Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-22, 17:21
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Och jag förklarar att en blankare har snävare krav när han måste rapportera sin position jämfört med någon som är lång. Har du förstått skillnaden?

Det har ingenting med mitt inlägg att göra. Citera inte mig och prata om något helt annat än det jag tog upp.

Vill du bemöta det jag säger, varsegod. Jag tycker att du är en utmärkt skribent så det kan säkert bli intressant. Men om du vill slåss mot halmgubbar så stör någon annan jag är inte intresserad.
Citera
2022-02-22, 17:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det har ingenting med mitt inlägg att göra. Citera inte mig och prata om något helt annat än det jag tog upp.

Det står dig fritt att inte svara. Du är ny här på flashback och kanske inte förstår det.
Citera
2022-02-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan, så låt mig förklara.

När företag lånar pengar så skriver man in kovenanter i prospektet som måste hållas för att lånet ska löpa linan ut. Det kan exempelvis vara att säkerhetens värde måste värderas av tredje part eller liknande under lånets löptid, och att värderingen måste motsvara 100% eller dylikt av det lånade beloppet annars ska bolaget ställa annan säker het.

Dessutom, att en obligation är investment grade betyder enkom att det är tillräckligt säkert att investera i obligationen för att långivare kan konfiskera tillräckligt stora tillgångar ur företaget för att få tillbaka sina pengar ifall det inte betalas. Det är alltså säkerheten i obligationen, och som du från och med nu troligtvis kommer lära dig så har långivare första tjing på företagets tillgångar vid eventuell insolvens eller vid brott mot kovenanter.

Aktieägarna står sist i den kedjan och får troligtvis tillbaka noll efter att obligationsägare såld gäldenärens tillgångar vid bekymmer.

Behöver man skriva ner fastighetsbeståndet som man aggressivt skrivit upp när man belånat sig och köpt till överpris så blir det alltså problem av grav magnitud. Fastighetsbeståndets pris sätter marknaden genom dom transaktioner som utförs och revisorerna kommer vara stenhårda i fall av försämrad marknad då dom ytterst står juridiskt ansvariga för att bolagsredovisningen är korrekt.

Så nu när marknadsräntorna stiger så kommer fastigheterna behöva skrivas ner likt dom skrivits upp under perioden av sjunkande räntor.

Det är problemet.

Kovenanter är väldigt vanliga främst vid lån och säkerställda obligationer, det är väldigt sällan brott av kovenanter leder till konfiskering av tillgångar när det gäller börsbolag, av uppenbara anledningar vilket jag hoppas att du förstår?

Stora delar av SBB’s finansieringsmassa kommer från icke säkerställda obligationer och man har gång efter annan förtidsinlöst obligationer helt enkelt för att man kan hitta billigare finansiering och överlag bättre villkor för bolagets framtid.

Du verkar vara en av få i tråden som inser att SBB såklart inte värderar sina egna fastigheter även om du tvunget måste slänga in en blänkare om att ”man aggressivt har skrivit upp” värdet. Hur får du ihop detta?
Du vet att obligationstagare vill ha en seriös bedömning av en tredje part som dom kan lita på?
Samtidigt skriver SBB upp värdena aggressivt… har jag förstått dig rätt här?

Det är sant att högre räntor leder till högre avkastningskrav, även om det är en väldigt trögrörlig process. Avkastningskravet rör sig inte öht på spekulation om högre räntor eller enskilda mindre höjningar.
Trögrörligheten ligger i sakens natur därför i mångt och mycket handlar det väldigt mycket om långsiktigheten i kapitalflöden och en enskilda ”räntechock” betyder inte att en trend har skapats.
Ränte-nissarna är knappast dumma i huvudet.

Det är här som SBB har en viss krockkudde dessutom, för tillfället ligger genomsnittlig bindningstid på 4,5år men bolaget har som ambition att öka den till 6år redan under 2022. Märk väl att det är en ambition och inget löfte.
Samtidigt följer hyressättningen KPI vilket betyder att man ligger före kurvan.

Batljan har uttryck det som att ”det är i goda tider vi skapar förutsättningar för ev. sämre tider” inget klockrent citat då det är taget ur minnet men dom allra flesta inser nog vad som menas.

Vilka fastigheter är det du anser att man köpt till överpris?
Senast redigerad av Som-nam-na 2022-02-22 kl. 17:51.
Citera
2022-02-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
intressant att AVA är nettosäljare idag

edit : ser ut som fullblodigt krig i orderdjupet, ryssland kan slänga sig i väggen.

SBB har väldigt många aktieägare, väldigt många av dessa är småsparare. En stor del vet nog inte riktigt vad dom köper öht, vet inte hur många gånger jag sett folk fråga om skillnaden mellan B och D aktien tex.

Varför är utdelningen högre på D-aktien? Varför hänger inte D-aktien med uppåt när B drar? Osv.

