2022-04-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Ukraina var mycket nära att gå med i Nato, mer än halvvägs där. Och Ryssland angrep dom mycket för att ta Ukraina innan deras Nato-medlemskap var ett faktum.
Ryssarna säger ju öppet och högljutt, att om Finland/Sverige går med i Nato, så kommer ryssland tvingas .. *harkel* .. "av-nazifiera" här också. Dom vill inte ha Nato som granne, that's it.
Tar vi hit den grannen .. är att spruta bensin på en pyrande härd.

Nato-ansökan = Ryss-angrepp. Stor sannolikhet.
Ej nato-ansökan = Tydligt lägre risk - beroende på vilket land man talar om dock.
Den farligaste tiden är under ansökan, helt rätt. Eftersom ryssvinen inte vill låta andra bestämma själva.
Just därför ställer Nato länder upp med garantier under den tiden.

Det pågår mycket innan det blir officiellt.

Dock är risken över tid mycket högre att stå utanför. Just nu är ett gyllene tillfälle för ansökan.
Citera
2022-04-08, 16:23
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du kämpar verkligen för Ryssland.

Nej. Jag hatar ryssland. Jag vill bara inte att Sverige och Finland ska hamna i rysslands klor.
Titta på Robbinist inlägg så förstår du vad han har att säga också. Samma som mig.

Citat:
Vill du utrota Ukraina?

Nej det vill jag inte. Jag gillar Ukraina, men jag tycker inte vi ska hjälpa Ukraina på bekostnad av vårat eget land. Ska vi hjälpa Ukraina måste det i så fall ske på ett sätt som inte lockar Ryssland till att anfalla oss.
Typ dölja det på något sätt så att ryssarna inte ser att vi hjälper Ukraina.
Citera
2022-04-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Googla på Budapestavtalet så ser du vad ryska löften är värda. Det fanns för övrigt fler krav på Putins lista än att Ukraina inte skulle gå med i Nato. Det kravet riktades för övrigt inte mot Ukraina. Det var ett löfte som Putin ville ha från Nato, ett löfte att inte tillåta Ukraina som medlem om de sökte. Klart som fan att Nato inte ger ett sånt löfte till Ryssland. Putin ville ha ett krig och ställde krav som var omöjliga att uppfylla.

Han vill ockupera hela kusten mot Svarta havet, det har varit en av syftena med kriget. Alla krav fram till dess var bara svepskäl för att dra igång invasionen.

Om Finland går med i Nato så kommer han att vilja ha Gotland och du kommer att stå färdig som en Quisling och räcka honom nycklarna till Visby.

"Han kommer att vilja ha Gotland"
Vafan ska han med Gotland till?
I Ukraina förstår jag att strategiskt läge vid svarta havet spelar in.
Men nu har Krim ex varit ryskt sedan medeltiden och varit autonomt.

Att bara kopiera sin världsbild från SVT :s nyhetssammanfattning på lätt svenska är en sak.
Ukrainare har mördat minst 13000 som de upplever som ryssar och brutit minskavtal mm.
Det har funnits en upprinnelse till det hela.

Zelensky har egenväldigt sökt Nato och EU medlemskap utan folkomröstning.
Han lovade fred med Ryssland när han valdes.
Ingenting den filuren har lovat har han hållit.
Titta på Wikipedia och se hans vallöften.
Han tycks inte ha befolkningen med sig vad SVT än påstår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej. Jag hatar ryssland. Jag vill bara inte att Sverige och Finland ska hamna i rysslands klor.
Titta på Robbinist inlägg så förstår du vad han har att säga också. Samma som mig.

Nej det vill jag inte. Jag gillar Ukraina, men jag tycker inte vi ska hjälpa Ukraina på bekostnad av vårat eget land. Ska vi hjälpa Ukraina måste det i så fall ske på ett sätt som inte lockar Ryssland till att anfalla oss.
Typ dölja det på något sätt så att ryssarna inte ser att vi hjälper Ukraina.
Du resonerar så att det stöder ryssarna.

Kolla vad tex polen anser. Vill de gå ur Nato eller vara kvar? De är jätteglada att ha Nato i ryggen. De vet vad insatsen är. De gör allt för att slippa ryssarna. Jag tror att Nato får hålla tillbaka polen så de inte går in av ren ilska.

