Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-02, 13:23
Medlem
Dagens tips...Min son fick tid inom 24 timmar.Hur du gör.Ha 2 telefoner med olika nummer 2 olika email.och sök inom ditt län ta tidigaste tiden sök igen och säg upp den tid som inte passar gör om igen och fortsätt tills du har en tid du är nöjd med.Det tog oss 15 min för att få en tid inom 24 timmar.Lycka till Ps detta var i Göteborg.
Citera
2022-04-02, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Problemet är att när man ser en tid som är för bra för att vara sant så får man felmeddelandet att tiden inte finns.

En jävla tur att jag hann boka min tid innan hela den här cirkusen drogs igång.
Detta hände oss med.men ge inte upp vi fixade det.
Citera
2022-04-02, 13:41
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Verkar inte ha hjälpt ett dyft.

I Östergötland är första tid i januari.

Enda stället där du kan få en tid relativt nära är i norrbotten. Där kan du få en tid i mitten av juli.

Haha jävla bananrepublik.
Ja det är nog bara något som kan hjälpa lite på lång sikt om inte polisen gör någon mer åtgärd.

Tror det är lika illa i Blekinge men vill man ha pass innan sommaren är över får man överväga att kolla på återbud i närliggande län, det var nära att jag själv bokade i Jönköping trots att jag inte bor i det länet ...såg också att Värmland hade tider i Juli nyss.
Citera
2022-04-02, 15:34
Medlem
Hej någon som tror jag kan bli nekad här. Delar samma upplevelse som många andra. Har inte haft möjlighet att va inne på skitsidan för att hitta en tid.

En bekant till mig hitta en tid med jävligt flyt på min hemort nästa vecka, dock står de hans namn när man fyller i rutan.

Kan jag ärligt talat bli nekad vid receptionen? Kommer fullständigt explodera om de hade sagt nej. Jag har inga handlingar i nuläget då allt löpt ut datum. Mitt arbete gör så att mobilbruket på jobbet är begränsat.

Det som oroar mig en aning är att han hitta tiden. En dag efter polisen eller något jag läste skulle styra upp det
De ska väl inte kunna hända att jag blir nekad på plats?
Citera
2022-04-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jadå, har nyss skrivit om hur jag gjorde med 2 webbläsare uppe samtidigt för att snabbt kunna boka om.

Jag lyckades faktiskt vaska fram en tid i början på juli med din metod. Den försvann dock av någon underlig anledning när jag skulle boka tiden. Ska testa lite till.
Citera
2022-04-02, 16:47
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
En bekant till mig hitta en tid med jävligt flyt på min hemort nästa vecka, dock står de hans namn när man fyller i rutan.
Kan du inte göra så att du avbokar tiden och direkt efteråt bokar i ditt namn? Ha 2 webbläsare uppe och i ena har du framme sidan för avbokning där du fyllt i bokningsnummer och i den andra staden det gäller så du snabbt kan trycka på första lediga tid ...ställ klockan och gör det på en obekväm tid när inte så många är inne samtidigt förhoppningsvis.
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Jag lyckades faktiskt vaska fram en tid i början på juli med din metod. Den försvann dock av någon underlig anledning när jag skulle boka tiden. Ska testa lite till.
Okej men då borde det gå för dig också ...typiskt att du inte fick bokat, säkert fler som är inne nu på helgen som är lediga från jobbet.
Citera
2022-04-02, 18:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Ja + att man borde betala för passet redan vid bokningstillfället.

Tveksamt om Polisen får kräva förskottsbetalt för en sådan tjänst. Särskilt om de enbart i förskott erbjuder kort och faktura.
Citera
2022-04-02, 19:00
Medlem
Citat:
Kan du inte göra så att du avbokar tiden och direkt efteråt bokar i ditt namn? Ha 2 webbläsare uppe och i ena har du framme sidan för avbokning där du fyllt i bokningsnummer och i den andra staden det gäller så du snabbt kan trycka på första lediga tid ...ställ klockan och gör det på en obekväm tid när inte så många är inne samtidigt förhoppningsvis.

Okej men då borde det gå för dig också ...typiskt att du inte fick bokat, säkert fler som är inne nu på helgen som är lediga från jobbet.

Hahaha fick mig ett gott skratt här
Kan ju omöjligt ta den risken de går inte bara. Alla är ju som hamstrar just nu och det är bokstavligt omöjligt att få tid. Men kan verkligen Kling och klang neka mig tiden. Det måste ju vara moraliskt fel?

