2022-05-29, 22:10
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Om hela ekomomin och bostadsmarknaden kollapsar av 2-4% styrränta, då är det inte en sund ekonomi som byggts och det är bra den gör det. Så fungerar den fria marknaden och dess evolutionära mekanismer, ur en kollaps kan något bättre och mer långsiktigt byggas sen. Utveckling. Det är bara för Ingves att köra på utan hämningar, inflationen är det som räknas, inte empatisk för hominider som köpt för dyr bostad för hänga med i något statusrace.

Bullshit, vi talar om betydligt högre ränta än 4%.
Citera
2022-05-29, 22:17
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Låt banken ta risken på bostädernas värde. Det ger den incitament att låna ut rätt belopp snarare än maximalt belopp. Konsumenten kan inte förväntas ta på sig detta - vilket ju är fallet idag.

Att ta bort ränteavdraget är en förtäckt skattehöjning. Iden att öka kostnaderna för lånen är dessutom inte en effektiv lösning.

Just varför skulle bankerna vilja ta den risken?
De skulle säkert hellre sätta upp villkoren för eventuella bostadslån på sådant sätt att de hedgar bort mer eller mindre all risk bortom mindre förluster.
Senast redigerad av vanartad 2022-05-29 kl. 22:54.
Citera
2022-05-29, 22:31
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ränteavdrag:

Vi skulle påbörjat att tända av ränteavdragen när Danmark gjorde det i deras bokrasch. En procentenhet mindre avdrag för varje år.

Nu tvingas vi till mer akuta åtgärder när det blir dags.

Jo, han har rätt, men jag vet inte vilken politisk kraft som kan göra detta. Det krävs en bred överenskommelse och då behöver nog även SD vara med på båten, vilket idag är omöjligt.

Jag ser det inte hända nästa mandatperiod heller tyvärr.

Svar nej.

Fastighetsskatt:

Här ser jag ett större hopp då det var KD som drev igen nuvarande konstruktion åt Alliansen. M var inte så sugna men gav med sig. Fastighetsskatten är felkonstruerad och driver upp priser på dyrare boenden.

Men kanske.

Personligen inbillar jag mig att om inte politikerna/riksbanken tar tag i problemet och snarast tar till krafttag för att påbörja pysa ut bostadsbubblan lär deflateringen anlända med en sju-jävla smäll, som omedelbart försätter Sverige i en djup recession/depression.
Bostadsbubblan måste hanteras omedelbart, dvs under denna mandatperiod, annars är det sannolikt försent att lösa problemet under kontrollerade former.

Skulle vi inte ens ha löst problemet under kommande mandat period lär de ekonomiska krafterna lösa det till oss med en värdelös valuta och en depression utan dess like.

Frågan är då, just vem skall försörja vårt kompetensregn om vi går in i en recession och hur kommer sagda kompetensregn agera om de plötsligt blir tvungna att försörja sig själva.

Bäva månde alla och envar
Citera
2022-05-29, 22:49
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ränteavdraget är en skattesänkning. Blir du glad om någon höjer din skatt? Där har du svaret på varför folk blir ”upprörda”.

Ränteavdraget är en riktad skattesänkning till en väldefinierad delmängd av alla medborgare, dvs de med både bostadslån och inkomster.

Man kan ifrågasätta:
  1. Rättvisan med detta
  2. Den nationalekonomiska nyttan
Personligen inbillar jag mig att det har varken med rättvisa eller nationalekonomiska nytta att göra, utan handlar helt hållet om röstmaximering.
Förr satsade politiker på: vin, bröd och skådespel; numera är det: du kan få ett jättefin hus av staten om du röstar på oss (S under 70-talet och alla partier mot slutet av 90-talet).

Vi befinner oss där vi är för att politiker vill bli fortsatt försörjda av oss och vi är så jävla korkade att vi inte begriper pengar inte växer på träd och vi kommer få betala för våra politikers rundhänthet med våra pengar.

Valfläsk kostar shaver, dags att betala för kalaset…
Citera
2022-05-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Ränteavdraget är en riktad skattesänkning till en väldefinierad delmängd av alla medborgare, dvs de med både bostadslån och inkomster.

Man kan ifrågasätta:
  1. Rättvisan med detta
  2. Den nationalekonomiska nyttan
Personligen inbillar jag mig att det har varken med rättvisa eller nationalekonomiska nytta att göra, utan handlar helt hållet om röstmaximering.
Förr satsade politiker på: vin, bröd och skådespel; numera är det: du kan få ett jättefin hus av staten om du röstar på oss (S under 70-talet och alla partier mot slutet av 90-talet).

Vi befinner oss där vi är för att politiker vill bli fortsatt försörjda av oss och vi är så jävla korkade att vi inte begriper pengar inte växer på träd och vi kommer få betala för våra politikers rundhänthet med våra pengar.