Det går inte bara att böja sig, det enda ryssarna fattar är att stå upp mot dem. Det är bra för Ukraina att se stödet, det är bra för de som stödjer att det är många och det är bra att ryssarna ser att det är många mot dem.
Citera
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Linus Hagström professor ifrågasätter det identitetspolitiska argumentet för Nato till förmån till en verklighetsbaserad analys. Hans forskning visar att "det är särskilt vanligt att Natomotståndare förlöjligas och misstänkliggörs. I sociala medier handlar debatten knappt alls om sakfrågan utan utgörs huvudsakligen av personangrepp". Likaså här tyvärr.

Menar du att svenska Natoförespråkare inte har förlöjligats och misstänkliggjorts? I Finland har Nato-anhängare regelmässigt kallats föga smickrande ting i kolumner, på forum och i kommentarstrådar. De anses vara drabbade av NATO-kiima, ordagrant NATO-brunst, och kallas NATO-kiimaisia eller NATO-brunstiga. Du kan söka på Google och notera hur högfrekventa dessa förtjusande benämningar är ...

Eller kanske hur högfrekventa de har varit. De senaste månaderna har svängningen i opinionen varit närmast total. Och de typer som fortfarande håller fast vid neutralitetslinjen vet att de nu är i minoritet - de aktar sig jävligt noga för att håna motståndarlägret för NATO-brunst.
Citera
Medlem
Citat:
Den farligaste tiden är under ansökan, helt rätt. Eftersom ryssvinen inte vill låta andra bestämma själva.
Just därför ställer Nato länder upp med garantier under den tiden.

Det pågår mycket innan det blir officiellt.

Dock är risken över tid mycket högre att stå utanför. Just nu är ett gyllene tillfälle för ansökan.
Mm, jag vet inte ja. Ukraina fick inga såna garantier. Och vad för garantier kan Nato ge, när kärnvapen i sig självt är den farligaste fienden, alltså stor-krig WWIII är vad alla inkl Nato måste undvika. Svårt att ge garantier då. Jag vet inte ja ..

Risken över tid, mja .. det är svårt att sia om, tycker jag. Ukraina var en del av det 'stor-ryssland' som ryssarna nu tycks vilja återskapa. Språket och kulturen i Ukraina är ryskt. Allt ryssarna gör och säger tyder på att det är det dom är ute efter, samt att hålla nato borta.

Jag tror inte dom är på något slags världserövrings-tåg, á la mentalsjukt storhetsvansinne. Jag tror dom är ute efter att återta mycket av det gamla ryssland, och skandinaviska länderna ingick aldrig i det. Så jag ser väldigt låg risk där. Jag tror Ryssland kommer nöja sig med att ha Sverige/Finland som en gräns-zon mellan öst o väst, där både Sverige och Finland förvisso är tydligt mer väst-lojala än öst. Och så har det varit i .. ja hur länge .. 100 år? Det är inget problem för ryssarna, tror jag.

Om Nato däremot bygger bo på direkt på den frontlinjen, DÅ kommer det definitivt bli till ett stort problem för ryssarna. Då tror jag dom kommer hit, i sinom tid. Och gör dom det, då kommer Sverige brinna - oavsett vi är med i Nato eller inte.
Senast redigerad av Robbinist 2022-04-08 kl. 16:41.
Citera
2022-04-08, 16:34
Medlem
svartsoppas avatar
Citat:
Läs på. Nato har inte startat nåt krig baserat på artikel 5.
Att enstaka länder deltar är en annan sak. I fd Jugoslavien beslutade fn att delta och bad då Nato om att administrera det.
Att enstaka Natoländerna deltar i vissa sammanhang har inget med Nato att göra.

Att blanda ihop Nato och usa är en medveten strategi baserad på kremls retorik.

