yidarmy123 2022-02-24 kl. 10:04. Anledning: .
Citera
Bannlyst
Går det inte utvisa alla ryssar från alla länder och bojkotta allt som är ryskt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vilket fiasko för Nato och väst... Genom att vika ner sig ger de Ryssland och Putin klartecken till att göra precis som han vill. Sanktionerna kommer inte ge ett skit iom att Kina valt att backa upp Ryssland.

Precis som Trump sa; Det här hade aldrig hänt under hans administration.

Jag tror visst att det hade skett.

NATO borde välkomnat Ukraina vid första signalen om intresse för medlemskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in