2022-02-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Jag hörde att i demokratier får man ha egna åsikter, men demokrati kanske bara råder om man tycker som alla andra. Biter du inte dig själv i röven nu?

I Sverige heter det "bita sig själv i svansen".

Blixtattacken har misslyckats, antalet nedskjutna flygplan och helikoptrar indikerar att luftrummet inte är helt kontrollerat.

Snart kommer det mer antitank och aa till Ukraina från väst.

Det här ser ut att bli en mänsklig katastrof, fast inte bara för Ukraina utan även för Ryssland.

Såg bilderna på brinnande ryska pansarfordon. Det kommer upprepas om och om igen.

Känns det bra att veta att tusentals unga ryssar kommer dö för att Gollum har vanföreställningar?
Citera
2022-02-26, 12:16
Medlem
dannbaggens avatar
Rysslands anfallskrig har gått i stå. Man kan inte inta Kiev eller någon annan stor stad utan att få scener som påminner om Stalingrad eller Dresden, och det går bara inte.

Så vad göra?

Jag är rätt rädd för vad Putins nästa drag kan bli. En galen hund som är inträngd i ett hörn är den allra farligaste.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Ja länge leve demokratin där alla får ha sina egna åsikter så länge man tycker som alla andra.

Sa han utan att bli hämtad av män i läderrockar.... dina fantasier!=verkligheten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Enligt uppgifter har USA erbjudit att försöka få ut honom och fått svaret "jag behöver ammunition, inte skjuts".

Oj ok. Men hade USA lyckats med det utan att ha blivit beskjutna?
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Vadå ingen skillnad? Ukraina har skjutit ner två Il-76 senaste dygnet.

Ett och annat plan har säkert Ukraina lyckats skjuta ned. Totalt blåsta kan de inte vara. Men det återstår nog att presentera bevis på alla påståenden om nedskjutna plan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Det har nog inte utvecklats så som Putin hade trott, massiv kritik från hela världen.
Statskupp är nog det ända som kan rädda ansiktet på Ryssland.

Det tror jag med... Putin är körd i väst nu!

Ingen kommer vilja diskutera med honom. EU kommer se sig om efter andra alternativ för energi.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du missförstod mig.

Ryssland har kapacitet att ta Balticum inom ett dygn, långt innan Biden vaknat upp från sin middagslur.
Nato ställs då inför ett faktum
1) Återerövra = Kärnvapenkrig2) Förhandlingar
Jmf t.ex. när Mosaddegh förstatligade samtliga oljekällor i Persien och Englands respons. Det kan vara mycket fördelaktigt att, av motståndare, betraktas som mindre vetande/irrationell
Visst RU har kapacitet att ta Baltikum snabbt. Dock inte att försvara sig mot den bombard av missiler som kommer följa som vedergällning från NATO. Man kan inte vika sig för kärnvapenhot. Det är som att ge frikort till RU att göra vad de vill.
Citera
Medlem
Uranusismightybigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Allt går som på räls för Ryssland. Över 800 militära strukturer utraderade. Ukraina är i princip oskadliggjort. Nu kvarstår att knäcka Ukrainas östfront och efterstädningen, som dock kan ta några månader ifall det vill sig.

Det är bara i västs propagandamedia som Ryssland inte följer en påhittat tidsplan som Pentagon har fabulerat fram.

Den Ryska rälsen är ju erkänt opålitlig, så den villfarelsen kan du ju fortsätta försöka övertyga dig själv med om du behagar, bara du/ni själva som blir besvikna i slutändan🙄

Låter som att du är indoktrinerad från födseln till en känslokall "robot" och bara ser det som passar in i "världsbilden", vilket sorgligt liv, jag är ledsen för din skull när den vanföreställningen splittras för dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Funkar kanon röret? seriös fråga!

Faktiskt ingen aning, de där i klippet var inga pansarvagnar och deras kanonrör är inte direkt tjocka.
Om jag inte minns fel så var det ett sådant fordon.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...16demo-007.jpg

Får ju inte direkt plats med en flaska där inte. Sedan skall man ha bollar av stål att springa framför en tank och pricka in en flaska i kanonröret haha. De körde ju ändå rätt snabbt.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayne.Industries
Låt mig gissa så sitter han i ett annant land medans han säger sin "Rambo" fras för att framstå som ädel.
Du kan gissa på det om du vill. Jag tror du har fel.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, naturligtvis finns det en bakgrund här som makthavare och media förtiger och förvränger. Bra att du förstår det och vill veta mer. Jag är förstås ingen expert, jag kan sammanfatta det lilla jag vet av det som är relevant.
Jag följde kriget i Syrien ett tag och såg hur klokt Ryssland agerade, framförallt i förhandlingarna men också militärt. Hur de skyddade befolkningen så långt det gick och pressade tillbaka terrorister och USA som hade varit på väg att vinna. Vad jag förstår så blev de väldigt populära bland folk i Syrien.

En nyckelpunkt i den här konflikten är till att börja med Natos expansion österut. Gorbatjov blev lovad att Natos inte skulle expandera österut, det är dokumenterat. Nu har de gjort det ändå och de är ju i första hand en militär organisation till försvar av USAs intressen och makt.

2014 gjorde man en statskupp i Kiev med hjälp av Väst och nazister. Den hade säkert inte blivit av utan stödet från USA och EU. Krim, Donetsk och Luhansk accepterade inte statskuppen och den nya ordningen. Sedan dess har Kiev fört krig mot Donetsk och Luhansk. Man har dock tecknat avtal om vapenvila och förhandlingar för att lösa konflikten, men Kiev har brutit mot avtalet.
I förra veckan trappade Kiev upp attackerna mot Donbass-området. Nu har över 100 000 flytt till Ryssland.
Trots intensiva förhandlingar i flera veckor mellan Väst och Ryssland, så fortsätter man ignorera Ryssland krav på säkerhet och lösning på konflikten med 4 miljoner invånare.

Förhandlingarna gav ingenting. Våldet ökade.
Vad kunde Ryssland ha gjort istället?
Nonsens.
Du har verkligen fallit för diktatorn Putins propaganda.
Givetvis har Nato även agerat onödigt aggressivt, liknelsen med att upprepat peta på den sovande björnen är bra och här kommer ju till slut Ryssland och Kina tvingas agera.

Men i Ryssland får du 20 års fängelse eller mördas ifall du utgör opposition mot Putin, ser du inte skillnaden här gör du hemma där.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Enligt uppgifter har USA erbjudit att försöka få ut honom och fått svaret "jag behöver vapen, inte skjuts".

Det var så djävla starkt att jag lade det som signatur.

Zelensky må ej vara någon renodlad politiker ur många betraktares ögon, men för att vara en ickepolitiker tycker jag han sköter sitt uppdrag totalt fläckfritt hittills.
Bättre än många självutnämnda riktiga politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in