Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-14, 11:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag ser att SBB på ett år fallit ca 5% mer än branchindex för fastigheter.

Är det de 5% mer än index som är det tunga problemet med SBB?

Index har fallit 12% och SBB 17%. Balder har fallit 18% så dom verkar ha en större dos problem än SBB. Fastpartner klarar sig med 15%.

Har du omvärderat din syn på SBB ännu?
Citera
2022-06-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du kunde sovit på saken och köpt alldeles under 18 kr istället 10% billigare således.

Det är ett nybörjarmisstag att tro att aktier som sjunker över tid blir "billigare och billigare", generellt så är det bättre att köpa aktier när de är i en stigande trend och sälja när de är i en sjunkande trend.

Hej Ringhals.

Det är ju förmodligen alltid lätt o.dyka upp samt redogöra för någon aktieägare när man ska köpa och därtill vid vilken tidpunkt,när man förmodligen redan vet allt i efterhand hur en aktie har öppnade upp samt utvecklas över dagen i bolaget.

Du kan ju förmodligen inte veta på förhand vad som skulle inträffa o.äga rum idag aktie-B? Samt hända i SBB? En aktie kan eventuellt öppna upp på en positiv nyhet och då hinner man vanligtvis inte med att investera och köpa.

Jag har en väldigt lång syn på bolaget och även om jag tappade en del på det jag köpte igår så gör det förmodligen oftast inget på längre sikt.

Och på långsikt gör det förmodligen inte så mycket om kursen gick ner idag.För det jag gav igår för mina aktier-B det kommer förmodligen att passeras =och antagligen på sikt då gå förbi dem aktierna-B i sbb som jag köpte igår och då på längre sikt bolaget.

Det är det som händer i sbb och bolaget som förmodligen är viktigast inte kortsiktiga svängningar i aktiekursen-B.

/Du uppför dig förmodligen o.framstår nu antagligen som en typ av kortsiktig spekulant.Som därtill förmodligen stirrar sig blind på aktiekursens kortsiktiga svängningar.
Senast redigerad av Jerker2 2022-06-14 kl. 12:15.
Citera
2022-06-14, 12:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det beror på vilken riskfaktor man försöker fånga. Det du beskriver kallas momentum och är en väldokumenterat bra strategi men det är inte den enda strategin. Värdestrategier köper hellre på 20 än 30 allt annat lika och båda dessa strategier levererar mycket bra avkastning över tid. Lite paradoxalt eftersom de är varandras motsatser men marknaden har ingen skyldighet att bete sig förustägbart.

Både momentum- och värdefonder är i dagsläget fulltankade på oljeaktier men momentumsnubbarna kötpe efter att det gått upp 150%, värdesnubbarna köpte innan. Båda strategierna kommer ge bra avkastning över tid men det är som sagt inte glasklart att någon är mycket bättre än den andra.

Helt sant! Men om man tyckte det var rea på 20 kr, vad är det då på 17,27 kr? Utförsäljning.

Det måste finnas såväl lik i lasten som begravda hundar i SBB. Lyckas de behålla utdelningen i hundra 100 som IB påstår så är det ett sensationellt bra tillfälle att pumpa in en miljon i SBB nu!

Marknaden verkar dock inte lita det minsta på IBs utdelningsprognos!
Citera
2022-06-14, 12:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hej Ringhals.

Det är ju förmodligen alltid lätt o.dyka upp samt redogöra för någon aktieägare när man ska köpa och därtill vid vilken tidpunkt,när man förmodligen redan vet allt i efterhand hur en aktie har öppnade upp samt utvecklas över dagen i bolaget.

Du kan ju förmodligen inte veta på förhand vad som skulle inträffa o.äga rum idag aktie-B? Samt hända i SBB? En aktie kan eventuellt öppna upp på en positiv nyhet och då hinner man vanligtvis inte med att investera och köpa.

Jag har en väldigt lång syn på bolaget och även om jag tappade en del på det jag köpte igår så gör det förmodligen oftast inget på längre sikt.

Och på långsikt gör det förmodligen inte så mycket om kursen gick ner idag.För det jag gav igår för mina aktier-B det kommer förmodligen att passeras =och antagligen på sikt då gå förbi dem aktierna-B i sbb som jag köpte igår och då på längre sikt bolaget.

Det är det som händer i sbb och bolaget som förmodligen är viktigast inte kortsiktiga svängningar i aktiekursen-B.

/Du uppför dig förmodligen o.framstår nu antagligen som en typ av kortsiktig spekulant.Som därtill förmodligen stirrar sig blind på aktiekursens kortsiktiga svängningar.

Efter att ha sett hur kursen rört sig grafiskt sedan 60 kr så fanns det absolut ingenting som pekade på att den skulle sluta falla vid 20 kr och det gjorde den inte heller.
Men visst, du har rätt i att jag sitter och gör efteranalyser, jag övervägde att köpa 50k aktier igår men avstod.

