2022-03-01, 18:33
Medlem
jhww82s avatar
Har konvojen fått soppatorsk? Va fan är detta för amatörer? De ska tydligen vara kontraktssoldater.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Bra tycker jag. Köp in tusentals vita flaggor, så klarar vi oss. Inga 3 miljarder till Försvarsmakten!

Vi ska få militärt skydd från EU enligt Lissabonfördraget. Vi måste också ge militärt skydd till andra EU länder enligt samma fördrag. Det kan vara av den här anledningen som Ukraina är så angelägna om att få bli snabbmedlemmar nu.

Frågan är dock; räcker det skyddet för att stoppa Sverige från att gå samma öde till mötes som Ukraina. Dvs. att NATO inte kan hjälpa på grund av kärnvapenhotet. Har Sverige deltagit i NATO övningar etc. och invaggats i falsk tro att NATO skulle assistera? Är det allt klarare att antingen är man med - eller så är man inte med.

Därtill, måste säga att bilderna från Ukraina nu påminner om Pragvåren 1968. Men det är ändå bättre att se skott i luften än att Ryska militären förklara civila kombattanter och därmed har rätt (enligt sina manualer) att angripa dem med artilleri;
https://www.reddit.com/r/CombatFoota...king_russians/
https://en.wikipedia.org/wiki/Prague_Spring

Det här är inte roligt alls. Vad händer nu? Ukraina faller, EU håller kvar sanktionerna, inflationen drar iväg i Europa (det är inte bara Rubeln som dyker mot USD, titta på GBP och SEK, verkar svajjigt), räntorna stiger och ... hmm. Det är hög tid att sjunga 'we shall overcome'
Citera
Medlem
lone stars avatar
Fick en säker rapport från Ryssland :

PUTIN HAR LOVAT ALLMÄNHETEN ATT TILL FREDAG DÅ PARAOLYMPICS BÖRJAR I KINA SKA ALLT VARA KLART I UKRAINA.

Det har han alltså sagt till ryssar i media. Så 2dygn alltså..om Putte nu kan leverera.

För övrigt har jag hört att ryssar börjat våndas och säga till varann:
Det här är kanske min sista I Phone.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Gå och lägg dig. När det här är övetstökat kommer Ukraina vara större än Ryssland, och Putin nyvaxxad på Madame Tussauds. Likt Tyskland så kommer landet att tvångsförvaltas med delad vårdnad av EU och Ukraina. Förmodligen också klassa som det sämsta militärstrategiska beslut som någonsin har fattats.

Det får du gärna hoppas på, snart får vi alla se hur det blir med den saken.

Ett är i varje fall säkert och det är att ukraina varje fall kommer ligga i ruiner...
Citera
2022-03-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Fast å andra sidan så är västra Ukraina helt fritt område, som ingen bevakar. Värt att utnyttja sån chans
Det spelar ingen roll då det inte påverkar det jag skrev i tidigare inlägget.
Det finns ingen chans att utnyttja då det är konsekvenserna och eskaleringen ingen vill ha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Dom slog ut markstationen..dom vill nog ha tornet intakt för egna syften senare.
Kirurgbombning.
Denna visar hur de träffar tornet

https://twitter.com/nexta_tv/status/...060676097?s=21
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Har också dragit den slutsatsen. Några panzardivisioner hade presterat överlägset bättre än dagens ryssar.

Har vi någonsin sett en sådanhär avklädning?

Ja, NATO och USA lämnade Afghanistan i panik. Efter ett 20-årigt misslyckande. En teknologiskt underlägsen fiende. Ryssland började i Torsdags.
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Klippt ut från Aftonbladet men en översättning från The Guardian. Fetade några anmärkningsvärda saker från detta fiasko till armé.

Men nu rapporterar The Guardian att den ryska konvojen har stoppats eftersom styrkorna står inför logistiska utmaningar. De har också brist på mat, enligt en högt uppsatt amerikansk försvarstjänsteman.

Han menar att den 64 kilometer långa konvojen står i princip på samma plats som den gjorde igår.

– En orsak till varför de stannat norr om Kiev kan vara att ryssarna omgrupperar och försöker tanka om och anpassa sig till nya utmaningar.

Tjänstemannen säger också, enligt tidningen, att man har sett att trupper på marken kapitulerar, ibland utan kamp.

– Många av dessa soldater är värnpliktiga som aldrig varit i strid förut och några verkar aldrig fått veta att de faktiskt skulle in i strid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Mycket bra. Har du någon info om hur många man Ukraina har runt Kiev? Alltså bara armén uran civila och olika miliser?
BBC sa att det är ca 15 brigarder ukrainska soldater i Kiev.
1 brigard är ca 3500 man.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Problem för konvojen.

AB:

Ukraina betalar ju ordentligt till alla som kapitulerar frivilligt ;-) Så borde ju inte vara nåt svårt val haha
Citera
2022-03-01, 18:35
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Det är faktiskt mycket överaskande. Nog är krig svårt. Men man har ju någonsans i bakhuvudet ändå förvänta sig att ryssland med sin stora militärstyrka och sin stora areal vore någorlunda kapablia till duglig logistik.

Man kan ju helt klart ana utifrån detta att hela militärorganisationen är så enormt korrupt att det helt enkelt inte fungerar att bedriva krig som man bör förvänta sig. Hela situationen ger ju ekon från finska vinterkriget.

Det måste ju någonstans göra lite ont i den ryska folksjälen där många (vad jag tror) kanske skäms över mycket med ryssland och dess misär men de iallafall har en kompetent och mäktig armé.
Det de flesta ryssar skäms över just nu är Putins vansinniga angrepp på Ukraina. Och stridsmoralen lär inte vara topp.
Citera
2022-03-01, 18:35
Medlem
Kan det vara så att Ukraina låter konvojen delvis vara orörd och riktar sig in på bränsletankar o.s.v. Jag läste någonstans vad Ukraina hade förstört fram tills idag, och jag fick känslan av att det var ganska många bränsletankar.

Jag kan givetvis ha fel, det är mer en känsla när jag såg sifforna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in