Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-10, 23:12
Medlem
Knut-Annes avatar
Aftonbladet/Demoskop
Svenska folket om medlemskap i Nato

Ja. 61 procent + 4 %
Nej 20 - 1
Vet ej. 19 - 3

S-väljare om medlemskap i Nato

Ja 50 procent. + 9 %
Nej. 23. - 2
Vet ej. 27. - 6

Jämförelsen gäller i båda fallen den förra mätningen som gjordes för ett par veckor sedan, den 19 april

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-ga-med-i-nato
Citera
2022-05-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Såhär är jag rädd för att det kan bli. Sverige och Finland går med i NATO.

Ryssland kommer då eventuellt att attackera oss, just för att vi gått med.

Då kommer USA blanda sig i på riktigt. Då kommer detta eskaleras till kärnvapen i värsta fall, eller ett världskrig för nu har länder som Kina, arabvärlden och delar av Sydamerika chansen att ge igen för allt USA ställt till med genom åren. Nordkorea är nog redo att äntligen få avfyra sina missiler mot USA. Kina kanske dock inte lägger sig i, vad vet jag, men när det kommer till ideologi och den yttersta spetsen så kommer de garanterat vara på Rysslands sida. Det är min oro.

Ha ha vad fan ska delar av Sydamerika och arabvärlden kunna göra mot USA rent militärt.
Citera
2022-05-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men gudförbannat vilket svammel. Nato kom inte till Storbritanniens hjälp mot Argentina eftersom Storbritannien aldrig åberopade artikel 5. De ville inte ha någon hjälp!

Det är självklart skillnad på en försvarsmakt och en anfallsarmé, hör du inte det så måste du bara dyslektiker.

Nato har aldrig invaderat något annat land överhuvudtaget.

Du ljuger förbanne mig mer än Bagdad Bob och Lavrov sammanslagna!
NATO hjälpte till att invadera både Irak och Afghanistan, står tydligt på deras egna hemsida t.o.m.

Och du kan väl förklara för oss okunniga vad den praktiska skillnaden är, på "försvar" och "militär" och "anfalls-armé" då. Hur ser det upplägget ut t.ex. i Sveriges militär? Vilka förband tillhör "anfalls-armé" och vilka tillhör "försvar"-grenen t.ex.?
Citera
2022-05-10, 23:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nato har aldrig invaderat något annat land överhuvudtaget.

Lite konstig formulering. Vad menar du med invaderat? NATO bombade friskt i forma Jugoslavien 1999.
Citera
2022-05-10, 23:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Aftonbladet/Demoskop
Svenska folket om medlemskap i Nato

Ja. 61 procent + 4 %
Nej 20 - 1
Vet ej. 19 - 3

S-väljare om medlemskap i Nato

Ja 50 procent. + 9 %
Nej. 23. - 2
Vet ej. 27. - 6

Jämförelsen gäller i båda fallen den förra mätningen som gjordes för ett par veckor sedan, den 19 april

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-ga-med-i-nato

Efter 15 maj kommer antalet JA för S-väljare att ha ökat till 75 %.
Citera
2022-05-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
NATO hjälpte till att invadera både Irak och Afghanistan, står tydligt på deras egna hemsida t.o.m.

Och du kan väl förklara för oss okunniga vad den praktiska skillnaden är, på "försvar" och "militär" och "anfalls-armé" då. Hur ser det upplägget ut t.ex. i Sveriges militär? Vilka förband tillhör "anfalls-armé" och vilka tillhör "försvar"-grenen t.ex.?
Sverige har en försvarsmakt, den har inga grenar. Vem tror du att vi skulle anfalla mot, Norge? Du är verkligen tappad bakom en vagn.

Dela med dig av länkar eller citat där Nato påstår sig ha invaderat Irak och Afghanistan.
Citera
2022-05-10, 23:19
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte otroligt, de är partitrogna.
Citera
2022-05-10, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SacredTerror
Min poäng är att andra NATOländer inte har samma problem med invandring som vi pga att deras politiker valde att inte öppna gränserna. NATO har ingenting att göra med ryssmongolernas invasion av Ukraina men jag förstår om ni får instruktioner av kreml att försöka övertyga människor om det.
Tyskland tog emot ännu fler migranter än vi 2014-16 och de var definitivt pådrivande i hela ".öppna gränser, öppna era hjärtan"-politiken.

Jag förstår att du har en idoliserande uppfattning om t ex Danmark, Tjeckien och Ungern och hur de har hanterat migrationsfrågor - men faktum är att *inget* EU-land har tvingat 50- eller 100.000 migranter att åka iväg per express till sina hemländer och sedan rivit deras papper och förbjudit dem att komma in i EU igen på minst tio år framåt. Inte ens Ungern har genomfört direkta massdeportationer till Afghanistan, Sudan, Syrien eller Irak på det sätt som ytterhögern drömmer om,och i den skalan. De allra flesta av de här omflyttningarna har gått inom EU, det har varit ganska litet direkta deportationer eller "påtvingade återvandringar" av det slag som NMR, Stram Kurs och många här på Flashback drömmer om.
Citera
2022-05-10, 23:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Sverige har en försvarsmakt, den har inga grenar.

Sverige har tre försvarsgrenar: armén, marinen och flygvapnet.
Citera
Medlem
Ryssland är så beroende av att sälja sin gas och olja .olje och gas pengarna har investerats i Skitsaker som mutor, yachter mm . Hela samhällsapparaten är mer korrumperad än snittet . Kina är väl ryssens livlina nu . Sanktionerar vi ryssen och dom ersätter oss med kinesen så är vi utsatta . Det är väl uppenbart. Borde ju vem som helst fatta..
Säkert en massa miljökatastrofer som mörkas också . Permafrosten tinar mm..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Samma sekund som Magdalena Andersson säger ja, kommer den siffran vara uppnådd.
Citera
2022-05-10, 23:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Samma sekund som Magdalena Andersson säger ja, kommer den siffran vara uppnådd.

Ja det är ju det jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in