Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-17, 21:13
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jo, jag ser exakt vilka vrden som r "runt hrnet". Och av den anledningen stller jag mig djupt kritisk till vrderingen. Du kan hna mig bst du vill med att jag anvnder P/E tal som vrderingsmtt, men du kan anvnda vad du vill. Price sales 20x r ju inte heller skitsexigt, lyckas du hitta ngot mtt dr Tesla r billigt s fr du grna gra det.

Interna mail ifrn Tesla sger att bilen de sljer till endast anstllda som tar sig 270 miles har 4680 batterier. Specsen r helt inline med 2170 bortsett frn att bilen r betydligt lttare pga front + rear casting. Att bilen efter dessa fina viktbesparingar fortfarande inte tar sig fler miles/gallon sger 1 sak, och det kan du lista ut sjlv.

Men du fr grna upplysa mig om vilka vrden som befinner sig runt hrnet som marknaden inte har prisat in. Att fabrikerna de hypat i 2 r som redan r 9 mnader sena brjar leverera bilar knns ju inte som ngon jttegmt vrde.

"Ja att du inte ser innovationen som sker betyder vl inte jttemycket kanske? "
Hr fr du mer n grna lista upp de innovationer som detta 1000 Miljarder dollar bolag har gjort senaste 5 ren. Tror inte du kollar p det med ett nyktert ga utan sitter bara och cirkle jerkar med sekten till Steven mark ryan videos.

Du vet vl att det strukturella batteri-packet med 4680-celler r betydligt mycket mindre p den nya modellen? Men du drar slutsatsen att de nya cellerna r mindre effektiva?

Till skilnad frn TeslaQ som sitter och tvlar om vem som lider mest av Dunning Kruger effekten s kan jag rkna sjlv p potentiella vrden. Jag behver inte ens ta med robo-taxi i min kalkyl fr att frsvara Teslas vrdering, det skter vinstmarginaler och tillvxt helt sjlv. Men brjar man rkna p vad varje producerad robo-taxi drar in i intkter varje r, jmfrt med vinsten p frsljningen av en model Y, s r r vi p rent skrattretande niver. ven om man bedmmer att oddsen bara r 5% att Tesla lser FSD inom en 5-rs period s r dagens vrdering ljlig.

Det r svrt att hlla sig frn att hckla ngon som inte kan uppskatta Teslas innovation av produktion. Jag stller mig skeptisk till din kompetens, och inte Teslas, fr de har i motsats till dig bevisat sig sjlva.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-04-17 kl. 21:53.
Citera
2022-04-17, 21:47
Medlem
Nu ska jag gra alla hr en tjnst, bjrnar som tjurar.

Detta r en ngra minuter lng video om varfr Elon aldrig lyckats frutsp nr FSD blir klart, frn Elons mun:

https://youtu.be/cdZZpaB2kDM?t=86 (Inte hundra p hur lng, men, kortare n 9 minuter.)

Till bjrnarna som inte vill spendera mer n minsta mjliga tid fr att lra er ngot nytt.

TL;DW: https://youtu.be/ACc5-HxzixU?t=53 (Runt tv minuter. Frn eran mest lskade mnniska i vrldens mun (men med Elons ord).)

Gvan till tjurarna r vi kanske slipper hra detta eviga gnll om FSD.
Senast redigerad av Klugge 2022-04-17 kl. 21:50.
Citera
2022-04-17, 22:14
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge

Detta r en ngra minuter lng video om varfr Elon aldrig lyckats frutsp nr FSD blir klart, frn Elons mun:

https://youtu.be/cdZZpaB2kDM?t=86 (Inte hundra p hur lng, men, kortare n 9 minuter.)

Till bjrnarna som inte vill spendera mer n minsta mjliga tid fr att lra er ngot nytt.

TL;DW: https://youtu.be/ACc5-HxzixU?t=53 (Runt tv minuter. Frn eran mest lskade mnniska i vrldens mun (men med Elons ord).)

Fint initiativ, men jag tror aldrig vi slipper bjrnarnas gnll. Fr nr Teslas framsteg motbevisat det som gnlls om idag s finns det alltid en ny grupp bjrnar som tar vid. Och de tycks alltid ha lgre begvning n sina fregngare.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-04-17 kl. 22:41.
Citera
2022-04-18, 07:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Fint initiativ, men jag tror aldrig vi slipper bjrnarnas gnll. Fr nr Teslas framsteg motbevisat det som gnlls om idag s finns det alltid en ny grupp bjrnar som tar vid. Och de tycks alltid ha lgre begvning n sina fregngare.
Den hr trden har helt sprat ur. Tesla-trollen hoppar p de skribenter som har annan sikt, personligen.

