2022-04-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Men allt är inte svart och vitt. Jag säger inte att det är RÄTT att Ryssland attackerar Ukraina, däremot säger jag att alla parter i en konflikt (eller stundande konflikt) har ett ansvar i att försöka komma fram till en fredlig lösning istället för att ta till vapen, krig, försvar och våld.

Bara för att Ukraina har gjort fel som inte skrivit på avtalet (och därmed undvikit attacken) betyder inte att jag försvarar att Ryssland attackerar Ukraina. Det är fortfarande fel att attackera Ukraina.

BÅDA parter i en konflikt kan göra fel. Det är inte antingen eller.

Eller ett annat exempel: En rånare kommer fram till dig och begär 100 kr. Du vägrar, och blir knivhuggen. Även om rånaren gör fel som knivhugger dig, så hade du kunnat undvika attacken genom att bjuda på 100 kr vilket är en struntsumma.

Samma med avtalet. Det är ett struntavtal. Allt som Putin begärde i det avtalet var att Ukraina aldrig skulle gå med i NATO. Det var ALLT HAN BEGÄRDE. Det är som att råna någon på några dammkorn.
Vad är problemet med att signa det då?

Därför tycker jag Sverige och Finland blir en del av skulden i en eventuell attack mot Sverige eller Finland om vi går med i NATO, eftersom Ryssland tydligt sagt att vi inte får gå med i NATO.

Det är bättre att undvika krig, än att gå emot länder och därmed skaffa sig fienden.

Att skaffa sig fienden är JÄVLIGT KORKAT!. Sluta skaffa sig fienden, så rör ingen ert land och ni kan t.om. avveckla försvarsmakten om ni vill.
Därför säger jag att Sverige & Finland borde inte kaxa sig mot Ryssland och skaffa sig Ryssland som fiende. Låt bli, det är bara dumt att utmana ödet.

Håller med till 100%. Håller med fullständigt

Och det är gratis att slippa de ryska mördarbanden på svensk mark... Man behöver inte lägga massa pengar på försvar. Ge bara fan i att locka hit dem. Går man med i NATO så lockar man hit skiten. Ge fan i NATO, så ger Ryssland fan i Sverige!
Hur lockar man hit de med Nato? Är tvärtom.

Varför är alla fd sovjetländer så positiva till Nato? Jo det är bästa sättet att slippa skiten.
Citera
2022-04-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det vet man inte.
Har vi brandkår eller ej? Brandlarm? Tillgång till vatten?
Jämförbara med försvar på olika sätt.
Möjligen en brandvarnare och brandsläckare som är halvtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Vi kan lova dom att börja handla Vodka som faan av dom, och sluta tillverka/konkurrera själva på den fronten. Det KAN gå ..
Då får ni göra det. Jag tänker i alla fall inte bli ryss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av music4keep
Möjligen en brandvarnare och brandsläckare som är halvtom.
Ja, det räcker ju inte långt tyvärr…….
Citera
2022-04-08, 16:08
Medlem
Citat:

Varför är alla fd sovjetländer så positiva till Nato? Jo det är bästa sättet att slippa skiten.
De har sett vad röda armén är kapabel till, plundring, våldtäkter, oprovocerade mord och sedan ytterligare plundring med vändande tåg till Moskva. Det där fick jag höra gång på gång av mina morföräldrar som varit med om skiten. Klart att de vill vara med i NATO eftersom det åtminstone är avskräckande.
Citera
2022-04-08, 16:08
Medlem
Någon i Sveriges försvar borde insett det här redan 2008 då dollarn sjönk när BRICS proklamerades.
USA är öppna med att besegra Ryssland och behöver ta Kina samtidigt.

Vårt Natomedlemskap erbjuder våra länder att bli slagfält för USA:s räkning.
Man kan söka på Foreign affairs Pax Americana där militärer ser Ukraina som ett bra tillfälle.

USA bearbetar Asien och vill ha allierade mot hemska Kina just nu.
Singapore vet jag inte hur det gick men Vietnam har inte så bra erfarenhet av amerikansk militär.

På Filippinerna genomförs nu den största Natoövningen genom tiderna.
När vi går med i Nato rullar vi fram röda mattan för USA:s intressen.
Citera
2022-04-08, 16:09
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Hur lockar man hit de med Nato?

(Sverige) https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning
(Finland) https://www.newsweek.com/russia-finl...iation-1695854

Så där har du svaret på hur farligt det är att joina NATO.
Sedan bör vi för övrigt sluta skicka vapen till Ukraina för att inte locka hit ryssen på det sättet heller.
Citera
2022-04-08, 16:10
Medlem
svartsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Men Norge, Danmark och snart Finland är ju redan med i en allians - NATO. Norge och Danmark är väldigt nöjda med sina val, varför skulle de lämna NATO för en nordisk allians?

Vi samövar ju redan med Norge, Danmark, Finland och NATO. Vi samövar inte med Ryssland.

All militär utrustning i Sverige som behöver vara NATO-anpassad är redan det. Vi är inte neutrala - det bara heter att vi är det.

