2022-02-25, 19:36
Bannlyst
Bert Sundström på SVT är nya Bagdad Bob 😂😂😂
Nu är det nära att ryssarna tar över Kiev säger han varje gång han rapporterar..
Citera
Medlem
Citat:
Här är de vapen som Ukraina har bett Sverige att skicka för att möta Rysslands invasion.

Skottsäkra västar och stridshjälmar
Vapen och militär utrustning för att slå ut drönare
Luftvärnssystem (anti-missile defense systems)
Utrustning för mörkerseende (bildförstärkare) och radarutrustning.
Utrusning för minröjning, till exempel robotar för minröjningssystem.
Ambulanser eller läkarbilar
Ammunition för bland annat automatvapen och granatkastare.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) sa under en presskonferens i går att Ukraina har inkommit med en bred palett av olika typer av åtgärder. Men han ville inte berätta vad det handlar om.

Hultqvist kunde heller inte säga om det kommer bli aktuellt för Sverige att skicka stöd i form av vapen eller annan militärutrustning till Ukraina.

– Vi genomför ett arbete så fort det är möjligt på försvarsdepartementet, jag kommer återkomma när det arbetet är genomfört, sa Hultqvist.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-fran-sverige

En lista av saker som Ukraina efterfrågar från Sverige. Försvarsminister Hultqvist undersöker huruvida det är möjligt för Sverige att bistå med dessa sakerna.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Finland och Sverige hotas av militärt angrepp om vi närmar oss Nato.

Får vi backup om Ryssen knackar på eller är vi lika ensamma som Ukraina?

Vi får backup om vi är med i Nato. Hur jävla svårt kan det vara att fatta?
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Har också haft igång den här kameran hela eftermiddagen i bakgrunden och detta var första gången det hördes något som i vart fall liknar eldgivning och smällar.

Är klokt att bevaka denna kamera.
Tyvärr kommer vi förr eller senare få se ryska pansartrupper och eventuellt eldstrider i den.

Nu hör man sirener från möjligen räddningsstjänst. Så något har kanske bombats i närheten
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Håll koll på kameror i Kiev nu, det kan faktiskt hända grejer snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Jag tror många vanliga Ukrainare förstått att detta är ett krig i princip mellan regimen i Kiev och regimen i Moska. De ryska trupperna är inte ute efter civila då många i Ukraina är just ryssar och de talar ryska. Civila attackeras inte.

Regimen i Kiev vill ansluta Ukraina till Nato och placera kärnvapen vid Rysslands gräns, något Putin inte kan acceptera. Som när Kennedy skickade trupper när Sovjet skulle placera kärnvapen på Kuba riktade mot USA. Putin agerar som Kennedy.

Estland och Lettland är också NATO anslutna och där finns inga kärnvapen. Inte heller i Polen. Finns inget som tyder på att NATO vill ha kärnvapen i Ukraina.

Det vi ser är en rysk invasion utan anledning egentligen.
Citera
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför tror du att blir mest kvinnor och barn från Ukraina som ska söka asyl här pga det ryska angreppet mot Ukraina? Jag tror att det blir som vanligt, att männen kommer och söker asyl i Sverige medan kvinnorna och barnen stannar kvar, exempelvis i Polen.

Jag tror mest kvinnor och barn söker asyl i EU då män 18-60 år ej får lämna landet. (Ukraina)
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ja den senila gubben sket väl i blöjan när Putin hotade med kärnvapen.

Jag kanske var mer naiv än lovligt men jag trodde nog väst snabbt skulle gå i koalition och skicka trupper till Ukrainas gräns iallafall.

Ett snabbt FN mandat och sen in och kött bort ryssen.

Men Putin sitter med allas pungkulor och nyper åt.
Well, Ukraina är inte med i NATO och Biden har nog inte den amerikanska allmänhetens stöd för att gå in i ännu ett krig på en kontinent långt bort från dem själva. Biden är trots sina brister ingen diktator och amerikanarna själva är trötta på alltid vara inblandade i alla konflikter.

Tror dock att Putin förlorar sina kulor mer än någon annan genom detta våghalsspel, även om han skulle segra.
Citera
2022-02-25, 19:37
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Bert Sundström på SVT är nya Bagdad Bob 😂😂😂
Nu är det nära att ryssarna tar över Kiev säger han varje gång han rapporterar..

Tyvärr har han förmodligen rätt
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Om ukraina vill att Sverige ska bistå med vapen, tror ni vi hjälper till?
Nej inte i vapen, men skyddsvästar och annat om vi har över.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Om jag fattat det rätt så uppmanade ryssarna ukrainarna att överge Berdyansk, vilket dessa sedan utan motstånd gjorde. Ryssland hade hotat med massivt anfall annars, så de valde väl livet antar jag.

Det är en massiv uppbyggnad av stridskrafter av Ryssland i detta område, stor attack på Mariupol att vänta.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Nu hör man sirener från möjligen räddningsstjänst. Så något har kanske bombats i närheten

Ja, börjar få känslan lite att det händer något snart.
SVTs utsände bekräftade precis smällar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in