Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-15, 21:20
  #1
Medlem
Svt har börjat sända en serie om personer som ska gifta sig utan att de träffat varandra förut. De medverkande är singlar som provat på allt utan att lyckas träffa en seriös partner. Har nån sett första avsnittet och har en åsikt om det?

Om man måste gifta sig med någon först för att kunna känna den personen och bli kär så har man ganska stora problem i livet anser jag. Men för någon kan det säkert funka. Människor är olika.
Citera
2014-11-15, 21:30
  #2
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Svt har börjat sända en serie om personer som ska gifta sig utan att de träffat varandra förut. De medverkande är singlar som provat på allt utan att lyckas träffa en seriös partner. Har nån sett första avsnittet och har en åsikt om det?

Om man måste gifta sig med någon först för att kunna känna den personen och bli kär så har man ganska stora problem i livet anser jag. Men för någon kan det säkert funka. Människor är olika.

Kärlek vid första ögonkastet existerar. Absolut. Men att gifta sig direkt.. Håller aldrig, att personer vågar.. Trash människor som har inget att förlora ..
Citera
2014-11-15, 21:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Kärlek vid första ögonkastet existerar. Absolut. Men att gifta sig direkt.. Håller aldrig, att personer vågar.. Trash människor som har inget att förlora ..

För någon kan det funka men jag tror inte så många går igång på tanken. Det kan vara väldigt osäkra människor som inte vågar ta steget själv som måste bli ihopparad av någon expert anser jag.
Citera
2014-11-15, 22:06
  #4
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Kärlek vid första ögonkastet existerar. Absolut. Men att gifta sig direkt.. Håller aldrig, att personer vågar.. Trash människor som har inget att förlora ..

Troligtvis en mycket korrekt iakttagelse.
Inte att förglömma att de får sina 15 minuter av kändisskap och kanske som C-kändis kan få 3 veckor på Stureplan?
Citera
2014-11-16, 11:09
  #5
Avstängd
wazzobazzos avatar
Såg reklamen för det här idag. I&I måste ju in i alla trådar...det normaliserar islam i Sverige iaf.

Lite som i U-länderna bara att man gifter bort sig själv istället för att låta föräldrarna fixa det. Uppföljare blir "månggifte vid första balkongkastet"? Bra där...
Citera
2014-11-17, 04:19
  #6
Medlem
Alplandskaps avatar
Endast jag som tror att det är fejk? Ett psykologisk experiment med oss, tv-tittarna. Frågeställningen är: kan vi idag fås att tro på vilken skit som helst, bara det presenteras på tv i dokusåpaformat?

Idén är för befängd och galen, så anti-pk och mot allt som är vedertaget i Sverige. Ungefär som att man skulle göra en tv-serie om att män är mer intelligenta än kvinnor, och sända det på bästa sändningdtid i tio veckor.

Det jag tycker är konstigt är att alla, utan undantag, är så översvallande positiva. Från bästa vänner och farmödrar till professionella. Hade min bästa vän presenterat en sådan här idé hade jag definitivt avrått. Om det hade varit seriöst hade man väl försökt problematisera åtminstone lite? (För att inte tala om den totala mentala annihileringen av att sådant här faktiskt förekommer i Sverige i dag - under tvång.)

Skulle de här yrkespersonerna i sin yrkesutövning rekommendera en patient/klient ett sådant här giftermål? Det hoppas jag inte.

Exemplen på att sådant här har förekommit förut, i kungahus och i det gamla bondesverige, är något malplacerade. Då var inte målet att hitta KÄRLEKEN och LYCKAN, utan det var affärsuppgörelser med helt andra syften och mål. Här försöker man med lite historia skapa en seriös stämning för att få tittarna på kroken, ungefär som i fejkdokumentärer.

Har googlat lite och hittat programmet på DR, där är de redan inne på säsong två. Alltså inte ett psykologiskt experiment. Jag kan bara konstatera att världen har blivit galen.

/Alplandskap
Citera
2014-11-17, 13:59
  #7
Medlem
gardasjon96s avatar
Gör i tanken experimentet att det skulle handla om ungdomar från hederskulturer som skulle giftas ihop på det här sättet...

Eller, hemska tanke, det kanske är just sådana arrangerade äktenskap som programmet syftar till att få oss att acceptera?
Citera
2014-11-17, 17:01
  #8
Medlem
Någon som har skvaller om deltagarna?
Citera
2014-11-17, 22:53
  #9
Medlem
Infernals avatar
Påminner lite om en annan del av köping om jag får medge
Citera
2014-11-17, 23:36
  #10
Moderator
impieteers avatar
Programmet var väl ändå lite småkul?

Jag är ju en vän av cultural appropriation, alltså att man (och med man menar jag den civiliserade världen) tar några valda delar av en primitiv kultur och använder det som chic slit-och-släng-accessoar, t ex en sån här bindi i pannan eller dreadlocks, eller att klä sig som en kriminell svart man som ju är väldigt populärt. Eller för all del att gå på maskerad som en indian på krigsstigen med full fjäderskrud eller som en muslimsk självmordsbombare.

Att ta arrangerade äktenskap dit är väl ett nytt fräscht grepp? Problemet är väl kanske att det aldrig riktigt blir på allvar, de riskerar ju ingenting. Det hade väl varit lite mycket begärt för public service att hedersmörda dem om de skiljer sig, men det hade ju inte skadat underhållningsvärdet om en säger...

Kanske att de hade behövt slänga in några hundratusen kronor var i pant som de fått tillbaka när de varit gifta och sammanboende i fem år?

Sen tycker jag alltid de mystiska matchningsalgoritmerna är så väldigt tråkiga och banala. De parar ihop människor som är så lika som möjligt. "Åh, två personer som joggar - de parar vi ihop!" och "De kan båda läsa noter - ett perfekt par!". Vem vill vara ihop med någon som är lik en själv egentligen?
Citera
2014-11-17, 23:51
  #11
Medlem
Vad ska man säga.

Emily var söt och sprallig. Men tvivlar på att hon tycker att hennes man är tillräckligt framgångsrik.

Tina såg bra ut för sin åker och verkar vettig. Hennes man ger ett sofistikerat intryck som hon säkert gillar. Känns på förhand som det klart mest kompatibla paret.

Ellen? Hur tänkte de där? Hon ser ut som en flata och hennes man kommer bli sjukt besviken. De borde haft en man som gjort utseendebedömning påbkvinnorna så hade de sparat båda mycket lidande..
Citera
2014-11-17, 23:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer

Sen tycker jag alltid de mystiska matchningsalgoritmerna är så väldigt tråkiga och banala. De parar ihop människor som är så lika som möjligt. "Åh, två personer som joggar - de parar vi ihop!" och "De kan båda läsa noter - ett perfekt par!". Vem vill vara ihop med någon som är lik en själv egentligen?

De har gått för lite på attraktion för det är det som är grunden. Har du två personer som attraheras av varandra och vill ha ett förhållande så finns det stora möjligheter.

För att lyckas i programmet skulle de valt ut tre vackra kvinnor och tre stiliga framgångsrika män. Men det hade väl inte varit tillräckligt PK.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback