2022-06-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Varför detta halabaloo om en liten unge som bygger karriär med hjälp av kända och smarta föräldrar?
Även här på FB?
Antagligen beroende på hur framgångsrik den mediala kampanjen har varit, även om den nu sjunger sin svanesång. Betänk att Stasis ärkebiskop har omnämnt Greta™ som profet.
2022-06-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Skilj på den officiella och den inofficiella versionen, dessa är ofta mycket olika.

Greta vill väldigt gärna fortfarande göra både ett intryck och ett avtryck. Men att balansera ut olika krafter mot varandra tar lång tid att lära sig.

I Fridays for future har hon inget formellt uppdrag, men det har hon i annat sammanhang. Därför tog Greta en viss risk när hon tog ut svängarna som hon gjorde i Glasgow!

Vad menar du med annat sammanhang?
2022-06-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Varför detta halabaloo om en liten unge som bygger karriär med hjälp av kända och smarta föräldrar?
Även här på FB?

På din första fråga så är svaret att det är ganska obegripligt men troligen beror på en kombination av kända (och kändiskåta) föräldrar och politiska krafter som behövde en ny frontfigur när Al Gore och Johan Rockström började bli uttjatade.

På din andra fråga är svaret att det är underhållande på hög nivå
2022-06-03, 10:35
Medlem
Citat:
Behövs det så raggar Greta säkert sängplatser igen,
ibland men bara ibland vill hon vara en räddande ängel!

Naturligtvis är god planering mycket viktigt, vilket jag ofta har efterlyst. Det är dock oftast farligt att detaljstyra som ledare,
och Greta försöker att undvika just detta!

Även för F4F är det viktigt att vara ett lärande nätverk som lär av sina misstag. Man vinner oftast mest på att förstärka sina svaga sidor, även om det är svårare. Gäller såklart även Greta själv!
Detaljstyra som ledare? Men i F4F finns ju ingen ledare utan det är ju ett platt nätverk skriver du ju själv Man kan väl inte ta på sig en roll som ledare när den inte existerar
2022-06-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Detaljstyra som ledare? Men i F4F finns ju ingen ledare utan det är ju ett platt nätverk skriver du ju själv Man kan väl inte ta på sig en roll som ledare när den inte existerar
Skilj mellan formellt och reellt ledarskap! Greta är i första hand aktivist, men hon får ibland vissa informella reella ledande uppgifter genom tysta överenskommelser. Ofta sker detta mera spontant i vissa krävande situationer samt vid viss representation.

Soft power, där man får andra att vilja något, som jag förut skrev lite om är exempel på informellt ledarskap. Greta som gillar astrofysik kanske snart börjar tala om, att en partikel både kan existera och inte existera samtidigt enligt kvantmekaniken!

På ett lite liknande sätt får även ett helt platt nätverk som vårt vissa ledningsuppgifter, enligt den sedan mycket länge etablerade socialpsykologiska regeln,
att där formella ledare saknas uppstår alltid informella ledare!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-03 kl. 10:59.
2022-06-03, 11:03
Medlem
Citat:
Vad menar du med annat sammanhang?
En del får jag spara, så Greta själv har något kvar att berätta, när hon infriar sitt offentliga löfte från sin 18-årsdag, om att berätta om sina hemligheter på den lokala puben!
2022-06-03, 11:04
Medlem
Citat:
Skilj mellan formellt och reellt ledarskap! Greta är i första hand aktivist, men hon får ibland vissa informella reella ledande uppgifter genom tysta överenskommelser. Ofta sker detta mera spontant i vissa krävande situationer samt vid viss representation.

Soft power, där man får andra att vilja något, som jag förut skrev lite om är exempel på informellt ledarskap. Greta som gillar astrofysik kanske snart börjar tala om, att en partikel både kan existera och inte existera samtidigt enligt kvantmekaniken!

På ett lite liknande sätt får även ett helt platt nätverk som vårt vissa ledningsuppgifter, enligt den sedan mycket länge etablerade socialpsykologiska regeln,
att där formella ledare saknas uppstår alltid informella ledare!

När hon deltar i dom möten på hög internationell nivå som är enligt dig flera ggr I veckan Hur får hon rent praktiskt ihop att delta i dom när hon samtidigt går i skolan
2022-06-03, 11:13
Medlem
Citat:
När hon deltar i dom möten på hög internationell nivå som är enligt dig flera ggr I veckan Hur får hon rent praktiskt ihop att delta i dom när hon samtidigt går i skolan
De flesta av mötena är digitala! Det har blivit mycket vanligare med digitala möten på högre nivå även i FN och EU.

Ibland vet jag, att Greta får gå ifrån sina lektioner för att under skoltid medverka i ett digitalt möte. Den kombination hon har är allt annat än lätt!

Sedan varierar antalet möten så klart en del, men slår man ut det över en längre tid låter det rimligt, att det handlar om i genomsnitt ett par möten i veckan. Observera även att det är långtifrån alltid som Greta blir insläppt på hela mötet, ibland får hon bara medverka under en viss del av mötet, eller bara när en viss fråga behandlas.

Sedan är det även vissa fysiska möten, men frågan om att eventuellt berätta om dem äger Greta och inte jag!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-03 kl. 11:17.
2022-06-03, 11:16
Medlem
Citat:
De flesta av mötena är digitala! Det har blivit mycket vanligare med digitala möten på högre nivå även i FN och EU. Sedan varierar antalet möten så klart en del, men slår man ut det över en längre tid låter det rimligt, att det handlar om i genomsnitt ett par möten i veckan. Observera även att det är långtifrån alltid som Greta blir insläppt på hela mötet, ibland får hon bara medverka under en viss del, eller bara när en viss fråga behandlas.
Sedan är det även vissa fysiska möten, men frågan om att eventuellt berätta om dem äger Greta och inte jag!

Under pandemin lade hon ut en del möten på instagram Men nu är det knäpptyst Är alla dom möten superhemliga,verkar väldigt märkligt tycker jag iallafall
2022-06-03, 11:19
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
De flesta av mötena är digitala! Det har blivit mycket vanligare med digitala möten på högre nivå även i FN och EU. Sedan varierar antalet möten så klart en del, men slår man ut det över en längre tid låter det rimligt, att det handlar om i genomsnitt ett par möten i veckan. Observera även att det är långtifrån alltid som Greta blir insläppt på hela mötet, ibland får hon bara medverka under en viss del, eller bara när en viss fråga behandlas.
Greta och hennes kompisar, organisatörer inom FFF har hållit på och riggat inför dagens strejk hela förmiddagen Bl,a på Norrnalmstorg där demon avslutas med artister och tal. Men du verkar inte vara direkt engagerad utan har tid att sitta här och yra.
2022-06-03, 11:19
Medlem
Många möten är förtroliga, det har Greta själv sagt. Även under pandemin var det vissa möten som Greta inte berättade om offentligt.
2022-06-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta och hennes kompisar, organisatörer inom FFF har hållit på och riggat inför dagens strejk hela förniddagen Bl,a på Norrnalmstorg där demon avslutas med artister och tal. Men du verkar inte vara direkt engagerad utan har tid att sitta här och yra.
Vi har olika uppgifter, men nu drar jag streck här, efter att gett lite mera klarhet. Nu får du ta vid, så jag kan ägna mig åt annat! Vara på rätt plats i rätt tid är viktigt, som Greta brukar säga!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in