Citat:
Varför jag skrev matematik och engelska är för att Greta sagt att hon är särskilt intresserad av dessa två ämnen!Absolut, men har ändå svårt att tro att Greta skulle kunna bli antagen till och följa matteundervisning på högskolenivå, utan gymnasiekompetens. Om Inspiratoeren hade gissat på engelska kunde jag ha ”köpt” det.
Men matematik, utan att tidigare ha studerat derivata, integraler och trigonometri (och allt vad det heter) som de läser under de avslutande terminerna på de naturvetenskapliga och tekniska programmen, njaaa …
Det är förstås mycket möjligt att hon har skaffat sig kompetensen på eget håll, kanske hemma vid datorn. Men i vilket fall som helst undrar man varför hon tar på sig så mycket.
Räcker det inte att ”rädda klimatet” nu plötsligt? Längtar hon efter en utmattningsdepression? Tro mig, det är inget att sukta efter.
Men matematik, utan att tidigare ha studerat derivata, integraler och trigonometri (och allt vad det heter) som de läser under de avslutande terminerna på de naturvetenskapliga och tekniska programmen, njaaa …
Det är förstås mycket möjligt att hon har skaffat sig kompetensen på eget håll, kanske hemma vid datorn. Men i vilket fall som helst undrar man varför hon tar på sig så mycket.
Räcker det inte att ”rädda klimatet” nu plötsligt? Längtar hon efter en utmattningsdepression? Tro mig, det är inget att sukta efter.
Om Greta nu läser enstaka kurser på högskolan, vilket sägs vara det vanliga på det spetsgymnasium som hon nu går på, kan det därför handla om dessa två ämnen.
Givetvis kan det även handla om något helt annat. Då kan det vara fråga om astronomi, som Greta alltid varit mycket intresserad av! Det kan även då handla om förhandlingsteknik.
Greta har avslöjat att hon håller på en hel del med rollspel i sin utbildning, där hon i rollspelen deltar i internationella förhandlingar, som ett lands representant.
Det är fullt möjligt att hon här är med på ett hörn i UD:s ettåriga diplomatutbildning för nya diplomater. En av hennes stiftelse:s styrelsemedlemmar är högre chef just för UD:s internutbildningar.