2022-06-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Gör gärna samma genomgång fast med fördubblad ränta, som vi har redan i höst, så blir du lite svettig.

Hej Barents!

Inflationssäkrade hyresintäkter - stark ökning
av hyresintäkter under första kvartalet.

SBB:s hyresintäkter är kopplade till KPI och
därmed inflationssäkrade. Den relativt sett höga
inflationen i Norden medför en starkare tillväxt.

Av bolagets hyresintäkter för 2022. Givet SBB:s
aktiva arbete med förvaltning och fastighets-
förädling har vi som ett internt mål att våra
genomsnittliga årliga ökningar av hyresintäkter
i jämförbart bestånd ska överstiga KPI med 100
baspunkter.

Vi har överträffat målet varje år
sedan bolaget startades och det genomsnittliga
utfallet 12 månaders rullande för de senaste tre
åren ligger på cirka 120 baspunkter över KPI.

https://corporate.sbbnorden.se/sv/wp...ars-2022-b.pdf

Du får ha lite överseende med mig då jag sitter på krogen med min mobiltelefonen.
Jag drar nu iväg ett åvanstånde kopierat meddelande för Q1-2022 från VD
Ilija Batljan.

Passa på också att lyssna här nedanför på Vd o. Ilija Batljan i Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB med Carlsquare investerardag i juni 2022.

https://www.carlsquare.com/sv/carlsq...-sbb-i-norden/

Personligen och jag själv så passar jag på samt därtill köper en del när det är reapris av de värdepapper av aktie-B som andra då kastar runt o.kring sig,med då en längre syn på bolaget.Hoppas det blir alltjämt ännu billigare då kan jag och många andra aktieägare få vara med på ett hörn och köpa sbb:s tillgångar ännu billigare,och tillsammans med andra aktieägare då få vara med och köpa både polisstationer o.därtill Sara Kulturhus i Skellefteå kommun etc.och då få möjlighet att köpa dem över börsen ännu billigare o.därtill till ett vrakpris.

/Du o.alla andra får ha en fin trevlig kväll!
Nu måste jag gå och vara lite social.
Senast redigerad av Jerker2 2022-06-11 kl. 17:45.
Citera
2022-06-11, 17:51
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hej Barents!

Inflationssäkrade hyresintäkter - stark ökning
av hyresintäkter under första kvartalet.

SBB:s hyresintäkter är kopplade till KPI och
därmed inflationssäkrade. Den relativt sett höga
inflationen i Norden medför en starkare tillväxt.

Av bolagets hyresintäkter för 2022. Givet SBB:s
aktiva arbete med förvaltning och fastighets-
förädling har vi som ett internt mål att våra
genomsnittliga årliga ökningar av hyresintäkter
i jämförbart bestånd ska överstiga KPI med 100
baspunkter.

Vi har överträffat målet varje år
sedan bolaget startades och det genomsnittliga
utfallet 12 månaders rullande för de senaste tre
åren ligger på cirka 120 baspunkter över KPI.
Är det verkligen sant att alla företags-hyreskontrakt är kopplade till KPI? Det finns inga butiker som kan betala 5% mer i hyra. jag har själv butik, enligt den stiger hyran med 2% per år.

Bostäder har hyror som sätts av hyresregleringen, så de är inte kopplade till KPI.

När inflationen stiger så stiger också alla kostnader för lokalen t.ex städ, renovering, värme, el.

När inflationen och räntorna fördubblas så fördubblas också räntekostnaderna. Där finns ingen koppling till KPI, de stiger rakt av med 100% utan möjlighet till kompensation.

Det är mest den sista punkten jag var nyfiken på. Såg att vinst-marginalerna var ganska små i det förra inlägget, och de äts upp x 5 med dubblade räntor och SBB går med förlust och kan inte överleva utan kapitaltillskott. Som man inte kan låna.
Senast redigerad av Barents 2022-06-11 kl. 18:24.
Citera
2022-06-11, 18:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nja, jag är rikare än du. Noterar att du inte nämner "lån" och "räntor" i ditt faktatomma inlägg. Utan det ordet har du inte gjort en analys. Jag är ledsen, du kommer att förlora alla dina pengar.

Pajkastning, visst, men jag håller på dig!
Det är något skumt med SBB!
Det är mer än bara räntekänslighet kan man ana.

Man får känslan av att det finns ett bakomliggande finansiellt upplägg som förutsätter att SBBs aktiekurs hålls över en viss nivå.

Om det är SBB , Batljan eller båda som havererar när om kursen fortsätter ner lär vi märka senare i år!

Jag säger det igen: Vad fan var det för desperat grepp av SBB att annonsera på helsidor i dagspressen bara för att hävda att deras finanser var starka? Vilket bolag gör så?
Citera
2022-06-11, 18:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det var inte räntor som tog död på evergrande det var att de inte hade några pengar att betala sina lån för.
Ganska stor skillnad mot SBB, ledsen grabben.
Du är fattig och sur över att du köpte SBB på toppen och vill nu hämnas på aktien haha.
Det kallas för REVENGE TRADING och du har joinat THE DARK SIDE.
Du har blivit en SITH LORD, förstår du?

Är man en större vinnare om man köpt Titanic efter grundstötningen?
Citera
2022-06-11, 18:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Pajkastning, visst, men jag håller på dig!
Det är något skumt med SBB!
Det är mer än bara räntekänslighet kan man ana.

Man får känslan av att det finns ett bakomliggande finansiellt upplägg som förutsätter att SBBs aktiekurs hålls över en viss nivå.

Om det är SBB , Batljan eller båda som havererar när om kursen fortsätter ner lär vi märka senare i år!

