2022-02-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det sjukaste är väl just bristen på info om exakt vad som händer, bilder och videomaterial osv.

I dagens värld där varenda människa är utrustad med en mobillamera med internetuppkoppling, samt då all världsmedia som borde vara på plats så tycker åtminstone jag att det borde finnas mängder av bilder, filmer osv på vad som pågår men det är skrämmande tyst och knappt något syns i media (eller på webben).

Man ser enstaka klipp på diverse twitterkonton osv (varav vissa är fake) och det ryktas en jävla massa men ingen verkar veta vad som egentligen pågår.

Här har vi ett sk storkrig mitt i Europa men det känns som att mediebevakningen är noll (eller efterbliven)

I dagens informationssamhälle borde vi kunna följa striderna i realtid på TV eller andra kanaler typ internet men knappt något visas och allt är allmänt snurrigt.

Antingen står något inte rätt till eller också är detta det sämst medialt uppmärksammade kriget i modern tid.

Kanske vill varken öst eller väst visa världen vad som händer på plats men det borde ju finnas mängder av oberoende journalister på plats som borde dokumentera och sända för fulla muggar, eller för den delen privatpersoner.

Det finns massa civila på plats som filmar det som händer. Här en video från idag på en snubbe som går runt i Kiev:

https://m.youtube.com/watch?v=sn9ZqJSCbo8

Det ser bannemej inte ut som ett krig. Folk går runt som vanligt i staden, som kanske är lite mer tom än vanligt. I mataffären är hyllorna fulla, man skulle ju tro att det inte skulle vara så i ett riktigt krig.

Nej medierna ljuger. Imagine my schock.
Citera
2022-02-27, 13:09
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
men just frontförband så kan det inte vara så många tusen soldater. Mycket av styrkorna är underhållspersonal. Då är deras förluster ganska så signifikanta.

Ryska försvarministeriet ska rapporterat till Putin i eftermiddags om exakt antal dödade ryska soldater. Det handlade då om 3 741 döda fram till i morse (26/2). Det stämmer med de av Ukraina angivna avrundade 3 800.

https://twitter.com/don_bowser/statu...w2qBTnZVUtYRDA
Citera
2022-02-27, 13:12
Medlem
Det här handlar bara om att stärka sina egna led och skapa ett yttre hot i syfte att behålla makten. Putin vet att NATO inte är farligt för Ryssland. Han vet att västländer är såpass långt fram i demokratin att det inte finns någon som skulle äventyra Rysslands säkerhet. Det är bara trams att han känner sig hotad, ni springer hans ärenden om ni legitimerar den tanken.

Han har giftmördat människor i flera års tid för att slå ner på opposition och visa att staten tar hand om saker om du pratar, annars hade man bara skjutit dom, man använder gift för att visa att de är från högsta position som godkännandet av ordern kommer ifrån.

Navaljys var nära på och knäcka honom och är fortfarande det. Man gjorde allt för att hitta på legitima ursäkter till att han ska sitta bakom bom. Att det ryska folket inte förstår att något inte stämmer blir ju mer och mer uppenbart. Man släppte videor om Putins palatsbygge osv, han ligger i dåliga dagar mr Putin och hela statsskicket följer med.

Det är inte bara Putin som ryker om en oppositionspolitiker får makten utan hela den ryska apparaten är medskyldiga Felton korruption osv och därför vill man skapa en gemensam fiende för att ena folket.

Som exempel: när pandemin bröt ut i Sverige tog alla ett andetag och oppositionen upphörde att vara opposition. Man insåg att hotet var större än sakpolitiska frågor. Åkesson var helt tyst i 3-4månader. Det är exakt detta fenomen man vill åt.
Citera
2022-02-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det är ju ingen vild gissning att utkommenderade ryska soldater för att ockupera sina grannar , som redan delvist är ockuperat - att det börja knorras i soldatleden. Jag gissar att stridsmoralen är allt annat än tillräckligt för att hålla på och strida med ett Ukraina som tydligen bestämt sig för att försvara sig med alla medel.