(Like!)
Citera
2022-04-08, 16:10
Medlem
Citat:

Ukraina var mycket nära att gå med i Nato, mer än halvvägs där. Och Ryssland angrep dom mycket för att ta Ukraina innan deras Nato-medlemskap var ett faktum.
Ryssarna säger ju öppet och högljutt, att om Finland/Sverige går med i Nato, så kommer ryssland tvingas .. *harkel* .. "av-nazifiera" här också. Dom vill inte ha Nato som granne, that's it.
Tar vi hit den grannen .. är att spruta bensin på en pyrande härd.

Nato-ansökan = Ryss-angrepp. Stor sannolikhet.
Ej nato-ansökan = Tydligt lägre risk - beroende på vilket land man talar om dock.
Senast redigerad av Robbinist 2022-04-08 kl. 16:15.
Citera
2022-04-08, 16:16
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av music4keep
Och återigen så kan kåken börjar brinna imorgon och vi har knappt en brandsläckare till att släcka branden och ingen brandkår som kan komma från "grannkommunen" om branden blir för överväldigande. Som sagt, bara för att något inte hänt under 200 år betyder det inte att det inte kan hända imorgon, om ett år, ett decennium eller århundrade.
Men vill du att din lägenhet ska brinna upp så fine by me, men jag vill åtminstone att brandkåren släcker i min lägenhet om man säger så.
Försäkringen ger pengar, men avgiften tar pengar, och det går att hitta det billigaste värdet och det är inte Ha så många försäkringar som möjligt. Något säger mig att du är oroligare än jag, och då får du vackert betala mer i avgift. Men det behöver inte vara optimalt. Du får aldrig mer pengar tillbaka än värdet på huset även om du har 5 försäkringar.
Citera
2022-04-08, 16:17
Medlem
Citat:
Men allt är inte svart och vitt. Jag säger inte att det är RÄTT att Ryssland attackerar Ukraina, däremot säger jag att alla parter i en konflikt (eller stundande konflikt) har ett ansvar i att försöka komma fram till en fredlig lösning istället för att ta till vapen, krig, försvar och våld.

Bara för att Ukraina har gjort fel som inte skrivit på avtalet (och därmed undvikit attacken) betyder inte att jag försvarar att Ryssland attackerar Ukraina. Det är fortfarande fel att attackera Ukraina.

BÅDA parter i en konflikt kan göra fel. Det är inte antingen eller.

Eller ett annat exempel: En rånare kommer fram till dig och begär 100 kr. Du vägrar, och blir knivhuggen. Även om rånaren gör fel som knivhugger dig, så hade du kunnat undvika attacken genom att bjuda på 100 kr vilket är en struntsumma.

Samma med avtalet. Det är ett struntavtal. Allt som Putin begärde i det avtalet var att Ukraina aldrig skulle gå med i NATO. Det var ALLT HAN BEGÄRDE. Det är som att råna någon på några dammkorn.
Vad är problemet med att signa det då?

Därför tycker jag Sverige och Finland blir en del av skulden i en eventuell attack mot Sverige eller Finland om vi går med i NATO, eftersom Ryssland tydligt sagt att vi inte får gå med i NATO.

Det är bättre att undvika krig, än att gå emot länder och därmed skaffa sig fienden.

Att skaffa sig fienden är JÄVLIGT KORKAT!. Sluta skaffa sig fienden, så rör ingen ert land och ni kan t.om. avveckla försvarsmakten om ni vill.
Därför säger jag att Sverige & Finland borde inte kaxa sig mot Ryssland och skaffa sig Ryssland som fiende. Låt bli, det är bara dumt att utmana ödet.

Håller med till 100%. Håller med fullständigt

Och det är gratis att slippa de ryska mördarbanden på svensk mark... Man behöver inte lägga massa pengar på försvar. Ge bara fan i att locka hit dem. Går man med i NATO så lockar man hit skiten. Ge fan i NATO, så ger Ryssland fan i Sverige!

Googla på Budapestavtalet så ser du vad ryska löften är värda. Det fanns för övrigt fler krav på Putins lista än att Ukraina inte skulle gå med i Nato. Det kravet riktades för övrigt inte mot Ukraina. Det var ett löfte som Putin ville ha från Nato, ett löfte att inte tillåta Ukraina som medlem om de sökte. Klart som fan att Nato inte ger ett sånt löfte till Ryssland. Putin ville ha ett krig och ställde krav som var omöjliga att uppfylla.

Han vill ockupera hela kusten mot Svarta havet, det har varit en av syftena med kriget. Alla krav fram till dess var bara svepskäl för att dra igång invasionen.

Om Finland går med i Nato så kommer han att vilja ha Gotland och du kommer att stå färdig som en Quisling och räcka honom nycklarna till Visby.
Citera
2022-04-08, 16:20
Medlem
Citat:
(Sverige) https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning
(Finland) https://www.newsweek.com/russia-finl...iation-1695854

Så där har du svaret på hur farligt det är att joina NATO.
Sedan bör vi för övrigt sluta skicka vapen till Ukraina för att inte locka hit ryssen på det sättet heller.
Jösses…
Du kämpar verkligen för Ryssland.
Finns inget Natoland som angripits. Varför tror du så många vill vara med? Tips, det är inte för att bli angripna utan att slippa massakreras.

Vill du utrota Ukraina? Skicka mer till de. De kämpar för vår frihet också.

slava Ukraini.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in