2022-05-15, 18:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
I praktiken samma orsak, skillnaden nu är att sossarna har vaknat när verkligheten visar sig vara precis som man kunde förvänta sig, nämligen att länder som står ensamma riskerar att anfalla av starkare och större grannländer.

Det är exakt det argumenter jag alltid haft.

Fast det har ju varit fel i 70 år och det finns ju ingenting som tyder på att det är en expansionistisk orsak till invasionen i Ukraina.
Citera
2022-05-15, 18:17
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Ansökan är spikad.
Om det är bra eller dåligt återstår att se. Sen får vi se vad Erdogan tycker.
Citera
2022-05-15, 18:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Ansökan är spikad.
Då är det bara att vänta på att hör några rejäla smällar sedan behöver jag inte ställa väckarklockan för det finns inget att vakna till antar jag
Citera
2022-05-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Turkarna kommer inte ens godkänna Sverige som NATO-medlem.
Pinsamt bara det.

Står verkligen majoriteten av svenska folket bakom det här beslutet?
Jodå det kommer dom utan tvivel att göra. Erdogans utspel har säkert mer med det kommande valet i Turkiet att göra men samtidigt också en from förhoppning om lite Nato-lön för mödan att hålla Sverige och Finland lite på halster. Terrängen är sonderat sedan en tid tillbaka och risken för ett nej från något Natoland ses som mycket liten.
Citera
Medlem
IT-snubbens avatar
Helt rätt beslut tycker jag! Vi ska inte vika oss för ryssen. Sug på den, Putin!
Citera
Medlem
Tragiskt hur man försatt Sverige i en likande situationen som ww2 genom att dra ned på militär- och civilförsvaret med matförråd osv.
Personerna som fattat dessa beslut borde bli straffade, det är även dem som försatt oss i denna situationen.
Putin kommer ju se bra dum ut nu om han inte agerar på något sätt efter all hot och propaganda.

Jag är för ett ett medlemskap men är ju totalt lobotomerat att hoppa på tåget nu.
Citera
2022-05-15, 18:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Peter Hultqvist: Exakt då ändrade jag mig om Nato

Måndagen den 11 april träffades fem–sex förtrogna för ett morgonmöte. De samlades i ett avlyssningssäkert rum i betong, inrymt i Försvarsdepartementet på Jakobsgatan 9. Mötet började klockan 08.00.

– Vi hade gått igenom alla handlingsalternativ, vi hade värderat alla typer av möjligheter och handlingsvägar som militärt alliansfritt land. Jag hade gått och grunnat på det här rätt länge själv. När situationen förändras måste man också ta ställning. Jag bestämde mig för det här den 11 april klockan 08.15.
Du kom fram till att alliansfriheten hamnat i en återvändsgränd?
– Min känsla var: det går inte längre, svarar Peter Hultqvist.

https://www.dn.se/sverige/peter-hult...g-mig-om-nato/
Sorry, men detta är tillrättalagt för att visa att s har en långvarig analysprocess om att bli medlem i Nato. Om det är sant skulle det innebära att försvarsministern inte tagit till sin briefings som han borde förstått för flera månader (om inte år) sedan. Det handlar bara om att få med sig sina väljare, och under tiden har det utsatt Sverige för fara.

Peter Hultqvist excellerar i en dåres försvarstal.
Citera
2022-05-15, 18:22
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Dina geografikunskaper verkar behöva en kalibrering. Norrland är 60 % av Sverige så att placera något där säger ingenting om någonting. Jag tycker att det kan placeras i Götaland.

Norrland är Norrland. Smäll upp några kärnvapenbaser under NATOs ledning i Norrland bara, det finns inte så mycket att diskutera om det nu när Sverige ska bli en del av den civiliserade världen.

Nu är det klart! Nu har (S) sagt JA till NATO. Nu kan vi förvänta oss NATO-trupper på svensk mark fr o m kommande vecka. Och nu tänder jag en cigarr och dricker min första whisky som jag hällde upp för en halvtimme sedan.

För ett svenskt NATO-medlemskap i tiden.
Citera
2022-05-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det har ju varit fel i 70 år och det finns ju ingenting som tyder på att det är en expansionistisk orsak till invasionen i Ukraina.

Det handlar om riskanalys. Står man ensam är risken avser större att bli attackerade än om man har världens största militärmakt i ryggen.

Bara för att det inte fanns ett hot just då, så kan man faktiskt fundera lite på vad dom kan hända framåt i tiden.

Man måste inte invänta tills vi är i den situation vi är i idag innan man ändrar sig. Nu tog Ukraina smällen, kunde lika gärna varit vi.

Och vi vet ju inte ännu om vi får bli medlemmar ens, men det är väl rätt troligt. Turkiet får väl gå nån eftergift så de blir nöjda, och sen är det klart förhoppningsvis.

ÄNTLIGEN!
Citera
2022-05-15, 18:24
Medlem
Så här skriver S på hemsidan:
"Socialdemokraterna ska därmed verka för att Sverige, om ansökan godkänns av Nato, uttalar unilaterala förbehåll mot utplacering av kärnvapen och permanenta baser på svenskt territorium."
Så det blir inga krav i förhandlingen om detta. Utan S ska "verka" och "uttala". Typ goddag yxskaft.
Citera
2022-05-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Då är det bara att vänta på att hör några rejäla smällar sedan behöver jag inte ställa väckarklockan för det finns inget att vakna till antar jag
"Har vi inte grävt för många hål?" som någon sjöng...
Citera
2022-05-15, 18:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Så här skriver S på hemsidan:
"Socialdemokraterna ska därmed verka för att Sverige, om ansökan godkänns av Nato, uttalar unilaterala förbehåll mot utplacering av kärnvapen och permanenta baser på svenskt territorium."
Så det blir inga krav i förhandlingen om detta. Utan S ska "verka" och "uttala". Typ goddag yxskaft.

»Unilaterala förbehåll«... Sanslösa partiet fortsätter med sina ordlekar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in