2022-06-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag fascineras över den Fermenta-mentalitet som invandrade företagare lyckas föra in hos svenska unga män. Samma gäng brukar tycka att alla invandrare ljuger. Vilket verkar stämma rätt bra även på invandrade företagare.

Oerhört märkligt fenomen. Samma sak med Ibra, majoriteten av hans anhängare framstår som white-trash SD-anhängare.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag säger det igen: Vad fan var det för desperat grepp av SBB att annonsera på helsidor i dagspressen bara för att hävda att deras finanser var starka? Vilket bolag gör så?

Förra veckan gjorde IB 2 presentationer samma dag (Carlsquare och EPB).
Jag förstår inte varför ett Large Cap bolag ska medverka på tillställningar för småbolag. Ett stort bolag borde kommunicera genom egna kanaler. Känns patetiskt och desperat.
Citera
2022-06-12, 11:06
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Kanske dags att avyttra lite tillgångar och köpa tbx aktier? En makulerad D-aktie ger bolaget 8% i minskad utgift, en B ca 6%, svårt att se en investering som ger bättre netto-effekt just nu. Sälj byggrätter, minska framtida utgift, köp tbx aktier för en del av pengarna och minska framtida utgifter ytterligare.

#aktievård

Det är kanske inte så lätt som det verkar. Många tillgångar är nog belånade till belopp som är högre än vad man idag skulle få in på att sälja tillgången. Det vore en förlustaffär att avyttra i så fall.

Det vettigare alternativet vore att slopa utdelningen och använda de pengarna till att få ned belåningen, men det har Ilja hävdat kommer aldrig ske.
Citera
2022-06-12, 11:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Oerhört märkligt fenomen. Samma sak med Ibra, majoriteten av hans anhängare framstår som white-trash SD-anhängare.

Förra veckan gjorde IB 2 presentationer samma dag (Carlsquare och EPB).
Jag förstår inte varför ett Large Cap bolag ska medverka på tillställningar för småbolag. Ett stort bolag borde kommunicera genom egna kanaler. Känns patetiskt och desperat.
De har uppenbarligen fel fokus, de borde lägga alla pengar på sina fastigheter. Men underförstått sitter ägarna och fokuserar lite för mycket på aktiekursen, och det är negativt för bolaget. Man driver inte bolag för att bli aktie-rik, man driver bolag för att man vill ha nöjda kunder.

Jag kan tänka mig hur SBBs storkunder skruvar sig besvärat när de läser annonserna. I värsta fall sitter någon och funderar på att hyra andra lokaler.
Citera
2022-06-12, 11:19
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Då måste du missat tesla, apple, amazon och microsoft alltså
tesla är ett utspelsföretag, dock med en sund produkt och genialisk ledare, men som sjunkit 50% på börsen sista halvåret och som generellt anses som det mest övervärderade företaget i världshistorien. apple amazon och microsoft är den absoluta motsatsen till utspelsföretag. De bara tuffar på i sin nisch, har inga lån utan tvärtom stark kassa, och gör sina kunder nöjda.

F.ö. köper jag inget i USA. SEK är totalt undervärderad så jag köper bara i Sverige just nu.
Citera
2022-06-12, 11:23
Medlem
Citat:
tesla är ett utspelsföretag, dock med en sund produkt och genialisk ledare, men som sjunkit 50% på börsen sista halvåret och som generellt anses som det mest övervärderade företaget i världshistorien. apple amazon och microsoft är den absoluta motsatsen till utspelsföretag. De bara tuffar på i sin nisch, har inga lån utan tvärtom stark kassa, och gör sina kunder nöjda.

F.ö. köper jag inget i USA. SEK är totalt undervärderad så jag köper bara i Sverige just nu.

Någon som vet när ett svenskt stort fastighetsbolag sist gick i konkurs, dvs aktienoterat bolag?..
Citera
2022-06-12, 11:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaspicon
Någon som vet när ett svenskt stort fastighetsbolag sist gick i konkurs, dvs aktienoterat bolag?..
Nyckeln 1990? Stor fastighetskris då. Sedan dess har det bara gått uppåt vilket förklarar bristen på konkurser. Så fallhöjden nu är magnifik.
https://www.varldenshaftigaste.se/to...ade-konkurser/
Jag köpte själv en lägenhet som Nyckeln hade ägt, längst upp på Frejgatan i Vasastan Stockholm, klassiskt gammalt hus 84 kvm. Nyckelns konkursbo fick 800.000 kr för den. Nu kostar en sådan kanske 7.5M? Antyder fallhöjden.
Citera
2022-06-12, 11:34
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Det är kanske inte så lätt som det verkar. Många tillgångar är nog belånade till belopp som är högre än vad man idag skulle få in på att sälja tillgången. Det vore en förlustaffär att avyttra i så fall.