Jag har inga giltiga id-handlingar då datum passerat. Väntat i 2 månader på den här tiden.
Snälla fler seriösa svar hade uppskattats.
Men att jag avbokar tiden för att klippa till den lika fort. Tyvärr är det för riskabelt
Vad kan jag säga när jag är där?
Citera
2022-04-02, 22:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Hahaha fick mig ett gott skratt här
Kan ju omöjligt ta den risken de går inte bara. Alla är ju som hamstrar just nu och det är bokstavligt omöjligt att få tid. Men kan verkligen Kling och klang neka mig tiden. Det måste ju vara moraliskt fel?

Jag har inga giltiga id-handlingar då datum passerat. Väntat i 2 månader på den här tiden.
Snälla fler seriösa svar hade uppskattats.
Men att jag avbokar tiden för att klippa till den lika fort. Tyvärr är det för riskabelt
Vad kan jag säga när jag är där?
He he, jo när jag läser det igen så känns det som ett tragiskt skämt att folk skall behöva hålla på som hamstrar.
Om du blir nekad eller inte kan nog bero på vem som betjänar dig ...Har din bekant möjlighet att följa med och säga att du får tiden istället så ökar chansen.
Kanske dum fråga men du skall gå dit med ett vittne då eftersom du inte har giltigt ID?
Citera
2022-04-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att det sedan länge fungerat så dåligt med köerna för att förnya sitt pass måste börja ses som den allvarliga politiska fråga det är och det problem för vanliga människor det faktiskt utgör.

Det måste gå att lösa denna fråga på något sätt och lösningen är politisk. Vi som medborgare kan inte fortsätta att acceptera att det skall vara på här viset över tid. Om problemet är resurser måste de tillföras och om problemet är organisatoriskt måste det till förändringar nu.

Det är tydligt att nuvarande system är mycket bristfälligt och att väntetiderna på pass är alldeles för långa och att det är för krångligt att få en tid. Det är en grundläggande rättighet och en basal samhällsservice vi talar om här, inte något marginellt fenomen där man tyvärr får acceptera lite problem då annat viktigare måste gå före.

Polisen klarar tydligen inte av sitt uppdrag att sköta detta på rätt sätt och kan inte svära sig fri från ansvar med att det är en resursfråga. Tydligen har de accepterat röran och tycker de kan utföra uppdraget så här.

Det finns säkert flera skäl till att det är så här. En bov i dramat måste förstås vara att passen är giltiga alldeles för kort tid. Att stadgade svenska medborgare måste krångla med detta i praktiken oftare än var femte år är absurt och ett direkt hån mot oss från våra politiker.

Så vad bör göras och måste det inte ställas krav på politikerna inför nästa val att detta måste lösas?
Orkar inte läsa hela tråden, men antar att det sedan länge är mättnad på information.

Hur som helst, läste en snyftartikel i DN idag om folk på Arlanda som väntar på provisoriska pass. Alla var utlänningar som prompt måste ner till Mellanöstern på semester. Inga livsnödvändiga resor alltså. Ni kom till Sverige för att det är fred här.
Citera
2022-04-03, 01:03
Medlem
Citat:
He he, jo när jag läser det igen så känns det som ett tragiskt skämt att folk skall behöva hålla på som hamstrar.
Om du blir nekad eller inte kan nog bero på vem som betjänar dig ...Har din bekant möjlighet att följa med och säga att du får tiden istället så ökar chansen.
Kanske dum fråga men du skall gå dit med ett vittne då eftersom du inte har giltigt ID?

Ja just därför kan jag inte lägga ut den. Tyvärr har denne inte möjlighet alls att följa med.
Men det ska väl inte hända att de nekar mig. Man får ju överväga situation man är i. Ska de låta mig gå utan id handlingar i 6 månader??
Man begår ju tamejfan tjänstefel isåfall.
Citera
2022-04-03, 01:23
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ja just därför kan jag inte lägga ut den. Tyvärr har denne inte möjlighet alls att följa med.
Men det ska väl inte hända att de nekar mig. Man får ju överväga situation man är i. Ska de låta mig gå utan id handlingar i 6 månader??
Man begår ju tamejfan tjänstefel isåfall.
Förstår men jag har aldrig själv gjort så, kanske finns någon annan som lånat någons tid här.
Beroende på var du bor så kan du dock skaffa vanligt ID hos Skatteverket sålänge inom några veckor https://www.skatteverket.se/privat/f...800021594.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in