Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Nu väntar jag med spänning på Jonas Gardells nästa debattartikel.
Att teckna handlar inte om yttrandefrihet?
Att kasta sten handlar inte om yttrandefrihet?
Ska vi vara förvånade över att Jonas Gardell riktar sin kritik mot Rasmus Paludan, och inte mot dom våldsamma muslimerna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Citat från Jonas Gardell:
Att sätta yttrandefriheten över alla andra fri- och rättigheter är fundamentalism, och fundamentalism är alltid farlig.
Det var förrädiskt sätt att angripa yttrandefriheten. Vilka andra fri- och rättigheter står i konflikt med yttrandefriheten? Yttrandefriheten står i konflikt med rätten att inte bli provocerad. Men vi kan inte ha ett samhälle där vi är berättigade att slippa utsättas för provokativa åsikter.
Citat från Jonas Gardell:
För all frihet och för alla rättigheter finns gränser. Vi har bland annat antidiskrimineringslagar som reglerar vad vi får säga eller skriva om vissa utsatta grupper. Som homosexuell är jag djupt tacksam för det.
Jag anser att yttrandefriheten ska gälla även i förhållande till grupper som anses vara utsatta.
Att vara homosexuell ska inte innebära att man har rätt att slippa utsättas för åsikter som man tycker illa om. Ingen, utsatt eller ej, ska ha rätt att slippa utsättas för meningsmotståndarnas åsikter.