Det vettigare alternativet vore att slopa utdelningen och använda de pengarna till att få ned belåningen, men det har Ilja hävdat kommer aldrig ske.
Varierar nog stort inom beståndet men inga fastigheter eller bolag köps till ens i närheten av 100% lån, utan betalas i delar av kontanter eller aktier, så värde finns där.
De som köptes för ett antal år sedan lär dessutom ha gått upp i värde långt mer än den nedgång vi antar skett hittills i år.
Att avyttra andelar i några joint-ventures samt vidare minska byggrätter är nog del i lösningen, gissar att pm kommer inom kort.
Citera
2022-06-12, 11:38
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Jag ser att du är i en förnekelsebubbla.

Den liknelsen är rätt. Båda är överbelånade. Det är en medveten chansning för att öka vinsterna och fungerar så länge fastighetspriserna går upp. Och de kommer nu vid nedgången att gå i konkurs.

Rätta mig om jag har fel men om säg inflationen är på 6% och räntan 4%. Borde inte lånet urholkas med inflationen samtidigt som räntan blir en kostnad i bokslutet och därmed ett positivt ränteavdrag mot skatten.
Citera
2022-06-12, 11:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Rätta mig om jag har fel men om säg inflationen är på 6% och räntan 4%. Borde inte lånet urholkas med inflationen samtidigt som räntan blir en kostnad i bokslutet och därmed ett positivt ränteavdrag mot skatten.
Det är sant, inflation urholkar alla lån och det ganska snabbt, jag var med på 1980-talet med 10% inflation och man fick halva sin villa på 8 år.

Men företaget har också cashflow att lösa. Man måste generera en sådan vinst att man klarar dubbla eller trippla räntor under några år, så kommer vinsterna senare. Men alla bostadskonkurser inleds när företaget inte kan lösa om sina lån som går ut eller ännu värre bonds som de har gett ut. I bra tider kan man ge ut nya bonds när de gamla går ut, det finns köpare av dem, särskilt om man ger extremt bra räntor, junkbonds. Men till slut blev det så med evergrande att ingen längre vågade lita på dem så ingen köpte bonds och evergrande kunde inte återbetala befintliga bonds och defaultade på de betalningarna.

Evergrande haae säker kunnat vara ett av världens största företag vid nästa bostadsbubbla i Kina om kanske 10 år. Men det hade krävt enorma belopp fram tills dess och ingen ville låna ut dem.
Senast redigerad av Barents 2022-06-12 kl. 11:45.
Citera
2022-06-12, 11:55
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Varierar nog stort inom beståndet men inga fastigheter eller bolag köps till ens i närheten av 100% lån, utan betalas i delar av kontanter eller aktier, så värde finns där.
De som köptes för ett antal år sedan lär dessutom ha gått upp i värde långt mer än den nedgång vi antar skett hittills i år.
Att avyttra andelar i några joint-ventures samt vidare minska byggrätter är nog del i lösningen, gissar att pm kommer inom kort.

Du har säkert rätt, men belåningen behöver ju inte ha skett i samband med köptillfället utan kan ha tillkommit senare. Jag skulle gissa att de bästa tillgångarna är högt belånade och kvar finns en massa småskvättar som är mer jobb att sälja av än det är värt, samt pågående projekt som inte går att belåna.

Själv har jag ingen större koll på SBB utan mer generell erfarenhet av andra bolag i branschen så det är bara spekulationer från min sida och jag kommer inte ge mig in på närmare diskussion om detta.

Mitt SBB-intresse kommer främst av att bolaget äger 20% av JM som jag är intresserad av, men jag funderar kring hur SBB:s inblandning kommer påverka JM-kursen. (SBB köpte JM-aktierna för 326 kr/st för ca ett år sedan. I dag är de värda 195 kr/st och troligen är man inte särskilt intresserade av att realisera den förlusten i närtid.)
Citera
2022-06-12, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Du har säkert rätt, men belåningen behöver ju inte ha skett i samband med köptillfället utan kan ha tillkommit senare. Jag skulle gissa att de bästa tillgångarna är högt belånade och kvar finns en massa småskvättar som är mer jobb att sälja av än det är värt, samt pågående projekt som inte går att belåna.

Själv har jag ingen större koll på SBB utan mer generell erfarenhet av andra bolag i branschen så det är bara spekulationer från min sida och jag kommer inte ge mig in på närmare diskussion om detta.

Mitt SBB-intresse kommer främst av att bolaget äger 20% av JM som jag är intresserad av, men jag funderar kring hur SBB:s inblandning kommer påverka JM-kursen. (SBB köpte JM-aktierna för 326 kr/st för ca ett år sedan. I dag är de värda 195 kr/st och troligen är man inte särskilt intresserade av att realisera den förlusten i närtid.)
SBB måste skriva ned värdet till marknadsvärde och ta förlusten. Allt annat är bokföringsbrott. Det är mark to market som gäller.
Det betyder också att SBB kan sälja dessa aktier vid behov utan bekymmer. Förlusten måst dom ändå ta.
Så blir skuldsättning ett bekymmer är det bara kränga skiten (dvs JM aktierna).
Citera
2022-06-12, 15:01
Medlem
Citat:

Undervärderad?

Sverige är ett skitland med en skitvaluta.

Tror du att valutan ska stå stark nu, med Ryssen?

Då vet du mindre än vad jag trodde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in