Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oises
Bodil går med på (efter Fredriks inrådan) att dela med sig av videon till Hans. Hon berättar för Hans att hon kommit till insikt hur hon själv fungerar i relationer och tycker att det är jobbigt och smärtsamt men vill visa det för Hans så att de kan förstå varandra bättre. Hans är redan innan hon visat videon märkbart irriterad(?) stressad(?). Han verkar ha intagit försvarsposition. Under tiden de tillsammans tittar på videon småskrattar Hans, tar lite på Bodil, för att (?) ja, jag vet inte, typ säga "det här val väl inte så farligt, varför tycker du att detta känns jobbigt att visa för mig?!".

När videon är slut är det första Hans säger:

"Man hör älven i bakgrunden."

När Bodil då försöker kolla av med Hans om vad han känner kring vad hon just berättat i videoform för honom svarar han:

"Det enda jag vet är att du inte träffat mig. Döm mig inte. Döm mig inte för vad andra personer har gjort." TYP.

Qué ?

Ett validerande svar, eller "bra" svar om du så vill hade kunnat gå i stil med:

"Tack för att du delar detta med mig, jag förstår att detta är svårt att prata om. Att du väljer att berätta om att du tenderar att sluta dig och distansera dig i relationer innan du känner dig helt trygg hjälper mig att känna att det nödvändigtvis inte är jag som är/gjort fel. Vill du prata om dina tidigare erfarenheter? Varför har det blivit såhär, tror du? Finns det något jag kan göra/säga för att du ska känna dig mer trygg? Specifika situationer som är särskilt svåra?" Ooooosv.

Att svara "i beachvolleyboll pratar vi mycket om tankens kraft!" "Du kan ändra dig!!" indikerar att Hans varken försöker eller vill förstå Bodils otrygghet.

Nu har jag sett hela det senaste avsnittet...

Ja, Hans vill förstå Bodil och anstränger sig för att förstå henne men lyckas inte med det. Han har inte den intellektuella kapacitet som krävs och inte den självkänsla som krävs för att se saken ur hennes perspektiv.

Bodil måste samtidigt lära sig att man inte kan säga vad som helst till en partner. Genom att berätta att hon är olyckligare i ett förhållande, gör hon det till verklighet, för det är den troliga utfallet i ett sådant scenario.

Både Bodil och Hans är schyssta personer båda två så jag tycker synd om dem. De är verkligen värda att hitta någon men det lär inte bli med varandra. De är alldeles för omaka som tidigare konstaterats.
Citera
2022-05-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scasm

Efter gårdagens avsnitt har jag dock lite förhoppning för Jonas och Martin. De har verkligen gjort ett hästjobb men jag har ändå svårt att se någon kemi mellan dem.

Får mest intrycket av att Martin vill avsluta experimentet på ett bra sätt. Han vet fortfarande att det är slut i praktiken. Möjligt att han säger ja till TV kamerorna men när de väl slocknat kommer han inte att vara tillsammans med Jonas. Det är jag övertygad om.
Citera
2022-05-24, 18:50
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Hans har ju hela tiden varit lyhörd för hennes behov. Jag tror att Bodil är bortskämd, hon är van vid att folk anpassar sig efter henne. Hon var inte nöjd med Hans respons, som var helt adekvat och respektfull och ingjöt hopp. Frågan är vad hon hade tänkt sig att Hans skulle göra? Hon begriper ju inte på sig själv.
Det var ju nåt konstigt med hur hon blev missnöjd med Hans reaktion vid parmiddagen då hon berättade att hon är introvert eller osocial eller vad hon sa.
Bodil kanske är en sån missnöjd människa innerst inne, en fröken tvärtemot och missnöjd och negativ?

Jag tycker det är svårtolkat hur hon egentligen är.
Men att lasta honom så för att han inte lyckades bemöta henne rätt, känns inte schyst.

Om vi rent hypotetiskt utgår ifrån vad han sa (var det ett bekräftande svar eller inte från honom?) utan att överanalysera deltagarna.

Ja, bara det att någon svarar "jag hör och förstår hur du tänker" är ett bekräftande svar.
Att dessutom säga "jag tycker om dig som du är", är också bekräftande.
Att han sen tolkade videon som att hon ville förändra sitt beteende, är det så konstigt?
Problemet för henne var ju att folk försvann då hon väl vant sig vid relationen. Vill hon att det ska vara så?

