Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-10, 22:16
Medlem
seranoskinkans avatar
läste på artikeln nedan
https://www.dn.se/ekonomi/allt-du-vi...natos-ekonomi/
att nato medlemskapet inte var såpas dyrt till min förvåning. Blev faktist genuint positivt överraskad över att det endast rörde sig om några hundra miljoner i året. ÄNDA TILLS lag läste

"så länge det inte är en artikel 5-insats där medlemmarna måste delta – frivilligt att delta. Medlemmarna bidrar då med så mycket trupper, fordon eller materiel de vill och det finansieras av dem själva."

Och då kände jag... OJNEJ... vi alla vet vart detta kommer att leda... Sossarna vill spränga statsbudgjeten genom att skicka iväg våran mat och skattemedel ner till mellanöstern istället. (eller något annat land som för krig)... Hur mycket tror ni Regeringen kommer att fjäska till nato (antag att sverige går med). Med Eu är vi ju dom störtsta rövslickarna genom tiderna, tror ni det kommer att vara samma med nato (jämförelsevis med andra länders doneringar).

Vad tror ni? Delar ni min frustration/oro?
känns spontant som att vi kommer att bli bedragna på affären om vi går med. Summorna känns väldigt små, och känns som det är ett sätt att lura in länder i organisationen.
Citera
2022-05-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
läste på artikeln nedan
att nato medlemskapet inte var såpas dyrt till min förvåning. Blev faktist genuint positivt överraskad över att det endast rörde sig om några hundra miljoner i året. ÄNDA TILLS lag läste

"så länge det inte är en artikel 5-insats där medlemmarna måste delta – frivilligt att delta. Medlemmarna bidrar då med så mycket trupper, fordon eller materiel de vill och det finansieras av dem själva."

Och då kände jag... OJNEJ... vi alla vet vart detta kommer att leda... Sossarna vill spränga statsbudgjeten genom att skicka iväg våran mat och skattemedel ner till mellanöstern istället. (eller något annat land som för krig)... Hur mycket tror ni Regeringen kommer att fjäska till nato (antag att sverige går med). Med Eu är vi ju dom störtsta rövslickarna genom tiderna, tror ni det kommer att vara samma med nato (jämförelsevis med andra länders doneringar).

känns spontant som att vi kommer att bli bedragna på affären om vi går med. Summorna känns väldigt små, och känns som det är ett sätt att lura in länder i organisationen.

Artikel 5 har bara åberopats en gång i Natos historia och då rörde det sig om patrullering av luftrum efter 11:e september.
I övrigt har det ej heller varit särskilt många Nato insatser, Afghanistan insatsen och Kosovo var ju redan Sverige inblandade i även fast vi inte är medlemmar.
Så det är inget som säger att vi skulle bli inblandade i fler eller mer omfattande insatser bara för att vi går med i Nato.
Citera
2022-05-10, 22:29
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Artikel 5 har bara åberopats en gång i Natos historia och då rörde det sig om patrullering av luftrum efter 11:e september.
I övrigt har det ej heller varit särskilt många Nato insatser, Afghanistan insatsen och Kosovo var ju redan Sverige inblandade i även fast vi inte är medlemmar.
Så det är inget som säger att vi skulle bli inblandade i fler eller mer omfattande insatser bara för att vi går med i Nato.
jahopp, trodde nato hitta på mera grejjer i världen, fan vilken onödig organisation. ska vi verkligen betala för sån skit. Som att betala för elekronikförsäkring på elgiganten.
Citera
2022-05-10, 23:06
Medlem
Citat:
jahopp, trodde nato hitta på mera grejjer i världen, fan vilken onödig organisation. ska vi verkligen betala för sån skit. Som att betala för elekronikförsäkring på elgiganten.

Sluta dra massa slutsatser när du uppenbarligen inte vet något om det.
Citera
2022-05-10, 23:07
Medlem
Citat:

Natos uppgift är att försvara dess medlemmar, vilket tycks fungera väldigt bra då någon Nato medlem aldrig blivit militärt angripen.

Den värdelösa elektronikförsäkringen från elgiganten har vi redan. Detta då vi har ett partnerskap med Nato men är inte medlemmar, vilket därför inte ger oss några säkerhetsgarantier.
Citera
2022-05-11, 00:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
läste på artikeln nedan

Lite OT, men en nödvändigt balanserande rättelse.

Vi är inte de största rövslickarna, tvärtom, Sveriges politiker krånglar med EU så att det är pinsamt.
Saker som hade kunnat förbättra situationen här hos oss har man motarbetat med motiveringen ”Vi kan bäst!” och på köpet retat upp andra länder. Ibland verkar de likt kärringar tjafsa för tjafsandets skull och beter sig allmänt arrogant.

Jag är snarare rädd för vad Sverige kan ställa till med i NATO …
Citera
2022-05-11, 01:41
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
läste på artikeln nedan

Detta kommer att kosta och tära på Sverige var så säker.
Citera
2022-05-11, 09:27
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Natos uppgift är att försvara dess medlemmar, vilket tycks fungera väldigt bra då någon Nato medlem aldrig blivit militärt angripen.

Den värdelösa elektronikförsäkringen från elgiganten har vi redan. Detta då vi har ett partnerskap med Nato men är inte medlemmar, vilket därför inte ger oss några säkerhetsgarantier.
NATOs funktion är att bevara det amerikanska imperiet, ingenting annat.
Citera
2022-05-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
NATOs funktion är att bevara det amerikanska imperiet, ingenting annat.

Och vad har du för belägg för det?
Natos insats i Kosovo och Afghanistan som Sverige ändå har varit en del av?
USA’s övriga kolonialkrig som inte har något med Nato att göra?
Det faktum att Sverige skulle få mer makt över USA då medlemskap i Nato ger en vetorätt?
Citera
2022-05-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
Detta kommer att kosta och tära på Sverige var så säker.

Bidra gärna med exempel på hur medlemskapet ”tärt” på Norge och Danmark?
Citera
2022-05-11, 10:30
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Och vad har du för belägg för det?
Natos insats i Kosovo och Afghanistan som Sverige ändå har varit en del av?
USA’s övriga kolonialkrig som inte har något med Nato att göra?
Det faktum att Sverige skulle få mer makt över USA då medlemskap i Nato ger en vetorätt?
Vad lever du i för fantasivärld? Uncle Sam är herre på täppan, Sverige är och kommer förbli en vasallstat, Sverige lyder, Sverige dikterar inte.
Citera
2022-05-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Vad lever du i för fantasivärld? Uncle Sam är herre på täppan, Sverige är och kommer förbli en vasallstat, Sverige lyder, Sverige dikterar inte.

Visst har USA generellt sett mer makt än Sverige ute i världen.
Men i hänseende Nato som organisation så har alla medlemsländer lika stor röst samt vetorätt.
Så just nu har USA mer makt än Sverige i Nato, då vi inte är medlemmar. Men om vi går med så får vi lika mycket att säga till om.
Att USA har större makt än Sverige utanför organisationen Nato påverkas knappast av huruvida vi går med i Nato eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in