Citat:
Ursprungligen postat av
Tartariamannen
Rätta mig om jag har fel men om säg inflationen är på 6% och räntan 4%. Borde inte lånet urholkas med inflationen samtidigt som räntan blir en kostnad i bokslutet och därmed ett positivt ränteavdrag mot skatten.
Det är sant, inflation urholkar alla lån och det ganska snabbt, jag var med på 1980-talet med 10% inflation och man fick halva sin villa på 8 år.
Men företaget har också cashflow att lösa. Man måste generera en sådan vinst att man klarar dubbla eller trippla räntor under några år, så kommer vinsterna senare. Men alla bostadskonkurser inleds när företaget inte kan lösa om sina lån som går ut eller ännu värre bonds som de har gett ut. I bra tider kan man ge ut nya bonds när de gamla går ut, det finns köpare av dem, särskilt om man ger extremt bra räntor, junkbonds. Men till slut blev det så med evergrande att ingen längre vågade lita på dem så ingen köpte bonds och evergrande kunde inte återbetala befintliga bonds och defaultade på de betalningarna.
Evergrande haae säker kunnat vara ett av världens största företag vid nästa bostadsbubbla i Kina om kanske 10 år. Men det hade krävt enorma belopp fram tills dess och ingen ville låna ut dem.