Det finns många rykten om just unga ryska soldater som lurats in på frontlinjen i tron att de bara skulle ut på en övning, ryska soldater som twittrar om att de aldrig ska skjuta ett enda skott , kallat Putin för en senil föredetting. osv osv.

Det fetade. jag min kompis pratade om det i går. måste finnas ett klipp om just detta någonstans.

Jag har också sett klipp på detta på tillfångatagna ryska soldater som säger att dom är på övning, men vad tror ni om det ? kan det vara den där mentalpatienten Putin som sagt till alla soldater att säg så här annars dödar vi er familj. Tycker dom pratar om det lite uppdiktat och är lite väl envisa. En jag såg var rätt mosad i ansiktet och då borde han för fan fatta att han är lurad och då borde det ju komma sådana besvikna reaktioner men inte en enda har visat någon sån tendens. Man är helt enkelt livrädda för regimen.

Det är bara som ett mantra, en kort enkel mening "jag är på övning" som svar på allt oi man så är vakt på en gata eller är tillfångatagen och helt mosad.
Citera
2022-02-27, 13:16
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
För att förtydliga:

Putin gick över gränsen med sina pansarstyrkor.
Ukraina bränner upp dem med Javelin och Molotovcocktails - och det är väl ganska rimligt.
Det hoppas jag att kunna göra också om främmande makt kommer och vill köra pansarvagn i mitt land.
Exakt. Det var efter att Ukraina gick all-in i Donbass efter att NATO öst in vapen till sina zionaziförband. Den gräns dom korsade var den gräns som Ryssland hade dragit i sanden.
Citera
2022-02-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Du ser fortfarande på hela schabraket med västerländska ögon där det som är logiskt förstås finns med i dina fem första punkter.

Vi vet inte varför och vi vet inte hur länge.

Ingen vet vad Tjekan, Allryska Utomordentliga Kommissionen för Bekämpande av Kontrarevolution och Sabotage, har tänkt ut.

Stalins egenskaper som krigsledare måste beaktas, särskilt med tanke på hans psykiska status. Begreppet ”hotbild” utgör egentligen ett uttryck för en nations omvärldsuppfattning.

Den är direkt beroende av den nationella perceptionsförmågan och behöver inte vara relaterad till ett faktiskt hot.

I en totalitär stat kan, i extremfallet, hotuppfattningen vara beroende av en enda maktfullkomlig individs förutfattade ståndpunkter.

Stalins oförmåga att inse vad som var i görningen samt handlingsförlamningen parad med de förlustbringande direktiven sommaren 1941 hade kunnat leda till Sovjetunionens undergång om inte den tyska krigsledningen också begått avgörande misstag. Sovjetunionen fick en nödvändig respit för den fortsatta reorganiseringen av Röda armén, mobiliseringen av hela folket och uppbyggandet av en överlägsen krigspotential.

I Sovjetunionen ansågs det, i enlighet med marxist-leninismens principer, att utvecklandet av doktriner och strategier, samt medel och metoder för att genomföra militära operationer, sker i samklang med förändringar i tiden. Detta hängde ihop med, om det inte var en oundviklig följd av, den marxistiska, dialektiska historieuppfattningen. Förändringar i nationella attityder och värderingar, låt vara svårmätbara, som utgör ett led i den dialektiska processen, ansågs således ha en betydelse för militärdoktrinens sociopolitiska del.

Så tänker inte vi.

Men de gör, kanske, fortfarande det.

Fattar ingenting, är Stalin på banan igen ? Men, du skriver bra utgår jag från.....
Citera
2022-02-27, 13:20
Medlem
Avsaknaden av ”combat camera ” när varenda kotte har access till internet och högupplösta kameror är väldigt märkligt. Något stämmer inte här.

Vi har inte sett ETT enda foto på en pluton eller större gruppering av soldater. Vafan är alla?

Detta är INTE vad man kan förvänta sig.
Citera
2022-02-27, 13:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ryska försvarministeriet ska rapporterat till Putin i eftermiddags om exakt antal dödade ryska soldater. Det handlade då om 3 741 döda fram till i morse (26/2). Det stämmer med de av Ukraina angivna avrundade 3 800.

https://twitter.com/don_bowser/statu...w2qBTnZVUtYRDA
Då talar vi alltså om drygt 1000 soldater per dag.

