2022-03-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av presente
Olika scenarion jag kan tänka fram

1. Sverige & Finland går med i Nato och Putin känner sig tvungen att besvara medlemskaps ansökan

2. Ryska styrkor skjuter ner vapenleverans (inom Nato) innan det kommer till Ukraina.

3. Ryssland använder kärnvapen på Ukrainas mark alternativ bombar kärnkraftverk

4. Ryssland fortsätter använda flygrum trotts att dem är stängda och någon skjuter ner deras flyg (inom eu och Nato länder)

Scenario 2 kommer definitivt hända och det är väl bara en tidsfråga. Scenario 3 är väldigt troligt men sen är frågan om något av dem kommer aktivera NATO.

Vet inte om de släpper av vapnen på gränsen vid polen eller om de även fraktar dem över gränsen. Ukraina kanske hämtar dem i Polen. Men om det smäller utanför Ukraina är nog handsken kastad.
Citera
2022-03-12, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hur menar du? Ryssland har redan gått in i Ukraina.

När Ryssland attackerar ett NATO-land. Då tror jag det är 50% chans att Nato går in, dvs USA mfl. Jag tror det är möjlighet NATO (USA) inte går in för att ej starta upp tredje världskriget.

Är nyvaken. Menar givetvis ett NATO land
Citera
2022-03-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De har gått in för länge sedan. Genom att välkomna Ukraina in i nato, genom att skicka vapen och instruktörer, genom att införa sanktioner, genom massiva propagandakampanjer, genom att aktivt uppmuntra ukrainska "flyktingar", genom att skicka vapen. Och Ryssland är fortfarande oerhört tålmodiga och återhållsamma i sin respons mot västs hybridkrigföring.

Ja hur är det alltså?
Det går dåligt för Ryssarna?
Eller de har ett väldigt tålamod?

Jag skulle gissa på tålamod. Putin vill inte ha trasiga reaktorer, trasiga flygplatser etc. Alltså om han ändå måste gå in där o stoppa Nato ...då kan han lika gott försöka gå med vinst.

Och vinner han kriget blir det en jackpot.
Citera
2022-03-12, 19:57
Medlem
george-nadas avatar
False flag mot ett NATO land är väl en lågoddsare. Men dem drar nog ut lite på det, för var dag blir ryssarna svagare. Dem är körda som stormakt, och det är väl målet med detta kriget.

Tror inte en kärnvapen attack från Rysslands sida hade räckt, kanske två.

Väst har nog klara mål för en attack, det skulle nog gå väldigt fort om eller när dem ingriper.
Citera
2022-03-12, 20:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george-nada
False flag mot ett NATO land är väl en lågoddsare. Men dem drar nog ut lite på det, för var dag blir ryssarna svagare. Dem är körda som stormakt, och det är väl målet med detta kriget.

Tror inte en kärnvapen attack från Rysslands sida hade räckt, kanske två.

Väst har nog klara mål för en attack, det skulle nog gå väldigt fort om eller när dem ingriper.
Ja det är intressant. Ryssland blir militärt svagare med tiden. Än lättare att slå ut om man väntar lite.
Citera
2022-03-12, 20:14
Medlem
Khabats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hur menar du? Ryssland har redan gått in i Ukraina.

När Ryssland attackerar ett NATO-land. Då tror jag det är 50% chans att Nato går in, dvs USA mfl. Jag tror det är möjlighet NATO (USA) inte går in för att ej starta upp tredje världskriget.

Menar du då 50% av en invasion av själva Ryssland? Jag tror det är nära 100% att man går in i det attackerade landet, men nära på 0% chans att man går in i Ryssland. Otänkbart att NATO inte skulle gå i det attackerade landets försvar, då faller hela konceptet platt.
Citera
2022-03-12, 20:32
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Egentligen borde ju Nato klippa Vitryssland för att jämna ut oddsen. Feg-Putin behöver hjälp av Vitrysslands trupper för hans egna trupper är helt värdelösa.

