Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowpoke
Skulle tippa på att det är en blandning av lite folk som genuint är emot NATO och ett par Kremltroll med flera konton som sitter och försöker skapa opinion.

Ja lite konstigt är det. Jag trodde verkligen att folk som var anti-NATO också var folk som ansåg att dom som inte vara med i facket borde skjutas och att aktiebolag skulle förbjudas.
Men funderar nu på om det inte kan vara så enkelt att det är samma folk som var livrädda under pandemin och på allvar trodde att vi skulle ha döda människor liggandes på gatorna och att hälften av befolkningen skulle dö. Folk som inte kan hantera sina känslor utan får panik direkt man talar om något läskigt.
Citera
2022-05-11, 23:10
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Hela idén med NATO är just att hindra att detta sker. Redan glömt artikel 5?
Sverige har idag i princip alla på plats med NATO förutom artikel 5. Det är det som avtalet skall täcka in. Den sista saknade pusselbiten.
Sverige har till och med varit med i NATO-uppdrag. Och det utan att egentligen få någonting tillbaks.

I och med ett fullständigt medlemskap har Ryssland inget alls att komma med. Försöker den ens peta på Sverige eller Finland så kommer Ryssland att förinta sig själva.

Det finns ingenting att vinna för Sverige genom att gå med i NATO. Ej med? Ryssland har ingen anledning att attackera. Försöker vi gå med? Då blir vi en måltavla.
Citera
2022-05-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Om man tänker sig ett mindre scenario för en rysk militär vedergällningsattack under ansökningstiden. Hur skulle denna kunna tänkas se ut? Och kan UK kunna skydda oss om så blir fallet?

I praktiken väldigt svårt om de inte har planterats i förväg med tillhörande förberedelser.

Det tog Ryssland månader att förbereda för kriget i Ukraina. Månader att sätta upp logistik som trots det ganska snabbt föll ihop.

De kommer ha svårt att, utan de styrkor som antingen använda i Ukraina eller har flyttats hem för att byggas upp från grunden bara sådär göra något större någon annanstans.

Jag skulle som mest tro att någon slags mindre övning i Östersjön skulle kunna hända. Med de enheter som är direkt tillgängliga,.vilket är ganska få.
Citera
2022-05-11, 23:13
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja lite konstigt är det. Jag trodde verkligen att folk som var anti-NATO också var folk som ansåg att dom som inte vara med i facket borde skjutas och att aktiebolag skulle förbjudas.
Men funderar nu på om det inte kan vara så enkelt att det är samma folk som var livrädda under pandemin och på allvar trodde att vi skulle ha döda människor liggandes på gatorna och att hälften av befolkningen skulle dö. Folk som inte kan hantera sina känslor utan får panik direkt man talar om något läskigt.

Anti-vaxxer, anti-immigration och national-kapitalist här. Är helt emot NATO. Jag är för suveräna nationsstater och för vänliga relationer med både NATO-länder och Ryssland. Sverige har varit "neutrala" i 200 år och har inte fått en enda attack emot sig. Vi klarade oss genom andra världskriget utan att bli indragna. På vilket sätt är den här situationen unik?
Citera
2022-05-11, 23:14
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Så du menar alltså att Ryssland vid en eventuell attack mot Finland skulle använda konventionella vapen i stället för kärnvapen ā la Hiroshima/Nagasaki. Varför då i så fall? Rädsla för dålig PR? Är det så de resonerar på byrån som tog fram "Astrid Lindgren är nazist"-kampanjen, månntro?

Därför att det skulle starta 3e ww. Antagligen. En invasion med konventionella vapen kanske skulle begränsas. Men invasion av ett EU land skulle inte kunna tolereras av Europa. Så det skulle bli storkrig.

Visserligen skulle Ryssland totalmobilisera stora mängder soldater men med minst två fronter? Samtidigt anfalla Sverige över havet med en invasion? Tveksamt

Terrorbomba och försöka skrämma svenskarna till att inte gå med i Nato? Kanske
Citera
2022-05-11, 23:16
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Därför att det skulle starta 3e ww. Antagligen. En invasion med konventionella vapen kanske skulle begränsas. Men invasion av ett EU land skulle inte kunna tolereras av Europa. Så det skulle bli storkrig.

