Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kanske vi kan få se en dipp under 17kr i e.m om blankarna får som dom vill...
Dippen är inte det enda som vi ska vara rädda för. Jag tror inte att aktien kommer att stiga till 2021 nivåer någonsin.
Citera
2022-06-14, 13:14
Medlem
R33GTRs avatar
Ett av Sveriges mest ägda papper, bara det är väl en tillräcklig varningsklocka? Nu ska halva sverige sälja av sina papper i panik
Citera
2022-06-14, 13:14
Medlem
Enterprises avatar
Jag köper nu en liten "kollposition", trots risk för ordentlig sättning.
Citera
2022-06-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Efter att ha sett hur kursen rört sig grafiskt sedan 60 kr så fanns det absolut ingenting som pekade på att den skulle sluta falla vid 20 kr och det gjorde den inte heller.
Men visst, du har rätt i att jag sitter och gör efteranalyser, jag övervägde att köpa 50k aktier igår men avstod.

Det finns naturligtvis en anledning till att kursen havererat, vad tror du den anledningen är?

Hej Ringhals.

Det jag stör mig på det är att du förmodligen i efterhand då du nu antagligen vet hur aktie-B gick, förmodat använder den informationen? Och eventuellt kritiserar någon som köpte akten igår under 20 kr. Men du som tycktes veta? och därtill förmodligen vet? Vad som eventuellt då ska hända i både akten och SBB.Och vad som förmodligen ska hända också framåtskridande i aktie-B? kan ju då eventuellt förklara det för oss andra? för det skulle förmodligen vara väldig intressant och veta det? Då du förefaller kunna eventuellt förutse uppenbarligen vad som ska ske i sbb? o.därtill i akte-B? och dessutom kanhända på lång sikt?

Förklara nu för oss andra? Vi som eventuellt köpte vid fel tillfälle igår under 20kr,hur sbb och bolaget o.därtill aktie-B ska utvecklas den här veckan då och på Ca.2-5 års sikt?

/Jag har en lång syn på SBB o. Bolaget.
Och jag tyckte det var hyfsat bra o.köpte igår under 20kr.
Köper eventuellt till mera aktie-B med lång syn.
Citera
2022-06-14, 13:46
Medlem
Handeln är ju som om de är på väg i kk... tycker det är lite väl orimligt... räntan kanske höjs, men vinsten de gör idag, med denna räntan, är ju stor.

Vid vilken ränta börjar de ställa in utdelning? Vid vilken ränta går de back?

Jag fattar misstron, men detta är ju full panik.
Citera
2022-06-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Alla byggbolag och fastighetsbolag har rasat sedan november, inflation och räntor som inte funnits sedan 1990-talet har kommit tillbaka, fastigheter är kopplade till stora banklån. 1990 hade Sveriges sin största fastighetsbubbla som sedan sprack pga räntorna.

Inflationen är ju där, men det är inte i närheten av den tidens räntor ens efter höjningar.
Citera
2022-06-14, 13:50
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Inflationen är ju där, men det är inte i närheten av den tidens räntor ens efter höjningar.
Inflationen idag är 8% och räntorna kommer då ganska snart att bli 6% om denna inflation är här för att stanna. Vi bromsas av ECB som fått för sig att de ska prioritera aktiebubblan och inte inflationen och därför fortfarande har noll-ränta. Vilket garanterar hög inflation i ett år till.

Inflationen i USA och Sverige under 1970-talet var enorm, triggad av oljepriset om det känns igen. Tiils USA FEDs chef Paul Volcker bestämde sig för att ta bort inflationen och höjde FED-räntorna till 20% juni 1981. Klarar SBB 20%?...
Senast redigerad av Barents 2022-06-14 kl. 13:53.
Citera
2022-06-14, 13:59
Medlem
Citat:
Inflationen idag är 8% och räntorna kommer då ganska snart att bli 6% om denna inflation är här för att stanna. Vi bromsas av ECB som fått för sig att de ska prioritera aktiebubblan och inte inflationen och därför fortfarande har noll-ränta. Vilket garanterar hög inflation i ett år till.

Inflationen i USA och Sverige under 1970-talet var enorm, triggad av oljepriset om det känns igen. Tiils USA FEDs chef Paul Volcker bestämde sig för att ta bort inflationen och höjde FED-räntorna till 20% juni 1981. Klarar SBB 20%?...

