Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-02, 11:47
Medlem
Den stora frågan är väl om SBB kan och vill ta sig ur sin skuldfälla. En något mindre fråga hur det ska gå till. Deras tillgångar är betydligt större än deras skulder trots allt och pengar rullar ändå in, så de kan alltid sälja av sina tillgångar för att rädda sig. Måste dom göra det snabbt blir priset säkert dåligt. Så vill dom rädda sig, så kan dom.

Kan dom sälja obligationer? Jag har dålig koll. Det har ju varit svårt hittills men det kanske lättar? Ett mindre smärtsamt sätt att lösa problemen.

Kan försäljning bidra till ett bättre kreditbetyg, så de kan göra om lån, så de blir förmånligare. Ja då ser dom ljuset i tunneln.

Jag tycker aktien är kraftigt undervärderad, men är ändå lite rädd att dom inte fixar det utan går i konkurs. Då är den lilla post jag har där värdelös. Klarar dom sig, så borde aktien stiga mångdubbelt.
Citera
2024-02-02, 13:32
Medlem
stumpjumpers avatar
Swedbank Credit Research skriver i Nordic High Yield Daily denna morgon:

SBB: Potential IPO of Public Property Invest – Limited impact on SBB

SBB announced that its associated company Public Property Invest AS (PPI) is currently preparing for a potential IPO on the Norwegian Stock Exchange. SBB holds 44.8% of PPI, with assets of NOK 9bn and 92% of the rental income derived from public tenants. SBB is considering transferring some of its Norwegian properties (SBB’s Norwegian assets amounts to SEK 19.9bn, whereof SEK 4.2bn relates to public properties) to strengthen PPI’s balance sheet and reduce leverage.

Comment: The IPO of PPI is an ownership decision where the strategic rationale is to highlight hidden values and to improve the company’s access to the capital markets. PPI has a target to reach a strategic size of NOK 15bn, where an IPO of the company could be an important step to secure future growth.

The potential negative impact on SBB could come from the transfer of assets to PPI. The amount of relevant assets is limited to SEK 4.2bn, however these assets are assumed to have a low secured LTV of 25% (based on the total secured LTV of 25% for SBB), which would have a negative impact SBB total LTV. If and what assets are to be transferred is not decided. Overall impact on SBB from the IPO of PPI is limited excluding the potential transfer of assets.
Citera
2024-02-05, 15:02
Medlem
Skattmasen08s avatar
Är det någon som fattar varför blankarna inte släpper greppet? Aktien har ju harvat kring den här kursen ända sedan juni, andelen blankning likaså (ungefär). Och det kostar ju ränta att blanka aktier. Borde de inte vara nöjda för länge sedan eller bettar de på en konkurs?
Citera
2024-02-07, 10:55
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Är det någon som fattar varför blankarna inte släpper greppet? Aktien har ju harvat kring den här kursen ända sedan juni, andelen blankning likaså (ungefär). Och det kostar ju ränta att blanka aktier. Borde de inte vara nöjda för länge sedan eller bettar de på en konkurs?
SBB har fortsatt stora problem.

https://www.di.se/live/sbb-rasar-efter-obligationsbrak/
Citera
2024-02-07, 16:13
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
SBB har fortsatt stora problem.

https://www.di.se/live/sbb-rasar-efter-obligationsbrak/

Ja, det vet väl alla? Besvarar ändå inte min fundering.
Citera
2024-02-07, 17:16
Medlem
Citat:

Just nu har ju SBB dragits inför tinget.

Jag skulle tro blankarna ser fortsatta nedgångar (något annat är ju ologiskt), kanske konken, och de kan hålla positionerna så länge SBB kämpar.
Citera
2024-02-07, 20:53
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag köpte när kursen var ännu lägre och kommer fortsätta köpa mera och mera, men alltid upp till varje person om dom vill köpa eller inte.

Du har väl belånat dig till max nu när det är rea!
3,69 kr är ju riktigt billigt om man tror att SBB kommer ur detta utan utspädning för de befintliga aktieägarna!
Citera
2024-02-07, 20:54
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Du kan se hur knäpp tysta alla hatare i denna tråd har blivit efter att SBB gick upp till 4kr och sen 5kr.

Jag kommer strax återigen köpa mer SBB, köper titt som tätt.

Och det omvända nu från alla haussare när aktien reas ut!
Citera
2024-02-07, 22:07
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Uppenbarligen tror dom att det ska ner mer.
Citera
2024-02-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Du har väl belånat dig till max nu när det är rea!
3,69 kr är ju riktigt billigt om man tror att SBB kommer ur detta utan utspädning för de befintliga aktieägarna!

Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Och det omvända nu från alla haussare när aktien reas ut!

Har byggt ett miljard imperium så är aldrig så dum att jag skulle belåna mig till max, dessutom har jag en massa miljarder jag kan handla för så behöver inte låna pengar.

Och ja 3,59kr är billigt, men har också köpt när den varit +4kr eftersom jag har 0% oro när det kommer till SBB.

Som sagt köper mer och mer, just därför ägare antalet för SBB på Avanza går neråt.

Aktien har kraschat onödigt mycket för den där löjliga rapporten om att en obligationsägare har påbörjat rättsliga åtgärder.

Domen kan komma om 18 månader vilket är nästan 2 år, tror dessutom det är inte inräknat med överklaganden så säg 2-4 år.

Men gör mig inget att kursen har rasat, då kommer folk panik sälja och jag kan köpa billigare och öka min vinst marginal sen i framtiden.

Har mina stensäkra källor och många års av erfarenhet av att bygga upp ett miljard imperium så tvekar inte ens när det gäller att köpa SBB aktier.

Har i stort sett kontakter i nästan varje land, då pratar vi om presidenter, kungar, statministrar, rika människor, stora företag och mycket mer.

Är bra att ha vänner och folk som man ser som familj även om man kanske inte har samma kött & blod.
Citera
2024-02-08, 13:26
Medlem
Citat:
Har byggt ett miljard imperium så är aldrig så dum att jag skulle belåna mig till max, dessutom har jag en massa miljarder jag kan handla för så behöver inte låna pengar.

Och ja 3,59kr är billigt, men har också köpt när den varit +4kr eftersom jag har 0% oro när det kommer till SBB.

Som sagt köper mer och mer, just därför ägare antalet för SBB på Avanza går neråt.

Aktien har kraschat onödigt mycket för den där löjliga rapporten om att en obligationsägare har påbörjat rättsliga åtgärder.

Domen kan komma om 18 månader vilket är nästan 2 år, tror dessutom det är inte inräknat med överklaganden så säg 2-4 år.

Men gör mig inget att kursen har rasat, då kommer folk panik sälja och jag kan köpa billigare och öka min vinst marginal sen i framtiden.

Har mina stensäkra källor och många års av erfarenhet av att bygga upp ett miljard imperium så tvekar inte ens när det gäller att köpa SBB aktier.

Har i stort sett kontakter i nästan varje land, då pratar vi om presidenter, kungar, statministrar, rika människor, stora företag och mycket mer.

Är bra att ha vänner och folk som man ser som familj även om man kanske inte har samma kött & blod.

Jisses, du har ett miljardimperium och presidenter, kungar och statsministrar som du räknar som familj. Att du då tar dig tid att prata med oss amatörer på FB är ju fantastiskt. Kanske du kan ta oss med i din privatjet en dag..........
Citera
2024-02-08, 14:43
Medlem
Fackmannens avatar
Rean fortsätter idag! Det ryktas även om en vårrea där kursen är under 3 kr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in