Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-22, 10:43
Medlem
styckets avatar
Så nu är inte förtal olagligt längre?
Citera
2022-03-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Så nu är inte förtal olagligt längre?

Förtal är fortfarande olagligt. Det är tillämpningen av lag som är rättsvidrig.
Citera
2022-03-22, 11:13
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Förtal är fortfarande olagligt. Det är tillämpningen av lag som är rättsvidrig.
Vad menar Du? Varför räknas inte detta in under förtal lagen? Fattar inte riktigt varför hon blev friad? Vet du berätta ens såfal.
Citera
2022-03-22, 11:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Förstår inte.
CW väntade i flera år med att gå ut med sin berättelse - hon utvecklades till en person som i efterhand fått klart för sig vad som skett, och hur det påverkade henne.
FV har också förändrat sin persona genom åren.
Så…?
Hennes nya jag är trovärdigt, hans är det inte?
Vad är trovärdigt? Tråden är full av avslöjanden om hennes lögner och självmotsägelser. Mycket i CWs bok stämmer inte ens med vad hon sa i polisförhör. Förträngda minnen och trauman betraktas inte som trovärdiga. Det finns inte ett uns av trovärdighet i hennes anklagelser. Det är faktiskt förvånande att hon tror på det själv.

I en situation där ord står mot ord måste man beakta trovärdighet, och det är mycket svårt, i ljuset av allt annat som är känt om henne, att se henne som en trovärdig person. Frågan är bara hur lång tid det tar innan bubblan spricker.
Citera
2022-03-22, 11:33
Medlem
Citat:
Vad menar Du? Varför räknas inte detta in under förtal lagen? Fattar inte riktigt varför hon blev friad? Vet du berätta ens såfal.

Cissi är inte friad för förtal i det mål som var i tingsrätten. Hon dömdes för förtal, och överklagade till hovrätten.

Cissi friades av en jury i tryckfrihetsmål. Jk drev att hennes bok skulle konfiskeras och brännas.

Det var två pågående processer mot Cissi samtidigt där åklagare och JK skjuter en fluga med tungt artilleri. Cissi år inte förtala Virtanen, men hon får skriva en bok där hon berättar om sitt liv.
Citera
2022-03-22, 11:35
Medlem
styckets avatar
Citat:
Cissi är inte friad för förtal i det mål som var i tingsrätten. Hon dömdes för förtal, och överklagade till hovrätten.

Cissi friades av en jury i tryckfrihetsmål. Jk drev att hennes bok skulle konfiskeras och brännas.

Det var två pågående processer mot Cissi samtidigt där åklagare och JK skjuter en fluga med tungt artilleri. Cissi år inte förtala Virtanen, men hon får skriva en bok där hon berättar om sitt liv.

På vilket sätt är det inte ett förtal bara för t3xten står i en bok? Är det så man har tänkt här menar du? Förtal är okej så länge man gör det i en självbiografi? Vad är skillnaden fattar inte riktigt. Fattar du?
Citera
2022-03-22, 11:42
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det inte ett förtal bara för t3xten står i en bok? Är det så man har tänkt här menar du? Förtal är okej så länge man gör det i en självbiografi? Vad är skillnaden fattar inte riktigt. Fattar du?

Jag förstår att man inte får säga negativa saker om folk som gör att deras anseende skadas, oavsett om det är sant eller inte, eftersom så är lagen.

När det kommer till böcker är det en annan sak. Vi har TF som skyddar det skrivna ordet.

Det är att gilla läget och acceptera lagarna i riket.
Citera
2022-03-22, 11:44
Medlem
styckets avatar
Citat:
Jag förstår att man inte får säga negativa saker om folk som gör att deras anseende skadas, oavsett om det är sant eller inte, eftersom så är lagen.

När det kommer till böcker är det en annan sak. Vi har TF som skyddar det skrivna ordet.

Det är att gilla läget och acceptera lagarna i riket.
Gills läget vet jag inte om jag gör. Dåliga lagar bör förändras håller du inte med?

Men okej du menar alltså att förtal bara är olagligt om det inte är text i en bok? Så om jag skriver en självbiografi får jag förtala hur mycket jag vill. Det gör ju förtalslagen såfal lite kass på ett sätt då den går att kringgå. Eller hur?
Citera
2022-03-22, 12:03
Medlem
Citat:
Gills läget vet jag inte om jag gör. Dåliga lagar bör förändras håller du inte med?

Men okej du menar alltså att förtal bara är olagligt om det inte är text i en bok? Så om jag skriver en självbiografi får jag förtala hur mycket jag vill. Det gör ju förtalslagen såfal lite kass på ett sätt då den går att kringgå. Eller hur?

Jag håller med om att dåliga lagar ska förändras. Men det stora problemet är hur lagarna tillämpas. Det är ett lotteri om det blir en utredning och ett åtal, och det gäller de flesta brott, om det inte är mord.

Det verkar som det finns folk inom rättsväsendet som ska visa framfötterna i ett fall som detta mot Cissi, men de är fega i andra fall, där författarna har högre status? Dessa jurister är likt en våldtäktsman och brottslingar i övrigt. De vet vilka offer för sitt processande som är den lågt liggande frukten på ett träd, när de vill statuera exempel eller ändra på praxis av tillämpningen av TF.
Citera
2022-03-22, 12:38
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:

Vill du förtala någon så gör du det bäst i en tidskrift med utgivarbevis eller i en tryckt bok, det stämmer.

Därmed inte sagt att det gör att du kan ”förtala hur mycket du vill”.

Hon nämner exempelvis inte något namn i boken.

Våra lagar för yttrandefrihet och tryckfrihet är väldigt viktiga och inget som ska ändras lite hux flux.

Själv anser jag att yttrandefriheten ska stärkas och exempelvis lagen om hets mot folkgrupp ska tas bort och att allt som är sant ska få skrivas och spridas till vem som helst.
Citera
2022-03-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Vill du förtala någon så gör du det bäst i en tidskrift med utgivarbevis eller i en tryckt bok, det stämmer.

Våra lagar för yttrandefrihet och tryckfrihet är väldigt viktiga och inget som ska ändras lite hux flux.

Själv anser jag att yttrandefriheten ska stärkas och exempelvis lagen om hets mot folkgrupp ska tas bort och att allt som är sant ska få skrivas och spridas till vem som helst.

Jag håller med, med undantag för hets mot folkgrupp, då det inte fungerar i det fall Sverige vill tillhöra den civiliserade delen av världssamfundet.

I USA får man inte förtala, men man måste själv stämma en person för libel. Inte lätt om man är fattig. I England var det satt i system att anrika advokatbyråer stämde alla som motsatte sig Oligarkernas framfart. En sak som nu debatteras, med aktuella argument som är allmängiltiga också för Sverige, om hur brottsoffer hotas med åtal för förtal när man kränker en skitstövels rätt att härja fritt.
Citera
2022-03-22, 13:05
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye

Men ska förtals lagen fungera om man kan kringgå den? Är det ingen nödvändig lag menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in