Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-27, 11:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Ryssland
https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...equipment.html

Ukraina
https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...ukrainian.html
Kollade dina länkar och de uppger bara förstörd krigsmateriel. Inte manskap.
Dessutom är detta inte en officiell källa. Säte i Nederländerna och vinklade mot Väst.
Dina gissningar är bara killgissning.
Citera
2022-04-27, 11:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Och under gårdagen så hotade Ryssland UK explicit med konsekvenser, dvs vedergällning (krig) för att UK skickat vapen till Ukraina. Ett mycket konstigt resonemang. Då kan väl Putin hota sitt eget land för det är Ryssland som från första början har utrustat Ukraina med vapen ?
Putin och Lavrov har dessutom gjort ett allvarligt misstag genom att starta ett "krig" dvs "special operation" utan någon direkt krigsförklaring innan. Om man ska spela rättvist från början så skickar man en diplomatisk not att länderna befinner sig nu i krig.

Ukraina kan å sin sida att eftersom det inte är ett krig så kan de bara avrätta krigsfångade ryska soldater. De är ju ändå bara lagbrytare då som låtsas vara soldater typ.

I och med att Putin inte deklarerat regelrätt krig så är inte Ukraina bunden att följa krigslagarna.
Putin har bara deklarerat en "special operation".

Finns en intervju med Azovs ledare där han försvarar hakkorset att det finns bland annat i Indien och kallas solkorset eller ibland solhjulet sedan flera 1000 år tillbaka. Och finns i bägge formerna spegelvänt och icke-spegelvänt.

Om Ukraina skulle kunna få upp en del flyg så kan de slå ut de ryska ställningarna.
Där de ryska soldaterna håller till är mest ödemark där i Donbass. Inte konstigt att de kan avancera där rätt så lätt ? 98 % av de ryska granaterna träffar ändå inget värdefullt typ...

Ryssarna har dock inga bra positioner att försvara precis. Det har däremot Ukraina hela tiden, en liten grusås kan bli mycket värdefull.

Vet dock inte om USA har hunnit sått så mycket arealer med spannmål ännu, men det är dags nu i så fall. Tydligen vill USAs bönder hellre odla tex majs och sojabönor eftersom de har ett bättre pris och en större skörd per hektar.
Kanada kan också odla vissa sorter med spannmål.
Trots detta så enligt satellitbilder så har man börjat så utsädet i Ryssland och Ukraina mfl av dessa länder. Så det är väl något som är positivt mitt i eländet..

Ryssland kan lika gärna ramla tillbaks i medeltiden, det är där de hör hemma, typ...
Du är mer än lovligt naiv som tror på sagan om solkorset från Indien 😉
Det finns fascistiska falanger såväl I Ryssland som I Ukraina. Det bottnar I ultranationalistiska strömningar I båda länderna.
Naiva svenskar tror att Ukraina är en etablerad västlig demokrati.
Jag fick upp ögonen på detta när jag forskade I fakta om det 8 år långa inbördeskriget I östra Ukraina.Enligt officiella FN rapporter begick ukrainsk milis krigsbrott mot egen befolkning.
Nuvarande krig är bara en eskalerad fortsättning med Ryssland som angripare.
Jag kan inte bedöma om det går bra för ryssen eller ej. Tittar bara på kartorna som publiceras I Västmedia och då ser det ut som om de avancerar I öst och syd.
När det gäller spannmålssektorn mm I Ryssland/Ukraina har FN mfl internationella organisationer konstaterat att krisen till viss del redan är och kommer definitivt att vara ett faktum längre fram. Effekterna kommer att bli svält på många platser I världen.
Citera
2022-04-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Det tror jag på om jag skulle se det själv. Så bra precision kan man nog inte uppnå utan att kalibrera in instrumenten ock haubitsen. Haubitsar är kortpipiga kanoner, och har därmed lite sämre precision än en kanon med pipa i full längd.
På 40 km skottvidd så betyder det att projektilen i genomsnitt färdas i nästan 60-70 km genom luftlagrena. Både lufttryck och fuktighet spelar roll för långa skottvidder.

