Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
För mig är Nisse uppe med svensk idrotts största genom tiderna. Jag är visserligen generellt svag för typen, men resultaten han gör och sättet han gör dem på… Bergsma är alltså relativt klar tvåa i gårdagens löp och det ser ut som om han och Nisse sysslar med olika sporter.

Dubbla OS-guld och Nisse är odiskutabelt där för mig. Jag blir så berörd av honom och hans prestationer.

Har precis följt hans lopp o även holländarens.
Skridsko är väl inte nån idrott man följt sen Thomas G o Hasse Börjes dagar.
NvdP hörde man talas om först typ förra året eller nåt.
Vart kom han ifrån, frågade jag mig.
Men snälla nån, vilka vibbar man får när man följer den där gungande åkningen, varvtider, först ligger efter, knappar in, sen före , slår ett oslagbart banrekord och sätter en en oslagbar press på holländaren (som bara skulel dit o hämta hem guldet...).
Blev nästan mer spänning med såna här split-tider än t.o.m. alpin skidåkning.

Självklart är NvdP en av Sveriges största idrottsstjärnor
Citera
2022-03-06, 17:34
Medlem
ingetbranicks avatar
Det spelar ingen roll om så Duplantis hoppar 6.40 i sommar, bragdguldet är vikt för Nils van der Poel. Och en andraplats i Jerringpriset
Citera
2022-03-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Detta är alltså inte samma tävlingstyp som Nils nu tog VM-guld i?

Visst är det det.Hastighetsåkning på skridsko.
Skillnaden är att Sprint allround är på distanserna 500 meter och 1000 meter.
Citera
2022-03-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det spelar ingen roll om så Duplantis hoppar 6.40 i sommar, bragdguldet är vikt för Nils van der Poel. Och en andraplats i Jerringpriset
Ja Jerringpriset går väl till nån kuse som vunnit DM eller nåt.
Citera
2022-03-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Sista chansen för bragdjuryn att göra rätt dessutom.
Skulle Nils inte få bragdguld så skrivs hans namn in jämte Ingemar Johansson som de största debaclen i juryns historia.
Citera
2022-03-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Nej sprint är 500 och 1000 två gånger om. Avgjordes tidigare i veckan.
Jag förstår. Kan inte mycket om skridskor, men gillar det, både långbana och speciellt kortbana-stollerierna, då det med alla dess snygga kurvtagningar, omkörningar och ryggknuffar påminner mig om ovalracing i Indycar och Nascar, med dess förr i tiden farliga bumpdrafting, som numera är förbjudet.

Men man kanske kan hoppas att Nils framgångar inspirerar några svenskar i 10-15årsåldern, som kan göra nya storverk om 5-10år, så Lookalike slipper dö utan att få uppleva ett svenskt VM-guld på Sprint Allround en gång till i livet?

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Visst är det det.Hastighetsåkning på skridsko.
Skillnaden är att Sprint allround är på distanserna 500 meter och 1000 meter.
Jamen jag har en plan enligt ovan nu, så du får bli mer lycklig innan du dör! Eller är det så nära till hands så dagens juniorer inte hinner nå fram?
Citera
2022-03-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Jag förstår. Kan inte mycket om skridskor, men gillar det, både långbana och speciellt kortbana-stollerierna, då det med alla dess snygga kurvtagningar, omkörningar och ryggknuffar påminner mig om ovalracing i Indycar och Nascar, med dess förr i tiden farliga bumpdrafting, som numera är förbjudet.

Men man kanske kan hoppas att Nils framgångar inspirerar några svenskar i 10-15årsåldern, som kan göra nya storverk om 5-10år, så Lookalike slipper dö utan att få uppleva ett svenskt VM-guld på Sprint Allround en gång till i livet?

Jamen jag har en plan enligt ovan nu, så du får bli mer lycklig innan du dör! Eller är det så nära till hands så dagens juniorer inte hinner nå fram?

Köper den planen rakt av..:-)
Citera
2022-03-06, 17:58
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
NvdP hörde man talas om först typ förra året eller nåt.
Vart kom han ifrån, frågade jag mig.
I skridskokretsar – som i Sverige är väldigt små – har han varit känd som ett fenomen och en talang utöver det vanliga i i a f tio år. Han har väl bara varit lite egensinnig hela tiden, så att det varit oklart om det verkligen skulle bli något stort av honom – eller kanske snarare om det var just inom skridsko han skulle bli stor.

Idag kan jag skryta med att ha nämnt honom på forumet redan 2015. Klippet är borta (där han hoppade mellan stora bollar och balanserade på dem) men han uppmärksammades alltså av statstelevisionen redan då.
(FB) Mästarnas Mästare (Sammanfogad /Mod)
Citera
2022-03-06, 18:38
Medlem
Roest rostade ihop rätt rejält, blev knappt spännande till slut..

Dubbla OS-guld, världsrekord på 10 000 m i Olympiska spelen och lägger till ett guld i Allround-VM, bragdguldet lär vara nära nu..

Om fotbollsdamerna vinner EM-guld på Wembley i sommar, så kanske det kan bli en diskussion för juryn..

En ev. medalj på Fotbolls-VM i Qatar skulle komma för sent på året..
Citera
2022-03-06, 18:51
Medlem
Finns det något annat exempel på det som Nils gör, att avsluta karriären när man är som bäst och överlägsen världsetta i sin sport?
Citera
2022-03-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Finns det något annat exempel på det som Nils gör, att avsluta karriären när man är som bäst och överlägsen världsetta i sin sport?

Magdalena Neuner la av efter att ha vunnit sin tredje totalcup och även 2+1 VM-guld individuellt och i stafett. Men Pölen är en nivå till.
Citera
2022-03-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo

Johaug. Niko Rosberg, fast han var kanske inte överlägsen. Finns säkert fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in