En attack på Vitryssland är ju inte en attack på Ryssland - Putin vill ju inte att Nato lägger sig i Ukraina men då bör ju rimligen inte Vitryssland lägga sig i heller - rak retorik - hade varit skönt att slippa se Lukasjenkos uppriktigt fula uppenbarelse checka in hos Belsebub.
Citera
2022-03-12, 20:34
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av presente
Olika scenarion jag kan tänka fram

1. Sverige & Finland går med i Nato och Putin känner sig tvungen att besvara medlemskaps ansökan

2. Ryska styrkor skjuter ner vapenleverans (inom Nato) innan det kommer till Ukraina.

3. Ryssland använder kärnvapen på Ukrainas mark alternativ bombar kärnkraftverk

4. Ryssland fortsätter använda flygrum trotts att dem är stängda och någon skjuter ner deras flyg (inom eu och Nato länder)
Bra exempel.

Värt att tänka på är att ryssarnas befolkning är hjärntvättade av en del av deras media som styrs av Putin. Poliserna i landet burar ju också in många som demonstrerar rätt hårt.

Det bästa som kan hända är väl att styret faller. Hur är en annan fråga. Jag är ingen aktivist men om något gör mitt liv så dåligt att jag inte ser någon framtid, ja, då vill jag störta det som gör det dåligt.
Citera
2022-03-12, 20:47
Medlem
Nato behöver inte gå in. Snart är Ryssland lika hett som Nordkorea. Skillnaden är att Nordkoreaner aldrig vetat bättre.
Citera
2022-03-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Ryssland har 6 370 atombomber och usa bara 5 800 var, ryssland vinner helt klart vid ett kärnvapenkrig.

Menar du på fullt allvar att kvantitet är den avgörande faktorn?
Citera
2022-03-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
”Jag tror inte Ryssland kommer använda kärnvapen”. Som du kanske förstår är ett ”kanske” en för stor risk att ta när det kommer till kärnvapen.

När du säger slå ut Ryssland, menar du då i enbart Ukraina eller moderlandet?

Gränsen kommer att gå när Ryssland anfaller ett NATO land. Som exempelvis Baltikum där du har NATO soldater redo att slåss mot ryssen.

Tyvärr kommer inget ske vid biologiska vapen. Det använde Assad med stöd av Putin i Syrien och NATO höll sig utanför. Dock så hade väst samma påverkan som Ukraina kriget. Att de skickar vapen och har ”volontärer” som krigar.

Det räcker med 1 atombomb att blåsa ut Manhattan och jämna ett stort område omkring med marken. Skulle de skjuta så räcker det alltså med en bomb för att slå ut en amerikansk storstad. Samma sak med Berlin, London, Paris, Bryssel osv

De kan skjuta var som helst från vart som helst. Du har atomubåtar som ligger under vattnet 24/7 för de går på kärnkraft och behöver aldrig gå i land, förutom när de måste fylla på med mat eller byta besättning. De ligger i flera månader på internationellt vatten utan att gå upp till ytan.

Sen visst, NATO kan 100 % slå ut Ryssland. Men det är inte värt en atombomb i en av våra största städer.

Hade inte så vart fallet hade Ryssland redan varit övertaget och det hade varit Pride tåg överallt idag.

Belägg för detta påstående! Presentera tack!

Så mycket desinformation och lögner i dessa trådar. Folk snackar om rysstroll men dom är fan i minoritet, Nato trollen har flyttat fram sina positioner ordentligt, om det är anställda på stratcom,FRA eller liknande eller vanliga svennebananas som tror att dom vet vad som pågår i världen för att dom läser 2 tidningar vara 1 är en "seriös aktör" som DN kan jag ännu inte bedöma.
Citera
2022-03-12, 21:15
Medlem
Jag har hört på nyheterna och även Zelenskyy har nämt det vid något av hans tal, att Nato kommer behöva införa ”No-flyzone” ifall allt för många dör. Gränsen kanske går vid 1 miljon civila?

Kanske kan vara så.

En sak som jag funderar på är att Europa och Nato har investerat så himla mycket pengar i att försvara Ukraina. Sanktioner har drivit upp priset i de egna länderna. Har dem efter alla insatser råd att förlora mot Ryssland i den a konflikt?

Om Ryssland tar över Ukraina utan att väst ingriper kommer Ukraina nog inte vara så tacksamma trotts ekonomisk hjälp. Alla medborgare o väst kanske ser det som bortkastade pengar och börjar demonstrera och visa missnöjen mot sin regering.

Det känns att om Ryssland tar över Ukraina så har all hjälp varit förgäves.

Kan ha fel bara en tanke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in