Musk har flera gnger lovar att Tesla skall bli sjlvkrande. Det har grovt misslyckats.

Citat:
Elon Musk Promises Full Self-Driving 'Next Year' For The Ninth Year In A Row

Maybe we should make the annual Elon Predicts FSD a gift-giving holiday?
https://jalopnik.com/elon-musk-promi...-th-1848432496
Senast redigerad av wwr 2022-04-18 kl. 07:11.
Citera
2022-04-18, 07:31
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:

Kra mr. Mongo.

Det r sklart p grund av att det krvs lgre och lgre begvning fr att inse att vrderingen av Tesla r mycket grovt verskattat.
Till slut kommer ven du att inse detta.
Citera
2022-04-18, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge

Och med detta i bakhuvudet gr han nd ut p sitt TED talk och ter igen lovar FSD i r?

Anledningen till att alla tror att Tesla ligger lngt fram r fr att deras vd som begtt diverse financial frauds fortstter att st och lova saker han vet inte kommer hnda.

VDar p andra bolag som jobbar med LVL4+ AV som inte har ett enda intervention p flera 100 mil i snitt lovar ingenting d de vet att den sista 0.1% av FSD r betydligt svrare n de frsta 99.9%. Och tesla har inte uppntt de frras 99% n
Citera
2022-04-18, 10:12
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den hr trden har helt sprat ur. Tesla-trollen hoppar p de skribenter som har annan sikt, personligen.

Musk har flera gnger lovar att Tesla skall bli sjlvkrande. Det har grovt misslyckats.

https://jalopnik.com/elon-musk-promi...-th-1848432496

Nr man talar om trollen.
Vem har hoppat p en skribent personligen nu d?
Ja oj vad det har misslyckats nu nr de till och med planerat en ny modell som r dedikerad robo-taxi. Vore ju dumt om man inte redan ser att L5 ligger inom rckhll.
Citera
2022-04-18, 10:41
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Och med detta i bakhuvudet gr han nd ut p sitt TED talk och ter igen lovar FSD i r?

Anledningen till att alla tror att Tesla ligger lngt fram r fr att deras vd som begtt diverse financial frauds fortstter att st och lova saker han vet inte kommer hnda.

VDar p andra bolag som jobbar med LVL4+ AV som inte har ett enda intervention p flera 100 mil i snitt lovar ingenting d de vet att den sista 0.1% av FSD r betydligt svrare n de frsta 99.9%. Och tesla har inte uppntt de frras 99% n

Klugge var lite naiv som trodde att bjrnarna faktiskt var intellektuellt rliga i sin kritik. Skall bli lite intressant och se vad du skall hitta p att mala vidare p nr det r officiellt att 4680 cellerna r vsentligt mycket effektivare n 2170, och att Tesla r frst med riktig FSD som krver att man kncker real world A.I. Har du ngon sn dr lista dr du ftt stryka ver "Tesla kommer aldrig lyckas producera 500k bilar/r", "Tesla gr inte med vinst", "Tesla r beroende av bidrag i form av utslppsrtter" och "Tesla tillverkar inte sina egna batteri-celler"?

Snart terstr vl ett evigt gnll p att Optimus blir frsenad och att den aldrig kommer kunna erstta mnniskors arbete.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-04-18 kl. 11:14.
Citera
2022-04-18, 11:19
Medlem
Citat:
Klugge var lite naiv som trodde att bjrnarna faktiskt var intellektuellt rliga i sin kritik. Skall bli lite intressant och se vad du skall hitta p att mala vidare p nr det r officiellt att 4680 cellerna r vsentligt mycket effektivare n 2170, och att Tesla r frst med riktig FSD som krver att man kncker real world A.I. Har du ngon sn dr lista dr du ftt stryka ver "Tesla kommer aldrig lyckas producera 500k bilar/r", "Tesla gr inte med vinst", "Tesla r beroende av bidrag i form av utslppsrtter" och "Tesla tillverkar inte sina egna batteri-celler".

Snart terstr vl ett evigt gnll p att Optimus blir frsenad och att den aldrig kommer kunna erstta mnniskors arbete.

Har aldrig psttt att Tesla inte kommer producera 500k bilar per r, inte heller att de inte kommer g med vinst. De kommer skert komma upp i typ 3m bilar / r i sin peak. Har bara ppekat bristen p vinst ifrn deras amerikanska verksamhet och hur Kina drar lejonparten av produktion och vinst.

Det r du som kastar ur dig absurda pstenden som du aldrig str till svars fr. Se bara detta inlgg.

