Citat:
Bodil går med på (efter Fredriks inrådan) att dela med sig av videon till Hans. Hon berättar för Hans att hon kommit till insikt hur hon själv fungerar i relationer och tycker att det är jobbigt och smärtsamt men vill visa det för Hans så att de kan förstå varandra bättre. Hans är redan innan hon visat videon märkbart irriterad(?) stressad(?). Han verkar ha intagit försvarsposition. Under tiden de tillsammans tittar på videon småskrattar Hans, tar lite på Bodil, för att (?) ja, jag vet inte, typ säga "det här val väl inte så farligt, varför tycker du att detta känns jobbigt att visa för mig?!".
När videon är slut är det första Hans säger:
"Man hör älven i bakgrunden."
När Bodil då försöker kolla av med Hans om vad han känner kring vad hon just berättat i videoform för honom svarar han:
"Det enda jag vet är att du inte träffat mig. Döm mig inte. Döm mig inte för vad andra personer har gjort." TYP.
Qué ?
Ett validerande svar, eller "bra" svar om du så vill hade kunnat gå i stil med:
"Tack för att du delar detta med mig, jag förstår att detta är svårt att prata om. Att du väljer att berätta om att du tenderar att sluta dig och distansera dig i relationer innan du känner dig helt trygg hjälper mig att känna att det nödvändigtvis inte är jag som är/gjort fel. Vill du prata om dina tidigare erfarenheter? Varför har det blivit såhär, tror du? Finns det något jag kan göra/säga för att du ska känna dig mer trygg? Specifika situationer som är särskilt svåra?" Ooooosv.
Att svara "i beachvolleyboll pratar vi mycket om tankens kraft!" "Du kan ändra dig!!" indikerar att Hans varken försöker eller vill förstå Bodils otrygghet.
När videon är slut är det första Hans säger:
"Man hör älven i bakgrunden."
När Bodil då försöker kolla av med Hans om vad han känner kring vad hon just berättat i videoform för honom svarar han:
"Det enda jag vet är att du inte träffat mig. Döm mig inte. Döm mig inte för vad andra personer har gjort." TYP.
Qué ?
Ett validerande svar, eller "bra" svar om du så vill hade kunnat gå i stil med:
"Tack för att du delar detta med mig, jag förstår att detta är svårt att prata om. Att du väljer att berätta om att du tenderar att sluta dig och distansera dig i relationer innan du känner dig helt trygg hjälper mig att känna att det nödvändigtvis inte är jag som är/gjort fel. Vill du prata om dina tidigare erfarenheter? Varför har det blivit såhär, tror du? Finns det något jag kan göra/säga för att du ska känna dig mer trygg? Specifika situationer som är särskilt svåra?" Ooooosv.
Att svara "i beachvolleyboll pratar vi mycket om tankens kraft!" "Du kan ändra dig!!" indikerar att Hans varken försöker eller vill förstå Bodils otrygghet.
Nu har jag sett hela det senaste avsnittet...
Ja, Hans vill förstå Bodil och anstränger sig för att förstå henne men lyckas inte med det. Han har inte den intellektuella kapacitet som krävs och inte den självkänsla som krävs för att se saken ur hennes perspektiv.
Bodil måste samtidigt lära sig att man inte kan säga vad som helst till en partner. Genom att berätta att hon är olyckligare i ett förhållande, gör hon det till verklighet, för det är den troliga utfallet i ett sådant scenario.
Både Bodil och Hans är schyssta personer båda två så jag tycker synd om dem. De är verkligen värda att hitta någon men det lär inte bli med varandra. De är alldeles för omaka som tidigare konstaterats.