Men de verkade ju släppa det där sen och istället hade de gafflat om en massa annat, som avstånd och pendling med mera, som sätter käppar i hjulet för relationen.
Nej, det kommer inte bli något av den där relationen, när så mycket hinder och fel dyker upp.
Citera
2022-05-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Jonas och Louise fortsätter tuffa på, tycker dock de överanalyserar allt till max, främst Louise, och Jonas är supervelig/kan kompromissa bort sig själv totalt känns det som. Dock har de ju giftastycke helt klart.

Tycker du? För mig är det uppenbart att Jonas redan har gjort slut i praktiken men väntar ut experimentet.
Det är därför han måste ljuga hela tiden, för han är inte längre ärlig med vad han tycker och vad han vill.

Som när Louise säger att de är lyckliga som har varandra och han inte svarar. Hon säger: "- eller?" och han tittar åt sidan och säger: "- Jo, jag känner samma sak." Uppenbar lögn.

Eller då Jonas kompis ringer honom och frågar hur det är och han svarar att "det är jättebra". Även det en uppenbar lögn.

Tycker man ser i hela hans kroppsspråk att han ständigt brottas invärtes med sina känslor. Han vill göra en sak men gör och säger sedan något annat. Rätt plågsamt att se faktiskt och nu ska kompisen försöka övertala honom att fortsätta. Hoppas Jonas står upp för sig själv och säger nej. Om det blir ett ja lär det vara högst temporärt för ingen kan leva så i längden.
Senast redigerad av Keus 2022-05-24 kl. 19:01.
Citera
2022-05-24, 19:01
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Är ingen expert på västgötska men nån slags dialekt anar man väl?

Ja det gör man men det är absolut inte västgötska. Det är mer en bortslipad ”Lunda-dialekt” som skiner igenom ibland, vilket är märkligt ska tilläggas.
Citera
2022-05-24, 19:23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Tycker man ser i hela hans kroppsspråk att han ständigt brottas invärtes med sina känslor. Han vill göra en sak men gör och säger sedan något annat. Rätt plågsamt att se faktiskt och nu ska kompisen försöka övertala honom att fortsätta. Hoppas Jonas står upp för sig själv och säger nej. Om det blir ett ja lär det vara högst temporärt för ingen kan leva så i längden.

Eller hur. Han ser så himla dyster ut i hela sitt kroppsspråk.

Jag ryser lite när jag ser hennes fastetsade blick, där hon naglar fast i honom. SÅ obehagligt med den typen av människor.
Folk som skeptiskt och misstänksamt granskar en, i varje steg man tar.
Citera
2022-05-24, 19:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heribald.Snygge
Jag dejtade ett tag en kvinna som aldrig var nöjd med de svar eller reaktioner hon fick. Jag visste rätt tidigt att hennes tilltro hade fått sig en törn efter att ha svikits av några män, så jag var ändå noga med hur jag uttryckte mig. Ändå slutade samtal ofta med att jag kände det som att jag hade gjort eller sagt nåt fel. Hon sade sig ha humor och gillade att skämta om saker men hon var också snabb att misstolka skämt som jag formulerade. Hela tiden hade jag en känsla av att jag gjorde fel saker, sa fel saker osv. Hon var aldrig riktigt nöjd. Jag avslutade det hela.

Ska sägas att i flörtfasen var hon som en helt annan personlighet och var väldigt lätt att prata och umgås med. Men det var när det blev lite mer allvar som hon började misstro mig. Så jag tror att hon var så skadad av sina tidigare erfarenheter att hon helt enkelt inte klarade av att hantera en relation längre. Rädslan för att bli sviken en gång till kanske gjorde henne väldigt misstänksam och försiktig. Kanske, om jag hade stått ut med att bli misstänkliggjord under en längre tid, så hade hennes tilltro till mig växt och hon hade släppt det. Men jag tyckte inte att det var värt det. Det hon hade att erbjuda mig var inte värt det.

Man vet ju inte vad Bodil bär på för erfarenheter, men det kan ju vara så att hon har några liknande problem.