Jämför detta med de allierades totala förluster på 4400 på D-dagen. Då är det ett blodigt krig. Inget snack om saken. Känns i sådana fall snarare som om media underrapporterar.
Citera
2022-02-27, 13:21
Medlem
ufomongos avatar
Jag har inget svar på frågorna, men jäklar vad man längtar till Operations Room kan göra färdigt en video.

https://youtu.be/zxRgfBXn6Mg
Citera
2022-02-27, 13:28
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Då talar vi alltså om drygt 1000 soldater per dag.

Jämför detta med de allierades totala förluster på 4400 på D-dagen. Då är det ett blodigt krig. Inget snack om saken. Känns i sådana fall snarare som om media underrapporterar.
Siffrorna är rena påhitten. Fantasi. Det är inget in närheten av något sånt.
Du kan lugnt ignorera dem. Twitterinslaget 'är till och med borttaget. Det var för fejkat t.o.m. för Twitter.
Citera
2022-02-27, 13:29
Medlem
Rodrigos avatar
Det är lite som under andra världskrigets Tyskland, man har ett gäng toppmoderna prylar som man gärna har show off med i sina egna mediasammamhang -ungefär som tyskland under andra världskriget, frontlinjen dokumenterades med det bästa man hade, men i bakgrunden skedde mycket transporter av militär och utrustning till och från fronten med häst och vagn. Det finns också ett helt annat förhållningssätt till alkohol i ryssland, vilket gör att det mer än gärna verkar uppstå scenarion med militär personal som blir som den ryska motsvarigheten till stefan och krister, eller också är detta bara en vinkel vi fått matas till oss här, det kanske finns ett helt annat toppmodernt Ryssland, man har inte full förtroende för någon sida.
Senast redigerad av Rodrigo 2022-02-27 kl. 13:33.
Citera
2022-02-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Ja det är ju inte bara en sanslös distraktion om flickvän eller mamma pingar... Man kan lokalisera var alla befinner sig... och kan användas för att sprida falsk information och distrahera. Ett vettigt beslut.

Det är därför man förstår att mycket bilder i västmedia är fejk eller genrebilder. T.ex. såg jag i någon amerikansk tidning video från en stridvagn som påstods vara rysk. Det var helt klart en genrebild och absolut inte någon Live action.

Jag märker också att i princip ingen här har någon aning om vad Ryssland uppget som skäl till den här invasionen (som Ryssland inte vill kalla invasion för övrigt),.
  • Jag är så klart inte något "ryskt troll" utan bara en svensk socialkonservativ patriot som identierar mig som kvinna lol och av personliga skäl råkar ha goda insikter om Ryssland och Ukraina.
  • Min inställning är att Lavrov, Shoigu och Putin är mycket mycket kompetenta människor som bevisat gång på gång att de kan leverera. Som har majoriteten av ryska folkets respekt.
  • USA har provocerat fram det här under över ett decennier genom att jävlas med Ryssland vid deras gräns, iscensätta flera revolutioner i Ukraina och vrål-bryta sitt löfte om att inte expandera NATO österut.
  • Ukraina har dödat 14 000 civila i Donbass utan att västmedia ens brytt sig. Ingen här är ens medveten om saken. Befolkningen där har levt under fruktansvärda förhållanden.
  • Jag är beredd attt ge Ryssland ca 2 veckor att genomföra den här aktionen på ett proffsigt sätt med minimala förluster både militärt på bägge sidor och framförallt civilt. Det är vad Ryssland beordrat armén. Inga civila liv får spillas . Inga ukrainska soldater får dödas med flit. Ukrainare som lägger ned vapnen ska behandlas med största respekt och inte få några påföljder alls. Klarar Ryssland inte av att åstadkomma en seger på den premisserna de uppgett ,.så är jag också emot den här interventionen.

jag identifierar mig som en fjärrkontroll. Tror att även befolkningen i Sibirien har det tufft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in