Citat:
Ursprungligen postat av
NegerStryparen
Och under gårdagen så hotade Ryssland UK explicit med konsekvenser, dvs vedergällning (krig) för att UK skickat vapen till Ukraina. Ett mycket konstigt resonemang. Då kan väl Putin hota sitt eget land för det är Ryssland som från första början har utrustat Ukraina med vapen ?
Putin och Lavrov har dessutom gjort ett allvarligt misstag genom att starta ett "krig" dvs "special operation" utan någon direkt krigsförklaring innan. Om man ska spela rättvist från början så skickar man en diplomatisk not att länderna befinner sig nu i krig.
Ukraina kan å sin sida att eftersom det inte är ett krig så kan de bara avrätta krigsfångade ryska soldater. De är ju ändå bara lagbrytare då som låtsas vara soldater typ.
I och med att Putin inte deklarerat regelrätt krig så är inte Ukraina bunden att följa krigslagarna.
Putin har bara deklarerat en "special operation".
Finns en intervju med Azovs ledare där han försvarar hakkorset att det finns bland annat i Indien och kallas solkorset eller ibland solhjulet sedan flera 1000 år tillbaka. Och finns i bägge formerna spegelvänt och icke-spegelvänt.
Om Ukraina skulle kunna få upp en del flyg så kan de slå ut de ryska ställningarna.
Där de ryska soldaterna håller till är mest ödemark där i Donbass. Inte konstigt att de kan avancera där rätt så lätt ? 98 % av de ryska granaterna träffar ändå inget värdefullt typ...
Ryssarna har dock inga bra positioner att försvara precis. Det har däremot Ukraina hela tiden, en liten grusås kan bli mycket värdefull.
Vet dock inte om USA har hunnit sått så mycket arealer med spannmål ännu, men det är dags nu i så fall. Tydligen vill USAs bönder hellre odla tex majs och sojabönor eftersom de har ett bättre pris och en större skörd per hektar.
Kanada kan också odla vissa sorter med spannmål.
Trots detta så enligt satellitbilder så har man börjat så utsädet i Ryssland och Ukraina mfl av dessa länder. Så det är väl något som är positivt mitt i eländet..
Ryssland kan lika gärna ramla tillbaks i medeltiden, det är där de hör hemma, typ...
Du är mer än lovligt naiv som tror på sagan om solkorset från Indien 😉
Det finns fascistiska falanger såväl I Ryssland som I Ukraina. Det bottnar I ultranationalistiska strömningar I båda länderna.
Naiva svenskar tror att Ukraina är en etablerad västlig demokrati.
Jag fick upp ögonen på detta när jag forskade I fakta om det 8 år långa inbördeskriget I östra Ukraina.Enligt officiella FN rapporter begick ukrainsk milis krigsbrott mot egen befolkning.
Nuvarande krig är bara en eskalerad fortsättning med Ryssland som angripare.
Jag kan inte bedöma om det går bra för ryssen eller ej. Tittar bara på kartorna som publiceras I Västmedia och då ser det ut som om de avancerar I öst och syd.
När det gäller spannmålssektorn mm I Ryssland/Ukraina har FN mfl internationella organisationer konstaterat att krisen till viss del redan är och kommer definitivt att vara ett faktum längre fram. Effekterna kommer att bli svält på många platser I världen.