Usch. Låter påfrestande.
Jag tycker de pratar för lite om att man kan analysera sönder allt i relationer.
De ville ha deltagare "som jobbar i sitt relationsarbete" och så har de fått deltagare som analyserar sig själva, den andre, och varje steg de tar, konstant.
Citera
2022-05-24, 19:42
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Eller hur. Han ser så himla dyster ut i hela sitt kroppsspråk.

Jag ryser lite när jag ser hennes fastetsade blick, där hon naglar fast i honom. SÅ obehagligt med den typen av människor.
Folk som skeptiskt och misstänksamt granskar en, i varje steg man tar.

Precis. Jag har stor förståelse för att Jonas backar, det hade nog de flesta gjort tror jag. Synd för hon verkade så go och rar under bröllopet, jag fick en annan bild av henne då.

Jag funderar på om det generellt alltid är fel på kvinnorna i denna dokusåpa. Männen verkar mer "normala", och villiga att satsa stort, medan kvinnorna alltid hittar fel. Jag undrar t ex varför Bodil ställer upp i experimentet om hon inte klarar av att leva med en annan människa. Det blir ju fel från första början. Kanske de flesta kvinnor som ställer upp i detta gör det antingen för att bli kända eller för att de är störda.
Citera
2022-05-24, 20:06
Medlem
Bodil är en halvtomt glasmänniska som tolkat saker negativt i 40+ år nu.

Jag hade personligen varit tveksam på om jag orkat med hennes moll-liv.

Å andra sidan är det inte något fel på att vara halvtomt glasig egentligen.
Citera
2022-05-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Usch. Låter påfrestande.
Jag tycker de pratar för lite om att man kan analysera sönder allt i relationer.
De ville ha deltagare "som jobbar i sitt relationsarbete" och så har de fått deltagare som analyserar sig själva, den andre, och varje steg de tar, konstant.

ja jävlar! Livspussel, RELATIONSARBETE, kärleksjobbet, känsloarbetet, hemläxorna. FAN VAD SVENNAR ÄLSKAR ATT JOBBA.

vad sägs om att fucking chilla en sekund era jävla miffon.
Citera
2022-05-24, 20:14
Medlem
Madebycats avatar
Lite sidospår, men Hans och Bodils relation är intressant att analysera utifrån Enneagram, en personlighetsteori som är inriktad på rädslor och relationer.

Bodil framstår som en Enneagram typ 4 (individualist). Deras rädsla grundar sig i att bli missförstådd, inte vara unik eller duga som de är. Det är viktigt för dem att andra förstår dem på djupet. Rädslan kan grunda sig i att inte ha blivit accepterad som barn. Därför är det viktigt för Bodil att Hans förstår, och vill förstå henne. Och när han säger att hon kan "fixas" så svarar han på ett helt annat sätt än hon vill. Hon känner sig inte sedd.

Hans däremot framstår som en Enneagram typ 2 (helper). Deras rädsla är att inte bli älskad och vara behövd, och de försöker förhindra detta genom att hjälpa andra, vara andra till lags osv. Hans illustrerar detta genom att skämta, lätta upp stämningen och försöka hjälpa. När han svarar Bodil är det också utifrån vad han själv skulle vilja höra: jag tycker om dig! Snarare än vad Bodil faktiskt vill höra - jag förstår och ser dig. Och när Bodil säger att hon mår bättre ensam så blir Hans reaktion att han kapitalt misslyckats, att hon inte vill ha honom och att det är bättre att han drar.

Dynamiken mellan dessa två verkar vara att Hans ska vara räddaren, och Bodil den som räddas. De är båda emotionella och det är mycket outtalade behov från båda sidor. Det sägs att dessa två typer kanske är bättre lämpade som vänner än partners.

https://www.enneagraminstitute.com/r...-2-with-type-4
Citera
2022-05-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Å vad fint skrivet! Jag gillar också Bodil. Hon verkar genuin och äkta på ett sätt som få människor är idag.
Tack.
Kollar du på gift vid första ögonkastet USA? Lite mer drama där. Jag gillar den svenska men den amerikanska är lite vassare. Har sett säsong 10 och 11 via svtplay men s 12/13/14 saknas. Finns inte ens att köpa. Helt sjuuukt enligt mig. Företagen från USA gillar tydligen inte att få betalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in