2022-03-01, 08:48
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Det är konstigt att det inte finns fler klipp hur det ser ut i luften. Annars borde det inte vara några problem för Ukraina att bomba dem. Har i gen koll på hur mycket plan Ukraina har. Vore nog värt offra ett antal plan för att stoppa denna karavan.

Nu kan jag inte tänka mig någon av ryssarna fortfarande tror dom håller på med en övning.

Sannolikt finns få bilder från luften på grund av att Ukrainas förmåga att röra sig i luftrummet är utslagen och det är av samma anledning som ryssarna kan röra sig i dessa kolonner.

Denna tråd är för övrigt full av inlägg som präglas av ett önsketänkande om ryssarnas svaghet. Säkert finns brister, men det stora övertaget i resurser gör att Ukrainarna knappast har någon större chans att stå emot i längden. Endast med hjälp utifrån finns chans att hejda ryssarna, och tyvärr så verkar västländerna vara allt för beredvilliga - utan tanke på konsekvenserna - att ge sig in i detta. Ukrainas regering har ridit höga hästar i tron att de haft väst bakom ryggen, men de har inget att sätta emot detta intåg. Rättfärdigt eller inte - det är de faktiska styrkeförhållandena som ger de realpolitiska ramarna för relationen länder emellan.
Citera
2022-03-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Problemet med våran media är de styrs med hopp,känslor

jag reser mkt och varit i dessa länder och folk fattar inte hur mkt släkt de har mellan nationerna.

Många tror att Putin kommer få sin kritik med all rätt, men det kommer också Ukrainas president då DE FLESTA vill bara leva sina liv.
Folk här i Sverige tror inte folket frågar sig själv "varför anfaller Ryssland oss, har våran president sagt ngt".... nä här i väst så tror man intr öst stater kan tänka konsekvent

Median frågar aldrig tex i Aktuellt de sk FOI experter

",vad tror du USA skulle göra om Mexiko blir allierad med Ryssland och sätter strategiska vapen där "

Då lovar jag Er här att Ann Linde inte kommer säga "Mexiko bestämmer sin säkerhets politik "

Så kan vi iaf erkänna vårt hyckleri innan vi går vidare

Jag förstår inte vad du vill ha sagt,

Ryssland ska ge fan i att invadera Ukraina.
Om Putin vill göra livet bättre för ryssar kunde han ha lagt resurser på skolor, barnomsorg, sjukhus eller infrastruktur i Ryssland.

Han och resten av regimen i Ryssland är ett gäng sopor.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Ingen dålig bomb de smällde av

Vilken då?
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Tror att om jag hade varit ryss i det här kriget så hade min stridsmoral varit åt helvete... Kam inte va speciellt spännande...

Ryssarna tog tunga förluster i Tjetjenien, lärde sig och fortsatte.

Många ryssar kommer också vilja hämnas sina döda och den illa behandlingen krigsfångar får utstå. Vi pratar om det land som fått flera stormakter på fall.
Citera
2022-03-01, 08:50
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Ryssland må vinna slaget i Ukraina, men själva kriget har fört landet tillbaka till 1800-talet. De har bränt varenda jävla relation till typ alla länder, och de som inte har fördömt detta är typ länder där det finns en tillit men ändå inte (tex Ryssland - Kina).

I slutändan är Ryssland stora, stora förlorare. Det här kriget har bara kostat de hur mycket som helst, hittills.

Ingen kommer någonsin kunna lita på de och helt ärligt vet jag inte vad som krävs för att man ska kunna börja göra det igen.

De är helt avstängda, från allt.

Precise. Slaget är förlorat. Syftet var att Ryssland skulle vinna på detta ekonomiskt. Putin måste ha varit det sämsta som hänt i Rysslands historia.
Citera
2022-03-01, 08:51
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Är det det Ukrainska kosackblodet som det modiga folket har i sina ådror som nu resulterar i detta fantastiska mod och motstånd mot inkräktarna. För även om dom flesta av oss säkert ändå skulle kämpa mot ett öde värre än döden, rysk överhöghet, så verkar ukrainska folket ha ett inneboende mod och styrka som jag liksom omvärlden beundrar. Stå framför en stridsvagn eller bära bort minor är nog mer än då jag skulle våga.