NR det visar sig att 4680 r betydligt bttre n 2170

NR tesla blir frst med riktig FSD

NR tesla kncker real world AI

Det r vl bara att acceptera att bjrnarna haft rtt om bde FSD och 4680 hittills? FSD har lovats varje r sedan 2017 och du sitter nd hr och pstr att det r en bragd att de kommit shr lngt. 4680 skulle enligt battery day ha 54% hgre rckvidd n konkurrerande batteri och de skulle producera 100ghw inhouse 2022. Du r bara fr trngsynt fr att inse att Tesla aldrig levererar p ngot frutom saker kopplade till just bilindustrin, jag r helt sker p att de kommer vxa fint kommande r. Men alla absurda pstenden musk gjort kring optimus, fsd, batterier med 54% hgre rckvidd n 2170 r bara moroten han placerar framfr sektens ansikte fr att ge tron om att de innoverar snabbare n alla andra
Citera
2022-04-18, 11:34
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Har aldrig psttt att Tesla inte kommer producera 500k bilar per r, inte heller att de inte kommer g med vinst. De kommer skert komma upp i typ 3m bilar / r i sin peak. Har bara ppekat bristen p vinst ifrn deras amerikanska verksamhet och hur Kina drar lejonparten av produktion och vinst.

Det r du som kastar ur dig absurda pstenden som du aldrig str till svars fr. Se bara detta inlgg.

NR det visar sig att 4680 r betydligt bttre n 2170

NR tesla blir frst med riktig FSD

NR tesla kncker real world AI

Det r vl bara att acceptera att bjrnarna haft rtt om bde FSD och 4680 hittills? FSD har lovats varje r sedan 2017 och du sitter nd hr och pstr att det r en bragd att de kommit shr lngt. 4680 skulle enligt battery day ha 54% hgre rckvidd n konkurrerande batteri och de skulle producera 100ghw inhouse 2022. Du r bara fr trngsynt fr att inse att Tesla aldrig levererar p ngot frutom saker kopplade till just bilindustrin, jag r helt sker p att de kommer vxa fint kommande r. Men alla absurda pstenden musk gjort kring optimus, fsd, batterier med 54% hgre rckvidd n 2170 r bara moroten han placerar framfr sektens ansikte fr att ge tron om att de innoverar snabbare n alla andra

"Det r du som kastar ur dig absurda pstenden som du aldrig str till svars fr. Se bara detta inlgg."
Tycker man det r absurda pstenden nr det handlar om saker som redan gr att observera s r man ganska djupt ner i TeslaQ-hlet.

Nr man pstr att andra aktrer ligger fre tesla i den utvecklingen s har man inte bara fel, man visar att man inte begriper tekniken. Nn gng kommer Elon f rtt, och bjrnarna kommer d ha fel. Elon har inte bara sagt att han haft fel utan dessutom frklarat varfr. De som inte frstr vad han sger kommer fortstta ha fel och r inte av den typen som brukar ha rtt om saker mer n av ren slump. De begriper inte s mycket om tekniken och att sjlva ramverket som FSD bygger p idag tillter det att vertrffa en mnniskas frmga. Dr i ligger hela skillnaden mellan hur Elon haft fel och hur bjrnarna har fel nu. Med det sagt tar jag inte fr givet att FSD blir L5 i r, men att det nu r uppenbart att det kommer ske flera r fre ngon konkurrent.

Man fr frsts ha sikten att konkurrenter ligger fre Tesla, men inte utan att jag samtidigt frstr hur okunnig man r om man gr det pstendet.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-04-18 kl. 11:39.
Citera
2022-04-18, 19:01
Medlem
Citat:
"Det r du som kastar ur dig absurda pstenden som du aldrig str till svars fr. Se bara detta inlgg."
Tycker man det r absurda pstenden nr det handlar om saker som redan gr att observera s r man ganska djupt ner i TeslaQ-hlet.

Du fr grna upplysa mig om hur du observerar ett 4680 bil med 54% hgre rckvidd n en 2170 bil med samma batteristorlek. teslaQ tror att Tesla kommer g i konkurs, drav Q:et. jag r bara skeptisk till vad som lovas och hur vrderingen ser ut.
Citera
2022-04-18, 20:16
Medlem
wwrs avatar
TSLAQ psts producera 350 bilar i veckan i Berlin. Men ingen vet nog skert. Bedrvligt dlig information frn fretaget.
Citat:
Tesla Giga Berlin is now producing 350 Model Ys per week, aims to ramp up to 1,000 this month, report says
https://electrek.co/2022/04/18/tesla...amp-up-report/
Senast redigerad av wwr 2022-04-18 kl. 20:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in