Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-03, 13:56
Avstängd
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ryssland är rätt pålitliga i leveranser av både det ena och det andra. Orsaken till sanktionerna är inte det utan vi inte längre vill ha med dem att göra.

Det är mycket lätt för både EU och Ryssland förbjuda handel med Rolexklockor och Mercedesbilar, som exporten till Ryssland mest handlar om.
Mycket svårare säga till invånarna i EU, ni får frysa för sanktioner mot rysk olja och gas.
Citera
2022-06-03, 14:36
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det är mycket lätt för både EU och Ryssland förbjuda handel med Rolexklockor och Mercedesbilar, som exporten till Ryssland mest handlar om.
Mycket svårare säga till invånarna i EU, ni får frysa för sanktioner mot rysk olja och gas.
Det kommer att (fortsätta) kosta på, ja. Och mycket vardagligt trevligt försvinner för ryssarna, inte bara lyx. Men inte minst känner de tänkande där plötsligt att de lever i en skurkstat som aldrig kommer välkomnas någonstans mer. Det svider för ett folk som sett sig som européer.
Citera
2022-06-03, 14:52
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ryssland är rätt pålitliga i leveranser av både det ena och det andra. Orsaken till sanktionerna är inte det utan vi inte längre vill ha med dem att göra.

Nu handlar det inte främst om leveranspålitlighet, utan om säkerhetspolitisk pålitlighet. Man ska aldrig mer ge ryssarna möjligheten att kunna bedriva säkerhetspolitisk utpressning genom att vara beroende av import från dem när det gäller strategiskt viktiga saker som energi.

Det behöver ju inte nödvändigtvis innebära totalstopp för all handel med Ryssland, bara den bedrivs så att ev. rysk leveransvägran inte medför några större problem för oss.
Citera
2022-06-03, 15:11
Avstängd
Hultabultans avatar
Citat:
Det kommer att (fortsätta) kosta på, ja. Och mycket vardagligt trevligt försvinner för ryssarna, inte bara lyx. Men inte minst känner de tänkande där plötsligt att de lever i en skurkstat som aldrig kommer välkomnas någonstans mer. Det svider för ett folk som sett sig som européer.

I Kina har 80 % av befolkningen en positiv syn på Ryssland och ryssar, medan 10 % har en negativ uppfattning, resten är neutrala.
Man kan ju därför med rätta ställa sig frågan, varför i helvete bryter inte Ryssland alla diplomatiska kontakter med EU och USA?
Vad fan skall man med ambassader till med sådana skitstövlarna, i ryssarnas ögon?
Om jag vore ryss skulle jag aldrig velat sätta min fot i nåt jävla EU-land.
Kontakter med Kina måste givetvis vara prioritet nummer 1 i alla ryssars ögon!
Senast redigerad av Hultabultan 2022-06-03 kl. 15:13.
Citera
2022-06-08, 22:33
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Nu handlar det inte främst om leveranspålitlighet, utan om säkerhetspolitisk pålitlighet. Man ska aldrig mer ge ryssarna möjligheten att kunna bedriva säkerhetspolitisk utpressning genom att vara beroende av import från dem när det gäller strategiskt viktiga saker som energi.

Det behöver ju inte nödvändigtvis innebära totalstopp för all handel med Ryssland, bara den bedrivs så att ev. rysk leveransvägran inte medför några större problem för oss.
Förstår inte vad du menar. Handelsrelationerna med Ryssland stresstestades i våras och dessförinnan, och det var inte ryssland som gav efter och började utpressa. Eller kanske de menar att vi bara borde handla med vänner och mindre och svaga ickeallierade stater för att minska risken oavsett vem som börjar utpressa.
Citera
2022-06-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
I Kina har 80 % av befolkningen en positiv syn på Ryssland och ryssar, medan 10 % har en negativ uppfattning, resten är neutrala.
Man kan ju därför med rätta ställa sig frågan, varför i helvete bryter inte Ryssland alla diplomatiska kontakter med EU och USA?
Vad fan skall man med ambassader till med sådana skitstövlarna, i ryssarnas ögon?
Om jag vore ryss skulle jag aldrig velat sätta min fot i nåt jävla EU-land.
Kontakter med Kina måste givetvis vara prioritet nummer 1 i alla ryssars ögon!
Ja det är säkert jättekul att tävla i flaggvinkning, pingis och vem som kan dopa sig mest, givetvis kommer alla matcher vara fixade.
Sen kan de titta på cenurerade filmer där alla är glada.
All konst och böcker kollas så att inget stör makteliten som är superrika.
Ja det vill säkert ryska folket.
Citera
2022-06-09, 00:32
Medlem
Svaret på rubriken är givetvis NEJ.