Jag säger det igen: Vad fan var det för desperat grepp av SBB att annonsera på helsidor i dagspressen bara för att hävda att deras finanser var starka? Vilket bolag gör så?
Jag har varit med länge och sett SBB-liknande företag komma och gå. Det är inte skumt, det är bara ett upprepat mönster vart tionde år med "låna maximalt, köp alla bostäder du kan hitta, gör utspel, mergers, stora byten, ofta för att trigga aktieägarna". De med hög prifil på ägarna går extra bra i början, tänk Refaat el Sayed om du har åldern inne. Detta håller i några år. Tyvärr blev man sittande med de sämsta fastigheterna, de enda som såldes, till alldeles för höga priser och när kraschen kommer försvinner man. Hände både 1994, 2000, och 2008. 2022-23 kan vara nästa krasch.

Men fram till kraschen kan man tjäna en hel del pengar. Det finns dock ingen som kan förutsäga när kraschen kommer. Utom möjligen de i styrelsen, och när de säljer av en del av aktierna ("jag tänker satsa dem i något annat, skatteverket har tvingat mig" osv osv) så vet de något och man måste omedelbart sälja sina aktier.
Citera
2022-06-11, 18:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag har varit med länge och sett SBB-liknande företag komma och gå. Det är inte skumt, det är bara ett upprepat mönster vart tionde år med "låna maximalt, köp alla bostäder du kan hitta, gör utspel, mergers, stora byten, ofta för att trigga aktieägarna". De med hög prifil på ägarna går extra bra i början, tänk Refaat el Sayed om du har åldern inne. Detta håller i några år. Tyvärr blev man sittande med de sämsta fastigheterna, de enda som såldes, till alldeles för höga priser och när kraschen kommer försvinner man. Hände både 1994, 2000, och 2008. 2022-23 kan vara nästa krasch.

Men fram till kraschen kan man tjäna en hel del pengar. Det finns dock ingen som kan förutsäga när kraschen kommer. Utom möjligen de i styrelsen, och när de säljer av en del av aktierna ("jag tänker satsa dem i något annat, skatteverket har tvingat mig, osv osv) så vet de något och man måte omedelbart sälja sina aktier.

I slutet av maj köpte Batljan aktier i SBB för lite drygt 12 miljoner kronor, skitpengar för honom och sannolikt gjorde han det av samma anledning som VD:n för BT-kemi drack fenoxisyra i TV.
Senast redigerad av Ringhals3 2022-06-11 kl. 18:34.
Citera
2022-06-11, 18:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:
I slutet av maj köpte Batljan aktier i SBB för lite drygt 12 miljoner kronor, skitpengar för honom och sannolikt gjorde han det av samma anledning som VD:n för BT-kemi drack fenoxisyra i TV.
Jag köper aldrig aktier i ett företag som gör utspel. Kanske synd, de går oerhört bra i början och får en stabil bas med fans som ständigt gör reklam för aktien. Vilket gör att kursen stiger. Men verkligheten kommer alltid ikapp. Jag föredrar företag som fokuserar på sina kunder hellre än på aktiekursen. Men det är kanske gammaldags, vi lever i en värld med bara yta.
Citera
2022-06-11, 20:52
Medlem
Citat:
Jag köper aldrig aktier i ett företag som gör utspel. Kanske synd, de går oerhört bra i början och får en stabil bas med fans som ständigt gör reklam för aktien. Vilket gör att kursen stiger. Men verkligheten kommer alltid ikapp. Jag föredrar företag som fokuserar på sina kunder hellre än på aktiekursen. Men det är kanske gammaldags, vi lever i en värld med bara yta.

Då måste du missat tesla, apple, amazon och microsoft alltså
Citera
2022-06-11, 20:53
Medlem
Citat:
Är man en större vinnare om man köpt Titanic efter grundstötningen?

Så nu är SBB titanic efter grundstöningen helt plötsligt?

Var va du för ett år sedan?
Citera
2022-06-11, 20:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Så nu är SBB titanic efter grundstöningen helt plötsligt?

Var va du för ett år sedan?

Sant! Sant! Sant!
Citera
2022-06-11, 21:09
Medlem
Väldigt många av mina vänner som köpt den här aktien. Senast på 29kr fick jag rådet att gå in, "den kan inte gå ned mer nu". Börjar bli lite intressant nu ändå på 21kr men samtidigt så har jag dålig känsla av den, det är något som inte stämmer. Så mycket blankat kapital trots en nedgång på 70%. Kanske tar en chanspost iaf.
Citera
2022-06-11, 22:27
Medlem
Besvärjarens avatar
En del tycks tro att SBB köpt allt med lån och att de ligger under ytan, förutom att de köpt en hel del för ett antal år sedan och har på dessa egendomar sett en avsevärd ökning i värde, så har bolaget också köpt mycket genom emissioner, till otroligt mycket högre kurser än de vi ser nu dessutom.

Stora köp i Norge betalades med D-aktier på 31kr och emissioner av B har gjorts på så högt som 66 och 70kr, de pengarna finns i tegelsten idag.
De norska tillgångarna köptes när NOK var 0.96, idag är den 1.03, så ~5% valutaeffekt också vid realisering.

Kanske dags att avyttra lite tillgångar och köpa tbx aktier? En makulerad D-aktie ger bolaget 8% i minskad utgift, en B ca 6%, svårt att se en investering som ger bättre netto-effekt just nu. Sälj byggrätter, minska framtida utgift, köp tbx aktier för en del av pengarna och minska framtida utgifter ytterligare.

#aktievård
Senast redigerad av Besvärjaren 2022-06-11 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in