Det finns naturligtvis en anledning till att kursen havererat, vad tror du den anledningen är?
Citera
2022-06-14, 12:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Någon som har erfarenhet av när en blankning avslutas och ska täckas?
Vad är tecknen förutom det uppenbara att de slutar aggressivt sälja i attacker?

Skiter ärligt talat i kursen för dagen men vill inte belöna blankare och skulle gärna se dem kämpa för att stänga sina positioner, upp mot 180/200 000 000 aktier ska återlämnas för eller senare.
Självklart finns en nervositet där när ingen vill täcka sist, tror vi kan se kraftiga uppgångar när racet är igång.

Dendär drömmen om att blankarna snart täckt sina positioner och att kursen ska stiga då brukar inte infrias.
Citera
2022-06-14, 12:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hej Ringhals.

Jag har alltid fascinerats över hur överoptimistisk hjärnan är. Så när man ser på FB "den gick upp 3 kr förr veckan, jag visste att jag skulle köpa" så känns det helt naturligt. Men i själva verket har hjärnan lämnat Förra veckan och du har glömt hur det kändes då.

Med ett enkelt test kan man visa att "jag visste jag skulle köpa" är helt meningslöst. Vilken kurs har SBB nästa tisdag? Och kollar sedan hur det gick. Du kommer att bli förvånad, för sanningen är att du inte hade en susning.
Citera
2022-06-14, 12:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Dendär drömmen om att blankarna snart täckt sina positioner och att kursen ska stiga då brukar inte infrias.
Min erfarenhet är att när nergången eller uppgången väl börjat så pågår den längre än man någonsin kan tro. Mycket mycket längre ibland.

Det är extremt sällsynt att en riktning bryts, och tittar man på SBBs kurva (klicka på 5 år):
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...bo--i-norden-b
så ser man att den bara har en uppgång, avbruten av corona 2020 som är ett särfall, sedan i princip bara uppgång till november 2021, sedan bara fall. Dvs SBB har bara haft en uppgång och en nedgång under hela sin levnad. Allt annat är krusningar på ytan.
Senast redigerad av Barents 2022-06-14 kl. 12:42.
Citera
2022-06-14, 12:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Min erfarenhet är att när nergången eller uppgången väl börjat så pågår den längre än man någonsin kan tro. Mycket mycket längre ibland.

Norwegian är ett skräckexempel dit smpsparana drogs likt flugor när kursen coronadippade.
Bolaget var redan kraftigt på dekis när pandemin slog till.
Många småsparare trodde blint att kursen skulle pterstälkas när pandemin var över.
Nu vet de allt om nyemissioner lånekonverteringar och utspädning....eller så gör de inte det.
Citera
2022-06-14, 12:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Efter att ha sett hur kursen rört sig grafiskt sedan 60 kr så fanns det absolut ingenting som pekade på att den skulle sluta falla vid 20 kr och det gjorde den inte heller.
Men visst, du har rätt i att jag sitter och gör efteranalyser, jag övervägde att köpa 50k aktier igår men avstod.

Det finns naturligtvis en anledning till att kursen havererat, vad tror du den anledningen är?
Alla byggbolag och fastighetsbolag har rasat sedan november, inflation och räntor som inte funnits sedan 1990-talet har kommit tillbaka, fastigheter är kopplade till stora banklån. 1990 hade Sveriges sin största fastighetsbubbla som sedan sprack pga räntorna.
Citera
2022-06-14, 12:45
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Helt sant! Men om man tyckte det var rea på 20 kr, vad är det då på 17,27 kr? Utförsäljning.

Det måste finnas såväl lik i lasten som begravda hundar i SBB. Lyckas de behålla utdelningen i hundra 100 som IB påstår så är det ett sensationellt bra tillfälle att pumpa in en miljon i SBB nu!

Marknaden verkar dock inte lita det minsta på IBs utdelningsprognos!
¨
Absolut. Det finns helt klart anledning att vara försiktig här.
Man kan ignorera trend om man köper värde men man måste se till att man faktiskt köper värde. Att något gått ner mycket medför ju inte automatiskt att det är billigt relativt fundamenta och det är därför man måste vara mycket försiktig.
Citera
2022-06-14, 12:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Norwegian är ett skräckexempel dit smpsparana drogs likt flugor när kursen coronadippade.
Bolaget var redan kraftigt på dekis när pandemin slog till.
Många småsparare trodde blint att kursen skulle pterstälkas när pandemin var över.
Nu vet de allt om nyemissioner lånekonverteringar och utspädning....eller så gör de inte det.
Samma med SAS. Det är väl inövat att köpa på dippen. och det har fungerat 2010-2021, fast inte för att det är en bra ide utan för att vi haft oavbruten tillväxt under den perioden så företagen kan alltid komma tillbaka. Men man kan inte köpa på dippen om vi går in i en recession, då är pengarna helt slut hos företagen och kunderna. SAS och Norwegian kan t.ex helt sluta existera i denna recession, troligen några byggbolag också.
Citera
2022-06-14, 13:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Kanske vi kan få se en dipp under 17kr i e.m om blankarna får som dom vill...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in