Valfläsk kostar shaver, dags att betala för kalaset…

Man kan ifrågasätta rättvisan med mycket. Tillexempel beskattning av drivmedel och dieselbilar. Livet är inte rättvist. Sluta gråta.
Citera
2022-05-29, 22:54
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Jag tror du har fel, du tar i så du spricker, ljushuvud!

Vad du tycker är inget argument.Goggla argument, det kanske lossnar…
Citera
2022-05-29, 22:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Man kan ifrågasätta rättvisan med mycket. Tillexempel beskattning av drivmedel och dieselbilar. Livet är inte rättvist. Sluta gråta.

Nu var det inte drivmedel vi diskuterade.
Jag ser ingen som helst anledning (se ovan) till varför staten skall subventionera en viss grupp på ett sätt som är rent skadligt för landet.
Gör du?
Citera
2022-05-29, 22:58
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Vad du tycker är inget argument.Goggla argument, det kanske lossnar…

Du har dribblat bort dig själv för länge sen. Du vill att allt ska gå åt helvete för du sitter nedlusad i en skitig hyresrätt eller soclägenget nånstans å leker smart
Citera
2022-05-29, 23:04
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Du har dribblat bort dig själv för länge sen. Du vill att allt ska gå åt helvete för du sitter nedlusad i en skitig hyresrätt eller soclägenget nånstans å leker smart

Döma av ditt språk är du en lågutbildad figur som gått livets hårda skola som efter många år lyckats klättra upp ur skiten genom att köpa en bostad som du nu inser du snart kommer att förlora.
I likhet med många andra här i tråden har det först nu gått upp för er att inget växer till himlen.

Personligen, kan jag känna sympati med er.
Jag kan förstå er vanmakt, men det hjälper dock inte att skjuta budbäraren.
Citera
2022-05-30, 06:11
Medlem
Flöda marknaden med mer imigranter. Vill fortsätta att låtsas att bostaden är värd mer än lånen……Krasch? Det är väl inte möjligt? Det är väl normalt med gratis lån och med begrepp som ”bostads-karriär”?

Nej, jag sitter inte i en hyresrätt, och är inte bitter på något vis. Däremot har jag upplevt räntor på 14%.
Citera
2022-05-30, 08:11
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Personligen inbillar jag mig att om inte politikerna/riksbanken tar tag i problemet och snarast tar till krafttag för att påbörja pysa ut bostadsbubblan lär deflateringen anlända med en sju-jävla smäll, som omedelbart försätter Sverige i en djup recession/depression.
Bostadsbubblan måste hanteras omedelbart, dvs under denna mandatperiod, annars är det sannolikt försent att lösa problemet under kontrollerade former.

Skulle vi inte ens ha löst problemet under kommande mandat period lär de ekonomiska krafterna lösa det till oss med en värdelös valuta och en depression utan dess like.

Frågan är då, just vem skall försörja vårt kompetensregn om vi går in i en recession och hur kommer sagda kompetensregn agera om de plötsligt blir tvungna att försörja sig själva.

Bäva månde alla och envar

Problemet är egentligen inte priset på bostäder. Det är kopplat till kostnaden för nyproduktion. Att bygga ett nytt vanligt hus kostar förmodligen minst 3 miljoner.

Problemet är att grupper som inte har råd köper nu lägenheter och hus för att räntorna är låga. Detta påminner om bostadskraschen i USA där fattiga köpte hus med en lustig lånekonstruktion. De klarade inte heller att betala av lånen.

Jag tror därför att vi måste anpassa vår bostadskonsumtion efter vad vi har råd med. Är man ung och låginkomsttagare går det inte att köpa hus för 4 miljoner.

Ett steg i detta är att höja fastighetsskatten, ta bort ränteavdrag och minska skatterna.

Varför skall vi andra via skattsedel finansiera dessa gruppers bostäder?
Citera
2022-05-30, 08:20
Medlem
Citat:
Just varför skulle bankerna vilja ta den risken?
De skulle säkert hellre sätta upp villkoren för eventuella bostadslån på sådant sätt att de hedgar bort mer eller mindre all risk bortom mindre förluster.

Handlar om reglering snarare än vilja.

I USA är det banken som tar risken. Går priserna ner kan låntagaren lämna bostaden utan att vara skyldig något. Bankerna får då incitament att vara konservativa i sin utlåning.

I Sverige är det låntagaren som tar risken. Oavsett hur mycket priserna går ner är låntagaren alltid skyldig att betala tillbaka hela lånet. Bankerna har incitament att låna ut så mycket som möjligt till varje bostad. Låntagarna har incitament att låna så lite som möjligt men saknar både makt och kunskap att hålla emot. Alternativet blir att stå utanför marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in