Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-11, 23:21
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Intressant, aldrig varit med om att folk varit höger generellt men extremvänster på en punkt.

Menar du att vara höger betyder att man är globalist? Så ser inte jag på saken. Jag är nationalist.

NATO = globalism.

Nu för tiden är det ju främst vänstern (i alla fall i USA) som förespråkar krig och invasion, medans högern (t.ex. Donald Trump) förespråkade en mycket mer nationalistisk agenda med färre krig utomlands.
Citera
2022-05-11, 23:22
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Du motsäger dig själv i samma paragraf.

En attack på ett EU-land är en attack mot hela EU. Det har ingen betydelse om det sker via kärnvapen eller mer konventionella metoder.

Begränsas från att bli ett kärnvapenkrig.
Citera
2022-05-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Jag talar inte om något Ukraina scenario eller invasion överhuvudtaget. Utan om exakt det jag skrev. En mindre militär vedergällningsattack med minimal kostnad för Ryssland. Går det att försvara sig mot en sådan?

Du pratar ändå om krig. Olika slags cyberattacker och påverkansoperariomer sker redan (detta forum är fullt av exempel på det senare). Likaså spionage. Om vi pratar någon slags militära aktioner så är tröskeln för det hela betydligt större, och mitt argument håller.

Ryssland är i dagsläget inte kapabelt till mer än att skrämmas lite.

Om du vill ha bättre svar får du ställa bättre frågor. Vad är det för slags "vedergällning" du syftar på?
Citera
2022-05-11, 23:23
Medlem
-DaRude-s avatar
Jag tror ärligt talat inte Sverige kommer lämna in en riktig ansökan. Detta tror, och hoppas jag, endast är ett suveränitetsutlåtande och ett fuck you till Ryssland för att Sverige ska visa sig någorlunda starkt och enat. Lite provokation.

Skulle det dock bli så, så kommer givetvis Sverige aldrig klara sig om Ryssland får för sig att angripa militärt. Omvärlden kommer inte ingripa. Då vill jag se varenda NATO-hetsande politiker längst fram i ledet med vapnet redo när det är dags.

Folk verkar tro att Ryssland ska släppa soldater från luften och ta över landet som i Red Dawn. I verkligheten kan de få för sig andra distansmilitära vedergällningar som oavsett vad som händer med Ryssland efteråt, ändå innebär att hundratusentals svenskar potentiellt bränns ihjäl och pulveriseras. Är det värt det bara för Ukrainas skull eller för att "världens första feministiska regering" för en gångs skull ska visa sig tuffa?

Det är jävligt lätt för politiker att hetsa fram detta när de själva i första hand kommer prioritera sin och familjens egen säkerhet framför befolkningen. De kommer gå i beredskap och samlas i någon jävla nukleärtålig skyddscylinder långt under jorden medan civilbefolkningen får ta smällen.
Senast redigerad av -DaRude- 2022-05-11 kl. 23:26.
Citera
2022-05-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Vi borde helt enkelt gå genom EU och förstärka det avtalet på nått sätt.
Sen vettefan hur bra militär det finns i EU egentligen speciellt utan Storbritannien. Finns säkert en del bra men alldeles för lite och en hel del gammalt skräp. Sen ska det samordnas också.

Helt klart är att Putins Ryssland är ett hot. Som hotar Europa.

Detta har redan hänt. Andersson ringde ju runt till alla medlemsstater i EU.
Citera
2022-05-11, 23:26
Medlem
Citat:
Menar du att vara höger betyder att man är globalist? Så ser inte jag på saken. Jag är nationalist.

NATO = globalism.

Nu för tiden är det ju främst vänstern (i alla fall i USA) som förespråkar krig och invasion, medans högern (t.ex. Donald Trump) förespråkade en mycket mer nationalistisk agenda med färre krig utomlands.

Ja att man är för frihandel.
Vad menar du med vänster i USA?
Citera
2022-05-11, 23:29
Medlem
Citat:
Sverige har varit "neutrala" i 200 år
Sverige har inte varit "neutrala" i 200 år. Denna neutralitet bröts under kriget mellan Finland och Sovjetunionen 1939.
Citat:
Vi klarade oss genom andra världskriget utan att bli indragna.
Hur klarade ni det? Genom att hjälpa tyskland och finland slakta ryska folket? Ni kan vara stolta ...
Citera
2022-05-11, 23:31
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja att man är för frihandel.
Vad menar du med vänster i USA?

Democrats (de blåa).

Jag är inte 100% för frihandel då det oftast endast gynnar en part. Hur som helst så kan man fortfarande ha frihandel utan att ge upp sin status som suverän stat. Att vara med i NATO eller inte påverkar inte våra frihandelsavtal eller vårt EU-medlemskap.
Citera
2022-05-11, 23:31
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAmguxfua
Sverige har inte varit "neutrala" i 200 år. Denna neutralitet bröts under kriget mellan Finland och Sovjetunionen 1939.

Hur klarade ni det? Genom att hjälpa tyskland och finland slakta ryska folket? Ni kan vara stolta ...
Ja hjälpen till Finland för att stoppa ryssen är nog Sveriges största insats under andra världskriget.
Citera
2022-05-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Du pratar ändå om krig. Olika slags cyberattacker och påverkansoperariomer sker redan (detta forum är fullt av exempel på det senare). Likaså spionage. Om vi pratar någon slags militära aktioner så är tröskeln för det hela betydligt större, och mitt argument håller.

Ryssland är i dagsläget inte kapabelt till mer än att skrämmas lite.

Om du vill ha bättre svar får du ställa bättre frågor. Vad är det för slags "vedergällning" du syftar på?

Saknar militära kunskaper. Därav frågan. Självklart är invasion eller konventionell krigsföring orealistisk. Utan jag talar om vedergällning. Vilket troligtvis inbegriper missiler eller dylikt? Framförallt undrar jag hur ett skydd mot detta skulle se ut?

Önskar konkret svar.
Citera
2022-05-11, 23:34
Medlem
doggydees avatar
Citat:

Det fanns svenskar som frivilligt åkte till Finland för att hjälpa till. Det betyder inte att Sverige som nation hade en anti-sovjetisk agenda.

Citat:

Poängen är att vi blev varken invaderade av Tyskland eller Sovjet då vi utåt sätt ej gick med i några allianser. Vi tänkte på oss själva och det är det som räddade oss.
Citera
2022-05-11, 23:37
Medlem
Citat:
Har du redan pratat med dem om hur deras länder blev attackerade och sönderbombade av nato?

Fast nu handlar det om Sveriges försvar. Och att vi kan sitta med på Nato-mötena också.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-05-11 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in