Visserligen skulle Ryssland totalmobilisera stora mängder soldater men med minst två fronter? Samtidigt anfalla Sverige över havet med en invasion? Tveksamt

Terrorbomba och försöka skrämma svenskarna till att inte gå med i Nato? Kanske

EU har redan ett försvarsavtal emellan sig. Det krävs alltså inte NATO-medlemskap för att bli skyddad av resterande EU-länder.

Vi har alltså noll att vinna på att försöka gå med i NATO, och allt att förlora.
Citera
2022-05-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Anti-vaxxer, anti-immigration och national-kapitalist här. Är helt emot NATO. Jag är för suveräna nationsstater och för vänliga relationer med både NATO-länder och Ryssland. Sverige har varit "neutrala" i 200 år och har inte fått en enda attack emot sig. Vi klarade oss genom andra världskriget utan att bli indragna. På vilket sätt är den här situationen unik?

Intressant, aldrig varit med om att folk varit höger generellt men extremvänster på en punkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
I praktiken väldigt svårt om de inte har planterats i förväg med tillhörande förberedelser.

Det tog Ryssland månader att förbereda för kriget i Ukraina. Månader att sätta upp logistik som trots det ganska snabbt föll ihop.

De kommer ha svårt att, utan de styrkor som antingen använda i Ukraina eller har flyttats hem för att byggas upp från grunden bara sådär göra något större någon annanstans.

Jag skulle som mest tro att någon slags mindre övning i Östersjön skulle kunna hända. Med de enheter som är direkt tillgängliga,.vilket är ganska få.

Jag talar inte om något Ukraina scenario eller invasion överhuvudtaget. Utan om exakt det jag skrev. En mindre militär vedergällningsattack med minimal kostnad för Ryssland. Min fråga är. Går det att försvara sig mot en sådan?
Senast redigerad av Nonvero 2022-05-11 kl. 23:21. Anledning: Stav
Citera
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato

Du motsäger dig själv i samma paragraf.

En attack på ett EU-land är en attack mot hela EU. Det har ingen betydelse om det sker via kärnvapen eller mer konventionella metoder.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns ingenting att vinna för Sverige genom att gå med i NATO. Ej med? Ryssland har ingen anledning att attackera. Försöker vi gå med? Då blir vi en måltavla.

Det finns mycket att vinna. Inte minst det att Ryssland, av alla länder, inte får diktera vår utrikespolitik. Eller det att vi bevisligen har en stat i närområdet som inte drar sig för att invadera sina grannländer i syfte att göra just detta.

Att inte gå med i någon slags allians mot Ryssland nu är att medvetet ge upp en del av sin självständighet och manöverförmåga.

Det roligaste i det hela är hur ryssmongona upprepar att Ryssland "inte fick säkerhetsgarantier" och därför behövde invadera ett suveränt land. Samtidigt är det befängt att Sverige önskar samma sak.

Jag tolkar det som att rysstrollen egentligen vill att Sverige med Putinlogik borde invadera Norge.
Citera
2022-05-11, 23:19
Medlem
Cjk92s avatar
Så påminn mig igen om varför vi vill gå med i NATO.[/quote]

Ja påminn med oxå varför vi vill gå med i nato. Trodde dock att vi skulle få va med och rösta demokratiskt. Men demokrati verkar inte funka. Och inte heller yttrandefriheten för den delen heller. (Så då fick jag med det oxå.). Ha de
Citera
2022-05-11, 23:21
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
EU har redan ett försvarsavtal emellan sig. Det krävs alltså inte NATO-medlemskap för att bli skyddad av resterande EU-länder.

Vi har alltså noll att vinna på att försöka gå med i NATO, och allt att förlora.

Vi borde helt enkelt gå genom EU och förstärka det avtalet på nått sätt.
Sen vettefan hur bra militär det finns i EU egentligen speciellt utan Storbritannien. Finns säkert en del bra men alldeles för lite och en hel del gammalt skräp. Sen ska det samordnas också.

Helt klart är att Putins Ryssland är ett hot. Som hotar Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in