2022-02-27, 16:47
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
What!
Vad menar du med det du skriver, låter helt förvirrat.
Ryssarna har satt in infiltrationsförband helt enkelt.
Vad är det för något?
Citera
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Jo vi är väldigt oroade för P U T I N.
Han är galen och har en jävla massa riktigt stora bomber som kommer att smälta Sverige om han är på det humöret. Sverige har inget missilförsvar och ett krigsmakt som har snarkat i 20 år.
Ingen ammunition, gamla trötta flygplan, inga utbildade soldater som är yngre än 40 år

Det förstår man bara man tänker på svensk försvarsmakt mer än en halv tankekedja.

Riktigt jävla obehagligt.

Är det Sverige som är i krig med Ryssland??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Man undrar lite grand över varför infrastrukturen fortfarande fungerar. Den kan ju inte springa och gömma sig i skogen, till skillnad från en människa med manpad. Är de viktiga installationerna försvarade av stationärt/portabelt luftvärn som måste slås ut från marken? Känns som att 4000 ryska flygplan skulle kunna överväldiga försvaret genom att offra flyg tills försvararnas ammunition tar slut, Zapp Brannigan style (överdriver naturligtvis, men ni förstår vad jag menar). Och mindre viktiga måltavlor bör ju i många fall inte vara försvarade alls.
Nu är väl 4000 en teoretisk siffra där ett stort antal är flygplan på papperet men i själva verket är sönderrostade. Av de som sedan är i körbart skick, så är de i luften någon timma per dygn eftersom underhållet av stridsflygplan i strid är omfattande. Och ukrainarna har lyckas skrota några i luften.
Citera
2022-02-27, 16:48
Medlem
Forevermores avatar
Ryssarna hade ju ett "Z" på sina fordon. Nu har det dykt upp fordon märkta med ett V istället. Samma V som syns på videos med tjetjenska trupper.

Kan man utgå ifrån att det är så generellt att alla fordon med V på är tjetjenska?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej Ryssland kommer inte överleva till sommaren om det fortsätter såhär. Inte en chans. Jag tror inte de kan fortsätta kriget en månad ens.

Ja som sagt hur reagerar ryska folket när de i morgon bitti upptäcker att pengarna i bankomaterna är slut och medelklassen som vant sig med fastfood och överklassen med gåslever. Alla dessa skall nj leva på soppa.
Citera
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Någon som har koll på vad skillnaden är på Pansarskott 87 (eller vad det nu heter) och NLAW?

Pansarskottet kändes jkl enkelt. NLAW det lite mer avancerat ut.

pansarskott m/86 / AT4 är en äldre och billigare variant som saknar styrning/intelligens. Man siktar och skjuter iväg en granat som (förhoppningsvis) träffar där du siktar. Granaten har en riktad sprängverkan-laddning. rb57 / NLAW har en viss intelligens och granaten flyger över målen och avfyrar två laddningar ner i taket (som ofta har mycket tunnare pansar). Den första laddningen neutraliserar aktivt pansar. Båda är fire-and-forget, dvs. när granaten är avfyrad så kan skytten slänga röret och söka skydd.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Är det Sverige som är i krig med Ryssland??

Han har pekat ut och hotat oss specifikt.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Han är redan där. Lär nog meddelas på Aftonbladet inom det närmaste.

Har svårt att tro att han åker själv lika lite som jag tror att Putin kommer vara närvarande.
Citera
2022-02-27, 16:49
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Har inte Putlert sig att aldrig hota om man inte är beredd att verkställa hotet? Är han dum i huvudet? Vad ska han sen hota med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Det som skulle förbättra Rysslands frammarsch skulle vara att slå ut elnätet och alla mobilantenner som en taktisk manöver. Undrar varför inte detta gjorts ännu? Jag utgår helt enkelt ifrån vad som skulle vara mest optimalt utgående från rent militärtaktiska manövrar i detta fall.

Ryssland har inte som mål att lemlästa det civila samhället. Varför går du på propagandan?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja, det är det enda och du skriver
Och förmodligen har de rätt enl uppgift. Det kan innebära allt från att Ukrainska styrkorna har kraftigt läckage på information till att några soldater bytt sida.
Varifrån har du hittat på detta?
Framkommer det inte för dig att jag bara spekulerar? Jag ska vara tydligare i framtiden. Jag har lite högtravande språkbruk ibland jag vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Ryssarna hade ju ett "Z" på sina fordon. Nu har det dykt upp fordon märkta med ett V istället. Samma V som syns på videos med tjetjenska trupper.

Kan man utgå ifrån att det är så generellt att alla fordon med V på är tjetjenska?

Har för mig att alla trupper som kommer från norr har ett V.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in