Ränteprognoser är svåra. Den stora skuldbördan hos allt och alla göra att räntorna kanske kommer att bita bättre? Det finns ingen regel där, men väldigt lite idag tyder på en ränta på 6%.

Nej, SBB klarar inte 20%, det är nog väldigt få bolag överhuvudtaget som gör det. Så den medicinen tar nog effektivt bort all ekonomisk aktivitet inkl inflation.

Det rimliga är att titta på räntebanan och följa den utvecklingen. Kom också ihåg att hyrorna följer inflation, och även fastighetspriserna stiger. Får vi inflation utan att räntorna stiger motsvarande (vilket är lika sannolikt) så ökar SBBs intjäning med inflation medan kostnaderna bara stiger med räntan. Samtidigt inflateras deras skuldberg bort...

Inflationen på 70-talet betalde Svenssons vilor.
Citera
2022-06-14, 14:11
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ränteprognoser är svåra. Den stora skuldbördan hos allt och alla göra att räntorna kanske kommer att bita bättre? Det finns ingen regel där, men väldigt lite idag tyder på en ränta på 6%.

Nej, SBB klarar inte 20%, det är nog väldigt få bolag överhuvudtaget som gör det. Så den medicinen tar nog effektivt bort all ekonomisk aktivitet inkl inflation.

Det rimliga är att titta på räntebanan och följa den utvecklingen. Kom också ihåg att hyrorna följer inflation, och även fastighetspriserna stiger. Får vi inflation utan att räntorna stiger motsvarande (vilket är lika sannolikt) så ökar SBBs intjäning med inflation medan kostnaderna bara stiger med räntan. Samtidigt inflateras deras skuldberg bort...

Inflationen på 70-talet betalde Svenssons vilor.
Tvärtom talar allt för räntor på 6% inom ett år, och i USA diskuterar man numera om FED ska höja 0.75 eller 1% PER MÅNAD. ECB börjar höja sina räntor nästa månadsmöte.

Officiell inflation och huspriser har negativ korrelation. Svenska bostäder aldrig någonsin stigit mer än under noll-inflations-åren. Men på 1980/90-talet var huspriserna en katastrof, med 10% i inflation och ränta.

Med en bolåneränta på 6% spekulerar jag i att alla huspriser måste ner 30-40%, ännu mer i Stockholm.
Citera
2022-06-14, 14:12
Medlem
Schmisss avatar
Citat:
Handeln är ju som om de är på väg i kk... tycker det är lite väl orimligt... räntan kanske höjs, men vinsten de gör idag, med denna räntan, är ju stor.

Vid vilken ränta börjar de ställa in utdelning? Vid vilken ränta går de back?

Jag fattar misstron, men detta är ju full panik.
SBB har sysslat med round-tripping vilket innebär att deras "vinst" ser mycket större ut på papper än vad den är i realitet. Dessutom är en stor del av SBBs hyresintäkter betalda med utdelningen från deras D-aktier. SBB förvärvar exempelvis kommunala fastigheter genom att överlåta D-aktier till kommunen, som i sin tur kan betala en betydande del av hyran med utdelningen från dessa D-aktier till SBB.
Citera
2022-06-14, 14:14
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss
SBB har sysslat med round-tripping vilket innebär att deras "vinst" ser mycket större ut på papper än vad den är i realitet. Dessutom är en stor del av SBBs hyresintäkter betalda med utdelningen från deras D-aktier. SBB förvärvar exempelvis kommunala fastigheter genom att överlåta D-aktier till kommunen, som i sin tur kan betala en betydande del av hyran med utdelningen från dessa D-aktier till SBB.
SBBs "vinst" år 2021 är helt irrelevant för 2022, det kan även jag se som okunnig i SBB. Men tyvärr lever de siffrorna kvar ända till januari nästa år, t.ex i form av ett PE på 1.5 vilket kan lura någon okunnig.
Citera
2022-06-14, 14:16
Medlem
Citat:
Tvärtom talar allt för räntor på 6% inom ett år, och i USA diskuterar man numera om FED ska höja 0.75 eller 1% PER MÅNAD. ECB börjar höja sina räntor nästa månadsmöte.

Officiell inflation och huspriser har negativ korrelation. Svenska bostäder aldrig någonsin stigit mer än under noll-inflations-åren. Men på 1980/90-talet var huspriserna en katastrof, med 10% i inflation och ränta.

Med en bolåneränta på 6% spekulerar jag i att alla huspriser måste ner 30-40%, ännu mer i Stockholm.

1% per månad?

har du källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in