Polen har dessutom stigit rejält i min ögon då man nu gör allt för att flera miljoner ukrainare på flykt skall känna att dom har Polens stöd fullt ut. Polska medborgare t.om åker till Ukraina och hämtar upp flyktingar främst då kvinnor och barn förstås. Där kan man nog använda ordet broderfolk utan att det blir pinsamt och det värmer,

Undrar hur arbetslösheten ökar i Ryssland nu med tanke på att allt fler utländska koncerner nu stänger ner sin tillverkning i Ryssland? Och hur går dt med bankväsendet. Sitter man med papper penna och telefon och noterar nu om man som bank drabbats av swiftblockaden?

Dom flesta tror nog att Hitler/Stalinkopian i Kreml kommer fortsätta ödelägga Ukraina och i förlängningen då även nu pariafederationen Ryssland. Väst har ju alltid övertaget så länge inte Putins osäkerhet och ökade paranoia gör att han använder kärnvapen för då har ju ingen övertaget utan allt avslutas med en gemensam gastkramande dödsspiral.

Väl skrivet, håller med på varje punkt! Nu får vi väl bara hålla tummarna för att de svenska Carl Gustaf pjäserna sätter många ryska fordon i brand!
Citera
2022-03-01, 08:51
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Varför är dessa klipp från konflikten oftast i så sjukt dålig upplösning? Påminner om typ sent 90tal.

Det kan bero på att mycket av det är klipp från gamla konflikter eller fejk.
Det där kan lika gärna vara något gammalt drönartest från 2008, typ.
Citera
2022-03-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Du vet att jag menar Zelensky, och boxarn är klitschko.

Sitter i sin bunker och yrar om att betala rysska soldater för att ge upp och twittrat istället för att acceptera sitt öde och rädda människoliv.

Putin gör något, han har gått med på samtal och kommer inte låta sig stoppas i sitt mål att ge frihet, demokrati och denazifiera det ukrainska samhället. Ryssar och Ryssar med en Ukrainsk identitet kommer leva i harmoni och fred.
Zelensky? Den ukrainske presidenten som nu hyllas som hjälte världen över för sitt mod och patriotism och försvar mot lallande psykfallet Putin inträngande i Ukraina? Det är ju till skillnad mot lille fröken Putin stake i en mannen.
Men du har ju humor om än lite bisarr.
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Vad händer om Ryssland nu tar över Ukraina? Sanktioner? Jag hoppas att dessa kommer fortsätta mot Ryssland och att de fortsättningsvis utestängs från allt.. Nu är det kanske mer ”när och inte om” Ryssland tagit över 😪😪 Har svårt att tänka mig att Ryssland kommer kunna leva som vanligt igen efter det här..

Det har varit sanktioner mot Ryssland i 25 år, så det skiter dom i. Ryssland behöver inte sälja energi till Tyskland om har andra kunder. Fritzarna får frysa bäst fan dom vill, eller köpa dyr energi från USA. Det byggs en terminal i Greivswald för att ta emot LNG gas från USA.
Citera
Medlem
Men vad hände med alla tuffingar här som sa Putin och hans försvarsmakt är trött och dålig , "att han måste stoppas"

Jag sa precis att Ukraina låter folk åka ditt och slåss för de....

men det typiska med Sverige "någon måste stoppa honom men inte jag för det är så mysigt framför datorn "

Min farfar slogs mot Sovjet i finska vinter kriget

Min pappa trots inga rötter med Israel så tog han sitt skepp för erbjuda lasta israeliska barn 1973, när kriget började dåligt för Israel innan de slog ut sina fiender.
Han och hans kollega tog beslutet att åka in i Haifa och sket om Syriens flygvapen skulle bomba de, som tur hade Israel luft herraväldet även då trots SAM missilerna

Ukraina är inte min sak då det är korkade politiker som har gjort detta möjligt, men hade det vart ett anfall pga hat, förintelse av en folkgrupp så hade jag följt mina fäders spår.
Citera
2022-03-01, 08:53
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vilken då?

Denna kanske?
https://youtu.be/2cwjOvzLXQk
Citera
2022-03-01, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Precise. Slaget är förlorat. Syftet var att Ryssland skulle vinna på detta ekonomiskt. Putin måste ha varit det sämsta som hänt i Rysslands historia.

Japp, och tanken var väl att man skulle kunna glida in i Ukraina utan motstånd och bara ta över plus att man räknade i allra högsta grad att väst inte skulle vara i närheten så enad som man nu har varit (ska erkänna att till och med jag inte ens trodde på det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in