Det är kanske inte helt omöjligt att många blivit skrämda av den senaste tidens prisutveckling och därför väljer att sälja när aktien drar uppåt? Bara en gissning.
Senast redigerad av Som-nam-na 2022-02-22 kl. 17:53.
Citera
2022-02-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
SBB har väldigt många aktieägare, väldigt många av dessa är småsparare. En stor del vet nog inte riktigt vad dom köper öht, vet inte hur många gånger jag sett folk fråga om skillnaden mellan B och D aktien tex.

Varför är utdelningen högre på D-aktien? Varför hänger inte D-aktien med uppåt när B drar? Osv.

Det är kanske inte helt omöjligt att många blivit skrämda av den senaste tidens prisutveckling och därför väljer att sälja när aktien drar uppåt? Bara en gissning.

För att D-aktien är en pref

Ger en fast utdelning
Företräde till utdelning före stamaktier
Ej rätt till högre utdelning än den på förhand fastställda utdelningen
Ökar ej skuldsättningen i företaget
Ger företaget större flexibilitet vid betalning jämfört med vanliga lån
Citera
2022-02-22, 17:58
Medlem
Lagerkommandants avatar
SIH Partners har dykt upp som blankare av 0,5 procent av kapitalet enligt Finansinspektionens blankningsregister rapporterar Nyhetsbyrån Direkt.

Källa: https://www.fi.se/sv/vara-register/b...HX9MRFY47AH564
Kod:
Positionsinnehavare | ISIN | Position i procent (%) | Positionsdatum | Föregående Position (%)
SIH Partners LLLP | SE0009554454 | 0,5% | 2022-02-21 | N/A
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-02-22 kl. 18:01.
Citera
2022-02-22, 18:09
Medlem
bajssprutans avatar
Småspararna äger nog till 99% preffen pga direktavkastningen. Rörelserna i B-aktien visar det rätt tydligt.
Ava har handlat 3 miljoner och nettosålt 1 mot anons 30. Vi kan nog glömma småsparare som en faktor.

Att ava nettosäljer brukar enligt axiepraktikan betyda att aktien går upp nästa dag.

Skitkul om SBB blir en memestock. Kom igen Ilja Kadabra, ge oss en bajsemoji !
Citera
2022-02-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treputtare
För att D-aktien är en pref

Ger en fast utdelning
Företräde till utdelning före stamaktier
Ej rätt till högre utdelning än den på förhand fastställda utdelningen
Ökar ej skuldsättningen i företaget
Ger företaget större flexibilitet vid betalning jämfört med vanliga lån

Ja alltså, det var mest att jag återgav frågor som jag sett mängder av gånger.

Dock.. så är inte D-aktier en Pref. Även om den till synes liknar en sådan. Lite mer ett börshandlat ränteinstrument utan preferens. Dvs något högre risk för ägaren jämfört med en Preferensaktie.

Oavsett, jag tror inte att vi kommer se några större (eller några alls?) emissioner av D-aktier framgent. Man har varit tydliga med att man numer ser D-aktier som ett rätt dyrt alternativ till finansiering man numer finner på annat håll.

Nu borde det iaf vara läge för de tidigare ägarna av Norske barnehager att passa på och återinvestera direktavkastningen från sina D-aktier! Ju fler dom köper ju lägre blir ju hyran!!
Senast redigerad av Som-nam-na 2022-02-22 kl. 18:14.
Citera
2022-02-22, 18:15
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Blankaren sitter och bölar på twitter. Antar att jag skulle göra det också om jag var aktivistblankare och mitt case var bästa aktie på largecap två dar i rad. Hur många aktier är det på large cap? 80? Blir alltså en på sextusen fyrahundra att man slumpar lika uselt som blankaren. Låter inte klokt. Jag måste räknat fel.

Hoppas blankaren är med på telefonkonferensen imorgon.
Citera
2022-02-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Blankaren sitter och bölar på twitter. Antar att jag skulle göra det också om jag var aktivistblankare och mitt case var bästa aktie på largecap två dar i rad. Hur många aktier är det på large cap? 80? Blir alltså en på sextusen fyrahundra att man slumpar lika uselt som blankaren. Låter inte klokt. Jag måste räknat fel.

Hoppas blankaren är med på telefonkonferensen imorgon.
Ha ha! Ja men det var väll blankaren själv som startade denna uppgång med sin analys?
Jag visste det skulle vända men inte på detta vis och är tacksam för all spänning och drama.
Citera
2022-02-22, 20:23
Medlem
Blir kursnedgång imorgon.

+ 100 000 småsparare in i SBB senaste året. Vad kan gå fel?

1 000 % på fem år, varav småspararna hoppat in i toppen, är det rimligt tycker ni?
Citera
2022-02-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Blir kursnedgång imorgon.

+ 100 000 småsparare in i SBB senaste året. Vad kan gå fel?

1 000 % på fem år, varav småspararna hoppat in i toppen, är det rimligt tycker ni?
469,47 procent på 5 år och + 250,29 som max enligt Avanza. Jag vet inte varför den skulle gå ned imorgon? Men rapport dags och spännade tycker jag med. Äger du själv eller ligger du kort nu? Men men...
Senast redigerad av Truefighter 2022-02-22 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in