m982 excalibur har 4 meters precision, så jag hade ju fel om 2 meter menmen...

https://en.wikipedia.org/wiki/M982_Excalibur
kanada och usa har skickat dessa
Senast redigerad av DrillBitTTT 2022-04-27 kl. 14:12.
Citera
2022-04-27, 14:11
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Tragiskt att läsa alla efterblivna som svarar i tråden som verkar totalt ha missat vad Rysslands end-game är. De har aldrig sagt att de vill ta över Ukraina eller andra länder som ni svamlar om, Zelensky-regimen ska få stanna så länge de inte går för långt. Deras mål är att slå ut allt militärt som i framtiden kan skada deras regioner i öst och att göra slut på nazistfraktionerna i Ukrainska armén.

Jaha, herr bf.
Så krigandet runt Kiev, med tillhörande grova krigsbrott och nedskitna lägenheter,
var bara en skenmanöver lika smart som Hästen från Troja...

En sak är putlers små apologeter lika på, ni är f-n i mig efterblivna allihop.
Citera
2022-04-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jaha, herr bf.
Så krigandet runt Kiev, med tillhörande grova krigsbrott och nedskitna lägenheter,

Nja - Faktum är att det finns flera militära bedömare i USA som gjort den tolkningen.

Vi recenserar inte en match mellan Hammarby och IFK Göteborg i den här tråden. Frågan handlar om försökt till realistiska tolkningar.
Citera
2022-04-27, 15:00
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nja - Faktum är att det finns flera militära bedömare i USA som gjort den tolkningen.

Vi recenserar inte en match mellan Hammarby och IFK Göteborg i den här tråden. Frågan handlar om försökt till realistiska tolkningar.

Skojar du?

Jag har inte sett en enda seriös militär bedömmare som gjort den analysen.
Citera
2022-04-27, 15:13
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Kollade dina länkar och de uppger bara förstörd krigsmateriel. Inte manskap.
Dessutom är detta inte en officiell källa. Säte i Nederländerna och vinklade mot Väst.
Dina gissningar är bara killgissning.

Officiell källa? Man kan varken lita på Rysslands eller Ukrainas officiella siffror, då återstår bara "oberoende" siffror. Om inte ens bilder på varje förstört fordon duger, då finns det inga bevis i världen som räcker, så då är det ingen idé att diskutera det.
Citera
2022-04-27, 17:05
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Jaha, herr bf.

Krigsbrott är rena påhitt, om det är nån som gör sig skyldig till det så är det de ukrainska soldaterna, det finns det bevis på, har själv sett filmer.
Dags att vakna gubben och inse att västmedia ljuger om nästan allt.
Citera
2022-04-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Officiell källa? Man kan varken lita på Rysslands eller Ukrainas officiella siffror, då återstår bara "oberoende" siffror. Om inte ens bilder på varje förstört fordon duger, då finns det inga bevis i världen som räcker, så då är det ingen idé att diskutera det.

Problemet är att både Ukrainas och Rysslands krigsmakter delvis använder sig av samma materiel. Ett utbränt stridsfordon kan alltså vara ryskt eller ukrainskt i många fall.
Citera
2022-04-27, 17:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Skojar du?

Jag har inte sett en enda seriös militär bedömmare som gjort den analysen.

Kan du säga namnet på en enda "prorysk" militär bedömmare som du tycker är seriös? Annars har du ett problem.
Citera
2022-04-27, 17:29
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Krigsbrott är rena påhitt, om det är nån som gör sig skyldig till det så är det de ukrainska soldaterna, det finns det bevis på, har själv sett filmer.
Dags att vakna gubben och inse att västmedia ljuger om nästan allt.

Att du "sett filmer" är lika intressant som att fråga katten.
Citera
2022-04-27, 17:39
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Att du "sett filmer" är lika intressant som att fråga katten.

Vart vill du komma? Vilken katt? Om du inte har något alls att komma med så varför ens svara? Förstår att det kan vara lite omtumlande att inse att man blivit ljugen för under hela livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in