Europa importerar en hel del energi från Ryssland och det kommer bli besvärligt under en övergångsperiod att lösa det på annat sätt, då framför allt Tyskland lagt väldigt många ägg i den ryska korgen. Resten av västvärlden är mindre påverkad. Bland Rysslands 20 viktigaste exportvaror (i värde) finns bara EN förädlad produkt (gasturbiner på plats 19). De andra är råvaror (råolja, gas, timmer, olika malmer, spannmål och kol) eller lätt förädlade produkter (järn, olika metaller och bensin).

Sanktionerna hämmar just nu Rysslands export, men man kan se en framtid där iallafall oljeexporten återhämtar sig, men till andra länder. Dvs mer brasiliansk olja kommer att nå Europa medan rysk olja kommer stärka sina marknadsandelar i Sydamerika. Men man måste komma ihåg att världen utanför sanktionerna inte är så stor ur ett ekonomiskt perspektiv.

Man måste komma ihåg att USA; Folkrepubliken Kina; EU+övriga Västeuropa; Övriga länder med sanktioner mot Ryssland (Japan, Taiwan, Australien, Kanada osv); står för ca 20% vardera av global BNP. Övriga världen (inkl Syd- och Mellanamerika, Afrika, Ryssland och det mesta av Asien) står för bara 15% av världens BNP. Ryssland har förlorat tillgången till en stor del av sina exportmarknader.

Ryssland har också förlorat en stor del av sina importmöjligheter. Ca 60% av det som importerades 2020 kom från länder som nu infört rejäla sanktioner mot Ryssland. Rysslands viktigaste importvaror som man nu kommer ha svårt att komma över är maskiner och fordon inkl reservdelar som står för 40% av Rysslands import.
Citera
2022-06-16, 19:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Svaret på rubriken är givetvis NEJ.

Europa importerar en hel del energi från Ryssland och det kommer bli besvärligt under en övergångsperiod att lösa det på annat sätt, då framför allt Tyskland lagt väldigt många ägg i den ryska korgen. Resten av västvärlden är mindre påverkad. Bland Rysslands 20 viktigaste exportvaror (i värde) finns bara EN förädlad produkt (gasturbiner på plats 19). De andra är råvaror (råolja, gas, timmer, olika malmer, spannmål och kol) eller lätt förädlade produkter (järn, olika metaller och bensin).

Sanktionerna hämmar just nu Rysslands export, men man kan se en framtid där iallafall oljeexporten återhämtar sig, men till andra länder. Dvs mer brasiliansk olja kommer att nå Europa medan rysk olja kommer stärka sina marknadsandelar i Sydamerika. Men man måste komma ihåg att världen utanför sanktionerna inte är så stor ur ett ekonomiskt perspektiv.
Orsaken till de extrema prishöjningarna på drivmedel. el och mat t ex, beror på sanktionerna. När EU ska bojkotta rysk olja och gas måste detta köpas någon annanstans. Då blir det större konkurrens om den oljan och gasen, och vad händer då? Priset stiger - enkel marknadsekonomi. Det är alltså Europas regeringar som beslutat om dessa sanktioner som orsaker de prishöjningar folken får leva med. Mindre pengar i plånboken? Snacka med Magdalena Andersson!
Citera
2022-06-16, 19:41
Citat:

Nu vet inte jag vad det är för någon värld du rör dig i?
Men jag kan ju berätta för dig att just nu har jag aldrig så här många ryska turister här nere i Asien.
Så på något sätt är de ju trots allt ändå välkomna?
Dessutom shoppar de ganska friskt i varuhusen, så att jag ser att de är sådär jätte fattiga som Väst tycks tro.

Dessutom läste jag idag att Kina och Indien har ökat importen av olja från Ryssland till nuvara 50 % när de hade 40 innan. Ryssland gör grova pengar på att sälja oljefat.

Vad tjänar Sverige och USA just nu?
Välkommen ut i verkligheten.
När jag läste nyheterna så stod det istället på svenska nyheter idag att dieselpriset hade nått nya rekordnivåer. Samtidigt som jag tankar min bil här nere för 33 baht/Litern.

Så vart svider det mest??????
Citera
2022-06-16, 20:51
Medlem
HipToBeSquares avatar
Alla är förlorare utom globalisterna.
Citera
2022-06-17, 16:25
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Inte då, ryssarna klarar sig fint själva.

"It's the most affordable new vehicle in Russia. They're calling it… the anti-sanctions car!"

"Due to Western sanctions, the Russian carmaker cannot import all the components it used to. So the "anti-sanctions" Lada Granta has no airbag, no anti-lock braking system, no Electronic Stability Control and no seat-belt pretensioners."

https://www.bbc.com/news/world-europe-61796067
Citera
2022-06-17, 16:28
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Inte då, ryssarna klarar sig fint själva.

"It's the most affordable new vehicle in Russia. They're calling it… the anti-sanctions car!"

"Due to Western sanctions, the Russian carmaker cannot import all the components it used to. So the "anti-sanctions" Lada Granta has no airbag, no anti-lock braking system, no Electronic Stability Control and no seat-belt pretensioners."

https://www.bbc.com/news/world-europe-61796067

Är det Flinta- bromsar på den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in