Du har rätt! USA:s iver ska ju inte kasta smuts på NATO. Vet inte vilka styrkor som tog första position i det galna arab/kristna/muslim-kriget om olja. Levde med ett Amerikanskt förband från Desert storm under en tid. Allt de såg under en tour var sand, oljebrand och varandra. Dvs det finns en Hollywoodfilm som visar delar av ämnet och de som var på riktigt hatade varje dag på riktigt.
Citera
2022-04-08, 16:39
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Du resonerar så att det stöder ryssarna

Nej. Att lyssna på Ryssarna gör man inte för att stödja dem, utan man lyssnar på Ryssarna för att inte få Ryssarna över oss.
Tänk på att Ryssland är 38x så stora som oss. De har 38x så stor befolkning som oss och kan lätt mobilisera världens största militärmakt om de vill. Plus att de har kärnvapen.

Är på riktigt rädd för Ryssland, och därför tycker jag man ska lyda Ryssland. Det är bra att lyda dem som är större och starkare än en själv.
Allt annat vore ju självmord.

Du verkar ju vilja att Sverige och Finland ska begå självmord genom att kaxa sig mot Ryssland och gå med i NATO emot Rysslands vilja, trots att Ryssland inte vill ha NATO inpå skinnet.

Givetvis måste allt ställas till rätta efteråt, så givetvis ska Ryssland dras inför ICC, och få sota för sina krigsbrott och orättfärdiga invasioner.
När det är gjort, kan orättfärdiga avtal m.m. som slutits med Ryssland rivas upp när Putin sitter i ICC-fängelse på livstid.
Sedan kan NATO och det mesta inom försvaret avvecklas helt för då är våran enda fiende utrotad.
Citera
2022-04-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Mm, jag vet inte ja. Ukraina fick inga såna garantier. Och vad för garantier kan Nato ge, när kärnvapen i sig självt är den farligaste fienden, alltså stor-krig WWIII är vad alla inkl Nato måste undvika. Svårt att ge garantier då. Jag vet inte ja ..

Risken över tid, mja .. det är svårt att sia om, tycker jag. Ukraina var en del av det 'stor-ryssland' som ryssarna nu tycks vilja återskapa. Allt dom gör och säger tyder på att det är det dom är ute efter, samt att hålla nato borta. Jag tror inte dom är på något slags världserövrings-tåg. Jag tror dom är ute efter att återta mycket av det gamla ryssland, och skandinaviska länderna ingick aldrig i det. Så jag ser väldigt låg risk där. Jag tror Ryssland kommer nöja sig med att ha Sverige/Finland som en gräns-zon mellan öst o väst, där både Sverige och Finaland förvisso är tydligt mer väst-lojala än öst. Så har det varit i .. ja hur länge .. 100 år? Det är inget stort problem för ryssarna, tror jag.

Om Nato däremot bygger på direkt på den frontlinjen, då kommer det definitivt bli till ett stort problem för ryssarna. Då tror jag dom kommer hit, i sinom tid.
Nu är det olika för Ukraina och Sverige resp Finland. Vi har fått garantier av Nato. Stod i tidningen igår. Vad regeringarna har fått är ju hemligt,
Ukraina fick aldrig nåt löfte innan varken Nato eller eu ansökan.

Finland ligger ju direkt i riskzon. Baltikum och polen likaså men de är ju skyddade av Nato. Så långt det går. Nato är totalt överlägsna ryssarna på alla plan.

Sverige är ju intressant som skydd och att förhindra Nato trupp i så fall. Och skydd av Östersjön. Så jo vi ligger illa till.
Citera
2022-04-08, 16:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det går ju inte att säga om försvaret hjälpt Sverige att inte bli indraget i krig, så så långt skulle jag inte gå. Men jag anser nog att Sverige inte behöver ett så stort försvar som 2% av BNP. Tanken är absurd att Ryssland skulle invadera Sverige.
Tanken att Ryssland skulle invadera Ukraina var absurd.
Citera
2022-04-08, 16:51
Medlem
Citat:
Jösses…
Du kämpar verkligen för Ryssland.
Finns inget Natoland som angripits. Varför tror du så många vill vara med? Tips, det är inte för att bli angripna utan att slippa massakreras.

Vill du utrota Ukraina? Skicka mer till de. De kämpar för vår frihet också.

slava Ukraini.
Jag befann mig på Cypern när invasionen från ett annat Natoland bombade vårt hotell.
Citera
2022-04-08, 16:53
Medlem
Gör vi det så är vi förståndshandikappade och får leva i fattigdom resten av våra liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in