Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Ränteavdrag:
Vi skulle påbörjat att tända av ränteavdragen när Danmark gjorde det i deras bokrasch. En procentenhet mindre avdrag för varje år.
Nu tvingas vi till mer akuta åtgärder när det blir dags.
Jo, han har rätt, men jag vet inte vilken politisk kraft som kan göra detta. Det krävs en bred överenskommelse och då behöver nog även SD vara med på båten, vilket idag är omöjligt.
Jag ser det inte hända nästa mandatperiod heller tyvärr.
Svar nej.
Fastighetsskatt:
Här ser jag ett större hopp då det var KD som drev igen nuvarande konstruktion åt Alliansen. M var inte så sugna men gav med sig. Fastighetsskatten är felkonstruerad och driver upp priser på dyrare boenden.
Men kanske.
Personligen inbillar jag mig att om inte politikerna/riksbanken tar tag i problemet och snarast tar till krafttag för att påbörja pysa ut bostadsbubblan lär deflateringen anlända med en sju-jävla smäll, som omedelbart försätter Sverige i en djup recession/depression.
Bostadsbubblan måste hanteras omedelbart, dvs under denna mandatperiod, annars är det sannolikt försent att lösa problemet under kontrollerade former.
Skulle vi inte ens ha löst problemet under kommande mandat period lär de ekonomiska krafterna lösa det till oss med en värdelös valuta och en depression utan dess like.
Frågan är då, just vem skall försörja vårt kompetensregn om vi går in i en recession och hur kommer sagda kompetensregn agera om de plötsligt blir tvungna att försörja sig själva.
Bäva månde alla och envar